Vegatopia Forum

Antwerpen

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
Re:Antwerpen
« Reactie #200 Gepost op: 03 augustus 2009, 09:16:40 »
Bij El Warda. Falafel, die bestond uit zes langwerpige, huisbereide, dunne falafel-burgers rond houmous en vergezeld van zes kleine potjes met originele salades zoals courgetteblokjes met (geconfijte?) citroen, komkommerblokjes met granaatappelpitten en -sap, auberginepasta,
tabouleh met rozijnen en groenten, yoghurtsaus, pompoencrème... Mijn tafelgenote had dan weer andere salades, zoals tomatenblokjes en wortelschijfjes, zodat we van mekaars potjes begonnen te proeven.
Voor 10 euro een boeiend en smakelijk gerecht, dat zeer ver stond van de in doorsnee-pitazaken soms voorgeschotelde fabrieksfalafel met dipsausen uit de grote pot.
Na het eten in deze vriendelijke, multi-culturele buurt is het altijd nog gezellig om na te zitten op de Dageraadplaats.
(Sluiten wel in augustus, waren er bijna op laatste openingsdag.)
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2009, 09:22:40 door karl »

Offline greet

• 2.671
« Reactie #201 Gepost op: 03 augustus 2009, 11:00:06 »
Ik ben reeds 2 keer in Saffraan gaan eten, en de eerste keer was ik er echt wild over... Zo lekker en mooi in evenwicht en zo, de smaken, de presentatie... Een beetje duur voor een student, maar kom. Daarom had ik het dan ook gekozen om met het hele gezin voor mijn verjaardag te gaan eten.
We waren met 6, maar wel bijna de enigen die er waren. Het eten kwam echt heel traag, té traag, en over het algemeen ben ik een makkelijke.
Daarom hadden we zoveel honger dat de porties een beetje weinig leken. Bovendien was het niet zo lekker, leek me als de keer ervoor. De samosa was droog, en ja, dat is vaak zo, maar deze was wel heel droog, en de kruiden waren redelijk flauw. Ook het hoofdgerecht was niet zo echt goed afgekruid. En het kwam een 15-20 minuten na het voorgerecht.
We gingen met z'n allen 2 dessertjes vragen (en koffie voor iedereen) om eens een paar speciale dingen te proeven, maar die waren ze vergeten door te geven naar de keuken. Dan zijn we maar zonder dessert doorgegaan.
Dat vond ik allemaal spijtig, want de keer ervoor was echt zoooo goed, en het is toch niet goedkoop, zeker voor 6 personen. Ik denk dat het hun dag niet was, ofzo. Hoop ik.

El warda is inderdaad erg goed, ook zeker dat voorgerechtje dat je met 2 moet nemen, met al die proevertjes  :)
Voor goede pita in de buurt van't stad, kan ik ook giovanni's in deurne aanraden. Die maken zelf hun Looksaus (met grote L, jawel) en de lekkerste falafel dat ik al en een pitazaak gehad heb.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #202 Gepost op: 25 augustus 2009, 21:54:04 »
Nog eens in Antwerps Ilha Formosa, uit de Belgische Top 10.
De vegetariër stelt natuurlijk op prijs dat alle gerechten vegetarisch zijn.
Dat, en de centrale ligging in een door vele Nederlanders bezochte stad, verklaart toch grotendeels de hoge plaats in de rangschikking, vind ik.
Vrijwel alle hoofdgerechten zijn gemaakt met vleesvervangers als seitan, tofu en quorn. Niet iedereen is daar wild van.
Verder blijft de (aantrekkelijk gepresenteerde) kaart toch de hele tijd dezelfde, lijkt me. Aziaten werken zelden met wisselende suggesties, wat toch staat voor creativiteit en de geregelde restaurantbezoeker tot terugkeren aanzet.
Het is apart zitten in de kelders, de bediening is vriendelijk en voorkomend, het eten smakelijk,
bruisend vind ik het toch niet.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #203 Gepost op: 10 september 2009, 17:11:00 »
Bij Varelli's op de Scheldekaai. Het is prettig om te zien dat een goed concept aanslaat.
Terwijl het in de binnenstad rustig was in de meeste horeca-zaken, was het hier druk. (Ook niet zo groot, dertigtal binnen, ook nog terrasje buiten. Je vindt meestal geen plaats zonder reserveren.)
Het zit dan ook gewoon goed: een mooie kaart van originele mezze (natuurlijk vele scampi-sardines-inktvis-gehakt bevattend, maar best vele vegetarisch), een mooi wisselend suggestiebord, een leuke niet te dure wijnkaart (de witte Santorini was goed), een goede prijs-kwaliteitverhouding (nu ook weer niet uitermate goedkoop, een drietal mezze tellen ook tot een ruime 15 euro op, maar redelijk voor de goede, smakelijke, verse, originele gerechtjes),
een prettige, losse, ontspannen sfeer.
Het interieur is Grieks door de oude foto's met Griekse dorpsgezichten, maar wars van de typische kitsj-stukken.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2009, 07:42:45 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #204 Gepost op: 19 september 2009, 15:45:39 »
In De Walrus, waar we graag komen omdat het er ongedwongen en vriendelijk aan toe gaat in een bruine eetcafé-sfeer.
Er zijn heel aardige wereldwijnen, ruim onder de 20 euro. De vegetarische suggestie van de dag was ravioli met avocado, ricotta en rucola.
De pasta was mooi al dente en het was een smakelijke combinatie.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #205 Gepost op: 06 november 2009, 09:07:04 »
In Aahaar, Indiaas buffet in de diamantwijk. Je moet er doelbewust naar toe, want het is niet het type straat waar de toeristen rondkuieren (hoewel niet zo ver van het station.)
Het weinig romantische interieur van een snackbar, met wat Indiase elementen, maar in een zijkamer een hartverwarmend buffet met een viertal uiteenlopende, kruidige curries, een aardappelbereiding, basmatirijst, blokjes zoete geconfijte vrucht, soep, pappadum (met chapatibrood komt het vriendelijke meisje van het huis rond), wat rauwkost... All you can eat, volledig vegetarisch, voor 8 euro. Een geheim adresje, leuk om te kennen.

