Vegatopia Forum

Iederwijs scholen

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Iederwijs scholen
« Reactie #40 Gepost op: 05 december 2004, 19:53:40 »
Ik ken wel een meisje dat "Eigenwijs" deed. Zou dat dan de middelbare versie zijn van "Iederwijs"?

Leuke meid, zeer eigenwijs dus das altijd goed  :)

Linkje
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Toeps

« Reactie #41 Gepost op: 05 december 2004, 20:04:06 »
Ik ken wel een meisje dat "Eigenwijs" deed. Zou dat dan de middelbare versie zijn van "Iederwijs"?

Leuke meid, zeer eigenwijs dus das altijd goed  :)

Linkje

Volgens mij is dat hetzelfde idee.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #42 Gepost op: 22 maart 2005, 16:14:41 »
Iederwijs is weer flink in opspraak. Ik ben benieuwd wat Toeps er van vindt.
Eet gezond & eet taartjes

Toeps

« Reactie #43 Gepost op: 02 april 2005, 11:39:00 »

Haidieho!

Kopspijkers was echt diep triest, die hadden zich duidelijk nergens in verdiept voordat ze dat liedje maakten. "Ik ben 13 en ik kan niet lezen" en even later "Ik heb de hele dag gechat". Knap, als je niet kan lezen en schrijven.

Ik vind iederwijs nog steeds een goede school, voor de kinderen die er geschikt voor zijn. Want de opvoeding thuis moet wel aansluiten bij de school natuurlijk. Als kinderen thuis volgens strikte regels leven, en op school hebben ze dat ineens niet, dan loopt het natuurlijk fout.
Ik snap wel waarom het CDA zo kritisch is, die zijn van nature vrij bekrompen.

Maar het meest moest ik wel lachen om de opmerking: "Maar hoe weet je dan hoe je kind zich ontwikkelt, als je geen rapporten krijgt?"  :o Wat voor ouder ben je dan, als je de ontwikkeling van je kind voornamelijk afleest aan papiertjes met cijfertjes, geschreven door een juf met nog 35 kinderen in de klas?! Ik mag toch hopen dat je als ouder zelf wel weet hoe je kind zich voelt en hoe hij ontwikkelt....

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #44 Gepost op: 03 april 2005, 20:16:01 »
Je mag inderdaad wel van een ouder verwachten dat hij/zij een beetje weet hoe het gaat met het kind op school maar ik denk dat een rapport van juf of meester een meer objectief beeld geeft op verschillende vlakken. Veel ouders vinden hun eigen kind de slimste en leukste en liefste van de klas maar dat beeld hoeft natuurlijk niet altijd terecht te zijn.   ::) Ik zou als ouder wel willen weten hoe de leerkracht mijn kind beoordeelt.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #45 Gepost op: 24 augustus 2005, 14:13:57 »

Repeat wegens:

DEN HAAG De Schoolinspectie veegt de
 vloer aan met de Iederwijsscholen.Het
 afgelopen schooljaar voldeed meer dan
 de helft niet aan de wettelijke normen.
 De inspectie bezocht 25 scholen in het
 basis- en voortgezet onderwijs. Een
 aantal scholen is inmiddels gesloten.

Offline ingeping

• 143
« Reactie #46 Gepost op: 26 augustus 2005, 10:00:54 »
Ik krijg een beetje jeuk van die iederwijsscholen. Dat het 'oude' schoolsysteem niet altijd geschikt is ben ik het direct mee eens, maar iederwijs schiet een beetje door denk ik. Iemand stelde de vraag of je met kinderen extreem mag experimenteren. Ik vind van niet. Van mij mogen ze die Iederwijsscholen verbieden.

Ik heb na mijn verhuizing naar de grote stad in een vlaag van verstandsverbijstering mijn zoon naar een freinetschool gedaan. (zie www.freinet.nl).

