Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1240 Gepost op: 22 juli 2007, 11:36:06 »
Heeft er iemand een lekker idee voor een rijstsalade?
Heb geweldige basmatirijst, maar verder weinig inspiratie...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1241 Gepost op: 22 juli 2007, 12:25:39 »
Misschien is een van deze vier recepten van AH iets?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1242 Gepost op: 22 juli 2007, 18:39:47 »
Als de buitenkant eenmaal mooi bruin is, zou ik de temperatuur verlagen. En dan stug doorgaan, tenzij er iets heel erg mis is met het recept, moet hij uiteindelijk wel gaar wordne.

Hij zou in 30 minuten klaar moeten zijn, maar het heeft in totaal een uur geduurd. De cake had eigenlijk in 2 vormen gemoeten, maar die had ik niet.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1243 Gepost op: 22 juli 2007, 18:54:53 »
En dan was hij dus een stuk dikker dan bedoeld en dan duurt het dus langer om de kern gaar te krijgen. Was het resultaat lekker?
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1244 Gepost op: 22 juli 2007, 19:37:09 »
Super! Van binnen was het niet helemaal fluffycake-gaar, maar dat vind ik nooit zo erg. Gelukkig was de bovenkant niet verbrand ofzo.

Jippia

Re: Kookvragen
« Reactie #1245 Gepost op: 22 juli 2007, 22:29:57 »
Blij om te horen dat de cake uiteindelijk wel smaakte.

Mirjam

jelle

Re: Kookvragen
« Reactie #1246 Gepost op: 26 juli 2007, 11:57:01 »
Bij de meeste recepten voor polenta staat er eerst dat je de polenta moet laten opstijven op een plank of in een bakblik, om het vervolgens te storten en dan in stukken in de oven te doen. Is dat niet een beetje moeilijk doen, in die zin dat het mij eenvoudiger lijkt om het dan met bakblik en al in de oven te doen? Of is er een goede reden om dat niet te willen die ik nu over het hoofd zie?

« Laatst bewerkt op: 26 juli 2007, 11:59:23 door jelle »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1247 Gepost op: 26 juli 2007, 12:52:54 »
Bij de meeste recepten voor polenta staat er eerst dat je de polenta moet laten opstijven op een plank of in een bakblik, om het vervolgens te storten en dan in stukken in de oven te doen. Is dat niet een beetje moeilijk doen, in die zin dat het mij eenvoudiger lijkt om het dan met bakblik en al in de oven te doen? Of is er een goede reden om dat niet te willen die ik nu over het hoofd zie?



dat klinkt inderdaad omslachtig, maar uit eigen en recente ervaring kan je vertellen dat het wel nodig is ;)
anders blijft het echt prut
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1248 Gepost op: 26 juli 2007, 21:28:15 »
Misschien is een van deze vier recepten van AH iets?

Oe, dank je wel :D
Ben nu alleen de rijst vergeten mee te nemen naar mijn tijdelijke stulpje :bonk:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1249 Gepost op: 17 augustus 2007, 17:47:00 »
Ik ben een beetje door mijn Franse voorraad lentilles du Puy heen. Weet iemand waar ik die kan kopen? Bij de natuurwinkel en supermarkt (AH en Vomar) heb ik ze niet gevonden, wel dupuislinzen, maar dat zijn toch niet de echte: ik heb het idee dat ze als ik ze bereid eerder stuk koken, en ik vind ze iets minder lekker. Ook prima eetbaar, lekker zelfs, daar niet van, maar toch....
Wellicht zit het tussen de oren en ben ik gewoon een verwende snob (of is dat dubbelop?), maar daar leer ik dan maar mee leven.

Hopelijk heb je ze inmiddels elders gevonden, maar ik zag ze vandaag liggen bij Caulils in de Haarlemmerstraat of -dijk. Kostten daar 3,60 per pond, wat iets meer is dan ik Frankrijk betaalde (ik was erg benieuwd geworden...)
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #1250 Gepost op: 20 augustus 2007, 12:08:44 »
Toevallig at ik laatst bij een in Nederland wonende Fransman, en die gaf me dat adres ook. Ik heb ze in het voorjaar uit Belgie mee laten nemen, en ben recentelijk zelf in Frankrijk geweest met de auto, en heb dus nog wel een voorraadje. Maar als ze op zijn zal ik daar zeker eens gaan kijken. Of dan wordt het tijd om weer eens naar Frankrijk te gaan, dat kan natuurlijk ook.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1251 Gepost op: 30 augustus 2007, 13:40:03 »
kan ik gnocchi nog eten als het houdbaar tot de 28e was?
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2007, 13:40:12 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1252 Gepost op: 30 augustus 2007, 13:43:58 »
Als het pak nog dicht is en ze ruiken niet raar, zou ik het er op wagen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1253 Gepost op: 30 augustus 2007, 14:00:49 »
Ja, 2 dagen overschrijding is niks op de tijd dat het houdbaar is.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1254 Gepost op: 30 augustus 2007, 14:24:04 »
jep het pak is nog dicht. Ik heb ze nog nooit gehad, vandaar. Dank jullie wel!
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1255 Gepost op: 03 september 2007, 20:17:46 »
Je kunt het steeltje eraf snijden en dan de peper, met het gat naar beneden, tussen je handen heen en weer rollen. De zaadjes laten dan los en de zaadlijsten soms ook een beetje (maar ik heb begrepen dat díe het scherpst zijn en niet de zaadjes zelfs, dus wat dat betreft is dit misschien niet de tip van de eeuw, maar goed, je kunt het proberen...)

zo dus
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1256 Gepost op: 04 september 2007, 09:53:50 »
En ja, tegenwoordig verwijder ik de zaadjes ook uit de pepertjes. Ik houd persoonlijk wel van een fikse explosie in mijn mond, maar vriendjelief begint al snel te zweten en te hikken. Ik heb overigens gemerkt dat pepertjes uit een potje eigenlijk veel meer smaak hebben dan verse pepertjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #1257 Gepost op: 23 september 2007, 16:29:57 »
Kun je zelfgemaakte pizzabodems invriezen? Zo ja, moet je ze dan vantevoren al even in de oven gooien? Intuïtief zou ik de bodems rechtstreeks van de deegrol naar de vriezer sturen, op elkaar gestapeld met bakpapier ertussen.

Achtergrond van de vraag: volgende week housewarming party. Een voorraad pizzabodems en tomatensaus en beleg naar keuze lijkt me erg feestelijk.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1258 Gepost op: 24 september 2007, 20:00:35 »
Albert Heijn verkoopt pizzabodems, die ik invries, en dat gaat prima. Ze lijken helemaal niet voorgebakken, maar daar kan ik me in vergissen (als het helpt: ze moeten nog tien minuten in de oven).
edit: Ik herinner me dat er een keer een klein zwart korstje op zo'n bodem zat, dus dan zijn ze waarschijnlijk wel voorgebakken.

Mijn vraagje: vandaag knol gegeten, was lekker, maar wat was het? Ik dacht eerst dat het een rode biet was, maar na het koken werd de schil bruin en toen we die eraf haalden bleek de rest van de knol wittig te zijn. De smaak was subtiel en naar mijn mening een beetje anijsachtig, mijn moeder proefde alleen iets zoetigs en mijn broer iets aards.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2007, 20:04:04 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1259 Gepost op: 24 september 2007, 20:38:21 »
rammenas misschien? Die lijken wel op bietjes soms, qua uiterlijk dan.