Offline Nick

• 578
« Reactie #206 Gepost op: 06 november 2009, 10:38:38 »
Ik ben er maandag ook geweest en het was erg lekker.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline karl

• 6.375
« Reactie #207 Gepost op: 09 november 2009, 09:06:48 »
Bij Lamalo in de Appelmansstraat, mediterraan en koosjer. Een warm, stijlvol interieur, aangenaam voor het betere publiek van de Diamantbuurt.
Het is duidelijk dat koosjer eten wel enkele dieren en bereidingen ervan schuwt, maar niet echt vegetarisch is. Bij de hoofdgerechten was er als suggestie een vegetarische couscous, dat was het zowat. Maar we gingen voor de super-verse, lekker gekruide mezze die hier meestal als voorgerecht worden genomen en bestelden tweemaal een bordje falafel erbij. Ook in het huis gemaakt, hartig en smakelijk, focaccia-brood. Bij de mezze waren er o.a. wortelschijfjes met kruiden, rode kool, hummus, rode biet met selder, rijpe groen-bruine olijven, aardappelsla en aubergineslierten, niet gerookt zoals wel eens bij Libanezen, in een soort mayonaise.
Smakelijk en meer dan genoeg, die mezze met falafel. Een zeer correcte witte huiswijn erbij, een Israëlische Chardonnay, om het prijzengeweld van de wijnkaart wat te vermijden. Aparte en vermoedelijk zeer lekkere Israëlische wijnen, maar ik denk dat sommige cliënten een wijn bestellen omdat hij duur is.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2010, 08:31:24 door Kassidy »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #208 Gepost op: 29 november 2009, 09:40:01 »
Bij Billy Kumpir aan de Turnhoutsebaan in Deurne. Turks aardappel-restaurant met wat méér.
Het interieur is fris en licht, met foto's rond aardappelen tegen de muur.
Vooraf een kommetje droge, geroosterde kikkererwten, origineel. De veggie-aardappels maakten ons niet onmiddellijk enthousiast (veggie was met wortel-maïs :(, Russische salade of roomkaas-spinazie), dus gingen we voor de mezze. Je kan een combi bestellen (18 euro voor twee). De lekkere courgettepannenkoekjes en een frisse auberginesalade waren uitschieters. Er waren verder tzatziki, rauwkost, kaas-sigaar en lookbrood (mét gerookte zalm hoewel we onze veggie-voorliefde hadden kenbaar gemaakt, de combi staat waarschijnlijk vast, maar het moet mits even aandacht toch makkelijk te veranderen zijn, vriendelijke bediening overigens.)
Als extra bestelden we nog apart de courgettepannenkoekjes, om een gaatje te vullen en omdat ze lekker waren. Alles was vers en smakelijk.
(Men schijnt hier nogal van de autochtone volgorde voorgerecht (mezze) - hoofdgerecht te vertrekken, of hoofdgerecht alleen (zeer substantiële borden zijn die aardappels),
in plaats van de meer Zuiderse gewoonte van enkel mezze te degusteren.)
Het was er behoorlijk druk, ook afhaal, niet verwonderlijk met die mooie  prijs-kwaliteitverhouding. Daardoor was de wachttijd echt wat te lang (een verontschuldiging met gratis drankje volgde spontaan met de verklaring dat toch zoveel klanten tegelijk mezze bestelden én dat een gast met een verkeerde jas was buitengelopen en intussen ook nog diende opgespoord.)
Volgende keer een aardappel en misschien die pannenkoekjes en auberginesalade vooraf.

