Vegatopia Forum

Eetopvoeding

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Eetopvoeding
« Gepost op: 17 september 2022, 19:16:27 »
Na weer een paar keer een akkefietje op school, ben ik benieuwd of wij het zo anders doen dan andere ouders.

Wij hebben vrij weinig regels rondom eten, wij bepalen wat er op tafel komt, en we eten in principe aan tafel.

Dus: ze mag tussendoor van tafel, ze mag met haar handen eten, snoep mag als wij dat aanbieden - maar dat doen we bijna nooit, ze hoeft niets op te eten, ik vraag haar soms iets te proeven, maar als ze dat niet doet is het ook prima, en als ze buiten de vaste eetmomenten honger heeft, dan krijgt ze gewoon te eten.

We doen dit, omdat we haar niet willen afleren om naar haar eigen lichaam te luisteren en om een fijne relatie met eten te hebben. Eten is iets wat gezellig moet zijn, en lekker en waar je nieuwsgierig moet zijn, en niet iets waar druk op ligt, om het op een bepaalde manier te doen of bepaalde dingen te eten.
Voor ons werkt dit heel goed, gezond kind, probeert graag nieuwe voeding uit (ze is 5,5 en best een avontuurlijke eter voor een kleuter) en als ze een feestje heeft, wisselt ze de snoep en chips af met rauwkost, omdat ze weet dat ze zich dan lekkerder voelt en ze rauwkost hartstikke lekker vindt.

Maar school zijn er allerlei klassenassistenten die regels hebben als “alles moet op” “het brood moet op voordat je de andere dingen mag eten”, “falafel mag niet” en “je moet je water opdrinken”

Nu krijgt ons kind een vrij goed gevulde broodtrommel mee (2 boterhammen met beleg, groenten, en iets eiwitsrijks - of kliekjes, aangevuld met bovenstaande dingen), zodat ze zelf kan bedenken waar ze zin in heeft. En vaak heeft ze na school honger, en dan zit er, als het goed is, nog wat in haar broodtrommel zodat ze toch nog even buiten kan spelen voor we naar huis gaan.
We hebben haar de afgelopen 2 weken 2x opgehaald met buikpijn omdat ze 1x alles moest op eten, en de andere keer verplicht de broccoliquiche moest opeten en alleen de tomaatjes mocht laten zitten.
Nu is mijn kind nogal klein en tenger en ze zal wel iets minder eten dan de rest van de klas (ze scheelt een kilo of 10 met de meeste kinderen in haar klas - ze groeit gewoon volgens haar lijn in de curve, ze heeft een gezond BMI, en ze heeft heel veel energie en ontwikkelt zich uitstekend, ze eet dus genoeg, maar natuurlijk eten kinderen die een hoofd groter zijn en een wat stevigere bouw hebben gewoon wat meer), dus misschien dat dat voor verwarring zorgt.

School heeft nu in haar dossier gezet dat ze echt volledig zelf mag bepalen wat ze wel en niet eet van haar lunch, dus hopelijk gaat dat beter.
Maar haar juf zei nog dat er ook ouders waren die juist willen dat hun kind wél alles opeet.

Dus nu vroeg ik me af, doen wij het heel anders dan andere ouders?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Eetopvoeding
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2022, 19:33:04 »
Ik ken een aantal ouders die het precies zo doen als jullie, en hun kinderen zijn doorgaans gemakkelijke eters die vrijwel alles lusten en ook probleemloos dingen uitproberen. Ze vinden eten ook lekker en leuk.

En ik ken een paar ouders die strakke(re) regels hebben: kinderen moeten altijd hun bordje leegeten, als je dit niet proeft dan krijg je ook geen toetje, eerst een hartig boterhammetje en dan pas zoet, dat werk. Die kinderen zijn stuk voor stuk moeilijke eters, die erg ongezellig zijn tijdens het eten.

