Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #160 Gepost op: 18 november 2005, 10:08:25 »
Ik heb in een doe-eens-wat-anders-bui eikebladsla gekocht. Is volgens mij iets bitterder dan gewone sla. Iemand een suggestie voor wat ik er in kan doen en voor een dressing?

Daarnaast ben ik enorm benieuwd wat ghi is? kwam het in een recept tegen.

wat doe ik met grapefruit? zaten in het fruitabonnement. Niemand lust ze hier 'rauw' (behalve als ik er een kilo suiker op gooi)
« Laatst bewerkt op: 18 november 2005, 10:09:27 door ingeping »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re: Kookvragen
« Reactie #161 Gepost op: 18 november 2005, 10:32:43 »
Daarnaast ben ik enorm benieuwd wat ghi is? kwam het in een recept tegen.

Waarschijnlijk ghee, geklaarde boter. Veelgebruikt in de Indiase keuken.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #162 Gepost op: 18 november 2005, 10:37:43 »
wat doe ik met grapefruit? zaten in het fruitabonnement. Niemand lust ze hier 'rauw' (behalve als ik er een kilo suiker op gooi)

Ze kan ze altijd uitpersen en vermengen met sinaasappelsap.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re: Kookvragen
« Reactie #163 Gepost op: 18 november 2005, 13:46:20 »
Grapefruit:
doormidden snijden, suiker erop en dan even onder de grill?

Maar ja, dan moet er nog steeds suiker op he!

Of met geblancheerde venkel, om en om plakken venkel en plakken grapefruit op een bord schikken, en dan een lekker sausje met mayonaise en yoghurt, veel peper erover, mjammie!

Toch ben ik bang, als jullie ze zonder suiker niet lusten, dan vast ook niet op deze manier...

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #164 Gepost op: 18 november 2005, 14:00:48 »
Toch ben ik bang, als jullie ze zonder suiker niet lusten, dan vast ook niet op deze manier...

Ik ga mijn buurvrouw blij maken met grapefruit :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #165 Gepost op: 18 november 2005, 15:50:09 »
Ik heb in een doe-eens-wat-anders-bui eikebladsla gekocht. Is volgens mij iets bitterder dan gewone sla. Iemand een suggestie voor wat ik er in kan doen en voor een dressing?

Het is heerlijk. Niet echt bitter hoor, dat is rode sla. Je kan er alles mee doen wat je met een kropsla ook doet. Bv een salade met wat peer en blauwe kaas? Het best met een heldere dressing van lekkere azijn en olijfolie.
,,,,فلافل

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #166 Gepost op: 18 november 2005, 16:11:41 »
Het is heerlijk. Niet echt bitter hoor, dat is rode sla. Je kan er alles mee doen wat je met een kropsla ook doet. Bv een salade met wat peer en blauwe kaas? Het best met een heldere dressing van lekkere azijn en olijfolie.

peer heb ik in huis. Ik heb alleen witte balsamico-azijn in huis, is dat goed? en fetta ipv blauwe kaas? is er nog een speciale verhouding azijn/olie?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #167 Gepost op: 18 november 2005, 16:20:43 »

peer heb ik in huis. Ik heb alleen witte balsamico-azijn in huis, is dat goed? en fetta ipv blauwe kaas? is er nog een speciale verhouding azijn/olie?

Lijkt me lekker met feta ook ja.
Witte balsamico: okee  :D
Officiele verhouding is 1 deel azijn op 2 delen olie maar pas op dat je dressing niet te bitter wordt (door de olie) kijk maar ff in de
dressingdraad
voor tips. Je kan ook een klein stukje van de peer raspen en die door de dressing mikken
« Laatst bewerkt op: 18 november 2005, 16:21:35 door Selly »
,,,,فلافل

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #168 Gepost op: 18 november 2005, 16:29:48 »
thanks! Lijkt me erg lekker.

