Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #1660 Gepost op: 18 februari 2008, 20:20:48 »
Dank! Ga het nu lekker maken :)

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #1661 Gepost op: 18 februari 2008, 21:24:06 »
Ik heb een vriendinnetje dat dat zo ook met haar chocoladeletters doet: een stuk chocola in je beker en er kokende melk op gooien en blij roeren en drinken. Heel zoet! Beetje te zoet naar mijn zin.
Wij maken vaak (paar keer per week) 's avonds zelf warme choc met cacao, melk en suiker. Is de warme chocola van zo'n leuk 'stokje' ook zo zoet?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1662 Gepost op: 18 februari 2008, 21:47:31 »
Ik heb een vriendinnetje dat dat zo ook met haar chocoladeletters doet: een stuk chocola in je beker en er kokende melk op gooien en blij roeren en drinken. Heel zoet! Beetje te zoet naar mijn zin.
Wij maken vaak (paar keer per week) 's avonds zelf warme choc met cacao, melk en suiker. Is de warme chocola van zo'n leuk 'stokje' ook zo zoet?

Het zal wel minder zoet smaken als je meer melk gebruikt. Of het dan nog genoeg naar cacao smaakt hangt dan weer af van de verhouding suiker-cacao in je chocolade.  Dat hangt dan weer af van de 'puurheid' van de chocolade en van de kwaliteit.
Chocoladeletters zijn naar mijn weten meestal gemaakt van chocolade van niet zo'n goede kwaliteit.  Als je hetzelfde doet met pure kwaliteitschocolade dan zal het resultaat vermoedelijk veel beter (in ieder geval minder zoet) zijn.

Zo'n stokjes zijn niet gemaakt van zuivere chocolade maar bevatten nog andere ingrediënten.  Hoe zoet het resultaat is weet ik niet.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1663 Gepost op: 21 februari 2008, 13:35:29 »
Wat is nou een echt lekker merk vanille-ijs? Ik wil het liefst biologisch, maar het biologische slagroomijs van de appie (dat is dus zowiezo geen vanille) is alleen lekker als je het echt bedelft onder chocoladesaus, browniekruimels, nootjes, gebakken appelen, of andere lekkere dingen...

En die chocolademelkstokjes bestaan in verschillende smaken, en als je een pure hebt is dat volgens mij gewoon pure chocola. Je kunt dus ook een stukje van een (hele) pure reep in een beker hete melk kieperen en dan met een lepel in plaats van een stokje roeren.
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #1664 Gepost op: 21 februari 2008, 13:40:13 »
Ik had de pure, best lekker hoor. Maar ik ben eigenlijk te ongeduldig, ik wil het al opdrinken voordat de chocola gesmolten is. ;)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1665 Gepost op: 21 februari 2008, 15:07:21 »
Het is voor mij onweerstaanbaar om die smeltende chocolade niet van dat stokje af te likken. (Als ik het dus koop, zijn het twee stokjes :bloos:, anders heb ik niet voldoende.). Puur is mijn favoriet.
Een merk waarvan ik de naam kwijt ben heeft ook reepjes die je op kunt oplossen in de melk. Ik kreeg een rumchocoreepje kado vanuit Duitsland. Hier in Nederland zag ik het merk bij Natuurwinkels en op de chocoladebeurs. Ze hebben o.a. vullingen met paprika-ananas en iets met rozen. Maar die kleine reepjes ben ik hier nog niet tegen gekomen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1666 Gepost op: 21 februari 2008, 20:53:31 »
Wat is nou een echt lekker merk vanille-ijs?

Haagendasz en Australian zijn geloof ik enigszins te hebben, er is een nieuw idioot duur merk in de biowinkel op de weteringschans, maar ik weet niet zeker of t ook vanille is (ik geloof van niet) en ik zou het zelf maken als je echt lekker vanilleijs wilt.
,,,,فلافل

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1667 Gepost op: 21 februari 2008, 21:42:50 »
Lekker ijs: BEN & JERRY'S :cheer:
(en vega, geloof ik, niet?)

