Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1300 Gepost op: 11 oktober 2007, 20:39:18 »
Bij de Natuurwinkel hebben ze Provamel.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1301 Gepost op: 12 oktober 2007, 03:41:50 »
Gist kun je invriezen, dus ik neem aan dat het ook nog werkzaam is als het in deeg verwerkt is.

Dank. Ga ik eens proberen nu ik de moed heb.

Nieuwe vraag: hoe kan ik als simpele boerenpummel nu zelf rijst en granen poffen? Op dezelfde manier als pofmais (laagje olie in de pan, pan op hoog vuur, schudden en wachten, schudden en wachten, schudden en wachten)?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #1302 Gepost op: 12 oktober 2007, 07:44:30 »
Nieuwe vraag: hoe kan ik als simpele boerenpummel nu zelf rijst en granen poffen? Op dezelfde manier als pofmais (laagje olie in de pan, pan op hoog vuur, schudden en wachten, schudden en wachten, schudden en wachten)?

Ik denk dat het begint met het kopen van de juiste soort rijst en granen, want ook niet elke mais is geschikt als pofmais.  En of die rijst of granen zomaar te vinden zijn durf ik niet te zeggen, maar 'k ben ze in ieder geval nog nooit bewust tegen gekomen.  (Pompoenpitten kan je wel laten poffen, hoewel het resultaat niet zo spectaculair is als bij geposte mais of rijst maakt het voor de smaak zeker verschil.)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1303 Gepost op: 12 oktober 2007, 12:32:40 »
Als vegan kun je er hangop mee maken. :P  (Of bijvoorbeeld tzatziki, omdat yofu zo onwijs dun is.)

Oh, ik vind yofu naturel juist dik! Hihi
De Provamel of de Alpro? Alpro vind ik redelijk dun altijd.

Die ze bij de natuurwinkel hebben. Alpro is dat geloof ik. Maar het is idd wel dunner dan dikke griekse yoghurt.

Toevallig heb ik nu een Provamel open, en die is inderdaad veel dikker dan Alpro.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1304 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:03:11 »
ik wil de glamorgan sausages maken die ik in het kook-forum heb geplaatst. Maar daar staat dat je broodkruim moet gebruiken,

hoe 'maak' je broodkruim? Wordt er dan echt verkruimeld brood bedoeld of moet er eerst nog iets mee doen?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1305 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:06:12 »
Je kunt oud brood (of geroosterd brood) verkruimelen in een keukenmachine (meestal wordt het zonder korst gedaan, maar kan ook met). Of je gebruikt paneermeel, havermout(-meel) of, wat ik heel goed vind voor burgers omdat ze zo lekker stevig worden en aan elkaar plakken: tarwezemelen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1306 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:14:03 »
Je kunt ook bij de bakker vragen of je een zakje kruim uit de snijmachine mag.
Supercalifragilisticexpialidocious!

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1307 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:20:31 »
Je kunt ook bij de bakker vragen of je een zakje kruim uit de snijmachine mag.

iew, dat zou ik niet doen, hooguit om aan beesten te voeren
in de winkel waar ik werkte deden we bijvoorbeeld ook als je de planken kruimelvrij maakt met een borsteltje die kruimels in de broodmachine, maar daar zal ook wel wat stof bijzitten
daarbij is zo'n la heel groot en duurt het lang voordat ie vol is en wordt ie waarschijnlijk niet elke dag geleegd (dus wellicht kruimels van meer dan een week oud  :-\ )

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1308 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:29:03 »
Ik vraag het dan ook alleen maar aan Bart, die weet wel hoe oud en hoe schoon de kruimels in zijn la zijn.

Maar dit zijn trouwens wel veel hardere kruimels dan die van de Sanja-methode.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1309 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:43:53 »
Nieuwe vraag: hoe kan ik als simpele boerenpummel nu zelf rijst en granen poffen? Op dezelfde manier als pofmais (laagje olie in de pan, pan op hoog vuur, schudden en wachten, schudden en wachten, schudden en wachten)?

