Vegatopia Forum

Hoe is het met de zwangeren

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #540 Gepost op: 02 december 2011, 14:25:35 »
Ben je in blijde verwachting, Flapke?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #541 Gepost op: 02 december 2011, 14:35:47 »
plus 1?

O het wordt dus een tweeling?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Flapke

• 177
« Reactie #542 Gepost op: 03 december 2011, 10:57:00 »
 :D wie weet. Ik bedoelde het dubbel, ik vind het leuk van de andere mamma's en er komt een vegetariertje bij.

't is nu pas 5.5 weken dus nog niet te zien verder. Ik heb op mijn werk wel een echootje laten maken. De vrucht die nu 8 mm zou zijn ongeveer is nog niet zichtbaar, te vroeg maar dat de broedstoof in volle ontwikkeling is was goed te zien. De echoscopiste noemde het zwanger, pas bij het zien van een hartje noemde zij het in verwachting dus nog even afwachten !

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #543 Gepost op: 03 december 2011, 12:32:20 »
Spannend Flapke!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #544 Gepost op: 03 december 2011, 13:43:22 »
Gefeliciteerd!
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #545 Gepost op: 03 december 2011, 14:59:54 »
Gefeliciteerd, Flapke :cheer:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #546 Gepost op: 03 december 2011, 15:04:26 »
Oeh spannend. Het is nog zo vroeg, dat ik je bijna niet durf te feliciteren!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #547 Gepost op: 03 december 2011, 17:21:24 »
Nog heel pril inderdaad, wat spannend! Gefeliciteerd Flapke :)

Offline Flapke

• 177
« Reactie #548 Gepost op: 22 december 2011, 16:50:24 »
dankjullie  :-*

Vorige week het hartje zien kloppen, ik ben benieuwd wanneer ik het zelf ga snappen, vind het zo onwerkelijk.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #549 Gepost op: 22 december 2011, 18:02:15 »
Van harte, Flapke!  :D
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #550 Gepost op: 03 januari 2012, 19:29:06 »
En shithee! Waarschijnlijk moet ik alweer (net als bij eerste zwangerschap) aan de ijzertabletjes. HB is nu al gezakt naar 6.0 en ferritini 17,1. De laatste waarde zegt me niet zo veel, maar volgens de verloskundige was het niet heel hoog...
Nu is het natuurlijk een bekend fenomeen, ook bij niet-vegetariërs, maar ik vind het toch wel jammer. Waarschijnlijk eet ik toch nog te weinig ijzerhoudende producten? Elke dag brood -nooit wit- en normale doses groenten en fruit. Daarnaast nog 1 boterham stroop, een abrikoos, dadel, gedroogde pruim, handje rozijnen en 1 cm ferrosiroop.
En nota bene elke dag vers sinaasappelsap bij het avondeten ter verbetering van de ijzeropname.

Hiziki? En hoe verging het de andere dames op ijzergebied?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #551 Gepost op: 03 januari 2012, 23:17:43 »
Slik je ook vitaminen, en zo ja, welke?
Ik heb gelukkig geen problemen gehad, mijn laagste waarde voor HB was 7.1. Ik at en eet wel echt belachelijk veel, dus dan zat er automatisch ook wel genoeg ijzer tussen denk ik. Misschien vaker groene blad groenten eten? Ook goed voor je calcium, kan nooit kwaad.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #552 Gepost op: 03 januari 2012, 23:23:00 »
Oh ja en floradix schijnt ook wel goed te zijn, heb je dat al eens geprobeerd?

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #553 Gepost op: 04 januari 2012, 13:26:01 »
Ik ga Floradix kopen als deze ijzertabletkuur voorbij is, als onderhoud. Eerst even opschroeven. 7.1?! Dat is volgens mij niet eens mijn startwaarde.
Ik eet als avondeten niet megaveel, ik kan nooit veel porties per keer op. 1x opscheppen, een bord vol en dat is het wel. Ik moet wel de hele dag door elke 2 uur iets eten, anders keldert mijn suikerspiegel en word ik heel slap.
Ik kom wel aan 2 ons groenten op een dag en eet veel soorten groenten.

Zou het ook persoonsgebonden zijn hoe goed je ijzer opneemt en hoe vlug je baby het opneemt? Ik had het bij T. dus ook! Daarom heb ik sneller laten testen dan gebruikelijk is en ben ik er nu nog redelijk op tijd bij.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #554 Gepost op: 04 januari 2012, 14:49:54 »
En shithee! Waarschijnlijk moet ik alweer (net als bij eerste zwangerschap) aan de ijzertabletjes. HB is nu al gezakt naar 6.0 en ferritini 17,1. De laatste waarde zegt me niet zo veel, maar volgens de verloskundige was het niet heel hoog...
Nu is het natuurlijk een bekend fenomeen, ook bij niet-vegetariërs, maar ik vind het toch wel jammer. Waarschijnlijk eet ik toch nog te weinig ijzerhoudende producten? Elke dag brood -nooit wit- en normale doses groenten en fruit. Daarnaast nog 1 boterham stroop, een abrikoos, dadel, gedroogde pruim, handje rozijnen en 1 cm ferrosiroop.
En nota bene elke dag vers sinaasappelsap bij het avondeten ter verbetering van de ijzeropname.

Hiziki? En hoe verging het de andere dames op ijzergebied?

Dat je geen witbrood eet zou hier juist wel eens negatief kunnen uitvallen: de onoplosbare vezels en fytaten in vooral volkorenbrood belemmeren de opname van mineralen zoals ijzer.
Niet alle appelstroop bevat (evenveel) ijzer. De hoogste dosis ijzer ben ik tegengekomen bij de bio-appelstroop van de AH.
Van de gedroogde vruchten die je noemt, bevat alleen de abrikoos een flinke hoeveelheid ijzer. Maar niet als je er maar 1 van neemt (4mg ijzer/100g).

Die ferrosiroop zou toch zoden aan de dijk moeten zetten. Hoeveel ijzer bevat 1 cm? Gebruik je er iets bij van vitamine C? Misschien kun je het innemen bij een maaltijd met witbrood/zuurdesembrood - zonder al te veel zaadjes erin?

En het verschilt idd per persoon hoe goed je ijzer wordt opgenomen, en een zwangerschap zal ook meespelen. Volgens mij lopen er hier aardig wat bloeddonateurs rond die nog nooit aan zaden weken of zuurdesembrood hebben gedaan (ivm die fytaten en andere anti-nutrienten), maar die altijd een mooi hoog HB-gehalte hebben. Op het moment dat je wel moeite hebt om een mooie waarde te behouden, dan is het zeker interessant om eens te gaan experimenteren met andere methodes dan vitamine C om de boel op te krikken.

Je ferritine-gehalte is trouwens een maat voor de ijzeropslag in de lichaam. Als er te weinig ijzer binnenkomt, wordt dat aangesproken. Het verschilt per test wat de normaalwaardes zijn, maar die beginnen met 15 of 20. Jouw 17 is dus sowieso aan de lage kant.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2012, 14:56:17 door Hizikigrrrl »

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #555 Gepost op: 04 januari 2012, 16:19:21 »
Dank! Ik mail je nog even.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #556 Gepost op: 08 januari 2012, 15:55:33 »
Overigens zag ik gisteren dat ik nog maar 2,5 kilo aangekomen ben.  :o Dat is echt wel weinig. Alleen maar kind en geen extra vet denk ik.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #557 Gepost op: 08 januari 2012, 17:57:58 »
Ja dat is inderdaad weinig zeg. Nou ja lekker toch! Hoewel je natuurlijk wel wat reserves kunt gebruiken voor als je straks gaat voeden.
Ik zit nog steeds vijf kilo boven mijn startgewicht, maar ik gebruik de borstvoeding ook als excuus om ongelimiteerd te kunnen snaaien  ;D

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #558 Gepost op: 09 januari 2012, 11:31:23 »
Dat moet je ook doen, want al je voedingsstoffen worden weggeslurpt. :)

Offline Flapke

• 177
« Reactie #559 Gepost op: 21 januari 2012, 17:47:31 »
Als je zwanger bent worden bepaalde vitamines en stoffen mee gebruikt dan normaal. Daarom wordt vaak aangeraden een zwangerschaps multi te slikken. Een paar weken terug had ik aardig bloedarmoede door ijzer tekort, dat was redelijk snel opgelost met Gentle Iron van Solgar. Dat is een fijne vorm want daar raak je niet van verstopt.
Verder viel ik vorige week bijna om van vermoeidheid en slapte maar 1 shot B12 (ik heb wel een opname probleem waarschijnlijk, injecteer al jaren) opgelost.