Offline IneN

• 873
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #209 Gepost op: 15 januari 2010, 16:32:04 »
Wij aten vorige week bij Citadel Zuid in Antwerpen: Mexicaanse en Spaanse specialiteiten. Het was er heel gezellig: sfeerlampjes, kaarsen, je hebt het gevoel in een warme wijnkelder te zitten. Of dat had ik toch :) Je kan trouwens ook bestellen en laten leveren.

Ik at de vegetarische burrito: een tortilla (eentje, dus wel redelijk weinig) met reeds gevulde groentjes (paprika, brokkoli, bloemkool, ...) en erbij enkele kleine potjes met guacamole, warme bruine boontjes, salsasaus, sla. Het was lekker, maar niet héél erg veel en ik had liever wat grotere potjes met bijgerechtjes gehad. Waren van die héle kleine porseleinen (?) leeuwenpotjes. Vriendje had hetzelfde, maar met kaas en rundsvlees. Van mij was 15 euro, goeie prijs. Van hem 18 geloof ik, en dat vind ik dan wel teveel voor zo'n wrapje.

Aangezien ik nog een beetje honger had, een dame blanche genomen. Heerlijk. Ook warme chocoladesaus in zo'n potje, maar dit vond ik dan weer wel genoeg. Wijn en desperados (of iets gelijkaardigs) erbij gedronken en vriendje nam op het einde (terwijl ik aan het ijs zat) nog een wodka-citroen, was heel erg lekker en zoet tegelijk.. Uiteindelijk uets van 60 euro. Wel redelijk duur dus, maar echt de moeite. Zeker voor de gezelligheid en de kwaliteit van het eten.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #210 Gepost op: 25 januari 2010, 09:37:15 »
Eindelijk een volwaardige Libanees, waarvan er in Brussel zovele zijn, in Antwerpen. Tarbouch, begrijpelijk in de Diamantwijk waar een publiek dat voor de keuken van het Midden-Oosten en India gaat talrijk is.
Merkwaardig waren de talrijke driedimensionele trompe-l'oeils die de muren bedekten. Voor mij was een muurtje gemetseld met vaas waarachter zich een kaal landschap met tempelruïnes uitstrekte. Verder gaf een geschilderd houten raamwerk uitzicht op een lange winkelstraat. Elders staken uit een stadsgezicht balkons en tentjes van kramen uit.
Een massieve poort die op niets uitkwam was op een andere muurholte aangebracht. Er was voor veel ogenplezier gezorgd.
De Engelssprekende dienster was zeer spontaan en vriendelijk. Schoonheidsfoutje was dat ze bij het opnemen van onze bestelling bleef GSM-en. Zoiets is de oorzaak van slordigheden en verraadt een gebrek aan belangstelling. Ik kan mijzelf niet veroorloven te GSM-en terwijl ik mijn vrouw verzoek om gewoon door te praten.
Op de kaart de gebruikelijke koude en warme mezze. De salades waren fris, vers en zurig van de citroen zoals men bij een Libanees verwacht. De falafel was knapperig en smakelijk en werd geserveerd op een bordje met wat sla, tomaat en hummus. Gelukkig hadden we hummus apart afgewezen: men wil dat altijd opdringen, doch we eten het al zo dikwijls thuis en verrassen doet hummus dan niet meer. De okra baadde in een tomatensaus die ikzelf wat te zoet en stroperig vond, waarschijnlijk door kaneel en vooral zeer veel geconcentreerde tomatenpuree. Er waren gebakjes met spinazievulling, bonensalade...mezze voor een 4 à 5 euro. Een vegetarisch menu van vier mezze voor 15 euro, maar het was onduidelijk of we gewoon mochten kiezen dan wel of het standaard was (waarbij je dan bijvoorbeeld de onvermijdelijke hummus krijgt).
Van het huis waren er lekkere kleine groene olijven vooraf en een licht, lekker bladerdeeggebak met vanillevulling na.
Een plek om nog eens terug te keren.

