Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 27 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1060 Gepost op: 11 mei 2007, 20:20:20 »
P. maakt de tofu altijd knapperig en dan is het wel gemarineerd.

Zijn geheim is... een goede niet aanbakkende pan en een laag goed hete olie.
Volgens mij helpt het ook wel als je een niet al te natte tofu hebt, maar hem lukt het zelfs met zo'n blok verse tofu die uit een laag water bij de toko komt.






Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1061 Gepost op: 11 mei 2007, 20:38:04 »
Dank je Annemieke  :)
Marineert Pip het dan alleen in vochtig spul of is het ook veilig als ik bijvoorbeeld stukjes peper etc erdoor doe?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1062 Gepost op: 11 mei 2007, 20:45:43 »
Waarom zou peper niet veilig zijn?
Hij doet zout, peper, sweet chili sauce, sojasaus.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1063 Gepost op: 11 mei 2007, 20:58:56 »
Omdat het kleinere stukjes zijn die sneller verbranden?

Bah, zojuist de meest vieze tofu ooit van Wagamama gegeten. Slecht gebakken, druipend van de olie en zeker niet uit laten lekken en nog lauw ook :pukey:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1064 Gepost op: 16 mei 2007, 09:00:21 »
Als ik ff zoek in dit forum vind ik er maar één vermelding. Gisteren maakte ik nl een appelcrurmble en bedacht ineens dat het mogelijk moet zijn om een hartige crumble te maken. Weet niet of dit de vondst van de eeuw is, maar wil me er graag eens in verdiepen. Ipv de appel dacht ik aan gestoofde dikke stukken courgette, ajuin en champignons en voor de crumble een mengeling van bloem, boter, gemalen nootjes en parmesaan. Zou dit iets kunnen worden? Tips altijd welkom.

rickmans

Re: Kookvragen
« Reactie #1065 Gepost op: 16 mei 2007, 09:35:45 »
Hoi Joske,
zeker een goed plan om eens uit te proberen. Je kunt de appel ook handhaven en de courgette en champies weglaten. ip daarvan bleekselderij toevoegen en een redelijke hoeveelheid tijm of rozemarijn. De crimle lijkt me zeker het proberen waard. hoor graag hoe hij geworden is.

Rick

Offline Emmy

  • **
  • 54
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1066 Gepost op: 19 mei 2007, 19:19:03 »
Eigenlijk een vraagje voor Gwennepen.. :)
Ik las dus dat je laatst burgers had gemaakt,
1 van kidneybonen en eentje van rijst,ze lijken mij allebei lekker,
zou je mij het recept kunnen geven?

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1067 Gepost op: 19 mei 2007, 20:25:36 »
Ik let eigenlijk niet zo op hoeveel ik van de ingrediënten precies gebruik, doe het een beetje op het gevoel. Een blikje kidneybonen pureren (hoeft niet te gelikt, gewoon met een vork), beetje tomatenpuree erbij, een eitje, kruiden en dan paneermeel toevoegen tot het mogelijk is om er een beetje stevig burgertje van te vormen. Niet teveel paneermeel want dan wordt het te droog en van even in de koelkast staan wordt het steviger en valt het niet uit elkaar bij het bakken.
De rijst burger was zo ongeveer twee delen rijst één deel oude kaas. Eitje erdoor, kruiden, bloem en paneermeel tot je weer een burgertje kan maken, mag best nog een beetje plakkerig voelen want als je het in de koelkast zet wordt het ook weer steviger. Met kruiden kan je zelf bepalen of je het Aziatisch, Mexicaans, Mediterraan of wat je maar wil gaat laten smaken. Je kan er ook nog dingen doordoen als gefruite uitjes, mexicogroenten uit de diepvries of varieren met kaassoorten erdoor. Wat ik wel doe is ipv verse knoflook de poedervariant gebruiken want verse knoflook heeft de neiging om snel aan te branden als zo'n stukje aan de buitenkant van de burger zit. en dan wordt het bitter en smaakt je burger lang zo lekker niet. Ik ga binnenkort een macaroniburger maken. :)

Oh ja, en als je veel hebt kun je het altijd invriezen. Dan trekken de kruiden er nog lekkerder in en smaken ze volgende keer nog beter.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2007, 20:27:02 door Gwennepen »

Offline Emmy

  • **
  • 54
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1068 Gepost op: 19 mei 2007, 23:09:59 »
Gwen bedankt voor de uitleg  :D
Aankomende week ga ik ze maken,ik zal je zeker laten weten of ze zijn gelukt en natuurlijk of ze lekker waren.. vast wel  ;))

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #1069 Gepost op: 20 mei 2007, 10:24:22 »
Is het nut van zo'n pizzasteen nou dat je je pizza directer verwarmt dan wanneer je hem gewoon in een oven gooit?

Volgens mij wel

Citaat
Zo ja: werkt het dan ook om een pizza klaar te maken op een laag bakpapier, de oven voor te verwarmen met de bakplaat erin en dan als alles heet is de bakplaat met een ovenwant uit de oven te halen, papier-met-pizza erop te schuiven en het geheel weer direct de oven in te gooien?

