Vegatopia Forum

IJzer

lena

IJzer
« Gepost op: 22 mei 2004, 10:38:37 »
Hallo,

Ik heb een baby'tje van negen maanden, dat nog voornamelijk van borstvoeding leeft. Volgens veel informatie, raakt de voorraad ijzer die de baby van de moeder gekregen heeft nu wel zo'n beetje op. In moedermelk zit niet veel ijzer. Het is wel erg goed opneembaar (nog beter dan ijzer van vlees). Amerikaanse artsen raden meestal aan om 'iron fortified cerial' te gaan geven als bijvoeding. Nou weet ik niet eens of je zoiets wel in Nederland kunt kopen, maar ik wil helemaal geen cerial of pap gaan geven. Ik wil haar gewoon aan ons normale eten laten wennen, en pap hoort daar niet bij. Bovendien is dat nogal een hele stapel extra werk, kolven is bepaald niet mijn favoriete bezigheid, het gaat ook niet zo makkelijk. Dochterlief eet nog erg slecht van een lepel, dus vaak kan ik het grootste deel weggooien.

In dat geval raden die amerikaanse boeken vaak ijzersupplementen aan. Mijn Nederlandse consultatiebureau arts vind dat onzin, en zegt dat ik maar gewoon vlees moet geven. Dat vind ik dan weer onzin, allerlei ongezonde dingen geven, omdat er 1 nuttig bouwstofje in zit?

Ik weet wel dat ijzer in groene bladgroenten, gedroogde vruchten, pruimesap, volkorengranen etc. zit, maar dochterlief krijgt daar allemaal nog veel te weinig van binnen. Ik kan me niet voorstellen dat zij daar een uitzondering in is, welk klein kind eet nou met smaak twee ons spinazie per dag?

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie het ijzergehalte van je kind wel eens laten testen?
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2004, 08:46:14 door Sander »

Offline Christiaan

• 10.293
Re:ijzer
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2004, 10:47:07 »
Ik denk dat ik je op één punt in ieder geval al gerust kan stellen (nou ja, gerust...), maar als je dochtertje slecht eet dan gaat vlees geven ook niet helpen. Het is niet alsof vlees hèt wondermiddel voor ijzergebrek is...

Ik zou het eens aan een dietist vragen. Het lijkt me sowieso niet babies 2 ons spinazie (of andere groenten) hoeven te eten (zoals volwassenen wordt aangeraden).
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Viz

• 395
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2004, 12:59:11 »
misschien iets van een (gedroogde) abrikozencompote/moes?
Daar zat toch ook ijzer in? :)
'fish are friends, not food!'

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2004, 13:06:37 »
Mijn ouders kregen het advies om mij appelstroop te laten eten, daar zit kennelijk ook veel ijzer in en het is zoet. Je zou het bijvoorbeeld op een soepstengel kunnen doen en je kindje erop laten sabbelen. 'k Weet alleen niet hoe slecht dat is voor eventuele tandjes.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Carla

• 259
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2004, 17:56:30 »
Dochterlief eet nog erg slecht van een lepel, dus vaak kan ik het grootste deel weggooien.
Ik weet wel dat ijzer in groene bladgroenten, gedroogde vruchten, pruimesap, volkorengranen etc. zit, maar dochterlief krijgt daar allemaal nog veel te weinig van binnen. Ik kan me niet voorstellen dat zij daar een uitzondering in is, welk klein kind eet nou met smaak twee ons spinazie per dag?

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie het ijzergehalte van je kind wel eens laten testen?

Ik ging er altijd vanuit dat zolang mijn dochters gezond waren alles goed ging en ze niets tekort kwamen, dus ik heb het nooit laten testen.  
Met negen maanden en voornamelijk borstvoeding zou ik me geen zorgen maken als je kindje gewoon gezond is.
Van een lepeltje eten is inderdaad moeilijk. Wat ik altijd deed was zelf laten eten. Dat geeft in het begin wel een hoop zooi, vooral op de grond, maar ach, op die manier ging er wel aardig wat in.
Ik zou ijzerrijk eten gewoon op een plastic bordje geven, wel een beetje platgedrukt (kapucijners waren altijd favoriet, maar erwtjes en linzen enzo gingen ook best goed). Heel fijgehakte abrikozen. Stukjes broccoli. En dan geven met wat vers sinaasappelsap en vooral geen zuivel tijdens die maaltijden.
Als ze dan zelf zo het een en ander naar binnenpeuzelt dan lijkt me dat voorlopig best  voldoende, ze zal vanzelf meer en meer gaan eten.

