Vegatopia Forum

Hoe is het met de zwangeren

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #460 Gepost op: 07 september 2010, 01:07:07 »
Hoera!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #461 Gepost op: 11 mei 2011, 13:20:40 »
Vandaag ben ik voor de eerste controle bij de verloskundige geweest. Ik vond het wel spannend want de echo was alweer een tijdje geleden en het is toch wel fijn om weer even te horen te krijgen dat het allemaal nog in orde is.
Alles was dus prima, hartje ook weer even gehoord  :heart:
Ik heb wel een beetje een kledingcrisis want ik pas heel veel normale kleren al niet meer (ook doordat ik voor mijn zwangerschap sowieso al wat was aangekomen) en ik nergens speciale kleding zie die ik echt leuk vind. Ik heb ook geen zin om heel veel aan te schaffen dus ik moet maar kijken hoe ik dat ga doen.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #462 Gepost op: 11 mei 2011, 13:37:11 »
Oh ja, mijn ijzergehalte was 7.7. Ik dacht zelf dat dat aan de lage kant was maar de verloskundige zei dat het wel netjes was. Heeft iemand hier toevallig enig idee wat voor niveau normaal is voor een zwangere?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #463 Gepost op: 11 mei 2011, 13:46:32 »
7,7 is keurig en fijn dat alles goed is! Hoeveel weken ben je nu?

Heb je bij de H&M ook niks leuks gevonden? En anders gewoon een hoop stretchy jurkjes inslaan en dat evt. combineren met een legging?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #464 Gepost op: 11 mei 2011, 14:07:51 »
Cool dat alles goed is!
Misschien kleren lenen van vriendinnen/kennissen die al eens zwanger zijn geweest?
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #465 Gepost op: 11 mei 2011, 14:08:52 »
Ik vind 7.7 voor een niet-zwangere al erg netjes.

Meneer M is toch wel een stukje groter neem ik aan, kan je het oplossen door kleding van hem te dragen? Ik lees de H&M catalogus op de wc en zie dan ook wel eens de zwangeren-afdeling. Ik vind het vaak te truttig voor woorden. De dikke mensen-afdeling is soms minder truttig, maar dan zullen de verhoudingen snel niet kloppen voor je, aangezien je niet zo groot bent.

Ik geloof dat broeken enzo die niet meer dicht kunnen nog wel te verbergen zijn met zo'n niet extreem ondersteunende buikband, dus zo1 die meer voor de sier is. Die doe je dan over openstaande broek en buik en wat dan zichtbaar is, is voornamelijk een stuk effen (of met printje) buikband en dat is meestal wel geaccepteerd.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #466 Gepost op: 11 mei 2011, 14:11:27 »
7,7 is keurig en fijn dat alles goed is! Hoeveel weken ben je nu?

Heb je bij de H&M ook niks leuks gevonden? En anders gewoon een hoop stretchy jurkjes inslaan en dat evt. combineren met een legging?

Ik ben nu bijna 18 weken, bijna op de helft dus! Gaat toch best snel zo voor mijn gevoel. Over 2,5 weken hebben we de 20 weken echo, super spannend!

Bij de H&M heb ik wel twee goede broeken gevonden, en ik heb ook een broek op marktplaats gekocht maar ik heb vooral moeite met shirtjes enzo. En aan jurkjes zat ik ook al te denken maar ik draag eigenlijk nooit jurkjes, behalve in de zomer als ik niet hoef te werken. Vandaag vroeg iemand op mijn werk nu of ik nou wel jurkjes zou gaan dragen, hihi.
Wat ik nu vooral lastig vind is dat mijn buik eruit ziet alsof ik gewoon een tijdje teveel heb gegeten, je ziet nog niet echt dat ik zwanger ben. Ik durf dus ook nog niet echt kleding aan te doen waarin mijn buik echt zichtbaar is, omdat ik me dan gewoon dik voel. Ik kan niet wachten tot het een duidelijke babybuik wordt!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #467 Gepost op: 11 mei 2011, 14:19:36 »
Ik vind 7.7 voor een niet-zwangere al erg netjes.

Meneer M is toch wel een stukje groter neem ik aan, kan je het oplossen door kleding van hem te dragen? Ik lees de H&M catalogus op de wc en zie dan ook wel eens de zwangeren-afdeling. Ik vind het vaak te truttig voor woorden. De dikke mensen-afdeling is soms minder truttig, maar dan zullen de verhoudingen snel niet kloppen voor je, aangezien je niet zo groot bent.

