In principe mag een vrouw na een keizersnede wel weer gewoon bevallen, als de insnede laag-dwars was (op de bikinilijn dus). De kans dat het litteken gaat scheuren bestaat dan natuurlijk nog steeds, maar is heel erg klein. Nadeel is alleen dat zo'n litteken wel een tegenindicatie is om de weeën te stimuleren met een bepaald synthetisch hormoon, moesten ze niet sterk genoeg zijn. Als het allemaal te lang duurt, moet er dan toch nog een keizersnede uitgevoerd worden.
Dus ik begrijp de keuze voor een keizersnede wel
, een holderdebolder-keizersnede is alles behalve fijn.
Een bevalling blijft natuurlijk nog steeds iets natuurlijks. Ik betreur de trend in Amerika (met keizersnedes voor het zogenaamde gemak van de vrouw/gynaecoloog (tijdswinst?? een keizersnede duurt niet zo lang als een gewone bevalling natuurlijk)) heel erg. Een keizersnede houdt behoorlijk wat risico's in en vooral de kraamperiode kan heel zwaar zijn en met veel pijn gepaard gaan.
Ayla - vroedvrouw in opleiding
.
(Ik heb vrouwen zien bevallen op de natuurlijke manier na een vroegere keizersnede.. maar ik heb ook een hoop keizersnedes 'repeat' zoals ze dat dan noemen weten gebeuren. Het is allemaal ook een beetje afhankelijk van de gynaecoloog en de keuze van het koppel.)