Klonk allemaal heel leuk en verantwoord, maar in de praktijk betekende het dat mijn zoon geen moer uitvrat maar wel heel bedreven bleek in het bedenken van excuses en uitvluchten waarom hij iets niet af had (gesprekstechnieken en debatteren nemen een belangrijke plaats in). De werkplannen die ze zelf moeten maken en waar ze zich aan moeten houden, lijken niet te werken bij jonge kinderen. Uiteindelijk ben ik met hem schema's gaan maken, zijn werk gaan controleren en straffen uitdelen als hij zijn werkstuk niet op tijd af had.

Nu hij naar de middelbare school gaat heb ik (bij gebrek aan beter) gekozen voor een 'ouderwetse' school met huiswerkcontrole en regels die gehandhaafd worden.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #47 Gepost op: 27 augustus 2005, 09:16:35 »
Iederwijs lijkt mij uistekend geschikt voor een zeer kleine groep kinderen: hoogbegaafd of daar tegenaan, leergierig en dan breed liergierig.
de tuin: dat ben ik

Offline Anna

• 319
« Reactie #48 Gepost op: 30 augustus 2005, 17:53:21 »
Hoi, ik heb zelf een tijd terug die uitzending van Nova gekeken, en in eertse instantie dacht ik even: dit is het! Wow, wat een vertrouwen in een kind. Maar ik heb daarna nagedacht over hoe ik zelf was als kind. Enige vrijheid was goed voor mij, vandaar dat ik op een jenaplan school heb gezeten. Maar ik weet niet of ik had leren schrijven en rekenen en al die andere dingen die ik geleerd heb op school, als ik zelf de keuze had gehad! Ik geloof zeker in het feit dat als een kind iets echt wil, het ervoor zal gaan en hetgeen snel zal leren. Maar ik zou het risico met mijn eventuele eigen kinderen niet durven nemen. Stel je voor ze hebben totaal geen interesse in leren lezen, sorry maar ik denk dat als je niet kan lezen in deze wereld je lichtelijk gehandicapt bent!

Het reguliere onderwijs vind ik ook niks. 33 kinderen in een klas die allemaal aan een profiel moeten voldoen, zo niet lig je eruit. Geen echte aandacht voor het individu. Daarom zou ik heel bewust op zoek gaan naar een geschikte school. Het ene kind is het andere niet. Dus niet 1 leersysteem is het beste voor alle kinderen. De vrije school spreekt mij erg aan. Het werken in kleine klasjes, de kleuters gaan halve dagen naar school. Het veel met spel, beweging en "kunst" bezig zijn! Maargoed het jenaplan onderwijs en het montessori onderwijs kan ik mij ook in vinden!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2005, 18:48:24 »
Ik denk dat de essentie hier door verschillende mensen reeds gegeven is.  Ieder kind is anders, dus een onderwijs systeem dat bruikbaar is voor alle kinderen bestaat gewoon niet.  Ik denk dat het reguliere onderwijs meestal te weinig ook heeft voor individuele verschillen.  Het regulieren onderwijs was in ieder geval niets voor mij en het is een spijtige zaak dat ik daar wel mijn kinder- en jeugdjaren in heb versleten.

Het Iederwijs is misschien een prima schoolsysteem voor een aantal kinderen, maar dan toch wel voor een klein aantal kinderen.  De meeste kinderen hebben volgens mij toch wel meer nood aan structuur en zelf aan een zekere vorm van 'dwang' om zich bepaalde essentiële vaardigheden (lezen, schrijven, rekenen, ...) eigen te maken.
'k Weet niet of het over dezelfde reportage gaat, maar ik heb enkele maanden geleden op een Belgische zender een reportage over de Iederwijs school gezien en kreeg toch het gevoel dat de leraars hun eigen plezier belangrijker vonden dat het leren van leren en welzijn van de kinderen.  Leraars die 'deden waar ze zin in hadden'.  Als Iederwijs onderwijs wil werken voor bepaalde kinderen dan is het essentieel dat er elke dag een hoop uitdagende activiteiten worden aangeboden die de nieuwsgierigheid van de kinderen prikkelt.  Dat gebeurde naar mijn gevoel niet, de kinderen werden niet alleen niet gedwongen, ze werden naar mijn gevoel zelf niet gestimuleerd.