MMmmm, my favorite (en ze bestaan in de meest onweerstaanbare smaken...) :yummie:
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2008, 21:43:58 door IneN »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1668 Gepost op: 21 februari 2008, 21:52:02 »
http://www.benjerry.nl/?nid=53000

Ingrediënten: wel eidooiers, geen vieze dierenbeenderen!!
Edit: Chocolate Fudge Brownie is nu ook Low Fat!!

(maar ervaring gebiedt mij te zeggen/roepen tot zelfs gillen: NEW YORK SUPER FUDGE CHUNK) (voor een avondje onderuit hangen in de zetel met melige film en beste vriendin)

 :kwijl:
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2008, 21:55:27 door IneN »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1669 Gepost op: 21 februari 2008, 23:09:04 »
Wat is nou een echt lekker merk vanille-ijs?

Haagendasz en Australian zijn geloof ik enigszins te hebben, er is een nieuw idioot duur merk in de biowinkel op de weteringschans, maar ik weet niet zeker of t ook vanille is (ik geloof van niet) en ik zou het zelf maken als je echt lekker vanilleijs wilt.

Ja maar, zelf maken moet met een ijsmachine. Da's nog veel duurder dan Australian of Haagendasz. (Is Australian altijd biologisch? Dat staat er niet echt op dacht ik (in ieder geval niet met enorme letters op die winkels) maar het ligt wel bij de natuurwinkel...)

Lekker ijs: BEN & JERRY'S! :cheer:
(en vega, geloof ik, niet?)

MMmmm, my favorite (en ze bestaan in de meest onweerstaanbare smaken...) :yummie:

O ja, die hebben natuurlijk ook gewoon vanilleijs. (Ik eet altijd chocolate chip cookie dough, alhoewel, altijd, wanneer heb ik voor B&J's gegeten... (ik heb het hardop en suggestief aan L gevraagd, in de hoop dat hij actie onderneemt))
This is between me and the vegetable!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1670 Gepost op: 21 februari 2008, 23:14:15 »
Wat is nou een echt lekker merk vanille-ijs?

Haagendasz en Australian zijn geloof ik enigszins te hebben, er is een nieuw idioot duur merk in de biowinkel op de weteringschans, maar ik weet niet zeker of t ook vanille is (ik geloof van niet) en ik zou het zelf maken als je echt lekker vanilleijs wilt.

Ja maar, zelf maken moet met een ijsmachine. Da's nog veel duurder dan Australian of Haagendasz. (Is Australian altijd biologisch? Dat staat er niet echt op dacht ik (in ieder geval niet met enorme letters op die winkels) maar het ligt wel bij de natuurwinkel...)

Lekker ijs: BEN & JERRY'S! :cheer:
(en vega, geloof ik, niet?)

MMmmm, my favorite (en ze bestaan in de meest onweerstaanbare smaken...) :yummie:

O ja, die hebben natuurlijk ook gewoon vanilleijs. (Ik eet altijd chocolate chip cookie dough, alhoewel, altijd, wanneer heb ik voor B&J's gegeten... (ik heb het hardop en suggestief aan L gevraagd, in de hoop dat hij actie onderneemt))

Mannen begrijpen dat soort zaken op dit uur meestal niet... (helaas) ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1671 Gepost op: 21 februari 2008, 23:15:19 »
Wat is nou een echt lekker merk vanille-ijs?

Haagendasz en Australian zijn geloof ik enigszins te hebben, er is een nieuw idioot duur merk in de biowinkel op de weteringschans, maar ik weet niet zeker of t ook vanille is (ik geloof van niet) en ik zou het zelf maken als je echt lekker vanilleijs wilt.

Ja maar, zelf maken moet met een ijsmachine. Da's nog veel duurder dan Australian of Haagendasz. (Is Australian altijd biologisch? Dat staat er niet echt op dacht ik (in ieder geval niet met enorme letters op die winkels) maar het ligt wel bij de natuurwinkel...)