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2010, 09:44:30 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #211 Gepost op: 17 februari 2010, 17:12:52 »
Een lekkere huisbereide lasagne met veel groenten (wortel, courgette, aubergine...) bij Kapitein Zeppos. Bruin eetcafé voor jong, artistiek of studentikoos publiek aan het Mechelseplein. Er is ook altijd een wrap. Prettige, ontspannen sfeer. Aantrekkelijk suggestiebord naast de vaste kaart.
Een van de eerste zaken van Vinko Pepa, de Antwerpse ondernemer in het trendy, goedgelegen Horeca-segment.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2010, 08:25:43 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #212 Gepost op: 21 maart 2010, 09:16:56 »
Falafelschotel met sla en frieten bij Mama's Garden op de Oude Koornmarkt. Het is in het centrum van de toeristische Grote Markt-buurt en het was uitermate druk deze zaterdagavond. Onze falafel-favoriet (ook omwille van de vriendelijke, wat persoonlijke bediening en familiale sfeer) Sababa zat vol.
De falafel van Mama's Garden is ongetwijfeld één van de beste in de stad. De prijzen zijn ook zeer redelijk.
Je kan in dit type zaak, dat toch meer fastfood dan restaurant is, dan ook geen te hoge eisen stellen.
Toch is het bedenkelijk dat je in deze tijd, waarin je goed drinkbare wereldwijnen al kan kopen voor een drie euro, nog zo'n volkomen geurloos en smaakloos vocht als wijn krijgt.
Dat haalt de standing van de zaak echt naar beneden en, denkend dat je door een uitgemeten en ronduit gierige aankooppolitiek winst maakt, jaag je juist klanten op de vlucht en
zet niet aan tot meer drinken. Ook de bediening, hoewel de grote drukte misschien een verzachtende factor was, gebeurde routineus en weinig vriendelijk. Toen we gedaan hadden met eten werden ijverig naburige verlaten tafels gepoetst terwijl wij met leeggegeten borden voor ons bleven wachten. Een kunst ook is het juist niet rond je te kijken als ober, je zou dan maar eens een klant kunnen zien die iets van je wenst. Ik ken landen waar een ober die niet binnen de minuut afruimt op staande voet ontslagen wordt. Je mag daar geen te lange eetpauze inlassen of je bord wordt weggerukt. Hier schijnt het in sommige zaken normaal te zijn de vuile borden te laten staan tot je weg bent: een koffie of iets anders verbruik je dan ook niet meer. Of het gesmaakt had, werd hier blijkbaar ook als een nutteloze verspilling van tijd en woorden beschouwd.
Waarschijnlijk wordt er ook op personeel bespaard, dat te hard voor te weinig geld moet werken, maar ook zoiets wreekt zich op de duur.
Maar dus wel heel erg goede en veel falafel voor weinig geld ;D

Offline karl

• 6.375
« Reactie #213 Gepost op: 04 april 2010, 08:23:57 »
Mezze Bar Efes in de Wilrijkse winkelbuurt.
De ruimte is kunstig opgefleurd door naïeve, kleurrijke wandschilderingen die vissers in een haven, gesluierde vrouwen in een grote tuin en een kust met helderblauwe zee voorstellen. Voor de grootste wand, waar zich de keuken achter bevindt, is zelfs een heuse gevel met pannendak en afhangende wijnranken van een plattelandswoning nagebouwd.
Dit alles stemt in deze barre tijden en na een vlucht uit het hondenweer tot een lichte blijdschap.
Ook de bediening door jonge mensen verloopt vriendelijk, vlot en behulpzaam. De vader des huizes loopt wat toezichthoudend rond, drinkt een koffie met een vriend en zegt of geeft nog iets hartelijks.
Uit de Turkse en Griekse specialiteiten kozen we elk het vegetarisch mezze-bord (hier ook meestal als voorgerecht genomen) en bestelden er een falafelschotel bij. De falafel leek niet huisgemaakt, had een nogal stevige korst doch was eetbaar. Met de platte kaas-en yoghurt-dipjes van ons mezze-bord leek het een gezondere combinatie dan met de dikwijls voorkomende fabriekssauzen met hoog mayonaise-gehalte. Verder lagen nog op het bord: een Russische salade, aubergine in tomaat, sigaar met kaas...
Daarbij knapperig, warm brood.
Er was een prettige keuze tussen enkele smakelijke wijnen, die per fles konden besteld worden. Een hoger niveau dan de karafwijnen met gekleurd water elders die uit een obscuur vaatje worden getapt.
Verder stonden ook nog een tweetal vegetarische "kumpir", grote gevulde aardappelen, op de kaart.
Een eenvoudige, voordelige, sympathieke eetervaring.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2010, 08:46:24 door Kassidy »

Offline greet

• 2.671
« Reactie #214 Gepost op: 18 april 2010, 23:05:11 »
Mezze Bar Efes in de Wilrijkse winkelbuurt.