Haha nee als ik zijn kleren zou passen dan zou het wel heel erg met mij gesteld zijn. Hij is echt een stuk groter! Nou ja misschien dat shirts wel kunnen maar ik heb de metal-shirtjes fase al een tijdje geleden achter me gelaten. Hoewel, ik dacht er een tijdje geleden wel aan om mijn oude shirts weer uit de kast te trekken, die zijn vrij groot.

Die zwangerschaps kleding is inderdaad vaak erg truttig. Qua broeken valt het me enorm mee, die staan echt nog wel leuk, maar alles wat daarboven hoort is echt lastig. Ik heb in NY wel wat gewone shirts gekocht die wat ruimer vielen (lang leve de dikkere amerikanen  ;)) maar ik weet niet hoe lang ik die nog aan kan.

@Selly: alle mensen in mijn omgeving die zwanger zijn geweest zijn minstens 2 koppen groter of hebben zelf hetzelfde probleem gehad en het opgelost door gewone kleding te dragen (evt. in grotere maten).

Edit: en fijn om te horen dat 7,7 wel netjes is! Ik slik wel braaf mijn vitamientjes maar ben toch bang voor tekorten, vooral wat ijzer betreft.

Aiko

« Reactie #468 Gepost op: 11 mei 2011, 14:21:54 »
Ik durf dus ook nog niet echt kleding aan te doen waarin mijn buik echt zichtbaar is, omdat ik me dan gewoon dik voel. Ik kan niet wachten tot het een duidelijke babybuik wordt!

Kan je het niet opvullen?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #469 Gepost op: 11 mei 2011, 14:27:02 »
Dan lijkt me zo'n vooral voor de sier buikband juist wel ideaal. Dan twijfelt niemand aan de herkomst van je uitdijende buikje en bovendien groeit ie snel genoeg de komende tijd.
Heb je al op internet naar zwangerschapskleding gekeken?
Fijn trouwens dat alles tot nu toe goed gaat. Voel je je ook goed?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #470 Gepost op: 11 mei 2011, 15:21:04 »
Mmja, zo'n buikband is me een beetje teveel van het goede denk ik. Nou ja ik ga wel even kijken. Ik heb wel op internet gekeken maar vind het meeste toch te truttig, en ook vaak best duur! Het is toch maar voor een paar maanden, vind het zonde om er dan een fortuin aan uit te geven.

En ik voel me prima! Eigenlijk voel ik me gewoon alsof ik niet zwanger ben  ;). Ben niet misselijk geweest, ook niet extreem moe. In het begin vond ik dat vervelend omdat ik me de hele tijd afvroeg of het dan wel goed zat, maar ik heb gewoon veel geluk. Ik heb ook geen last van trek in vreemde dingen gelukkig, dus tot nu toe heb ik gewoon de hele tijd veganistisch kunnen blijven eten. Lijkt me toch vervelend als ik opeens ontzettend zin zou krijgen in vlees bijvoorbeeld maar dat is dus niet het geval.
Ik kijk er wel erg naar uit om het kindje te kunnen voelen. Vanaf 17 weken (nu dus ongeveer) beginnen veel vrouwen het te voelen, maar ik tot nu toe nog niet. Ook lastig dat ik een prikkelbare darm heb dus sowieso altijd al van alles in mijn buik voel gebeuren, haha. Nou ja, het komt vanzelf wel een keer natuurlijk, lijkt me wel erg leuk!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #471 Gepost op: 11 mei 2011, 15:46:32 »
Wat ik trouwens doe als ik niet goed in mn kleding pas, is meerdere lagen aan. Hier geen uitdijende buik door een kind, maar wel brede heupen die niet passen bij mn taille. Ik hoef over het algemeen geen degelijke kleding aan, maar soms wel. Ik doe dan een bloes aan met een langer shirt (elastisch) eronder. De onderste 2 knoopjes van de bloes kunnen niet dicht, omdat daar de boerinnenheupen al zitten. Ik kan grotere bloezen kopen, maar dan heb ik helemaal een aardappelzak op mn taille.
Om te zorgen dat je niet een stuk buik ziet en niet een koude buik te krijgen, is dat langere shirt. Ik heb er geen moeite mee dat de onderste knoopjes van de bloes niet dicht kunnen en heb niet het idee dat ik overmatig vet overkom.

Heb je zelf anders nog een stukje elastische stof liggen? Dan zou je zelf voor weinig geld een sierbuikband kunnen maken. Dat kan ook gewoon simpel zwart zijn, dat is minder truttig. Als je het een beetje handig combineert, lijkt het net alsof je een langer zwart shirt aan hebt.
Wat ik niet zou doen is zo'n rinkelende kerstbal op je buik hangen. Het is persoonlijk natuurlijk, maar ik blijf het er raar uit vinden zien.

