Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1000 Gepost op: 20 april 2007, 18:10:39 »
weet iemand een recept voor lekker foujonghai (of hoe je dat ook schrijft)

voor het eideel of het sausdeel?
voor de saus neem ik een blik of een pak passata, doe er suiker azijn peper en zout bij, vruchtjes uit blik, evt gember en natuurlijk knoflook. en Ketjap  niet te vergeten.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1001 Gepost op: 20 april 2007, 18:46:44 »
voor het sausdeel inderdaad. Wat is passata? en de vruchtjes erbij is een goed idee :D
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1002 Gepost op: 20 april 2007, 18:50:28 »
voor het sausdeel inderdaad. Wat is passata? en de vruchtjes erbij is een goed idee :D

passata is een vierkant pak dikke tomatenprut, maar dunner en niet zo bitter als de kleine blikjes
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1003 Gepost op: 20 april 2007, 18:50:42 »
voor het sausdeel inderdaad. Wat is passata? en de vruchtjes erbij is een goed idee :D

tomatensaus
Za Zemiata!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1004 Gepost op: 20 april 2007, 18:53:39 »
 :-[ o oke :-[

dank je, eigenlijk heel makkelijk dus ;)
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #1005 Gepost op: 20 april 2007, 21:21:25 »
Hier is ook de babi bangang saus draad die tips geeft voor een saus die ook goed bij de foe jong hai is.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2007, 21:21:39 door Selly »
,,,,فلافل

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1006 Gepost op: 21 april 2007, 07:51:50 »
Rooktofu, moet je daar nog wat mee? Of is dat lekker vanzichzelf?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1007 Gepost op: 21 april 2007, 10:37:41 »
Ik eet (eigenlijk at, al een tijd niet meer gekocht) het heel vaak zo uit het pakje op. :bloos: (Die rooktofu met tamari van De Morgenstond dan.) Als je het bakt vervaagt de smaak een beetje.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

brenda_lelie

Re: Kookvragen
« Reactie #1008 Gepost op: 21 april 2007, 14:11:23 »
Ik heb een bergamot gekocht, iemand een leuk idee voor een recept? Ik wil er sowieso een lekker sapje meemaken (gewoon in water met ijsblokjes, doe ik ook vaak met citroen en dat vind ik heel lekker) maar misschien heeft er hier iemand nog wel meer leuke ideetjes?

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1009 Gepost op: 21 april 2007, 17:11:50 »
Ik eet (eigenlijk at, al een tijd niet meer gekocht) het heel vaak zo uit het pakje op. :bloos: (Die rooktofu met tamari van De Morgenstond dan.) Als je het bakt vervaagt de smaak een beetje.

Dank je voor de info. Natuurlijk stond er gewoon op de verpakking wat de bedoeling was. ::)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1010 Gepost op: 21 april 2007, 17:56:12 »
Ik vond vandaag Halwa of Halva in de supermarkt, in een redelijk onbestemde verpakking, het enige wat ik eruit af kon leiden is dat er zonnebloempitten inzitten. Maar wat kan je ermee?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #1011 Gepost op: 21 april 2007, 18:01:39 »
Oh, goed dat je mij eraan helpt herinneren!
Ik zag al een paar keer bij verschillende supermarkten dadelpaté liggen. Iemand die weet wat daar precies inzit (behalve dadels)? Zit er ook dood beest in? Er stonden bij alle verpakkingen niets aan ingrediënten vermeld. Het enige met tekst was Arabischachtig.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #1012 Gepost op: 21 april 2007, 18:08:22 »
Ik vond vandaag Halwa of Halva in de supermarkt, in een redelijk onbestemde verpakking, het enige wat ik eruit af kon leiden is dat er zonnebloempitten inzitten. Maar wat kan je ermee?

In stukjes snijden en opeten. En in Turkije delen ze het uit aan zwervers als er iemand overleden is. Niet dat ik het ooit gegeten heb trouwens. Christiaan heeft er wel eens wat over gepost geloof ik.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #1013 Gepost op: 21 april 2007, 18:15:33 »
Iemand die weet wat daar precies inzit (behalve dadels)? Zit er ook dood beest in?
Ik vergeet altijd dat Aiko ook vegetarier is.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1014 Gepost op: 23 april 2007, 15:08:07 »
Misschien niet helemaal een kookvraag maar ik kan zo snel geen betere plek hiervoor verzinnen: Is het uberhaupt mogelijk om basilicum in een potje (dus een plantje) in leven te houden? Ik heb een paar dagen geleden weereens zo'n plantje gekocht omdat het er zo mooi bij stond maar het hangt er nu alweer helemaal slap bij.  >:( :(

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #1015 Gepost op: 23 april 2007, 15:10:27 »
Kan wel, maar dan moet je hem wel in een grotere pot met meer aarde zetten, en vochtig houden. In zo'n klein potje waarin ze verkocht worden lukt het zelden. Meer succes krijg je als je zelf zaait of nog heel kleine plantjes in het tuincentrum koopt, die zijn niet zo opgefokt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1016 Gepost op: 23 april 2007, 15:14:37 »
Het was dit keer best een grote pot, niet zo'n heel kleintje, er zat dus goed veel aarde in en ik heb het ook vochtig gehouden.

Die kleine potjes koop ik allang niet meer, behalve als ik zoveel kruiden nodig heb dat het in een keer op gaat. Deze zag er echter zo goed uit dat ik het er wel weer een keer wilde proberen.

Volgende keer ga ik inderdaad dan maar zelf zaaien, hoop dat het dan wel lukt!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1017 Gepost op: 23 april 2007, 15:17:22 »
Ik vond vandaag Halwa of Halva in de supermarkt, in een redelijk onbestemde verpakking, het enige wat ik eruit af kon leiden is dat er zonnebloempitten inzitten. Maar wat kan je ermee?

In stukjes snijden en opeten. En in Turkije delen ze het uit aan zwervers als er iemand overleden is. Niet dat ik het ooit gegeten heb trouwens. Christiaan heeft er wel eens wat over gepost geloof ik.

Het is niet van zonnebloem pitten gemaakt maar van sesamzaad! Zit er nog een smaakje aan of is dat ook niet duidelijk?
Ik vind het wel lekker spul maar het is echt mierzoet en behoorlijk calorierijk. Inderdaad gewoon in stukjes snijden en opeten.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #1018 Gepost op: 23 april 2007, 15:20:35 »
Ik eet (eigenlijk at, al een tijd niet meer gekocht) het heel vaak zo uit het pakje op. :bloos: (Die rooktofu met tamari van De Morgenstond dan.) Als je het bakt vervaagt de smaak een beetje.

Dank je voor de info. Natuurlijk stond er gewoon op de verpakking wat de bedoeling was. ::)

Ik vind rooktofu erg lekker als vervanging van spekjes in stampot of erwtensoep. Het lekkerste is het dan om het flink hard te bakken zodat het een beetje knapperig wordt.
Het is ook lekker op brood, inderdaad gewoon zo uit het pakje, met wat blaadjes sla en kiemen erbij, wat plakjes augurk en een flinke lik mosterd en/of mayo.

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #1019 Gepost op: 23 april 2007, 15:38:34 »
 :D Ga ik ook eens proberen. Al moet ik er wel nog even over nadenken of ik nog wel kiemen wil eten. ;)