Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1380 Gepost op: 25 oktober 2007, 18:17:15 »
Edit: ah lees net dat je niet zo van de rode kool salade bent. Dat krijg je toch juist overal in DUitsland?
Juist daarom  :)

En een rode-koolcurry is erg lekker. Met komijnzaad, gember, kurkuma, kruidnagel, garam masala. En appel en rozijnen natuurlijk. Niet authentiek Indiaas, denk ik, maar de moeite waard.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2007, 18:17:46 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1381 Gepost op: 25 oktober 2007, 18:49:56 »
Ik vind rode-koolsla wel lekker, maar het nadeel is dat je dan met z'n tweeën aan een kwart kool wel genoeg hebt, en dan moet je dus nóg drie keer rode kool eten...
This is between me and the vegetable!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1382 Gepost op: 25 oktober 2007, 19:35:46 »
Ik heb nog een halve rode kool liggen. Iemand goede recepten?

Ik hou zelf totaal niet van de Hollandsche bereidingswijze, maar heb wel eens een soort stoofpot met o.a.rode kool en seitan gegeten (met bouillion en een plas rode wijn), dat was erg lekker. Verder heb ik uit de allerhande wel eens roergebakken rode kool met verkruimelde feta gemaakt, het recept weet ik niet meer zo maar dat was ook lekker.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1383 Gepost op: 25 oktober 2007, 20:33:48 »
Hm met feta dat lijkt me ook lekker!
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1384 Gepost op: 30 oktober 2007, 18:24:36 »
Ik heb nog best wel een boel amandelen in vlies liggen die ruimschoots (misschien wel een jaar) over de datum zijn. Ze zitten in tupperware bakjes. Kan zoiets bederven? Ik wilde er vanavond gevulde appels met spijs, noten en honing mee maken als toetje, maar ik twijfel of de amandelen nog wel kunnen.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1385 Gepost op: 30 oktober 2007, 18:33:10 »
Als de olie niet ranzig geworden is, dan kan het wel. En om dat te weten moet je er dus gewoon even eentje proeven. :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #1386 Gepost op: 31 oktober 2007, 09:19:19 »
Ik wilde er vanavond gevulde appels met spijs, noten en honing mee maken als toetje, maar ik twijfel of de amandelen nog wel kunnen.

dat klinkt bijzonder lekker, heb je daar ook een recept van ?
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1387 Gepost op: 31 oktober 2007, 12:50:28 »
Hoe werkt het ook alweer met kastanjes poffen en pellen?

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1388 Gepost op: 31 oktober 2007, 13:30:36 »
Met een scherp mesje een klein sneetje in de schil maken, opdat ze niet in je oven exploderen. Je kunt ze ook koken trouwens, in plaats van ovengewijs poffen. Ik vermoed dat ook dan er een snee in de schil moet zijn om waterstofbom te voorkomen.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1389 Gepost op: 31 oktober 2007, 13:35:39 »
Ik wilde er vanavond gevulde appels met spijs, noten en honing mee maken als toetje, maar ik twijfel of de amandelen nog wel kunnen.

dat klinkt bijzonder lekker, heb je daar ook een recept van ?

Euhm nee en uiteindelijk had ik niet de noten waar ik zin in had, en werd het alleen appel gevuld met spijs en custard.

Maar het principe is vrij eenvoudig:

Klokhuis uit appels boren, in een bakje een mengsel maken van bijv. amandelspijs, gehakte gemengde (ongezouten) noten en honing (zonder de amandelspijs is het ook wel lekker hoor). De appels over de breedte van de schil inkerven zodat de schil niet openbarst en in ca. 1 cm water in een ovenschaal zetten. Het appelboorgat opvullen met het honingnotenmengsel en de appels in ca. 20 minuten garen in een oven van 200graden. Als de vulling vloeibaar is , dan kun je het onderste stukje van het klokhuis afsnijden en aan de onderkant in de appel stoppen om het lekken enigszins tegen te gaan.

De warme custard maak ik gewoon met een pak custardpoeder en (soja)melk, zoeten met honing, agavesiroop of suiker.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1390 Gepost op: 31 oktober 2007, 14:41:58 »

De warme custard maak ik gewoon met een pak custardpoeder en (soja)melk, zoeten met honing, agavesiroop of suiker.

Klinkt lekker. Maak wel eens appeltjes uit de oven, maar nooit aan gedacht om er custard bij te maken.

Ik denk dat rijstmoutsiroop hier ook lekker bij is. Of maple syrup. :kwijl:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1391 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:11:35 »
Ik denk een uitdaging. Er zijn dus extra bonuspunten te verdienen!