Nu weet ik niet precies wat de kip en wat het ei is, want sommige kinderen zijn of worden gewoon moeilijke eters, en hebben daarom wellicht wat meer regels nodig.

Fijn dat je het met de school op hebt weten te lossen! Lijkt me prima zo!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2022, 19:56:56 »
Nou, we hebben natuurlijk wel gekeken wat diëtisten en eetwetemschappers voor adviezen geven, en dat proberen we zoveel mogelijk te volgen. Het schijnt de kans op makkelijke eters met een gezond gewicht groter te maken.

Maar; ik ken ook ouders die het net zo doen en die hebben tóch kinderen die moeilijker zijn dan onze kleuter. En ouders die zelf als kind moeilijk waren, die hebben ook wat vaker moeilijke eters, lijkt het.

(Maar de ouders met de moeilijkste eters, hebben veel regels en zijn altijd verbaasd over wat hun kinderen aan groenten en volkorendingen eten op onze feestjes, want dat eten ze anders nooit)

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2022, 20:53:55 »
Klinkt alsof jullie het prima doen, hoor!

Bij mij thuis hoefde je ook je bord niet op te eten, je mocht zelf opscheppen naar hoeveel je wilde. We hadden ook niet echt een toetje (alleen fruit toe) dus dat speelde niet mee.

Mijn jongste zus vond een aantal dingen niet lekker (vooral de structuur), dus dan kreeg ze gewoon iets wat ze wel lustte, zoals bloemkool. Geen gezeik dus aan tafel. Ik had een tijdje geen zin meer in boerenkool (aten we in de winter elke week) dus dan kreeg ik spruitjes of zo  :angel:

Er werd wel aangemoedigd om af en toe iets te proberen wat je niet lustte. Maar als je het niet lekker vond, geen probleem.
Mijn zussen en ik houden erg van eten  ;)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2022, 20:48:52 »
Mijn peuter is nu bijna 3,5 jaar en hoeft absoluut niet zijn bord op te eten. Dat is voor mij een belangrijke regel ;) En hij hoeft ook niet per se een boterham met iets hartigs voordat hij iets zoets krijgt. Maar het enige zoete broodbeleg dat we hebben is appelstroop. De ene dag eet hij 5 boterhammen met appelstroop en soms heeft hij weer een humusfase. Toetjes eten we zelf niet, maar hij eet vaak nog wel een bak kwark of skyr later op de avond.

Hij eet bijna alles, is gek op peulvruchten, maar om ei en zuivel zou hij niet zo snel vragen. Dat bied ik wat actiever aan omdat ik dat in de groei wel belangrijk vind. Snoepen doen we zelf niet veel, maar hij mag heus wel eens koekje ofzo en hij heeft ook wel eens wat chips gegeten. In de zomer ook regelmatig een ijsje, maar nu weet hij dat als de ijsjes uit de vriezer op zijn, er geen nieuwe komen. Oja, ik bedenk me nu dat hij zegt courgette niet zo lekker te vinden. Nou ja, dat snap ik eigenlijk ook wel.

Als hij tussendoor om een boterham vraagt, krijgt hij dat ook. Hij is actief en heeft een gemiddeld gewicht, dus daar doe ik niet moeilijk over. Momenteel heeft hij een havermoutfase, het is soms het eerste wat hij zegt als hij wakker wordt.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2022, 20:56:48 door LL de Ling »

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2022, 22:00:50 »
Wij doen ook totaal niet moeilijk over koek, snoep en chips, maar we hebben het meestal niet in huis, dus dat scheelt  ;)

Maar op feestjes en bij vriendjes mag ze gewoon alles eten wat ze wil van wat wordt aangeboden, en ondertussen weet ze zelf dat ze in kleine hoeveelheden fijner vindt. En de maaltijden die wij verzorgen zijn volledig vegetarisch, maar bij anderen mag ze in principe ook niet vega eten. Als dreumes en peuter weigerde ze dat omdat het te onbekend was, nu is ze hartstikke nieuwsgierig naar nieuw eten, maar zich ook bewust van het feit dat zij in principe vegetarisch eet en wat dat betekent (en ook al een beetje met het waarom), dus eigenlijk doet eet ze overal volledig vega. (Op snoep na, ik heb haar nog niet uitgelegd wat gelatine is)

Mijn kleuter lust geen rode kool. Maar wel spruitjes.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2023, 20:46:29 »
Hoewel ik er, denk ik, geen problemen mee heb mocht Rudie later vlees willen eten, ben ik blij dat hij het nu niet wil. Alhoewel, hij maakt het vaak wel luid duidelijk. Door bijvoorbeeld in de supermarkt bij het vlees heel hard te roepen: ‘Wij eten geen vlees! Iemand anders kan dat kopen ’ of als er in een verhaal verteld wordt over vis eten primair te reageren met: ‘Blegh, vies!’.

We zitten verder in een moeilijke periode wat betreft zoetigheid. Komt wellicht door de feestdagen, waarin natuurlijk vaak veel meer mocht. Ik denk dat het goed is dat we vandaag voet bij stuk hielden en hem geen snoep wilden geven toen hij moe van de opvang kwam, maar een half uur durende driftbui, is dan best moeilijk.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2023, 20:49:53 door LL de Ling »

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2023, 13:08:48 »
Van de zomer kochten we een keer vlees voor haar vader, en P vroeg wat toch die vieze lucht was bij die schappen.

Het is ietwat ongemakkelijk om midden op de vleesafdeling van de supermarkt uit te leggen dat vlees dus dode dieren zien, en dat dode dingen in principe gaan rotten, en dat zelfs als er vanalles aan wordt gedaan om dat te vertragen, dat het toch ietwat onaangenaam ruikt, maar dat mensen die wel vlees eten, dat lang niet zo vies vinden ruiken als mensen die dat niet doen. 

Hier hadden we van de week een huilbui van een halfuur uur omdat ze nog niet kon lezen. Driftbuien horen erbij, en de directe aanleiding is meestal slechts de druppel. Voet bij stuk houden is dus prima, want anders komt het er bij de volgende druppel toch nog uit. De mijne is nu zo oud dat ik haar tijdens een huilbui vaak gewoon op schoot kan pakken en kan zeggen “is wel lekker hè? Even uithuilen?” En ze dan ook kan aangeven dat het inderdaad niet dat ene dingetje was.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2023, 18:45:08 »
Driftbuien horen er zeker bij, maar hij zeurt wel significant vaker (meestal zonder driftbui, maar wel zeuren) om snoep en koek de laatste tijd. Wij deden voor mijn gevoel niks anders, maar stiekem wordt er een hoop gesnoept vanaf Halloween, Sinterklaas en de Kerstdagen en Oud en Nieuw (waarbij ik dus niet zeg dat het niet mag als alle andere kinderen wel snoep mogen).

« Laatst bewerkt op: 07 januari 2023, 18:51:31 door LL de Ling »

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2023, 12:07:53 »
Hier gaat het meestal om de iPad… (kind is gewoon niet zo’n snoeper, en die van mij is iets ouder en dan zijn de aanbevelingen ook wat ruimer)

Wat dat betreft fijn dat school weer begonnen is, op schooldagen geen iPad en alleen klokhuis en een ander Zapp-programma kijken is een stuk duidelijker en makkelijker dan in de vakanties (en de periode van rouw die we daarvoor hadden waren we ook makkelijk in de schermtijd).  En nu de zwem- schaats- en muzieklessen weer beginnen is er ook niet zoveel tijd voor schermen, er moet immers ook gespeeld worden.

Overigens, terug naar eetopvoeding: wij hadden dus een periode van veel mantelzorgen en rouw en dan schiet koken (boodschappen doen, menu plannen) er bij in. P is nu weer een stuk kritischer qua eten dan daarvoor.
Ik ga ervan uit dat als wij aandacht besteden aan het eten, dat ook weer overgaat.