Vegatopia Forum

Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #260 Gepost op: 20 augustus 2013, 14:55:26 »
In dit geval kom je dan voor de keuze of je het ervoor over hebt om dan vis (of vlees) te eten, en die keuze is heel persoonlijk lijkt me.

Precies, dat vind ik ook. Ik ga er nu voorlopig ook niks aan veranderen, dit is een een weloverwogen besluit want zelfs met aandacht eten en supplementeren had ik tekorten waardoor ik me echt beroerd voelde. 

Lijkt het te helpen?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #261 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:04:02 »
Ik word soms ook helemaal gek van alle pillen die ik moet nemen. Gelukkig doe ik het weer wat rustiger aan nu ik gestopt ben met de borstvoeding. Het maakt me verder niet uit dat het niet natuurlijk is ofzo, maar ik vind het wel irritant. Dus ik snap wel dat je het dan liever uit de voeding haalt, zeker als de pillen niet eens werken. Ik vraag me alleen af of af en toe vis eten wel iets uithaalt, moet je het dan niet vaker eten? Of neem je ernaast ook nog supplementen.

« Reactie #262 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:38:29 »
Ik weet dat we sowieso niet 'natuurlijk' leven, maar het geeft toch na te denken als je het allemaal zo moet gaan vervangen. En geen idee of ze heel erg vroeger hun B12 uit het water haalden, waarschijnlijker is het dat ze (iig af en toe) vlees, vis en insecten aten.

Vitamine B12 wordt gemaakt door bacteriën. Vroeger kregen mensen genoeg b12 door het drinken van water uit riviertjes. Tegenwoordig is drinkwater gezuiverd om ons te beschermen tegen cholera en andere infecties. We leven in een onnatuurlijke milieu, dus het is normaal dat we ook "onnatuurlijke" voedingssupplementen nodig hebben.

Als zelfs een groot deel van de vleeseters een b12 tekort heeft, denk ik niet dat het een vegetariër veel doet om maar een paar keer per week vlees of vis te eten. Een vegetariër die een hoog gedoseerd supplement gebruikt zal er qua b12 veel beter van af zijn.

Van omega-3 en vitamine D kun je wel voldoende halen uit vis. Maar het is absoluut niet noodzakelijk voor vegetariërs om het zo te doen. Een vegetariër kan gemakkelijk aan zijn omega-3 komen door het consumeren van lijnzaad en rekening te houden niet te veel geraffineerde plantenoliën te consumeren, zodat de conversatie van ALA naar EPA/DHA goed loopt. Als verzekeringspolis kan een vegetariër ook nog eens EPA/DHA slikken van algenolie. Dan komt er ook nog eens bij dat vis, de "natuurlijke" optie, vol zit met zware metalen.

De natuurlijke manier om vitamine D binnen te krijgen is door zonlicht, maar omdat we in deze moderne tijd leven met een kapotte ozonlaag is het niet echt aan te raden. Tevens leven mensen met een donkere huid nu in koudere gebieden en dat is ook niet natuurlijk. Mensen met een donkere huid hebben namelijk meer zonlicht nodig om evenveel vitamine D te maken.

Deze manier van denken wordt ook de naturalistische dwaling genoemd. (Naturalistic fallacy). http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy

Als je nou gewoon zegt dat je vlees/ vis gaat eten omdat je het lekker vindt en/of omdat je te lui bent om op je voeding te letten en dat je liever je principes aan de kant schuift, dan zeg ik prima, moet je lekker zelf weten. Maar ga niet zeuren dat pillen slikken onnatuurlijk is.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2013, 16:07:07 door Tofuslayer »

« Reactie #263 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:50:47 »
Om om die reden "onnatuurlijke" voeding/leefwijzen te compenseren met nog meer "onnatuurlijke" middelen vind ik een nog groter gezeik. Excusez le mot, maar dat wil ik toch even kwijt.
Naast het feit dat deze personen heel bewust hun keuzes maken.
Verder ben ik in het verleden wel eens een vegetarier/veganist tegengekomen, die heel bewust leefde, maar eens in de zoveel tijd gewoon een keertje vis moest eten om zich fysiek in orde te blijven voelen.
En nee, het was geen type van wie ik in twijfel zou trekken of hij genoeg supplementen innam. Geen contact meer mee, dus kan helaas niet navragen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #264 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:54:18 »
Citaat
Verder ben ik in het verleden wel eens een vegetarier/veganist tegengekomen, die heel bewust leefde, maar eens in de zoveel tijd gewoon een keertje vis moest eten om zich fysiek in orde te blijven voelen.

Die persoon zal wel emotionele reden gehad hebben en geen fysiologische. Heel af en toe vis eten zal echt niet veel verschil maken als je voeding en supplementatie verder op orde is.  

Citaat
En nee, het was geen type van wie ik in twijfel zou trekken of hij genoeg supplementen innam. Geen contact meer mee, dus kan helaas niet navragen.

Je kunt wel blindelings tich supplementen innemen, maar dat betekent niet dat die persoon ook intelligent supplementeerde en op een intelligente manier met voeding bezig was.

Waarschijnlijk zo een hippie die spirulina slikte?
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2013, 16:03:20 door Tofuslayer »

« Reactie #265 Gepost op: 20 augustus 2013, 15:57:48 »
Nee dus.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #266 Gepost op: 20 augustus 2013, 16:20:44 »
Vitamine B12 wordt gemaakt door bacteriën. Vroeger kregen mensen genoeg b12 door het drinken van water uit riviertjes. Tegenwoordig is drinkwater gezuiverd om ons te beschermen tegen cholera en andere infecties.

Oh ja joh? Kun je dat wel stellen als er vroegah niet op B12 gecheckt werd en je gewoon dood neerviel enzo?

Citaat
De natuurlijke manier om vitamine D binnen te krijgen is door zonlicht, maar omdat we in deze moderne tijd leven met een kapotte ozonlaag is het niet echt aan te raden. Tevens leven mensen met een donkere huid nu in koudere gebieden en dat is ook niet natuurlijk. Mensen met een donkere huid hebben namelijk meer zonlicht nodig om evenveel vitamine D te maken.

Als je D te laag is, dan kun je al vrijwel niet meer bufferen met een OTC D en zonlicht is in NL sowieso aan de zwakke kant. Daar heb je geen donkere huid voor nodig.

Citaat
Als je nou gewoon zegt dat je vlees/ vis gaat eten omdat je het lekker vindt en/of omdat je te lui bent om op je voeding te letten en dat je liever je principes aan de kant schuift, dan zeg ik prima, moet je lekker zelf weten. Maar ga niet zeuren dat pillen slikken onnatuurlijk is.

Eigenlijk vind ik jou de zeurpiet in dit verhaal, maar laten we het over de inhoud hebben. Pillen slikken is onnatuurlijk hoe je wendt of keert, je isoleert 1 of meerdere werkzame stoffen. Er zitten meer stoffen in vlees en vis, waarvan we nog te weinig weten over in hoeverre dit samenwerkt voor de opname. En dan hebben we het nog niet over wat er verder nog in een pil zit om het in pilvorm te houden, etc.
Ik denk dat je dus niet simpelweg kan stellen dat pillen slikken 1 op 1 vervanging kan zijn van een stuk vlees of vis, maar ik laat me graag door je verrassen...
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #267 Gepost op: 20 augustus 2013, 16:54:09 »
Oh ja joh? Kun je dat wel stellen als er vroegah niet op B12 gecheckt werd en je gewoon dood neerviel enzo?

Vitamine b12 wordt niet gemaakt door planten of dieren, alleen door bacteriën. Mijn punt is dat in een "natuurlijke" omgeving het helemaal niet nodig zou zijn om dieren te eten voor de b12, want in een natuurlijke omgeving zou men genoeg b12 krijgen door het drinken van ongezuiverd water en een minder hygiënische levenswijze dan we nu gewend zijn. Technisch kun je genoeg b12 krijgen door je eigen stront op te vreten. Ik wil niet beweren dat dit beter is, maar het illustreert hoe onzinnig het naturalistische argument is.

Citaat
Als je D te laag is, dan kun je al vrijwel niet meer bufferen met een OTC D en zonlicht is in NL sowieso aan de zwakke kant. Daar heb je geen donkere huid voor nodig.

Er zijn ook andere factoren die meespelen, zoals dat we nu bijna de hele dag binnen zitten. Heel onnatuurlijk. Laat die mensen die zeiken dat pillen slikken onnatuurlijk is in hun blote kont over straat wandelen, zonder te douchen, want als je doucht was je de vitamine D weer van je huid af. Dat is veel natuurlijker dan in je kamertje voor de computer zitten.

Citaat
Eigenlijk vind ik jou de zeurpiet in dit verhaal, maar laten we het over de inhoud hebben. Pillen slikken is onnatuurlijk hoe je wendt of keert, je isoleert 1 of meerdere werkzame stoffen. Er zitten meer stoffen in vlees en vis, waarvan we nog te weinig weten over in hoeverre dit samenwerkt voor de opname. En dan hebben we het nog niet over wat er verder nog in een pil zit om het in pilvorm te houden, etc.
Ik denk dat je dus niet simpelweg kan stellen dat pillen slikken 1 op 1 vervanging kan zijn van een stuk vlees of vis, maar ik laat me graag door je verrassen...

