Vegatopia Forum

bonen, peulen en peulvruchten.

Offline animal lover

• 592
  • Geslacht: Vrouw
bonen, peulen en peulvruchten.
« Gepost op: 21 juni 2004, 19:10:09 »
Recepten met groene linzen zijn heel erg welkom!
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2004, 18:20:22 door Christiaan »
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:groene linzen
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2004, 19:24:07 »
Smaken groene linzen niet (bijna) net zo als hun rode en bruine broeders? Tussen rode en bruine zit qua mondbeleving weinig verschil, ik ga altijd voor de rode vanwege de mooie kleur. Als het met de groene van hetzelfde laken een pak is kan je ze inpassen in recepten waarbij 'gewone' linzen gebruikt worden.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2004, 19:32:36 »
Huh? Rode en bruine linzen qua mondbeleving hetzelfde?

Rode zijn veel delicater...

Maar voor groene linzen kan je inderdaad alle recepten gebruiken die je voor bruine linzen zijn. Ik weet niet eens of het wel andere linzen zijn (net zoals die 'blonde linzen' van silvo).

Tenzij je het natuurlijk over mung dal hebt.

Kijk hier eens en vertel eens over welke linzen je het precies hebt?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline animal lover

• 592
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2004, 19:42:15 »
Jeetje wat een soorten. De zak heb ik thuis ik zal eens kijken of ik er wijs uit word welke het zijn. Ik heb ze uit de Turkse winkel en geloof dat er alleen wat in het Turks op staat.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2004, 19:54:22 »
Op de link die ik hierboven geef staan plaatjes...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline maud

• 373
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2004, 20:19:57 »
Maar voor groene linzen kan je inderdaad alle recepten gebruiken die je voor bruine linzen zijn. Ik weet niet eens of het wel andere linzen zijn

Ik meen me te herinneren dat je ergens anders zei (linzensoep voor beginners) dat rode linzen eigelijk groene linzen zijn, maar dan zonder velletje  ???

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Groene linzen
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2004, 23:00:27 »
Juist. En doordat dat velletje er bij rode linzen af is koken ze makkelijker kapot én hebben ze een andere smaak dan groene/bruine linzen.

Offline animal lover

• 592
Re:Groene linzen
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2004, 18:16:36 »
Ik heb de zak eindelijk bekeken en het zijn groene mungbonen. Hoe lang moeten die wellen en koken?

Hoe lang moeten rode linzen eigenlijk standaard koken. Normaal volg ik meestal een standaard recept.

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Groene linzen/Mungbonen
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2004, 18:25:05 »
Meestal moeten gedroogde peulvruchten 8 uur weken en (minimaal) een uur koken. Dat hangt ook nog eens af van de ouderdom, dus eigenlijk kan je er wat betreft de kookduur alleen door proberen achter komen.

Ik zou trouwens niet zo veel weten met mungbonen.

Rode linzen zijn met een kwartiertje gaar. Als je er soep van kookt beginnen ze op een gegeven moment uit elkaar te vallen, en dan weet je wel dat ze gaar zijn. Simpel als dat. Er zijn niet veel gerechten waarin ze heel moeten blijven.

Offline animal lover

• 592
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2004, 18:59:43 »
Woensdag was ik weer in de Turkse winkel en de verkoper kan me ook niet veel over die mungbonen vertellen. Ik ga het dan maar gewoon uitproberen.

overanalizing

« Reactie #10 Gepost op: 03 juli 2004, 12:27:51 »
Rode linzen zijn met een kwartiertje gaar. Als je er soep van kookt beginnen ze op een gegeven moment uit elkaar te vallen, en dan weet je wel dat ze gaar zijn. Simpel als dat. Er zijn niet veel gerechten waarin ze heel moeten blijven.

Dat is het fijne aan de befaamde 'lentilles de Puy', een (iets duurdere) Franse variant van linzen: Die blijven ook heel als ze gaar zijn, en dat maakt ze idaal voor salades ed.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #11 Gepost op: 03 juli 2004, 12:30:14 »
Dat is het fijne aan de befaamde 'lentilles de Puy', een (iets duurdere) Franse variant van linzen: Die blijven ook heel als ze gaar zijn, en dat maakt ze idaal voor salades ed.
Ja, maar dat zijn geen rode linzen... Over het algemeen vind ik het niet erg dat linzen kapotkoken...

Je kan mischien ook zout aan het kookwater toevoegen (dat moet je bij gedroogde peulvruchten die nog gaar moeten koken nooit doen, net zoals tomaten en azijn), dan blijven de velletjes hard.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2004, 19:31:21 »
Ik ben niet zo weg van Mung bonen. Je kan er stoofpotjes met wortel, knoflook, veel tomaat etc. mee maken. Misschien wel aardig met bulghur en een yoghurt munt dip.
Du puy linzen vind ik lekker als salade met wat geitenkaas en sinaasappel
,,,,فلافل

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2004, 20:49:07 »
Mocht je geen recepten vinden voor mungbonen: gaar koken (volgens mij was het een nacht weken en dan 20 minuten koken, maar test zelf nog maar even uit) en dan gewoon gebruiken in plaats van erwten. Je kan ze zelfs in de snert smijten, geeft een ander smaakje!

