Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1400 Gepost op: 01 november 2007, 08:14:47 »
Havermout of Brinta ofzo, met melkpoeder en water.
This is between me and the vegetable!

mamootje

Re: Kookvragen
« Reactie #1401 Gepost op: 01 november 2007, 09:02:53 »
Ik kookte heerlijke pompoensoep, maar ik vond ze wat flauwtjes en voegde nog wat peper toe. Nu smaakt ze te fel naar peper. Waarmee kan ik de smaak wegwerken??

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1402 Gepost op: 01 november 2007, 09:51:24 »
Ik kookte heerlijke pompoensoep, maar ik vond ze wat flauwtjes en voegde nog wat peper toe. Nu smaakt ze te fel naar peper. Waarmee kan ik de smaak wegwerken??
Met gemalen komijn  (methode-Joysetfire) ;D

Maar serieus, het pittige van de peper kun je verminderen met een fikse scheut (kokos)melk of room.

En als je echt ernstig met de peper ben uitgeschoten, zou je kunnen overwegen meer pompoen en water toe te voegen en dan een gedeelte invriezen (methode-Annemieke).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1403 Gepost op: 01 november 2007, 09:54:29 »
Hoi Mamootje,

Welkom bij Vegatopia. Mocht je van plan zijn vaker te posten (is de moeite waard), zou het leuk zijn als je je even voorstelt.

Zie mijn antwoord in de kookvragen-draad.  Een complete draad over peper is misschien wat te veel van het goede  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Kookvragen
« Reactie #1404 Gepost op: 01 november 2007, 09:59:56 »
Driehonderdvijfenzestig klontjes boter per jaar

Ik begrijp dat je jaar in jaar uit iedere morgen precies hetzelfde ontbijt wil? ;)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1405 Gepost op: 01 november 2007, 18:24:38 »
Jij lustte geen marmite of wel? Indien wel: zoute rijstepap met marmite.
Is misosoep niet ook iets voor je?
Indien het zoet moet: kheer, Indiase rijstepap met kardemompoeder, rozijnen en gewelde abrikozen of ander gedroogd fruit.
Of rijstepap met mangochutney.
Of tutti frutti.

Ik neem aan dat je niet gestopt met met bruin brood eten en maken? Daar haal je nl. wel erg veel ijzer en vezels uit, dus als je dat bij je ontbijt niet binnenkrijgt wellicht nuttig om over vervanging na te denken.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1406 Gepost op: 01 november 2007, 18:58:13 »
Ik gebruik mijn sojamelk vrijwel alleen voor mijn papje 's ochtends en ik heb bijna nooit bedorven sojamelk. Nooit zelfs, geloof ik. Of wil je het toch niet 365 keer eten?

Havermout (en een beetje geplette amaranth) met water aanmaken en dan in stukjes gesneden (kun je eens in de zo veel tijd een hele lading 's avonds doen) gedroogde abrikozen of pruimen meekoken. Dan zoeten met kaneel en wat gemalen lijnzaad en gebroken walnoten erdoor.

Maar ik blijf erbij dat dat met sojamelk een stuk lekkerder is. Appelsap is zeker net zo niet houdbaar?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1407 Gepost op: 01 november 2007, 19:04:41 »
in brinta deed ik banaan en pindakaas, lekker vullend (troostend ;) )
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1408 Gepost op: 02 november 2007, 00:45:09 »
Driehonderdvijfenzestig klontjes boter per jaar

Ik begrijp dat je jaar in jaar uit iedere morgen precies hetzelfde ontbijt wil? ;)

Ja, het liefst ben ik zo voorspelbaar als mogelijk. Had je niet gedacht, hè?

De waterhavermoutpap van vanochtend smaakte mij geenszins verkeerd. Wellicht komt het doordat ik er nu maar een scheut Agave doorheengeroerd heb. Bonuspunten voor Modub!