Mn moeder heeft ook nooit last gehad van haar zwangerschappen. Geen waggelgang, ook niet toen ze op klappen liep. Geen (ochtend)misselijkheid en ook geen overmatige vermoeidheid. De enige verschijnselen waren positief; ze voelde zich heel goed in haar vel zitten en kreeg iets meer zin in fruit en groente. Bij mn broer waren het aardbeien, bij mij voornamelijk zure dingen als augurken en bij mn zus zomerfruit. In de laatste fase kreeg ze wat nest- en poetsdrang.
Ze heeft ook alles gedaan en alles ondernomen. Toen ze van mn zus zwanger was, heb ik er nooit iets van gemerkt dat ze rustiger aan deed of dingen tijdelijk moest stoppen. Op de dag van de bevalling reed ze ook nog gewoon auto en de dag ervoor fietste ze nog.
Mn zus is op een zondag geboren en we gingen met zn allen naar opa en oma. Toen we daar al even waren, gingen mn ouders even weg. Binnen het uur ging de telefoon dat mn zus was geboren en wij gingen gelijk (ik dacht dat oma ons bracht) die kant weer uit. Mn moeder zat gewoon weer rechtop in bed en showde mn zus.
Tijdens de beginfase van mijn delivery heeft ze ook nog een berg strijk weg staan werken en het halve huis gepoetst.
Mn moeder heeft ook alles zonder pardon gegeten wat ze zonder zwangerschap ook zou eten. Mn moeder is niet vegan overigens. Drinken deed ze al erg weinig en roken en medicijnen gebruiken heeft ze nooit gedaan.

Mn moeder heeft wel een erg laag B12 gehalte, waar ze inmiddels al zeker 10 jaar voor onder behandeling is bij de internist. Wij alle 3 hebben dat ook, het lijkt een opnameprobleem te zijn. Mn zus (de jongste) heeft iedere keer de laagste waarden, mn broer (de oudste) nog de beste. Mn moeder heeft ons alle 3 tot voorbij de 6 maanden borstvoeding gegeven en ik heb wel eens dingen gelezen dat je als baby dan zelf ook meer kans maakt op een gebrek.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #472 Gepost op: 11 mei 2011, 16:43:26 »
Wat ik niet zou doen is zo'n rinkelende kerstbal op je buik hangen. Het is persoonlijk natuurlijk, maar ik blijf het er raar uit vinden zien.
:heehee:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #473 Gepost op: 11 mei 2011, 18:23:17 »

Edit: en fijn om te horen dat 7,7 wel netjes is! Ik slik wel braaf mijn vitamientjes maar ben toch bang voor tekorten, vooral wat ijzer betreft.

Goed en gevarieerd eten, speciale zwangerschapsmulti's nemen en gewoon vragen of ze je bloed wat vaker willen controleren. Zorg dat je B12 ook goed is!
Je ijzer zal waarschijnlijk nog wel wat zakken en rond de 30e week op het laagst zijn. Vroedvrouwen hanteren verschillende ondergrenzen, lees ik zo op inet. De een vindt 7,5 het minimum, de ander 6,3 ???. Wel een heel verschil!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #474 Gepost op: 11 mei 2011, 21:22:12 »
Ja ik vond inderdaad ook heel uiteenlopende waarden maar ik vond wel vaak dat voor zwangere vrouwen 6.3 echt als ondergrens geldt. Misschien dat die 7.5 voor niet zwangeren is? Of nee je zegt dat vroedvrouwen dat hanteren. Nou ja ik zal volgende keer vragen wat zij nog als gezond beschouwen.

En toen ik net wist dat ik zwanger was ben ik meteen naar de dokter gegaan om mijn bloed te laten testen. B12 was prima alleen had ik wel een vitamine D tekort. Maar ik slik nu dagelijks een speciale vegan multi voor zwangeren (een amerikaanse, die hebben doorgaans een hogere dosis van veel dingen omdat de ADH daar hoger ligt), een vitamine D2, een b12/foliumzuur combi en een omega 3 pil. Ik werd er in het begin wel een beetje gek van, al die pillen. Vooral die multi is enorm en kreeg ik soms lastig naar binnen. Maar het is voor een goed doel :)

