Vegatopia Forum

Leren kleding of bont dragen en vegetariër zijn

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leren kleding of bont dragen en vegetariër zijn
« Reactie #60 Gepost op: 18 oktober 2010, 04:35:42 »
Volgens mij heb ik aparte principes  :P

Iedereen heeft hier aparte principes. We zijn allemaal uitzonderingen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #62 Gepost op: 26 oktober 2010, 13:33:41 »
http://www.nu.nl/achterklap/2364243/naomi-campbell-draagt-weer-bont.html

PETA had beter moeten weten dan haar ooit in te schakelen. Ze is zo veranderlijk als het weer en zeker geen betrouwbaar spokesmodel.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #63 Gepost op: 26 oktober 2010, 21:47:32 »
http://www.nu.nl/lifestyle/2364385/mango-kiest-echt-bont.html

Mango kiest voor echt bont
Uitgegeven: 26 oktober 2010 18:15
Laatst gewijzigd: 26 oktober 2010 18:14

AMSTERDAM - De Spaanse modeketen Mango heeft een jas van konijnenbont in de huidige collectie, terwijl het merk bij de stichting Bont voor Dieren een verklaring tekende.
 © Wenn.comMet die verklaring geeft Mango aan geen echt bont te verkopen, een belofte waaraan ze zich blijkbaar niet konden houden.

Op de webshop van de winkelketen wordt het bewuste artikel ook verkocht en levert het in het reactieveld inmiddels al een aantal boze en verontwaardigde reacties op.

Boze klanten

"Wat is er met jullie aan de hand? Echt bont verkopen, schaam je. Dit is de laatste keer dat ik bij jullie heb gewinkeld, ik ben er klaar mee. Geen Mango meer voor mij", aldus een boze klant.

Een andere klant geeft aan dat er zoveel mooie alternatieve stoffen zijn en dat nep bont er tegenwoordig zoals echt uitziet.

Bont voor Dieren

Claudia Linssen, woordvoerder van de stichting Bont voor Dieren, reageert: "Daar zullen we zeker contact over opnemen met Mango. Soms maakt een bedrijf een foutje en glipt er echt bont doorheen, wat dan in de collectie belandt, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling."

"We nemen dan ook contact op met Mango met het verzoek om het item uit de collectie te halen."

« Reactie #64 Gepost op: 29 november 2010, 13:08:41 »
Afgelopen weekend verkondigd op een feestje dat ik ook probeer om vegetarisch te worden en idd de opmerkingen over 't wel dragen van leer. Ik gaf aan dat ik de grens trok bij het niet eten van vlees, maar idd raar als je vanuit etisch oogpunt geen vlees wil eten omdat er dieren voor worden doodgemaakt en wel leer draagt.

Probeer het een beetje goed te praten voor mezelf door te zeggen dat het dier wordt doorgemaakt voor het vlees en dat het leer een bijproduct is, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt. Zouden er ook dieren worden geslacht puur voor het leer als er geen vlees meer werd gegeten...? Als je naar de bonthandel kijkt wél dus zal wel niet kloppen...

Ik draag in ieder geval wel leer. Leren jas, cowboylaarzen en m'n motorpak is ook van leer, maar da's eigenlijk meer vanuit functionaliteit. Andere motorpakken kan wel, maar op een racemotor zit je 't lekkerst en veiligst met een strak leren pak. Wappert niet en je hebt betere feel met de motor onder je.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #65 Gepost op: 29 november 2010, 13:22:18 »
Ik weet niet wat precies de reden is dat je vegetarisch eet, maar als je het doet uit het oogpunt van het verminderen van dierenleed, kun je aanvoeren dat elke dag geen vlees eten meer zoden aan de dijk zet dan niet 1 keer in de tien jaar (of hoelang gaan zo'n pak mee?) een leren motorpak te kopen. En je zou kunnen zeggen dat er genoeg goede alternatieven voor vlees zijn, maar niet voor leren motorpakken (al weet ik niet zeker of het laatste waar is, en voor laarzen gaat dat ook minder op).