Ik gebruik mijn sojamelk vrijwel alleen voor mijn papje 's ochtends en ik heb bijna nooit bedorven sojamelk. Nooit zelfs, geloof ik.

Ik heb het al geregeld gehad. Misschien moet ik mijn koelkast dichter op de stand vriezen zetten. Hij staat altijd vrij lauw. Dat zal vast al wat schelen.

Ik neem aan dat je niet gestopt met met bruin brood eten en maken?

Dat gaat goed door. Te goed, want ook brood als ontbijt wordt een beetje teveel van het goede, naast lunch en avondeten (geen nood, ik krijg ook mijn groenten binnen. Op brood...). In de ochtend lijkt iets warms mij nu juist weer fijner. Kom ik vast ook iets makkelijker mijn bed uit...?

Dank voor de andere adviezen. Ook bonuspunten waard!
« Laatst bewerkt op: 02 november 2007, 00:45:44 door Aikeau »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1409 Gepost op: 02 november 2007, 07:48:57 »
De waterhavermoutpap van vanochtend smaakte mij geenszins verkeerd. Wellicht komt het doordat ik er nu maar een scheut Agave doorheengeroerd heb. Bonuspunten voor Modub!
Waarschijnlijk is het ook gewoon een kwestie van wennen. Ik at eerst havermout met suiker. Toen met zoetstof, dat wilde ik niet meer, dus ging ik over op agavesiroop. Eerst veel, toen minder en uiteindelijk besloot ik dat het helemaal onzin was om het te zoeten. Was even wennen, nu vind ik het heerlijk... (ik doe er wel trouwens altijd kaneel doorheen).

Ik had het trouwens wel over gedroogde abrikozen en pruimen, maar voor jou moet dat natuurlijk dadels zijn. ;D

Ik heb het al geregeld gehad. Misschien moet ik mijn koelkast dichter op de stand vriezen zetten. Hij staat altijd vrij lauw. Dat zal vast al wat schelen.
Hmm, ik heb 'm ook niet echt koud staan.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1410 Gepost op: 03 november 2007, 22:29:46 »
Havermoutpap met water, blergh... Moet het persé sojamelk zijn? Ik ben quasi allergisch voor melk, het gaat goed als het ergens doorheenzit maar grote hoeveelheden niet, daarom bederft melk bij mij altijd. Ik gebruik tegenwoordig wel poedermelk voor aardappelpuree, pannenkoeken et cetera en dat bevalt vrij goed. Het is eenmalig een vrij dure aanschaf (ik geloof 2 euro ofzo) maar het gaat lang mee. Havermout eet ik trouwens graag met magere yoghurt, maar dat eet ik koud, ik heb zo het idee dat het gaat schiften als je het zou verwarmen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1411 Gepost op: 03 november 2007, 23:12:41 »
ik dacht ook nog : noodlesoep.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1412 Gepost op: 03 november 2007, 23:42:00 »
Rijstebrij (in Duitsland Milchreis genoemd). In Nederland (volgens mij) redelijk in de vergetelheid geraakt, in Duitsland nog zeer geliefd. Met rozijnen, of met kaneel en suiker, of met appelmoes of stukjes appel.

Ik houd zelf meer van een hartig ontbijt, met name brood(jes). Als het iets 'papperigs' en warms moet zijn, dan zou ik misschien zelfs risotto als ontbijt maken. Risottorijst met wat bouillon langzaam gaar koken, onder het tandenpoetsen en veters strikken door een beetje roeren. Op het eind wat (Parmezaanse) kaas erdoor.

En, afhankelijk van de inhoud van de koelkast en beschikbare tijd, stukjes paprika of champignons of courgette. En wat Italiaanse kruiden.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2007, 23:42:22 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline braam

  • ***
  • 460
Re: Kookvragen
« Reactie #1413 Gepost op: 04 november 2007, 06:18:51 »
Een zoet ontbijt wil er bij mij ook niet in. Zoetigheid helemaal niet trouwens. Alleen chocola, goede pure, wel. Toen ik in een hotel in Praag was zag ik Japanse mensen ontbijten met rijst, gemarineerde rauwkost , zeewier in rijst. Zou ik ook kunnen eten maar de hartige broodjes waren daar heerlijk, kaas, rauwkost, gember....