Ideeën voor een ontbijt met de volgende kenmerken:
- Graag wil ik een ontbijt maken dat klaar te maken is in een half uurtje waarin ook opgestaan, aangekleed, gegeten en tandengepoetst moet worden. Dus lang in de keuken de bereiding in de gaten houden is dus niet wenselijk gezien de concurrentie van punten die ook mijn aandacht vragen.
- Bij voorkeur warm.
- Bij voorkeur in pudding- of papvorm, zoals griesmeelpudding of havermoutpap (dat lepelt makkelijk en is efficient qua afwas).
- Liever alleen water als vochtige toevoeging.
- Ingredienten moeten langhoudbaar zijn. Graan, meel, iets dat al ver tevoren ingekocht kan worden en makkelijk bewaard kan worden zonder angsten dat het snel verderft.
- Het moet op de ochtend zelf gebrouwen kunnen worden. Dus geen voorwerk de avond tevoren, dat je het in de ochtend nog weer op moet warmen.
- Enigszins verantwoord. Dus geen bergen suiker om het eetbaar te maken.

Griesmeelpudding zonder (soja)melk is bij mij al afgevallen. Met sojamelk is het ideaal, maar ik wil nu juist proberen iets te brouwen zonder. Polenta, is dat misschien een gegadigde? Eenmaal geprobeerd, maar ongegeneerd gefaald. ik zal het wel weer op de verkeerde manier gedaan hebben.

Hmmm, pannekoeken is een twijfel... Moet je toch tijdens het bakken in de gaten houden, en het levert weer een kliederboel op.

Verdere ideeën voor welk simpel gerecht dan ook, ik hoor ze graag!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1392 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:15:33 »
Mag het echt alleen met water? (Waarom trouwens geen sojamelk? Gewoon nieuwsgierig...)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1393 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:25:51 »
Duur als er zoveel doorheengaat op termijn. Plus dat een open pak dan weer verplicht binnen zoveel tijd op moet. Dan is water handiger. Of er moet een poeder zijn dat je met het water kan mengen, zodat het toch die net wat stevigere / romigere structuur krijgt dan het flauwe water alleen.

Hmmmm. Dat is nog een goed idee in potentie. ik beloon mijzelf met een bonuspunt.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1394 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:26:04 »
Je geeft het antwoord toch zelf al? Havermout.

1 kopje havermout, 2 kopjes water. 5 min. koken, dan even laten staan. Zoeten met honing, naar binnen lepelen en klaar.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1395 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:28:27 »
Allang geprobeerd. Dat was bij mijn ervaring een flauwe hap. Hetzelfde als griesmeelpudding met water in plaats van sojamelk. Het is het gewoon niet. Er moest echt een hoeveelheid suiker in om het binnen te kunnen werken waarbij ik het met sojamelk zo opsnoep (zelfs bij de naturelle versie...).
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2007, 23:28:54 door Aikeau »

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1396 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:30:26 »
En een klontje boter er door? daar wordt het ook wel romiger van.

Trouwens, het gaat jou met name ook om de houdbaarheid van ingrediënten? Dan kun je ook kleine pakjes houdbare melk kopen, die je in 1x op maakt. Of de extra verpakking hiervan moet een bezwaar voor je zijn...
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2007, 23:32:38 door Modub »

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1397 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:36:58 »
Driehonderdvijfenzestig klontjes boter per jaar, nee, dat doe ik mijn slagaders niet aan.

Het gaat mij enerzijds om de houdbaarheid. Ik wil er niet bij stilstaan in welke mate iets op bederven staat en wil standaar een voorraad in huis hebben. Het gaat mij anderszijds om de kosten basaal te laten zijn; water is toegankelijk en laaggeprijsd. Beetje letten op verpakking zou ook fijn zijn; ik blijf gruwelen van die 'handige meeneem- of uitdeelverpakkingen'.

Ja ja, het zijn geen makkelijke bonuspunten!

Misschien dat ik de havermoutpap morgen eens een moedige kans ga geven. De agavesiroop die ik nog heb moet tenslotte ook eens op.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1398 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:40:23 »
Tsja inderdaad toch maar havermout lekker gaan vinden dan. Voor mij is het (met name 's winters) geen straf om havermout met een lepel honing te eten. Maar smaken blijven verschillen.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1399 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:42:58 »
Zogezegd, met sojamelk is ook dat erg lekker. En eet ik het graag zonder zoetige toevoegingen. Maar mijn eerdere ervaring met sojamelkvervanger uit de kraan deed mij minder gelukkig zijn, dat er echt een berg suiker bij moet.