Ik denk trouwens dat heel wat mensen ook moeite hebben vlees bij babies naar binnen te krijgen  :P

Offline Viz

• 395
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2004, 13:57:36 »
Rooibosthee bevat ook ijzer. (misschien koud gezoet met wat honing oid als 'roosvicee' te geven?)

Dat van appelstroop is geloof ik een fabeltje, hoor. Dat was alleen vroeger zo, toen het in grote ijzeren kookpotten werd bereid en in ijzeren blikken zat.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2004, 14:03:40 »
Rooibosthee bevat ook ijzer. (misschien koud gezoet met wat honing oid als 'roosvicee' te geven?)
Jonge kinderen mogen nog geen honing omdat ze er ziek van kunnen worden. Het is per slot van rekening wel iets wat bijen uitgespuugd hebben...

Roosvicee zelf bevat geloof ik ook al veel ijzer.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Cheryl

« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2004, 14:13:57 »
Roosvicee Ferro zit veel ijzer in ja, heb net ff op de fles gekeken en er staat op geschikt voor het hele gezin dus voor hele kleine kinderen dan ook lijkt me. Alleen lijken die flessen altijd vanzelf leeg te gaan, de vorige keer dat ik keek hoeveel ik nog had was die halfvol en nu al bijna leeg :-\

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2004, 15:06:10 »
Ik zou uitkijken met Roosvicee Ferro en ijzersupplementen bij kinderen, het gevaar bestaat dat ze er teveel van binnenkrijgen en ijzervergiftiging van krijgen..

Waarom overleg je het niet met de huisarts, dietiste of op het consultatiebureau? Het is simpel te testen.

En je moet toch al wel bijvoeding geven vanaf 7 maanden??

Goed dat je nog borstvoeding geeft trouwens!!

Offline Viz

• 395
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2004, 19:54:03 »
Jonge kinderen mogen nog geen honing omdat ze er ziek van kunnen worden. Het is per slot van rekening wel iets wat bijen uitgespuugd hebben...

Roosvicee zelf bevat geloof ik ook al veel ijzer.

Naja, dan zonder honing, kzei ook oid :)

Roosvicee Ferro is trouwenz vies! Dat smaakt echt vreeeselijk naar (duh) ijzer! Bah!

Cheryl

« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2004, 19:55:59 »
Ik krijg er ook altijd buikpijn van maar dat komt omdat ik er niks bij eet, is eigenlijk het best en vaak los ik het niet op in water, mijn eigen schuld dus eigenlijk.

lena

Re:IJzer
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2004, 22:44:54 »
Bedankt voor al jullie reacties! Hier kan ik wel wat mee.
Mijn dochtertje was vorige week ziek, en ik weet dat het stom is, maar dan ga ik me altijd zorgen maken over voeding. Nu is ze weer beter en vrolijk, en zie ik het weer een stuk minder somber in.

In appelstroop zit meer ijzer dan ik dacht, 6mg per 100 gram (vlees is iets van 2mg per 100 g). Je eet natuurlijk niet snel 100 gram appelstroop, maar 100 gram vlees is voor zo'n kleintje ook niet te doen, wat dat betreft hebben jullie gelijk, vlees is geen wondermiddel.

Ik zag dat er in tofu bijna net zoveel ijzer zat als in vlees, dat wist ik helemaal niet. Ik snap niet waar 'iedereen' zo moeilijk over doet dan. Ook eieren zijn best een goede bron. Ik weet nog niet of ik die mijn dochtertje wil geven, maar tofu mag ze binnenkort vast wel hebben.

Citaat
Waarom overleg je het niet met de huisarts, dietiste of op het consultatiebureau? Het is simpel te testen.
De arts op het cb vond het niet verantwoord om geen vlees te geven, en als mijn dochtertje ziek zou worden zou ik het wel merken, testen was niet nodig. Volgende keer zien we de verpleegkundige weer, die is meestal wat flexibeler. Als ik nog eens bij de huisarts kom kan ik het inderdaad ook daar wel even aankaarten.

Het is overigens een onderwerp dat ook bij vleesetende moeders wel leeft als kinderen langer borstvoeding krijgen en weinig eten, ik zie het zelf ook niet als consequentie van mijn vegetarisch zijn, maar het standaardadvies is vaak 'probeer meer vlees te geven', en daar heb ik niets aan. Ik ben blij met de alternatieve adviezen hier, en zal e.e.a. uitproberen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2004, 22:46:57 »
maar tofu mag ze binnenkort vast wel hebben.
Je moest geloof ik niet te vroeg met sojaproducten beginnen...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2004, 22:52:18 »

De arts op het cb vond het niet verantwoord om geen vlees te geven,

Dan is het denk ik heel belangrijk dat jij je er goed over gaat inlezen, zodat je niet overrompeld wordt door die arts. Kindjes kunnen prima vegetarisch opgevoed worden.

