Groene linzen. volgens mij kan ik daar nog wel een soeprecept voor vinden.
Maar ik heb er wel een met rode linzen, die ik Christiaan maaaaaaanden terug al had beloofd.
Recept voor linzenkofte:
Benodigdheden:- 1 beker linzen
- 3 bekers water
- 2 bekers fijne bulgur
- 1 bosje lente-ui
- 3/4 bosje peterselie
- tomatenpuree (ongeveer 3 eetlepels)
- 1 ui
- 2 Turkse spitspaprika of een halve Nederlandse
- (olijf)olie
- gedroogde munt (ongeveer 4 theelepels)
- komijnzaad in poedervorm (ongeveer 3 theelepels)
- peper in poedervorm (ongeveer 2 theelepels)
- zout (naar behoeven)
- krop sla
- soeppan
- scherp mes
- snijplank
- dienblad
-serveerschaal
Wekwijze:Snipper eerst de ui en de paprika (klein!) en fruit deze met de olie in de pan tot de uien goudbruin zijn.
Doe hier de kruiden en de tomatenpuree bij en laat het eventjes bakken.
Gooi hier nu de linzen doorheen en flink roeren. Gooi het water erin en laat het koken tot de linzen het water bijna helemaal hebben opgenomen. Gooi op dit moment de fijne bulgur erin.
Dit kun je nu zo laten staan, zet wel het vuur uit. Na ongeveer 15 minuten kun je het over een dienblad uitspreiden zodat het sneller afkoelt.
Snij nu de lenteui in ringetjes en de peterselie fijn.
Gooi deze als de linzenprut is afgekoeld eroverheen en menge het goed, met je handen is het makkelijkst. Voeg nog wat olijfolie toe aan het geheel zodat het wat zachter wordt.
Pak nu de schaal waarop je de kofte wil serveren. Was een paar sla bladen en leg ze op de schaal.
Nu kun je van de prut koftes gaan maken en ze op de slabladen opstapelen.
koftes worden mooi als je een beetje in je hand neemt en deze in je hand draait en knijpt zodat je langwerpige koftes krijgt. Je kunt er ook balletjes van maken, maar dat is moeilijker stapelen.
Sommige mensen serveren naast de koftes slabladen om ze in te rollen en zo te eten. Anderen geven er liver Turks brood bij.
Ook is het lekker twee halve citroenen en wat sambal op tafel te zetten, of pulbiber (peperpoeder), zo kan ieder zelf zijn eigen kofte samenstellen.
Edit: excuses voor alle spelfouten...