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1414 Gepost op: 07 november 2007, 12:31:34 »
Is er een manier waarop diepvries roekbak/workgroente lekker wordt? Ik vind het echt niet te eten tenzij je het helemaal gaar laat worden. Roerbakken en diepvriezen gaat volgens mij helemaal niet samen. Daarnaast is mijn dilemma met roerbakmixen dat de verschillende ingredienten die verschillende baktijden hebben (wortel/peultjes versus taugeh) allemaal door elkaar zitten. Doe daar nog een ontdooitijd bij en volgens mij kun je dat spul helemaal niet meer lekker roerbakken. Het is wel handig om in huis te hebben, en ik gooi het door de nasi enzo, maar roerbakken ho maar. Iemand tips waardoor dit wel lekker te bakken is?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1415 Gepost op: 07 november 2007, 15:15:39 »
Stoven in een lekker sausje?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1416 Gepost op: 07 november 2007, 17:17:54 »
Is er een manier waarop diepvries roekbak/workgroente lekker wordt? Ik vind het echt niet te eten tenzij je het helemaal gaar laat worden. Roerbakken en diepvriezen gaat volgens mij helemaal niet samen. Daarnaast is mijn dilemma met roerbakmixen dat de verschillende ingredienten die verschillende baktijden hebben (wortel/peultjes versus taugeh) allemaal door elkaar zitten. Doe daar nog een ontdooitijd bij en volgens mij kun je dat spul helemaal niet meer lekker roerbakken. Het is wel handig om in huis te hebben, en ik gooi het door de nasi enzo, maar roerbakken ho maar. Iemand tips waardoor dit wel lekker te bakken is?

Er zit waarschijnlijk zo veel water in, dat roerbakken inderdaad niet werkt, als je ze zo uit de diepvries gebruikt, omdat het water niet vlug genoeg verdampt en de boel dan gaat stoven.
Wat misschien wel helpt is 's ochtends al ontdooien in de koelkast, 's avonds goed afgieten en een beetje drogen en dan bakken. Maar ja, dit spul eet je meestal onverwacht als je op t laatste moment minder tijd had om te koken dan verwacht, niet dat je 's ochtends vaak al weet dat je het gaat gebruiken  :-\ Ontdooien in magnetron kan ook, en dan bakken, maar da's wel erg milieuvriendelijk.
,,,,فلافل

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1417 Gepost op: 08 november 2007, 09:49:04 »
Wat ik wel eens doe is even kort (echt maar even) koken in een vergiet of zeef in een pan, dan goed uitschudden en dan roerbakken. Het haalt het niet bij vers qua knapperigheid natuurlijk, maar ik vind het beter werken dan zo uit de vriezer de pan in (dan blijven de klompen broccoli bevroren en bakken andere dingen aan) en als je vantevoren ontdooit wordt alles slappe prut.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1418 Gepost op: 08 november 2007, 09:53:10 »
Of hanteer de Duitse methode: klein half uur stoven met een klontje boter  :P.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1419 Gepost op: 08 november 2007, 15:07:44 »
Laurie's tip ga ik eens proberen, nog niet aan gedacht om ze even kort te koken. Het 's morgens uit de vriezer halen dat gaat me niet lukken. De andere bereidingswijzen zoals in een sausje gebruik ik al wel (hoewel, die duitse klont boter daar griezel ik een beetje van!), maar daar hoeft de groente niet voor geroerbakt te worden. Een van mijn favorieten is trouwens bladerdeeg pie maken in mijn pie-maker, met een vulling van roerbakgroenten met currypasta en no-egg. Moet ik ook maar weer eens doen!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light