Offline Carla

• 259
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2004, 09:03:58 »
maar tofu mag ze binnenkort vast wel hebben.
Je moest geloof ik niet te vroeg met sojaproducten beginnen...

Klopt. Soja én ei moet je mee wachten tot ze een jaar zijn, anders kunnen ze makkelijk een allergie voor deze producten ontwikkelen. Ik meen dat de darmen pas na een jaar in staat zijn deze producten goed te verwerken. (maar dat laatste is van de klok en de klepel, alleen weet ik wel zeker dat je voor beide producten een jaar moet wachten)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2004, 09:05:24 »
Linzen bevatten ook veel ijzer, meen ik.

* Christiaan plugt zijn favoriete "vleesvervanger" maar weer eens

Charlotte

« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2005, 18:50:52 »
-Christiaan, weet jij misschien wat lekkere baby-recepten met linzen? Ik ben zelf erg fan van allerlei peulvruchten en altijd op zoek naar nieuwe recepten... Mijn meisje is nu negen maanden (gecorrigeerd).  :vork:

Merel

« Reactie #17 Gepost op: 04 juli 2005, 23:03:28 »
Hoi,

Ik heb ook een kindje van 9 maanden en ik snap niet zo goed waarom je je dochter nog geen eten geeft?

Als je bang bent dat ze de pap niet eet kan je het ook in een fles geven met een papspeen en dan begin je met een klein beetje en dat voer je rustig op (zoveel als ze zin in heeft) Als je haar groente geeft (maar ik kreeg de indruk dat je haar dit niet geeft, of heb ik het mis?) kan je er bijvoorbeeld peterselie (gedroogd) door de groente doen = zeer veel ijzer.
Je kan haar ook een boterham geven (met een dun laagje appelstroop)
Ik geef mijn meid wel ei. In veel vega potjes zit ook ei (max. 2x pw een half ei). En tofu geef ik heel af en toe. Met tempe moet je nog wel wachten. Wij prakken ook vaak een stukje vegaburger door haar eten. Ik let wel heel goed op wat er in de burger zit (bijv. geen carateen (of hoe heet dat ook al weer...)

Als knabbel krijgt ze ook soepstengel of cracottes (alleen zitten in beiden veel suiker...)
En tegenwoordig krijgt ze ook wel een flesje roosvicee (gewoon die van de biowinkel)

En voor de rest voed ik haar zelf.

Ik vind het belangrijk dat ze eet, mijn oudste is met 8 maanden (tot ong. 14 maanden) gestopt met groeien, naar mijn idee omdat ze oa geen pap kreeg tot ze een jaar of 1 was. Dan moet ik het kolven er maar voor over hebben !

Groetjes en succes met je manier te vinden

Charlotte

« Reactie #18 Gepost op: 04 juli 2005, 23:42:26 »
Ik geef mijn dochter als ontbijt bambix en maak deze met kunstvoedingmelk (ze krijgt verder borst) maar ik wil daar niet helemaal voor gaan kolven. Tussen de middag een boterhammetje met half smeerkaas of jam of (tadaa) appelstroop.. En 's avonds warme prak, -zelfgemaakt-, tussendoor nog fruit en/of yoghurt en op verzoek bv.

Mijn bleekneusje haar hb wordt eens in de 2 maanden geprikt en is op dit moment te laag en ik moet 3 maal daags een ijzersupplement geven, op advies van kinderarts. *Let wel; t betreft een couveusekindje, te vroeg geboren met extreem ondergewicht en heeft haar geboortegewicht al meer dan vertienvoudigd vandaar dat haar ijzervoorraadje al snel op was... Ik hoop er weer snel mee te kunnen stoppen en het te kunnen oplossen met ijzerrijke voeding.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 05 juli 2005, 13:00:14 »
Zijn jullie bekend met Roosvicee Ferro?

1 Eetlepel hiervan, door bijvoorbeeld vruchtensap, geeft al de ADH voor volwassenen. Ik weet niet hoe het zit met kinderen en babies (bij hen bestaat het gevaar voor ijzervergiftiging), maar als je het overlegt met de arts/het consultatiebureau kan het misschien een handige oplossing zijn.
Het is gewoon te koop in de supermarkt.