Ik weet dat we sowieso niet 'natuurlijk' leven, maar het geeft toch na te denken als je het allemaal zo moet gaan vervangen. En geen idee of ze heel erg vroeger hun B12 uit het water haalden, waarschijnlijker is het dat ze (iig af en toe) vlees, vis en insecten aten.
Vitamine B12 wordt gemaakt door bacteriën. Vroeger kregen mensen genoeg b12 door het drinken van water uit riviertjes. Tegenwoordig is drinkwater gezuiverd om ons te beschermen tegen cholera en andere infecties. We leven in een onnatuurlijke milieu, dus het is normaal dat we ook "onnatuurlijke" voedingssupplementen nodig hebben.
Als zelfs een groot deel van de vleeseters een b12 tekort heeft, denk ik niet dat het een vegetariër veel doet om maar een paar keer per week vlees of vis te eten. Een vegetariër die een hoog gedoseerd supplement gebruikt zal er qua b12 veel beter van af zijn.
Van omega-3 en vitamine D kun je wel voldoende halen uit vis. Maar het is absoluut niet noodzakelijk voor vegetariërs om het zo te doen. Een vegetariër kan gemakkelijk aan zijn omega-3 komen door het consumeren van lijnzaad en rekening te houden niet te veel geraffineerde plantenoliën te consumeren, zodat de conversatie van ALA naar EPA/DHA goed loopt. Als verzekeringspolis kan een vegetariër ook nog eens EPA/DHA slikken van algenolie. Dan komt er ook nog eens bij dat vis, de "natuurlijke" optie, vol zit met zware metalen.
De natuurlijke manier om vitamine D binnen te krijgen is door zonlicht, maar omdat we in deze moderne tijd leven met een kapotte ozonlaag is het niet echt aan te raden. Tevens leven mensen met een donkere huid nu in koudere gebieden en dat is ook niet natuurlijk. Mensen met een donkere huid hebben namelijk meer zonlicht nodig om evenveel vitamine D te maken.
Deze manier van denken wordt ook de naturalistische dwaling genoemd. (Naturalistic fallacy).
http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy Als je nou gewoon zegt dat je vlees/ vis gaat eten omdat je het lekker vindt en/of omdat je te lui bent om op je voeding te letten en dat je liever je principes aan de kant schuift, dan zeg ik prima, moet je lekker zelf weten. Maar ga niet zeuren dat pillen slikken onnatuurlijk is.