Wat eten betreft heb ik niet erg veel veranderd. Ik ben wel gaan ontbijten, dat deed ik nooit omdat ik nooit trek had. Nu heb ik de hele dag trek dus dat ontbijt gaat er ook wel in, en ik vind het ook wel belangrijk. Verder probeer ik fruit te eten (doe ik normaal niet echt veel), het lukt nog niet elke dag maar wel een stuk vaker dan eerst. Koffie kan ik niet laten staan maar drink ik een stuk minder, en ik drink nu ook geen groene thee meer om zo te zorgen dat mijn caffeine inname nog binnen de perken blijft. Ik eet wel gewoon sla en andere rauwe groenten (een vriendin van me deed dat helemaal niet meer) maar zorg wel dat ik het extra goed was (of nou ja, uberhaupt was, dat deed ik vroeger vaak niet eens :bloos:). Oh en ik eet wel vaker groene bladgroenten om calcium binnen te krijgen. Soms in smoothies, dan heb ik ook meteen mijn fruit binnen! En in NY hebben ze allemaal leuke groentes die we hier helaas niet hebben, dus daar heb ik heel vaak 'Kale' gegeten, een soort boerenkool maar wat minder hard en iets zachter van smaak.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #475 Gepost op: 12 mei 2011, 09:27:09 »
Joh, gewoon die buik showen!

Heb je lijnzaadolie? Toen ik zwanger was, slikte ik visoliecapsules (ieeeh, zou ik een volgende keer echt niet meer willen), omdat ik die lijnzaadolie niet trok.

Veganistisch lijkt me moeilijk, omdat ik zelf niet teveel soja zou willen eten als ik zwanger was. Variatie en afwisseling lijkt me het beste. Maarja, ik weet niet hoe lang je al vegan bent.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #476 Gepost op: 12 mei 2011, 10:17:44 »
Joh, gewoon die buik showen!

Heb je lijnzaadolie? Toen ik zwanger was, slikte ik visoliecapsules (ieeeh, zou ik een volgende keer echt niet meer willen), omdat ik die lijnzaadolie niet trok.

Veganistisch lijkt me moeilijk, omdat ik zelf niet teveel soja zou willen eten als ik zwanger was. Variatie en afwisseling lijkt me het beste. Maarja, ik weet niet hoe lang je al vegan bent.

Ik slik nu deze capsules, lijnzaadolie heb ik al jaren geleden opgegeven, echt te ranzig om dat zo in te nemen.

Ik ben nu net 10 jaar veganist, dus best al een tijd. Ik eet niet buitensporig veel soja, gebruik ook wel veel seitanproducten, en eet ook wel veel noten ed. Ik vind zelf in ieder geval dat ik best gevarieerd eet, en mijn verloskundige zag het ook niet als een probleem. Of nou ja, ik heb het ook niet echt specifiek over soja gehad, maar aangezien je daar ook niet voor gewaarschuwd wordt denk ik dat het allemaal wel meevalt.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 13:34:51 door M. »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #477 Gepost op: 12 mei 2011, 13:31:51 »
Je kunt ook jurkjes over een broek dragen of van die tunieken. Misschien heeft American Apparel in de Westerstraat ook nog wel  (niet speciaal voor zwangeren) lange tshirtachtige jurkjes die over een broek kunnen, maar ik geloof dat ze wat aan hun collectie hebben gedaan dus weet het niet zeker.
,,,,فلافل

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #478 Gepost op: 13 mei 2011, 10:04:15 »
Ik zou ook voor de tunieken gaan, en er zijn op dit moment veel ruime sport-shirtjes beschikbaar. M&S heeft ook leuke zwangerschapskleren en 1 buikband zou ik kopen (bijvoorbeeld in de kleur van een broek, valt 'ie niet zo op) is altijd handig om erbij te hebben. En prenatal heeft ook vaak wel wat leuks. Reken er wel op dat wat je normaliter truttig vind nu door een enorm uitdijend decollete er ineens fatsoenlijk uit zou kunnen zien, eerst even passen dus. En op de markt hebben ze vaak van die mee rekkende jurkjes.
Wel even investeren in fatsoenlijke BH's, voel je je ook beter  ;).

Ik heb bij de derde zelfs met zo'n bel gelopen (hormonen...  ::)) en ik heb 'm nog.

Volgens mij is het echte minimum van ijzer wanneer je jezelf niet goed voelt. Je zit nu goed in je vitamines en ijzer en je eet zelfs beter. Dan zal het wel goed komen hoor. En voel je je echt beroerd kun je altijd nog een keertje zondigen met een broodje bio-kaas of zo (deed ik als vega wel eens met een stukje zalm), als je de mogelijkheid voor jezelf openzet kan dat enorm geruststellen waardoor je er al geen behoefte meer aan hebt.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #479 Gepost op: 12 juni 2011, 16:05:15 »
Nou Hausfrau, ik had nergens last van, maar bij een routinecheck bleek mijn volledige ijzervoorraad in mijn lichaam op. Ik moest toen stevige pillen.
Ik had nergens last van...