Vlak bij waar ik woon, dus ook al eens gaan eten...
Het Mezze bordje is niet meer dan ok, vond ik, maar de aardappels zijn groot en vettig en alles wat een goede Kumpir nodig heeft. :)

Offline karl

• 6.375
« Reactie #215 Gepost op: 29 mei 2010, 10:23:54 »
Een correspondent meldt dat Ilha Formosa gesloten is sinds 1 mei.
Slecht nieuws voor velen, ook voor de talrijke Nederlanders die Antwerpen bezoeken.
Het was een volledig vegetarisch Aziatisch restaurant dat steeds in onze top voorkwam.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #216 Gepost op: 29 mei 2010, 18:40:35 »
Gister gaan eten inkrau thai, lekker in het toeristische deel van Antwerpen, de Pelgrimstraat.
Ik was er al eens gaan eten, en nu at ik tofu met groentjes en verse koriander en chilli's en erna gebakken banaan met ijs. Lekker en alle groentjes waren vers. Ook de curry's zijn er geweldig. De porties zijn niet geweldig groot, maar wel echt voldoende. En heel duur is het ook niet.
Echt een aanrader voor wie eens in die buurt is.

Offline Nick

• 578
« Reactie #217 Gepost op: 31 mei 2010, 21:30:51 »
Niet in de toeristische buurt en al helemaal niet duur: http://www.yetihouse.com/index.html
Ik werd naar binnen gelokt door de momos die je bijna nergens kunt eten maar er waren geen vegetarische momos die avond...
Toch heel lekker gegeten!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline karl

• 6.375
« Reactie #218 Gepost op: 25 juli 2010, 12:53:35 »
Bij Z'Hoor, Marokkaans restaurant in de Verschansingsstraat. In deze prettige buurt rond het Museum van Schone Kunsten zijn vele leuke zaken. Finjan, met allerlei mogelijkheden rond falafel, is een favoriet. De Italiaan Nuova Era heeft pizza's en pasta's. Een eind verder is het bijzondere Indiaas restaurant Saffraan.
Z'Hoor is als eens van naam en uitbater veranderd. De reacties lijken niet altijd zo positief.
We wilden wel eens terug de falafel met slaatjes proberen die we er enkele jaren geleden namen.
Binnenkomst was een beetje slordig: om 18 uur was men nog tafels aan het dekken, terwijl de opening om 18 uur was. Bij het openingsuur moet je toch wel klaar staan en niet nog volop met openen bezig zijn. We bestelden een fles witte huiswijn, maar die was ongekoeld. Hij werd in een koelemmer gezet, maar dat verhelpt de temperatuur niet op korte tijd, al zeker niet als de flessenhals voor een groot stuk niet in het water staat. We vroegen vervanging door een wel gekoelde wijn, die goed was, maar dan wel aan de eigen hogere prijs achteraf aangerekend werd. Als alerte uitbater zou je dan de lagere prijs van de door eigen fout ondrinkbare wijn moeten aanrekenen. (Excuus was een electriciteitspanne, waardoor ook de toiletten vol "sfeerverlichting" van kaarsjes stonden.)
De zeven falafelballetjes in het midden leken huisgemaakt en waren lekker. Een zevental groenteslaatjes errond, zeker voldoende hoeveelheid, waren eerlijk doch misten toch wat de finesse van die bij El Warda (waar een gelijkaardig gerecht is met kleinere, maar wel fijnere slaatjes.) Ook hadden vele een erg zoete toets, iets pikant was niet aanwezig (de Marokkaanse keuken werkt natuurlijk wel met nogal wat zoete accenten van kruiden als kaneel en van amandelen.)
Met lekker Marokkaans brood erbij wel smakelijk gegeten, maar niet op het lijstje van geregeld te bezoeken adressen.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2010, 13:03:56 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #219 Gepost op: 10 september 2010, 10:40:37 »
Niet in de toeristische buurt en al helemaal niet duur: http://www.yetihouse.com/index.html
Ik werd naar binnen gelokt door de momos die je bijna nergens kunt eten maar er waren geen vegetarische momos die avond...
Toch heel lekker gegeten!

Gisteren geweest en ze hadden de momos. Inderdaad lekker, prettig en helemaal niet duur.