Vegatopia Forum

Notenallergie 3 gangen

Notenallergie 3 gangen
« Gepost op: 25 december 2018, 16:23:26 »
Hoi!

Ik ben binnen kort jarig en heb mensen uitgenodigd om te komen eten. Ik wilde eerst de Indische keuken gebruiken. Maar toen kwam ik er achter dat iemand een erge notenallergie heeft. Dus die risico wilde ik niet nemen. Heeft iemand enig idee voor een 3 gangen menu voor ongeveer 10 personen? Pleas help.

Offline meisbaer

• 5.622
Re: Notenallergie 3 gangen
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2018, 21:09:53 »
Weet je voor welke noten precies? Wel of geen pinda's?

Indiaas kan prima, alleen moet je denk ik zelf de kruidenmengsels maken, zodat je zeker weet dat er geen noten in zitten.  Mag diegene wel kososnoot (wat volgens mij geen noot is)? Goed op de verpakkingen kijken of er geen sporen van noten inzitten. Een goed idee is om alles vantevoren even door te spreken. Dan weet je zeker dat je geen dingen over het hoofd ziet.

Vooraf kan je dahlsoep met poppadums maken. Erbij een groene chutney van munt, koriander en ui.

Daarna gebakken paneer met spinaziesaus (palak paneer). Rijst gekookt met safraan, groentebouillon, kardamonpeulen en kruidnagels.
Gebakken aardappel met ui, komijnzaadjes en uienzaadjes. Of een pittige tomatenchampignoncurry met gember en rode peper.
Eventueel nog een stukje naanbrood erbij (als kant en klaar, bekijk goed de verpakking). Komkommermuntraïta is ook altijd lekker. Mangochutney ook  ;)

Als toetje kan je zoete rijstpap (kheer) of gezoete hangop (shirkhand) maken met gemalen cardamon en saffraan, of een klein beetje rozenwater. Daar gaan normaal gesproken nog amandel en pistachionootjes over (nu dus niet), maar je kan ook geroosterde pompoenpitten of stukjes gedroogde arbikozen doen. Of vers fruit, zoals mango.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2018, 21:20:07 »
Oh, zie dat ik weer eens Indisch en Indiaas door elkaar haal. Indisch dan  ;)

Je kan een heldere soep maken (soto), met oa. verse laos en kurkuma,  gevuld met hard gekookte eitjes, veel taugé en fijngesneden groenten. Erdoor glasnoedels (soen) of mihoen.

Daarna tofu in ketjapgember saus met taugé, sajoer lodeh met kool, aardappel en wortel of spezieboontjes (diepvries). Erbij atjar of zoetzure komkommer met sambal. Rijst gekookt met santen (als kokos mag) en wat citroengras of een djoeroek poeroet blaadje.
Eventueel nog eitjes in pittige tomatensaus erbij, of sperzieboontjes met sambal. Erbij casavecrackers (als ze notenvrij zijn).

Toe gekookte kleefrijst (in opgeloste santen), die je in blokjes snijdt en serveert met gula java (javaanse suikerstroop) en eventueel wat vers fruit.

« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2018, 02:30:07 »
Wat ik weet is zware notenallergie dus heb je al pinda's in de kamer staan word ze al ziek. Sambal valt toch ook onder notenallergie?

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2018, 12:15:41 »
Informeer je eerst volledig over de aard van de allergie, om misverstanden te vermijden.

Het veiligst is om zonder pakjes en zakjes te koken. Indien je Indisch (Indonesisch) wil koken, vervang je de satésaus door een pittige tomatensaus met o.a. gember en chilipeper.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2018, 13:18:02 »
Lijkt me inderdaad goed om eerst goed na te vragen. Mensen met een notenallergie zijn bijvoorbeeld vaak ook allergisch voor aardbeien, maar pinda's kunnen velen dan wel weer eten (want pinda's zijn geen noten maar peulvruchten) - al zijn er ook mensen met een noten- en pinda-allergie.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2018, 14:10:59 »
Sambal oelek bevat in principe alleen chilipeper en zout, en wat olie. Het kan misschien pindaolie zijn, maar dat moet dan vermeld zijn.

Zeker bij heftige allergieën alles even overleggen. Als je gaat gokken of aannemen, dan kan dat erg gevaarlijk zijn!

« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2018, 14:08:36 »
Allemaal bedankt voor je reactie! Ik heb met haar man besproken en het leek mij het besten om voor plan B te gaan en een gewoon 3 gangen andere keuken te kiezen. Nog enige lekkere gerechten die je voor 10 mensen kan koken?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2018, 17:10:51 »
Waarom zou de Indische keuken niet kunnen? Zoveel noten komen daar niet aan te pas? En als ze geen pinda's mag, zijn er nog tig andere gerechten zonder pinda's en satésaus waaruit je kunt kiezen.

We hebben in ons kerstarchief een heleboel gerechten en menu's die ook buiten de kerstdagen om heerlijk zijn! Zie https://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief

Lees je verder van tevoren goed in over koken bij ernstige voedselallergieën: https://www.voedselallergie.nl/leven-met-voedselallergie/koken-met-voedselallergie.html

« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2018, 13:42:18 »
Ik wil jullie erg bedankten voor de tips! Ik ga dit allemaal mee nemen.
Beste wensen!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2018, 17:52:23 »
Graag gedaan - daar is het forum tenslotte voor. Laat je ons weten wat het uiteindelijk zal zijn geworden? Jij ook de beste wensen en alvast gefeliciteerd.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength