Vegatopia Forum

Voeding baby en peuter grootste 'zorgenkind'

Danielle

Re:Voeding baby en peuter grootste 'zorgenkind'
« Reactie #20 Gepost op: 12 juni 2005, 19:27:25 »
Als je baby fruit krijgt is het denk ik niet nodig om vitamine C tabletjes toe te voegen. En de hoeveelheid vit. C in zo'n tabletje is vaak wel erg hoog. Wat niet nodig is wordt dan wel uitgeplast, maar bij zo'n kleintje vind ik het toch eng.
Maar de vitamine C moet toch bij het ijzerrijke eten worden gegeven? Dus ook bji het avondeten.
De fruithap en de boterham krijgt ze altijd al achter elkaar.

Dank je wel voor je lijstje ijzerrijke voedingsmiddelen! Heb ze genoteerd!

Ben trouwens net ook op de site van Borstvoedingsstichting geweest en heb veel gelezen over ijzer & bv.
Blijkt dat ijzer uit bv veel beter op wordt genomen (75-80% t.o.v. 5-6% kunstvoeding)!

En in borstvoeding zitten behalve vitaminen en mineralen nog een heleboel andere nuttige stofjes die niet in kunstvoeding zitten. (niet alleen afweerstoffen!)

Ben weer helemaal vóór BV!  :D

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 12 juni 2005, 23:06:13 »
Mijn beide zoons hadden koemelkeiwitallergie (en daarbij trouwens nog allerlei andere intoleranties) en zij kregen vooral sojamelk. De jongste heeft het eerste jaar Nutrilon Pepti gehad (soort van voorverteerde koemelk, maar minder allergeen dan soja. Borstvoeding is natuurlijk beter, maar helaas lukte dit niet). En als toetje gaf ik sojavla. En ik bakte regelmatig pannenkoeken met sojamelk. Ze groeiden goed en ik heb niet het idee dat ze een calciumtekort hebben opgelopen.

Laat je niet gek maken door een in de melk-mythe gelovende meerderheid. ;)

Dat zuivel de belangrijkste bron van calcium zou zijn voor kinderen is echt achterhaald, er kan in de medische literatuur geen overtuigend bewijs voor worden gevonden. Zie bijvoorbeeld dit recente artikel.

Op deze pagina staan wat richtlijnen om ervoor te kunnen zorgen dat de botten van kinderen zich goed ontwikkelen. Op die pagina staat ook een tabel waarin je kan zien dat een glas calcium-verrijkte sojamelk en bepaalde groentes qua opneembare calcium toch echt niet onderdoen voor een glas melk.
“it's strange how life makes sense in time...”

Monica

« Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2005, 14:54:28 »
Citaat
Maar de vitamine C moet toch bij het ijzerrijke eten worden gegeven? Dus ook bji het avondeten.

In groente en aardappelen zit ook vitamine C.

Monica

« Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2005, 15:08:26 »
Citaat
Op deze pagina staan wat richtlijnen om ervoor te kunnen zorgen dat de botten van kinderen zich goed ontwikkelen. Op die pagina staat ook een tabel waarin je kan zien dat een glas calcium-verrijkte sojamelk en bepaalde groentes qua opneembare calcium toch echt niet onderdoen voor een glas melk.

Bedankt voor de link.
Toen mijn kinderen klein waren, werd koemelkallergie niet erg serieus genomen en ik werd als een overbezorgde moeder gezien. Mijn oudste is van 1989, de jongste van 1991. Pas toen de oudste anderhalf jaar was had ik mijn huisarts zover dat ik naar een kinderarts werd verwezen voor onderzoek. En inderdaad bevestigde hij mijn vermoeden. Helaas was door het lang niet erkennen van de allergie zijn darmflora al zo slecht geworden dat hij nog veel meer intoleranties had en ze erbij kreeg.
Spelen kon hij nauwelijks. Het was meestal wat puzzelen of duplo. Beide zoons waren negen maanden van het jaar ziek. De oudste leefde op zeker moment op sojavla, brood, bananen. Gevolg: voedingstekorten. Ik kreeg een voedingsupplement en die verdroeg hij ook niet. Zijn lijfje gooide die pil er na een paar minuten zo weer uit.
We kwamen bij een homeopatisch arts terecht en die heeft hun weerstand flink kunnen verbeteren.
Ik had destijds wel meer natuurvoeding willen kopen, maar daar ontbrak het geld voor. We kregen geen financiële tegemoetkoming terwijl we toen wel elke maand zo'n 300 gulden kwijt waren aan alleen de pepti en de soja.

Mijn zoons zijn trouwens allebei van de koemelkallergie afgekomen. Ze drinken nu magere melk. Dat verdragen ze goed en ze vinden het lekker. Ze hoeven van mij geen melk te drinken.
Tegenwoordig ontbijten ze met fruit. Dus fruitsalades, shakes enzo. Vinden ze heerlijk en je kunt aan hun huid zien (minder puistjes en een frissere uitstraling) dat dit een veel gezonder ontbijt is dan een boterham en een beker melk.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 13 juni 2005, 18:15:23 »
Ben trouwens net ook op de site van Borstvoedingsstichting geweest en heb veel gelezen over ijzer & bv.
Blijkt dat ijzer uit bv veel beter op wordt genomen (75-80% t.o.v. 5-6% kunstvoeding)!

En in borstvoeding zitten behalve vitaminen en mineralen nog een heleboel andere nuttige stofjes die niet in kunstvoeding zitten. (niet alleen afweerstoffen!)

Ben weer helemaal vóór BV!  :D

Wist je deze dingen nog niet dan?!

Overigens is meer ijzer niet perse goed. Zolang ze geen tekort heeft, hoef je niets extra's bij te geven.

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #25 Gepost op: 13 juni 2005, 22:30:12 »
Tegenwoordig ontbijten ze met fruit. Dus fruitsalades, shakes enzo. Vinden ze heerlijk en je kunt aan hun huid zien (minder puistjes en een frissere uitstraling) dat dit een veel gezonder ontbijt is dan een boterham en een beker melk.

Dan vind je dit denk ik ook wel een leuke link. :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Monica

« Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2005, 08:25:17 »
Dankjewel voor de link. Zal hem eens uitgebreid met de jongens doorlezen.

Danielle

« Reactie #27 Gepost op: 18 juni 2005, 23:28:37 »
Citaat
Maar weer niet als je 't platkookt...

Monica

« Reactie #28 Gepost op: 19 juni 2005, 08:03:35 »
--------------------------------------------------------------------------------
Citaat
Quote : Monica op Ma 13 jun 2005, 14:54:28
Quote:

Maar weer niet als je 't platkookt...

Gaar koken en plat koken zijn volgens mij toch twee verschillende dingen. Vroeger werd groente vaak wel een uur gekookt, en dan zit er niks meer in.
Maar als je groente met de deksel op de pan kookt, en niet langer dan nodig is, dan valt het wel mee. In aardappelen zit op dit moment nauwelijks meer vitamine C. Dat zit er wel weer in, als je nieuwe aardappelen hebt. Maar daar kunnen kleintjes (en niet alleen zij) darmkramp van krijgen.