Taugé zijn eigenlijk de scheuten van de mungboon. Voor de fans heb je ook nog een rode variant: red cow beans. Te vinden bij de Pakistaanse of Indische winkel.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline animal lover

• 592
« Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2004, 19:09:59 »
Mocht je geen recepten vinden voor mungbonen: gaar koken (volgens mij was het een nacht weken en dan 20 minuten koken, maar test zelf nog maar even uit) en dan gewoon gebruiken in plaats van erwten. Je kan ze zelfs in de snert smijten, geeft een ander smaakje!

Taugé zijn eigenlijk de scheuten van de mungboon. Voor de fans heb je ook nog een rode variant: red cow beans. Te vinden bij de Pakistaanse of Indische winkel.

mmmm ik laat het geloof ik eerst maar even bij deze bonen, vind ik al avontuur genoeg ;) maar bedankt voor de info!

Offline sersero

• 382
    • Koerdische recepten
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2004, 15:17:05 »
Groene linzen. volgens mij kan ik daar nog wel een soeprecept voor vinden.

Maar ik heb er wel een met rode linzen, die ik Christiaan maaaaaaanden terug al had beloofd.  :-[

Recept voor linzenkofte:

Benodigdheden:

- 1 beker linzen
- 3 bekers water
- 2 bekers fijne bulgur
- 1 bosje lente-ui
- 3/4 bosje peterselie

- tomatenpuree (ongeveer 3 eetlepels)
- 1 ui
- 2 Turkse spitspaprika of een halve Nederlandse
- (olijf)olie
- gedroogde munt (ongeveer 4 theelepels)
- komijnzaad in poedervorm (ongeveer 3 theelepels)
- peper in poedervorm (ongeveer 2 theelepels)
- zout (naar behoeven)

- krop sla

- soeppan
- scherp mes
- snijplank
- dienblad
-serveerschaal

Wekwijze:

Snipper eerst de ui en de paprika (klein!) en fruit deze met de olie in de pan tot de uien goudbruin zijn.
Doe hier de kruiden en de tomatenpuree bij en laat het eventjes bakken.
Gooi hier nu de linzen doorheen en flink roeren. Gooi het water erin en laat het koken tot de linzen het water bijna helemaal hebben opgenomen. Gooi op dit moment de fijne bulgur erin.

Dit kun je nu zo laten staan, zet wel het vuur uit. Na ongeveer 15 minuten kun je het over een dienblad uitspreiden zodat het sneller afkoelt.

Snij nu de lenteui in ringetjes en de peterselie fijn.
Gooi deze als de linzenprut is afgekoeld eroverheen en menge het goed, met je handen is het makkelijkst. Voeg nog wat olijfolie toe aan het geheel zodat het wat zachter wordt.

Pak nu de schaal waarop je de kofte wil serveren. Was een paar sla bladen en leg ze op de schaal.
Nu kun je van de prut koftes gaan maken en ze op de slabladen opstapelen.
koftes worden mooi als je een beetje in je hand neemt en deze in je hand draait en knijpt zodat je langwerpige koftes krijgt. Je kunt er ook balletjes van maken, maar dat is moeilijker stapelen.

Sommige mensen serveren naast de koftes slabladen om ze in te rollen en zo te eten. Anderen geven er liver Turks brood bij.
Ook is het lekker twee halve citroenen en wat sambal op tafel te zetten, of pulbiber (peperpoeder), zo kan ieder zelf zijn eigen kofte samenstellen.

Edit: excuses voor alle spelfouten...
« Laatst bewerkt op: 23 september 2004, 15:21:28 door sersero »

Offline firefox

• 105
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2005, 01:27:50 »
newby vraagje over proteines in linzen :

Als ik proteines vergelijk tussen gedroogde linzen en linzen in blik is het verschil nogal groot,
vb.
                                                               kcal    eiw    koolh   vet
| linzen grauw gekookt   |  100 | gr   |  116 |    9 | 20.1 |  0.4 |
| linzen grauw gedroogd |  100 | gr   |  338 |   28 | 57.1 |    1 |

gaat 2/3 v/d eiwitten nu verloren door het koken, of is dit gewoon omdat de gekookte meer water bevatten?  Of allebei?

Indien dit door het koken komt, is het dan qua proteines beter om ze rauw te eten (:pukey:), of zijn ze dan weer niet goed verteerbaar voor de menselijke spijsvertering?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2005, 09:04:43 »
gaat 2/3 v/d eiwitten nu verloren door het koken, of is dit gewoon omdat de gekookte meer water bevatten?  Of allebei?
Dat is omdat als je linzen (en andere gedroogde peulvruchten ook) kookt ze inderdaad water opnemen.

Citaat
Indien dit door het koken komt, is het dan qua proteines beter om ze rauw te eten (:pukey:), of zijn ze dan weer niet goed verteerbaar voor de menselijke spijsvertering?
Nee, inderdaad. Gewoon koken.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2005, 09:46:05 »
Het is nog sterker: eten van rauwe peulvruchten valt af te raden. Er zitten licht giftige stoffen in die bij het koken verdwijnen. Dit geldt overigens ook (in nog lichtere mate) voor champignons
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Gabs

• 796
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2005, 11:23:08 »
ja, kidneybonen moeten minimaal 10 min echt koken anders zijn ze giftig. gelukkig zijn die uit blik al voorgekookt.