Nee, volgens mij niet, omdat een bakplaat een mindere warmtecapaciteit heeft dan een bakplaat. Als je een heel zware en massieve bakplaat zou hebben zou het wel zo moeten kunnen werken


Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1070 Gepost op: 20 mei 2007, 11:20:50 »
Is het nut van zo'n pizzasteen nou dat je je pizza directer verwarmt dan wanneer je hem gewoon in een oven gooit?

Volgens mij wel

Citaat
Zo ja: werkt het dan ook om een pizza klaar te maken op een laag bakpapier, de oven voor te verwarmen met de bakplaat erin en dan als alles heet is de bakplaat met een ovenwant uit de oven te halen, papier-met-pizza erop te schuiven en het geheel weer direct de oven in te gooien?

Nee, volgens mij niet, omdat een bakplaat een mindere warmtecapaciteit heeft dan een bakplaat. Als je een heel zware en massieve bakplaat zou hebben zou het wel zo moeten kunnen werken



onze pizza plaat is volgens mij ook wat bros aardewerk, neemt een beetje vocht op
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #1071 Gepost op: 20 mei 2007, 20:57:03 »
Is het nut van zo'n pizzasteen nou dat je je pizza directer verwarmt dan wanneer je hem gewoon in een oven gooit?

Volgens mij wel

Citaat
Zo ja: werkt het dan ook om een pizza klaar te maken op een laag bakpapier, de oven voor te verwarmen met de bakplaat erin en dan als alles heet is de bakplaat met een ovenwant uit de oven te halen, papier-met-pizza erop te schuiven en het geheel weer direct de oven in te gooien?

Nee, volgens mij niet, omdat een bakplaat een mindere warmtecapaciteit heeft dan een bakplaat. Als je een heel zware en massieve bakplaat zou hebben zou het wel zo moeten kunnen werken



Je hebt denk ik gelijk. Ik heb het geprobeerd en het had weinig spannends tot gevolg, behalve een erg lekkere pizza. Maar dat was dan ook mijn eigen schuld.
This is between me and the vegetable!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1072 Gepost op: 20 mei 2007, 22:18:51 »
Gisteren falafel gemaakt, het was lekker, maar viel zo uit mekaar. terwijl ik er wel vrij stevige balletjes van had gemaakt. Is er een manier om de falafel wat steviger te krijgen?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1073 Gepost op: 20 mei 2007, 22:38:03 »
In de vriezer.
Het is altijd vrij slap.
De echte falafelguys hebben er een dingetje voor.
Ik ben ermee opgehouden, zelf falafel maken, die van Maoz bleef lekkerder: minder droog.
Wil nog wel nog steeds een keer tuinbonenfalafel maken, maar dat komt er maar niet van.
,,,,فلافل

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1074 Gepost op: 20 mei 2007, 22:41:46 »
Dank je! Dan ga ik het toch nog een keer proberen - met dat vriezeridee dus. Maoz in Utrecht is niet meer. :( (Overigens is de falafal bij Falafel city ook erg lekker, maar dat terzijde.)
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2007, 22:50:05 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #1075 Gepost op: 21 mei 2007, 09:53:04 »
Het schijnt een doodzonde te zijn... maar wij maken het altijd met kikkererwten uit pot. Die kleffen goed.

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #1076 Gepost op: 21 mei 2007, 10:05:42 »
Inderdaad, falafel van kikkererwten uit pot kàn echt niet hoor! :P
Ik maal ze altijd heel heel heel erg fijn. Zo fijn dat het een plakkerig deegje wordt waar bijna geen stukje erwt meer in te herkennen is. Dan plakt het tenminste goed. En je moet er voor zorgen dat de kikkererwten echt helemaal droog zijn voor je ze gaat malen (goed uit laten lekken en daarna nog even in een droge (thee)doek rollen ofzo), want als ze nog te nat zijn gaat het meestal ook niet zo lekker.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1077 Gepost op: 21 mei 2007, 10:12:02 »
Bedankt voor de tips! Binnenkort maar weer aan de slag.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1078 Gepost op: 21 mei 2007, 10:20:44 »
Gisteren falafel gemaakt, het was lekker, maar viel zo uit mekaar. terwijl ik er wel vrij stevige balletjes van had gemaakt. Is er een manier om de falafel wat steviger te krijgen?

Ik laat de rauwe kikkererwten altijd een nacht weken, en dan maak ik de volgende ochtend een flinke hoeveelheid die ik invries. Handig, altijd wat achter de hand. Dit  recept werkt goed!

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #1079 Gepost op: 21 mei 2007, 10:27:11 »
Ik laat de rauwe kikkererwten altijd een nacht weken, en dan maak ik de volgende ochtend een flinke hoeveelheid die ik invries. Handig, altijd wat achter de hand.

Dit is inderdaad ook het recept wat ik gebruik (met soms wat eigen toevoegingen). Ik laat ze normaal ook altijd een nacht weken, maar als ik accuut trek in falafel krijg wil ik ze ook nog wel eens met kokend water overgieten, dan zijn ze na een (paar) uur al zacht genoeg om tot falafel te verwerken. En inderdaad; veel tegelijk maken, zodat je altijd een voorraadje in de vriezer hebt (en je de keukenmachine niet elke keer opnieuw hoeft schoon te maken :P).