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #66 Gepost op: 29 november 2010, 14:16:00 »
Of je zou kunnen zeggen dat je grenzen liggen waar ze voor jou goed voelen. Of zeggen dat je liever inconsequent goed bezig bent dan consequent fout.
This is between me and the vegetable!

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #67 Gepost op: 29 november 2010, 14:34:03 »
Probeer het een beetje goed te praten voor mezelf door te zeggen dat het dier wordt doorgemaakt voor het vlees en dat het leer een bijproduct is, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt. Zouden er ook dieren worden geslacht puur voor het leer als er geen vlees meer werd gegeten...? Als je naar de bonthandel kijkt wél dus zal wel niet kloppen...
Het is meestal een bijproduct uit de vleesindustrie. Geen restproduct, maar een bijproduct dat een behoorlijk grote rol speelt bij het geld dat ermee verdiend wordt. Ik meen mij te herinneren dat 20% van het geld uit het leer komt, maar het zou ook kunnen dat bij sómmige het 20% is en bij de rest minder, dat weet ik niet meer. 
Apart leer (slangenleer etc) is denk ik geen bijproduct, maar echt hoofdproduct.
Toen ik me erin verdiepte kwam ik veel berichten tegen over Australisch kangeroeleer, waarbij brieven waren uitgelekt van fokkerijen oid, waarin stond dat ze zich ernstige zorgen maakten dat als de boycot op kangeroeleer nog een tijdje door zou gaan, de hele kangeroe-industrie er aan onderdoor zou gaan. Dat is het enige echt duidelijke dat ik kon vinden over of het wel of niet kopen van leer invloed heeft op de vleesindustrie. Of zij representatief zijn voor andere vlees-industrieën, weet ik niet.
Ik kan me voorstellen dat als er te weinig leer beschikbaar zou zijn in de vleesindustrie, de leerindustrie over zou stappen naar zelf fokken en slachten puur voor het leer, maar op dit moment gebeurt het geloof ik nog niet (afgezien dus van slangenleer etc).

Ik draag in ieder geval wel leer. Leren jas, cowboylaarzen en m'n motorpak is ook van leer, maar da's eigenlijk meer vanuit functionaliteit. Andere motorpakken kan wel, maar op een racemotor zit je 't lekkerst en veiligst met een strak leren pak. Wappert niet en je hebt betere feel met de motor onder je.
Of er ook goede alternatieven voor leren motorpak bestaan, en of die dan ook in Nederland/België verkocht worden, weet ik niet.
Maar bij schoenen zeggen de leerindustrie en de meeste consumenten dat er geen plantaardig product is dat dezelfde kwaliteit heeft als leer, omdat zij het vergelijken met canvas of nepleer uit standaard schoenenwinkels, die inderdaad niet vergelijkbaar zijn. Maar er zijn ook allerlei soorten veganistisch nepleer dat even goed schijnt te zijn als echt leer, en ook al die eigenschappen heeft, zoals ademend. Maar dat wordt nog weinig gebruikt, zeker in Nederland, en dus weten mensen niet dat plantaardig even goed kan zijn als leer.
Mogelijk is dat bij motorpakken ook het geval, bestaan er wel alternatieven die even goed zijn, maar ben je die gewoon nog niet tegengekomen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #68 Gepost op: 29 november 2010, 20:35:21 »
Heb onlangs voor het eerst vegetarische schoenen gekocht bij Vegalife. Zit goed, voelt goed, ziet er als leer uit. Als ik dat van tevoren geweten had, had ik daar al eerder gekocht. Ben er heel blij mee  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #69 Gepost op: 29 november 2010, 21:25:14 »
Gisteren vegan schoenen gekocht bij primark, ze zitten tot nu toe prima.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

« Reactie #70 Gepost op: 30 november 2010, 15:28:30 »
Zie hier wel goede argumenten staan om het te verantwoorden, maar toch blijf ik het een beetje krom vinden van mezelf.

'K ga echter eerst het eten 's goed onder de knie proberen te krijgen voordat ik evt. met dit thema aan de slag ga.