Wil je de mijne een maandje lenen? Ik doe er toch zelden wat mee. @ Australian: volgens mij is t niet bio.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1672 Gepost op: 22 februari 2008, 00:18:17 »
Jaaaa! (L zegt dat we dan eerst een maand op dieet moeten... ;))
This is between me and the vegetable!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1673 Gepost op: 22 februari 2008, 08:37:53 »
Wat is nou een echt lekker merk vanille-ijs? Ik wil het liefst biologisch, maar het biologische slagroomijs van de appie (dat is dus zowiezo geen vanille) is alleen lekker als je het echt bedelft onder chocoladesaus, browniekruimels, nootjes, gebakken appelen, of andere lekkere dingen...

Ik ken van de AH alleen bio choco en bio vanille, geen slagroom! Hebben jullie die in Amsterdam?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #1674 Gepost op: 22 februari 2008, 11:00:08 »
Zelfmaak blijft natuurlijk het lekkerst. Van B&J ben ik persoonlijk niet heel erg gecharmeerd, maar dat is een kwestie van smaak. Ook Haagen Dasz kan mij niet al te zeer bekoren. Volgens mij is de kwaliteit van beide objectief gezien wel prima, maar niet mijn smaak. Ik hou het meestal simpel: vanilleijs van Hertog. De smaak en verkrijgbaarheid zijn voor mij goed genoeg. Helaas niet biologisch.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1675 Gepost op: 22 februari 2008, 12:20:41 »
Monte Pelmo in de Jordaan.
Hun straciatella-, bloedsinaasappel-, meloen-, mango-, hazelnoot- en frambozenijs vind ik echt :kwijl:
Ze hebben nu aangepaste openingstijden ivm het seizoen, maar in maart zou de ijssalon weer opengaan. Dacht ik..
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1676 Gepost op: 22 februari 2008, 12:33:06 »
Wat is nou een echt lekker merk vanille-ijs? Ik wil het liefst biologisch, maar het biologische slagroomijs van de appie (dat is dus zowiezo geen vanille) is alleen lekker als je het echt bedelft onder chocoladesaus, browniekruimels, nootjes, gebakken appelen, of andere lekkere dingen...

Ik ken van de AH alleen bio choco en bio vanille, geen slagroom! Hebben jullie die in Amsterdam?

Nee, je hebt gelijk, ik bedoel de vanille. Die van structuur niet romig genoeg is en qua smaak te zoet. En dat ik dacht dat het slagroomijs en geen vanille was zegt denk ik genoeg over de vanilleïgheid...
(Als ik dat zo lees vraag ik me af waarom ik hem eigenlijk goed genoeg vind om onder dingen te bedelven...)

This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1677 Gepost op: 22 februari 2008, 14:29:54 »
Dat ijs op de weteringschans is van Booja Boojahttp://www.boojabooja.com/e_news.htm, er bestaat wel vanille, maar op de Weteringschans hebben ze alleen Hunky Punky Chocolate, Coconut Hullabaloo, Feisty Winjin Ginger en Pompompous Maple Pecan. Erg duur, maar schijnt waanzinnig lekker te zijn.

,,,,فلافل

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1678 Gepost op: 23 februari 2008, 21:33:28 »
Kun je dadels degelijk invriezen?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1679 Gepost op: 25 februari 2008, 00:00:59 »
Kun je dadels degelijk invriezen?
Invriezen gaat altijd. Of je ze degelijk kunt invriezen, geen flauw idee.

Blijkbaar is de heersende mening dat je dadels kunt invriezen, mits ze niet eerder zijn ingevroren. Dadels die in Nederland worden verkocht zijn vrijwel altijd in bevroren toestand getransporteerd. Trek uw conclusies.

Disclaimer: mijn naam is haas.
Gemüse ist mein Fleisch