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #169 Gepost op: 20 november 2005, 10:56:54 »
Onlangs was ik op een voetbaltoernooi van het werk van mijn vriend. Dat werd afgesloten met een buffet. Een marokkaans, antilliaans en nog-iets. Daar heb ik een koude salade gegeten. Zo ontzettend lekker... er zat in couscous (dacht ik), groentedingetjes en iets van yogurt/cremefraiche. Komt dit iemand bekend voor?  :)

zo ja, mag ik dan het recept. Of kan iemand me op weg helpen? Ik ben namelijk niet zo'n held in het zelf uitproberen....

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #170 Gepost op: 20 november 2005, 11:07:08 »
Hoe moeten wij nu weten watvoor recept diegene die het gemaakt had heeft gebruikt?  ???

Ik zou toch eens wat gaan proberen. Je noemt al op wat je geproefd hebt, mik dat eens bij elkaar en proef of het in de buurt komt.

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #171 Gepost op: 20 november 2005, 11:16:04 »
Ik kan er ook geen touw aan vast knopen. Als je niet van experimenteren houdt zou ik zeggen: vraag na wie gekookt eeft en vraag hem\ haar om de recepen of laat je vriend het navragen aangezien hij er werkt.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2005, 11:17:05 door Superguppie »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #172 Gepost op: 20 november 2005, 12:27:28 »
Daar heb ik een koude salade gegeten. Zo ontzettend lekker... er zat in couscous (dacht ik), groentedingetjes en iets van yogurt/cremefraiche. Komt dit iemand bekend voor?  :)


Zoiets?
Is met bulghur maar kan ook met couscous. Couscoussalade is makkelijk om te maken, maar je moet wel opletten met de hoeveelheden, couscous zet enorm uit, en je hebt dus vlug veel te veel gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2005, 12:28:01 door Selly »
,,,,فلافل

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #173 Gepost op: 20 november 2005, 13:08:55 »
Hoe moeten wij nu weten watvoor recept diegene die het gemaakt had heeft gebruikt?  ???

Ik zou toch eens wat gaan proberen. Je noemt al op wat je geproefd hebt, mik dat eens bij elkaar en proef of het in de buurt komt.

Ik dacht misschien is het een algemeen bekend (maar niet bij mij) recept uit de marokkaanse/antilliaanse keuken. Had gekund toch?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #174 Gepost op: 20 november 2005, 13:09:49 »
Ja, op zich wel, al begrijp ik dan niet zo wat dan precies 'de marokkaans/antilliaanse keuken' moet zijn.  :P
« Laatst bewerkt op: 20 november 2005, 13:10:18 door Annemieke »

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #175 Gepost op: 20 november 2005, 13:10:28 »

Zoiets?
Is met bulghur maar kan ook met couscous. Couscoussalade is makkelijk om te maken, maar je moet wel opletten met de hoeveelheden, couscous zet enorm uit, en je hebt dus vlug veel te veel gemaakt.

dank! die ga ik es proberen.... klinkt wel ongeveer hetzelfde

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #176 Gepost op: 20 november 2005, 13:11:35 »
Ja, op zich wel, al begrijp ik dan niet zo wat dan precies 'de marokkaans/antilliaanse keuken' moet zijn.  :P

sorry, ik bedoel natuurlijk 'marokkaanse of antilliaanse keuken'  ;)

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re: Kookvragen
« Reactie #177 Gepost op: 21 november 2005, 13:50:39 »
Kleurt een mango roder als 'ie rijper wordt, of alleen zachter?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #178 Gepost op: 21 november 2005, 14:01:10 »
Kleurt een mango roder als 'ie rijper wordt, of alleen zachter?

Dat ligt aan de soort, er zijn ook mango's die groen blijven. Als ie zacht is, is ie rijp.
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #179 Gepost op: 21 november 2005, 15:19:18 »
Kun je ipv roomboter altijd margarine gebruiken? In mijn geval voor een kruimellaagje.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)