Ouders zouden in de zoektocht naar een school heel erg rekening moeten houden met de persoonlijksheidskenmerken van hun kind en veel minder met wat zij zelf een leuke school vinden, of wat gemakkelijk voor hen bereikbaar is, of waar ze zelf op school hebben gezeten, ...

('k Heb trouwens de indruk dat het in Nederland beter gesteld is met het basisonderwijs dan in België.)
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2005, 18:50:36 door Ligfietsertje »

Offline Superguppie

• 322
« Reactie #50 Gepost op: 28 oktober 2005, 00:26:18 »
Ik denk dat de essentie hier door verschillende mensen reeds gegeven is.  Ieder kind is anders, dus een onderwijs systeem dat bruikbaar is voor alle kinderen bestaat gewoon niet.

Het Iederwijs is misschien een prima schoolsysteem voor een aantal kinderen, maar dan toch wel voor een klein aantal kinderen.  De meeste kinderen hebben volgens mij toch wel meer nood aan structuur en zelf aan een zekere vorm van 'dwang' om zich bepaalde essentiële vaardigheden (lezen, schrijven, rekenen, ...) eigen te maken.

Ik ben het volledig met Ligfietsertje eens, er is tegenwoordig zoveel keus aan scholen dat er altijd wel één is die bij een kind past en waar een kind het beste uit zichzelf leert halen. Ik snap dat je als ouder een voorkeur hebt voor een bepaald schooltype maar ik vind het erg onverstandig om die keuze te maken zonder naar het kind te kijken. Persoonlijk vind ik dat getuigen van te weinig respect voor het eigene van het kind. Tegenwoordig zie je te vaak dat ouders kinderen een richting op sturen die zíj hen graag zien volgen. (ik kom veel kinderen tegen die op deze manier ernstig in de knel zijn geraakt)
M.a.w. kies alsjeblieft een school die bij je kind past i.p.v. een school die bij jou past.

Bij Iederwijs scholen hebben kinderen mijns inziens een aantal specifieke eigenschappen nodig om te slagen die niet alle kinderen (meer) bezitten.
Een kind moet uit zichzelf de motivatie hebben om actief aan de slag te gaan en door te zetten als het even niet leuk is. Een kind moet heel actief met leren aan de gang gaan. Weinig kinderen die moeite hebben met lezen of rekenen zullen daar uit zichzelf actief mee aan de slag gaan, dan is het namelijk niet leuk meer. Kinderen zijn wat dat betreft hedonisten en als iets niet leuk meer is zullen ze ermee stoppen.
Ik vermoed dan ook dat Iederwijs met name geschikt is voor intelligente, makkelijk lerende kinderen (dan blijft leren namelijk langer leuk en zijn ze eerder gemotiveerd om meer te leren) die óók nog eens graag wíllen leren, ook als het even niet leuk meer is.

Citaat
ik denk dat Iederwijskinderen juist hele verwende kinderen zijn, en later ook erg vervelende mensen worden
In de psychologie wordt deze opvoedingsstijl permissieve opvoeding genoemd (nauwelijk geboden en verboden). Grappig genoeg hebben zij later veel van dezelfde kenmerken als kinderen die autoritair zijn opgevoed (dus heel streng).

Inderdaad, het probleem met een permissieve opvoeding is dat een kind behoefte heeft aan een veilige basis om van daaruit de wereld te ontdekken. Die veiligheid wordt voor een kind voor een groot deel gevormd door duidelijkheid: Weten dat ouders\ verzorgers voor het kind klaar staan en weten wat ze wel of niet moeten\ mogen doen. Wanneer een kind m.b.t. deze zaken helderheid heeft hoeft het niet bang te zijn, hij weet waar hij aan toe is en heeft een basis van zekerheid. Voor een kind dat deze zekerheid ontbeert is de wereld een angstige plek: hij heeft geen zekerheid aan de basis en wordt daardoor enigzins beperkt in zijn ontdekkingsruimte. Ouders die zelf te weinig regels en duidelijkheid hebben gehad hebben deze angst en onzekerheid ervaren en willen hun kinderen daarvoor behoeden. (helaas schieten deze ouders daar nog wel eens te ver in door en worden hún kinderen beperkt door een teveel aan regels en plichten)
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit