Vegatopia Forum

Hoe is het met de zwangeren

Offline Laurita_27

• 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe is het met de zwangeren
« Reactie #300 Gepost op: 08 december 2009, 18:11:05 »
Tja, er zijn wel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van thuisbevallen tegenover ziekenhuis.
De Belgische artsen schijnen Nederlanders compleet "zot" te vinden omdat wij veel thuis bevallen. Onverantwoord. En nu lijken onderzoeken dit te bevestigen: door thuisbevallingen schijnen onnodig babies te overlijden. Maar ja, het ziekenhuis is ook zeker niet alles. Daar worden ook fouten gemaakt. Ons zorgsysteem is volgens mij niet berekent op de situatie dat alle vrouwen in het ziekenhuis zouden bevallen. Veel te weinig kamers, personeel en andere faciliteiten. Bovendien zouden alle verloskundigen hun baan kwijt raken....
Maar volgens mij moet iedere zwangere vrouw lekker bevallen op een plek waar zij zich goed voelt.
Voor de 1 is dat het ziekenhuis, voor mij is dat mijn thuissituatie.
MITS: de zwangerschap zonder problemen verloopt en de bevalling ook soepel lijkt te verlopen.
Ook wonen wij 5 min. met de auto van het ziekenhuis vandaan. Als ik me dus nog bedenk, of mijn man, of het lijkt niet goed te gaan: dan zijn we er zo. Plus, ik weet de weg in het ziekenhuis. Bel zelf de gyneacoloog als het moet ;D :P
Ik wil gewoon heel graag dat ons kindje op een rustige manier geboren kan worden, in onze eigen vertrouwde omgeving. Hopelijk gaat dit lukken. We zien wel....
Ik geloof trouwens dat de VK ook wel iets aan pijnbestrijding kan doen. Heb net vanmiddag een foldertje meegekregen, maar moet het nog doorlezen.
Kindje is trouwens weer lekker gegroeid en al iets ingedaald! Ik heb het koppie, de billetjes en het ruggetje kunnen voelen. Erg leuk :D!
Ben begonnen met Floradix Kruidenelixer. Heb een Hb van 7.1 (de hele zwangerschap al), dus misschien helpt het iets. Kan iig geen kwaad.
Ben ik trouwens de enige Vegatopiaanse die zwanger is, op het moment??
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #301 Gepost op: 08 december 2009, 18:57:55 »
In een recente aflevering van Zembla werd gezegd dat vooral de thuisbevallingen die worden gedaan na de 40ste week risicovol zijn. In andere landen is men minder afwachtend en laat men het kind niet langer dan 41 weken zitten. Hier in NL is dat 42 weken.

De verloskundige zal iig geen ruggenprik mogen zetten, dus hoe goed hun pijnstilling is... misschien werken ze met meditatie en ademhalingsoefeningen?

Persoonlijk zou ik het liefst bevallen in die speciale kraamkamers van ziekenhuizen. Daar mag de vader ook blijven slapen 's nachts en het schijnt er wat minder medisch uit te zien. En ik zou een ziekenhuis uitzoeken waar 24/7 een gyneacoloog/anesthesist aanwezig is, zodat je op het moment supreme niet de bevalling alsnog zonder ruggenprik moet doen.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #302 Gepost op: 08 december 2009, 19:08:09 »
In Zuid-Afrika (en wellicht ook andere landen) wordt tijden van tevoren een keizersnee gepland. Bijna geen vrouw wordt het kind gewoon gebaard. De schoonzus van een collega was bovendien zo bang dat ze de keizersnee onder volledige narcose wilde ondergaan, en zo is het ook gegaan. Mevrouw werd pas een paar uur nadat de baby was geboren zelf weer wakker. Heel bizar.

Mijn schoonzus is onlangs trouwens thuis en zonder ruggenprik bevallen. Vlak na de bevalling, midden in de nacht, moest ze toch nog naar het ziekenhuis om gehecht te worden (juk!). Mijn broer er in de auto achteraan met een net geboren baby. Ook best gek.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2009, 21:39:46 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline greet

• 2.671
« Reactie #303 Gepost op: 08 december 2009, 20:10:08 »
Persoonlijk zou ik ook liefst in het ziekenhuis bevallen, denk ik.
Veel (vrouwen van) gynecologen en vroedvrouwen vragen een keizersnede. Gewoon omdat dat aangenamer is. En er is geen enkele reden om dat niet te doen (behalve als de vrouw nog vele vele kinderen wilt) volgens onze lesgever-gynecoloog.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #304 Gepost op: 08 december 2009, 21:34:59 »
En er is geen enkele reden om dat niet te doen (behalve als de vrouw nog vele vele kinderen wilt) volgens onze lesgever-gynecoloog.

Je kan daarna toch nog kinderen krijgen met een keizersnee? Of is het risico op een baarmoederscheuring te groot?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #305 Gepost op: 09 december 2009, 10:45:37 »
En er is geen enkele reden om dat niet te doen (behalve als de vrouw nog vele vele kinderen wilt) volgens onze lesgever-gynecoloog.

Je kan daarna toch nog kinderen krijgen met een keizersnee? Of is het risico op een baarmoederscheuring te groot?

Na elk keertje bevallen met een keizersnede gaat dat risico inderdaad een beetje naar omhoog. Maar ja, natuurlijk bevallen geeft ook meer risico's na elk kind, al weet ik niet wat je dan het best kan doen als je graag 25 kinderen hebt. Ik gok op adopteren ;).

« Reactie #306 Gepost op: 09 december 2009, 11:37:36 »
al weet ik niet wat je dan het best kan doen als je graag 25 kinderen hebt.

Gewoon vreemdgaan. Al is dat misschien een ietwat mannelijk uitgangspunt. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #307 Gepost op: 09 december 2009, 11:59:56 »
Persoonlijk zou ik ook liefst in het ziekenhuis bevallen, denk ik.
Veel (vrouwen van) gynecologen en vroedvrouwen vragen een keizersnede. Gewoon omdat dat aangenamer is. En er is geen enkele reden om dat niet te doen (behalve als de vrouw nog vele vele kinderen wilt) volgens onze lesgever-gynecoloog.

Nou ja zeg, nu trek ik toch even een wenkbrauw op! Niet persoonlijk he.... ;)
Ik vind het zelf echt belachelijk om maar "gewoon" een keizersnede te doen!
Ten eerste is het een operatie, en een flinke ook. Met de bijbehorende complicatie's.
En ten tweede lijkt het me toch beter voor een kind om via de natuurlijk weg geboren te worden. Zo is het toch bedoelt? Ik neem tenminste aan dat er in de prehistorie geen vrouwen werden open gesneden om hun kind af te leveren....
Ik weet het niet helemaal zeker, maar er staat me ook iets van bij dat kinderen die de natuurlijke bevalling doormaken het toch beter "doen". Door het hele proces komen er allemaal stofjes in de hersenen vrij die ervoor zorgen dat het kindje klaar voor de buitenwereld is. Ik kan me voorstellen dat als je zo uit de baarmoeder wordt gerukt je toch er minder klaar voor bent, als kindje.
Misschien dat het bindingsproces tussen moeder en kind ook wel iets beter is, bij een natuurlijke bevalling.
Hoewel dat natuurlijk niet betekent dat je geen gevoel bij je kind hebt als je een keizersnede hebt gehad. Wat moet dat moet! Maar "zomaar even gewoon" een keizersnede.....nee, ik geloof er niet in. ::)

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #308 Gepost op: 09 december 2009, 12:36:05 »
mijn broertje had het daar laats over idd.. die had iets bij zembla daarover gezien. Leek mij ook geen goede ontwikkeling, opereren doe je toch alleen als dat nodig is...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #309 Gepost op: 09 december 2009, 14:46:31 »
En ten tweede lijkt het me toch beter voor een kind om via de natuurlijk weg geboren te worden. Zo is het toch bedoelt?

Ooit wel ja, voor zover de natuurlijk dingen "heeft bedoeld". Nu is het zo dat het met de grootte van het menselijk hoofd allemaal iets sneller is gegaan dan met de beschikbare ruimte tussen baarmoeder en buitenwereld. Met andere woorden, het hoofd van een ongeboren baby is vaak iets te groot voor het geboortekanaal. Komt daar ook nog eens bij dat veel vrouwen liggend gaan bevallen en zo geen 'hulp' krijgen van de zwaartekracht. Op zo'n manier is het echt niet altijd beter voor een kind om geboren te worden. Vefrommeld hoofd, blauw aangelopen, navelstreng om de nek, poep in het vruchtwater, etc. Voor de moeder is het ook echt niet fijn, als ze (soms meerdere keren) ingeknipt moet worden.

Soms heb je overigens niet echt een keuze, wanneer je kind in een bepaalde stuitligging ligt, bijvoorbeeld.

Citaat
Ik weet het niet helemaal zeker, maar er staat me ook iets van bij dat kinderen die de natuurlijke bevalling doormaken het toch beter "doen".

Is onjuist.

Feit is, is dat een keizersnede voor de baby veiliger is dan een natuurlijke bevalling. Voor de moeder kleven er (gemiddeld gezien) wel meer nadelen aan een keizersnede.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #310 Gepost op: 09 december 2009, 15:00:07 »
Twee van mijn vriendinnen (allebei vega) zijn ook zwanger, dus ik lees hier lekker mee om misschien nog wat tips op te kunnen doen.  :)
Ik vroeg me wel af: zijn/waren jullie erg strikt qua eten? Wat lieten jullie allemaal staan tijdens de zwangerschap?

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #311 Gepost op: 09 december 2009, 15:29:03 »
Twee van mijn vriendinnen (allebei vega) zijn ook zwanger, dus ik lees hier lekker mee om misschien nog wat tips op te kunnen doen.  :)
Ik vroeg me wel af: zijn/waren jullie erg strikt qua eten? Wat lieten jullie allemaal staan tijdens de zwangerschap?

Ja, ik let wel op. Vooral of voedsel hygienisch is bereidt, als ik buitenshuis eet. Ik heb namelijk geen zin in voedselvergiftiging.
Verder: qua kazen eet ik geen zachte, rauwe kazen. Harde, rauwe kazen mag weer wel.
Ik eet geen kliekjes die ouder dan een dag zijn (eerder wel eens 2 dagen).
Ik moet toegeven dat ik af en toe vlees eet nu. Ik weet niet precies waarom....
Het gaat mij zeker niet om de voedingswaarden, want ik ben overtuigd dat vlees niet noodzakelijk is.
Ik heb af en toe gewoon ontzettend drang naar vlees!! ??? Dan eet ik bv uitgebakken spekjes...
Gelukkig maar 1 of 2x per maand ofzo :angel: Ben benieuwd of deze craving opeens weer weg is als het kindje is geboren.
Maar het is wel makkelijker om vega zwanger te zijn, want eigenlijk kun je bijna gewoon blijven eten zoals je al deed. En natuurlijk geen alcolhol. Oh ja, en wat minder koffie en thee.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #312 Gepost op: 09 december 2009, 19:21:04 »

Is onjuist.

Feit is, is dat een keizersnede voor de baby veiliger is dan een natuurlijke bevalling. Voor de moeder kleven er (gemiddeld gezien) wel meer nadelen aan een keizersnede.

Het heeft iets te maken met de hormonen die vrijkomen bij een natuurlijke bevalling waardoor een kind beter ontwikkelde longen heeft. Ofoziets. Dat gebeurt niet bij kinderen die gehaald worden op 'bestelling', dus waar gewoon een datum voor wordt geprikt, ook al heeft de moeder nog geen weeën. Dit is vooral in Amerika normaal.

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #313 Gepost op: 09 december 2009, 19:44:08 »
Het heeft iets te maken met de hormonen die vrijkomen bij een natuurlijke bevalling waardoor een kind beter ontwikkelde longen heeft. Ofoziets.

Klopt, maar na zo'n 2 jaar zijn de verschillen, voor zover ze er al waren (want vaak afwezig of marginaal), verdwenen.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #314 Gepost op: 10 december 2009, 08:32:35 »
@Laurita: VK zonder werk? Ik ben in het ziekenhuis bevallen met mijn eigen VK (nouja, de vervanger), dat maakt niet uit hoor.

@Hiziki: slapen in een kraamkamer is niet gegarandeerd. Alleen als je 's avonds laat bevalt kun je blijven overnachten. En dat deed ik, dat laat bevallen, maar toen waren alsnog alle kraamsuiters bezet en moest ik gewoon naar huis.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #315 Gepost op: 10 december 2009, 12:55:48 »
@Hiziki: slapen in een kraamkamer is niet gegarandeerd. Alleen als je 's avonds laat bevalt kun je blijven overnachten. En dat deed ik, dat laat bevallen, maar toen waren alsnog alle kraamsuiters bezet en moest ik gewoon naar huis.
[/quote]

Oh, ook lekker stom. Maar als je moet blijven, dan kan het toch wel?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #316 Gepost op: 10 december 2009, 12:56:18 »
« Laatst bewerkt op: 11 december 2009, 16:26:48 door Sander »

Offline greet

• 2.671
« Reactie #317 Gepost op: 10 december 2009, 14:45:34 »
Het heeft iets te maken met de hormonen die vrijkomen bij een natuurlijke bevalling waardoor een kind beter ontwikkelde longen heeft. Ofoziets.

Klopt, maar na zo'n 2 jaar zijn de verschillen, voor zover ze er al waren (want vaak afwezig of marginaal), verdwenen.

Een kind zijn longen worden mee 'leeggeperst' tijdens een natuurlijke bevalling, en daarom kunnen keizersnede-kindjes de eerste paar dagen wat meer problemen hebben met ademhalen. Dat is alles.
En er is alleen maar geen medische reden om het niet met keizersnede te laten komen. Gevoelsredenen zijn er wel degelijk, aan jullie te horen  ;). En daarom zijn dat geen slechtere redenen, ook niet.

Ik vind 'natuurlijk' ook zo dubbel. Bij natuurvolkeren heb je als zwangere bij elke bevalling 1,1% kans dat je erin blijft. In België zijn dat maar een paar vrouwen op de gehele bevolking elk jaar. En dan zwijgen we nog over babysterfte.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #318 Gepost op: 10 december 2009, 19:56:39 »
Twee van mijn vriendinnen (allebei vega) zijn ook zwanger, dus ik lees hier lekker mee om misschien nog wat tips op te kunnen doen.  :)

Lees hier meer over vega & zwanger:
het eerste trimester,
het tweede trimester
het derde trimester
Eet gezond & eet taartjes

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #319 Gepost op: 14 december 2009, 16:25:17 »
Vandaag heb ik een groei echo gehad. Dat is standaard bij vrouwen die een BMI boven de 30 hebben. Zo ook ik dus...
Ons kindje doet het nog steeds goed! :D :D :D Alles leek prima in orde. Het loopt ietsie voor qua groei, maar zeker niet te veel (zoals met kindjes van vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben).
Het ligt al netjes wat ingedaald, was vruchtwater aan het in-en uitademen, sliktte af en toe...allemaal prima.
Ik heb nog lekker genoeg vruchtwater, dus het kindje kan nog even vooruit.
Over 5 weken krijg ik nog 1 echo, om dezelfde reden. Dus dan zullen we het weer zien.
So far, so good :D