Ik denk dat het begint met het kopen van de juiste soort rijst en granen, want ook niet elke mais is geschikt als pofmais.  En of die rijst of granen zomaar te vinden zijn durf ik niet te zeggen, maar 'k ben ze in ieder geval nog nooit bewust tegen gekomen.  (Pompoenpitten kan je wel laten poffen, hoewel het resultaat niet zo spectaculair is als bij geposte mais of rijst maakt het voor de smaak zeker verschil.)

kikkererwten zijn  ook pofbaar. Nooit gedaan
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1310 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:44:47 »
ik heb wel eens amaranth gepoft, en dat doe je in een pan zonder olie.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1311 Gepost op: 12 oktober 2007, 17:36:29 »
Je kunt oud brood (of geroosterd brood) verkruimelen in een keukenmachine (meestal wordt het zonder korst gedaan, maar kan ook met). Of je gebruikt paneermeel, havermout(-meel) of, wat ik heel goed vind voor burgers omdat ze zo lekker stevig worden en aan elkaar plakken: tarwezemelen.

dankjewel voor je suggesties (de rest overigens ook)

wanneer er staat bijvoorbeeld 125 g broodkruimels, hoeveel paneermeel gebruik je dan  ???

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1312 Gepost op: 12 oktober 2007, 17:41:39 »
Ik zou dezelfde hoeveelheid gebruiken.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1313 Gepost op: 12 oktober 2007, 18:31:39 »
Kun je twee verschillende soorten olie (arachide en zonnebloem) mengen in een frituurpan?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1314 Gepost op: 12 oktober 2007, 18:33:15 »
Ik las in mijn gebruiksaanwijzing dat je dat niet moet doen. Maar niet waarom.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1315 Gepost op: 12 oktober 2007, 18:46:11 »
Als vegan kun je er hangop mee maken. :P  (Of bijvoorbeeld tzatziki, omdat yofu zo onwijs dun is.)

Oh, ik vind yofu naturel juist dik! Hihi
De Provamel of de Alpro? Alpro vind ik redelijk dun altijd.

Die ze bij de natuurwinkel hebben. Alpro is dat geloof ik. Maar het is idd wel dunner dan dikke griekse yoghurt.

Toevallig heb ik nu een Provamel open, en die is inderdaad veel dikker dan Alpro.

Die van Soyade is nog wat dikker volgens mij, en lekkerder..
Za Zemiata!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1316 Gepost op: 14 oktober 2007, 19:09:31 »
Ik heb in Italië geweldige walnotensaus bij de pasta gegeten. Dat wil ik nu zelf maken, ik dacht aan iets van uitje aanbakken met wat knoflook, gemalen walnoten, slokje bouillon, zoiets. Is dat iets? Iemand nog tips?

O, en tips waar gorgonzola in voorkomt zijn ook welkom!
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1317 Gepost op: 14 oktober 2007, 21:32:14 »
Ik heb in Italië geweldige walnotensaus bij de pasta gegeten. Dat wil ik nu zelf maken, ik dacht aan iets van uitje aanbakken met wat knoflook, gemalen walnoten, slokje bouillon, zoiets. Is dat iets? Iemand nog tips?

Ik ben ook een keer op zoek geweest ernaar, wist zeker dat ik een kookboek had waar t in stond, maar tot nog toe niet kunnen vinden. Ik zou er ook wat honing indoen iig en wellicht een minibeetje room.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1318 Gepost op: 15 oktober 2007, 08:43:47 »
Eerst de walnoten en wat pijnboompitten roosteren en dan fijnmalen. Vermengen met parmesaan en boter et voila. Althans dat is zoals de Italiaanse kok op mijn werk het maakt. De lekkerste versie die ik ervan geproefd heb, was met geroosterde pecannoten erdoor.

@Aikeau
Parboiled rijst van Uncle Ben's poft prima

Kaasdoek is dacht ik verkrijgbaar bij die kruidenzaak op de Albert Cuijp in Amsterdam
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1319 Gepost op: 15 oktober 2007, 09:29:16 »
Kaasdoek is dacht ik verkrijgbaar bij die kruidenzaak op de Albert Cuijp in Amsterdam

Grappig, ik zat toevallig gister nog te denken dat ik zo'n kaasdoek wil hebben. Ik ga daar straks maar even langs dan.