En shithee! Waarschijnlijk moet ik alweer (net als bij eerste zwangerschap) aan de ijzertabletjes. HB is nu al gezakt naar 6.0 en ferritini 17,1. De laatste waarde zegt me niet zo veel, maar volgens de verloskundige was het niet heel hoog...
Nu is het natuurlijk een bekend fenomeen, ook bij niet-vegetariërs, maar ik vind het toch wel jammer. Waarschijnlijk eet ik toch nog te weinig ijzerhoudende producten? Elke dag brood -nooit wit- en normale doses groenten en fruit. Daarnaast nog 1 boterham stroop, een abrikoos, dadel, gedroogde pruim, handje rozijnen en 1 cm ferrosiroop.
En nota bene elke dag vers sinaasappelsap bij het avondeten ter verbetering van de ijzeropname.
Hiziki? En hoe verging het de andere dames op ijzergebied?
Dat je geen witbrood eet zou hier juist wel eens negatief kunnen uitvallen: de onoplosbare vezels en fytaten in vooral volkorenbrood belemmeren de opname van mineralen zoals ijzer.
Niet alle appelstroop bevat (evenveel) ijzer. De hoogste dosis ijzer ben ik tegengekomen bij de bio-appelstroop van de AH.
Van de gedroogde vruchten die je noemt, bevat alleen de abrikoos een flinke hoeveelheid ijzer. Maar niet als je er maar 1 van neemt (4mg ijzer/100g).
Die ferrosiroop zou toch zoden aan de dijk moeten zetten. Hoeveel ijzer bevat 1 cm? Gebruik je er iets bij van vitamine C? Misschien kun je het innemen bij een maaltijd met witbrood/zuurdesembrood - zonder al te veel zaadjes erin?
En het verschilt idd per persoon hoe goed je ijzer wordt opgenomen, en een zwangerschap zal ook meespelen. Volgens mij lopen er hier aardig wat bloeddonateurs rond die nog nooit aan zaden weken of zuurdesembrood hebben gedaan (ivm die fytaten en andere anti-nutrienten), maar die altijd een mooi hoog HB-gehalte hebben. Op het moment dat je wel moeite hebt om een mooie waarde te behouden, dan is het zeker interessant om eens te gaan experimenteren met andere methodes dan vitamine C om de boel op te krikken.
Je ferritine-gehalte is trouwens een maat voor de ijzeropslag in de lichaam. Als er te weinig ijzer binnenkomt, wordt dat aangesproken. Het verschilt per test wat de normaalwaardes zijn, maar die beginnen met 15 of 20. Jouw 17 is dus sowieso aan de lage kant.