Bedankt voor al jullie reacties! Hier kan ik wel wat mee.
Mijn dochtertje was vorige week ziek, en ik weet dat het stom is, maar dan ga ik me altijd zorgen maken over voeding. Nu is ze weer beter en vrolijk, en zie ik het weer een stuk minder somber in.
In appelstroop zit meer ijzer dan ik dacht, 6mg per 100 gram (vlees is iets van 2mg per 100 g). Je eet natuurlijk niet snel 100 gram appelstroop, maar 100 gram vlees is voor zo'n kleintje ook niet te doen, wat dat betreft hebben jullie gelijk, vlees is geen wondermiddel.
Ik zag dat er in tofu bijna net zoveel ijzer zat als in vlees, dat wist ik helemaal niet. Ik snap niet waar 'iedereen' zo moeilijk over doet dan. Ook eieren zijn best een goede bron. Ik weet nog niet of ik die mijn dochtertje wil geven, maar tofu mag ze binnenkort vast wel hebben.
Waarom overleg je het niet met de huisarts, dietiste of op het consultatiebureau? Het is simpel te testen.
De arts op het cb vond het niet verantwoord om geen vlees te geven, en als mijn dochtertje ziek zou worden zou ik het wel merken, testen was niet nodig. Volgende keer zien we de verpleegkundige weer, die is meestal wat flexibeler. Als ik nog eens bij de huisarts kom kan ik het inderdaad ook daar wel even aankaarten.
Het is overigens een onderwerp dat ook bij vleesetende moeders wel leeft als kinderen langer borstvoeding krijgen en weinig eten, ik zie het zelf ook niet als consequentie van mijn vegetarisch zijn, maar het standaardadvies is vaak 'probeer meer vlees te geven', en daar heb ik niets aan. Ik ben blij met de alternatieve adviezen hier, en zal e.e.a. uitproberen.