Er zit helemaal niet zoveel in vlees en vis dat we niet uit plantaardig of vegetarische voeding kunnen halen of zelf in ons eigen lichaam kunnen aanmaken. Ik wil niet zeggen dat vlees eten ongezond is, dat beweer ik niet. Wel is het zo dat we door onze moderne levenswijze moeilijker aan bepaalde voedingstoffen kunnen komen. Het is een kleine moeite om dat te compenseren door op een intelligente manier te supplementeren en op je voeding letten, in plaats van direct naar de vlees of vis te grijpen. Ook is het naïef om te denken dat maar een paar keer vlees eten alle tekorten kan wegwerken.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2013, 17:10:03 door Tofuslayer »

Offline jol

• 2.653
« Reactie #268 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:09:14 »
Citaat

Die persoon zal wel emotionele reden gehad hebben en geen fysiologische. Heel af en toe vis eten zal echt niet veel verschil maken als je voeding en supplementatie verder op orde is.  

Citaat

Je kunt wel blindelings tich supplementen innemen, maar dat betekent niet dat die persoon ook intelligent supplementeerde en op een intelligente manier met voeding bezig was.

Waarschijnlijk zo een hippie die spirulina slikte?

Jeetje, heb jij emotionele redenen om zo arrogant belerend te zijn en mensen die je niet kent te veroordelen?

Je kunt wel blindelings geloven wat er beweerd wordt maar dat betekent niet dat je intelligent onderzoekt en op een intelligente manier met informatie bezig bent.

Je doet alsof je de wijsheid in pacht heb maar op het gebied van voeding zijn de wetenschappers het lang niet met elkaar eens en worden inzichten regelmatig bijgesteld op basis van nieuwe ontdekkingen. Je betweterige houding is in schril contrast met de inhoud van je boodschap over vit D. Wat een onzin dat je die van je huid af zou wassen bij het douchen. Vit D valt niet uit de lucht OP je huid maar maak je IN je huid aan onder invloed van zonlicht.

Tenslotte, je hebt het wel heel makkelijk over zeuren en zeiken terwijl je zelf een enorme drammer bent, zeuren en zeiken in het kwadraat vind ik dat.

« Reactie #269 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:17:43 »
Citaat
Je doet alsof je de wijsheid in pacht heb maar op het gebied van voeding zijn de wetenschappers het lang niet met elkaar eens en worden inzichten regelmatig bijgesteld op basis van nieuwe ontdekkingen. Je betweterige houding is in schril contrast met de inhoud van je boodschap over vit D. Wat een onzin dat je die van je huid af zou wassen bij het douchen. Vit D valt niet uit de lucht OP je huid maar maak je IN je huid aan onder invloed van zonlicht.

Een significant gedeelte van de vitamine D conversie vind plaats op de oppervlakte van de huid en dit kan weggewassen worden met zeepwater.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #270 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:22:49 »
Mijn punt is dat in een "natuurlijke" omgeving het helemaal niet nodig zou zijn om dieren te eten voor de b12, want in een natuurlijke omgeving zou men genoeg b12 krijgen door het drinken van ongezuiverd water en een minder hygiënische levenswijze dan we nu gewend zijn.

Herhaling van je standpunt is geen onderbouwing...

Citaat
Er zijn ook andere factoren die meespelen, zoals dat we nu bijna de hele dag binnen zitten. Heel onnatuurlijk. Laat die mensen die zeiken dat pillen slikken onnatuurlijk is in hun blote kont over straat wandelen, zonder te douchen, want als je doucht was je de vitamine D weer van je huid af. Dat is veel natuurlijker dan in je kamertje voor de computer zitten.

Je ageert tegen een ander argument (pillen slikken is oonnatuurlijk), wederom een simplistisch stukje.

Citaat
Er zit helemaal niet zoveel in vlees en vis dat we niet uit plantaardig of vegetarische voeding kunnen halen of zelf in ons eigen lichaam kunnen aanmaken. Ik wil niet zeggen dat vlees eten ongezond is, dat beweer ik niet. Wel is het zo dat we door onze moderne levenswijze moeilijker aan bepaalde voedingstoffen kunnen komen. Het is een kleine moeite om dat te compenseren door op een intelligente manier te supplementeren en op je voeding letten, in plaats van direct naar de vlees of vis te grijpen. Ook is het naïef om te denken dat maar een paar keer vlees eten alle tekorten kan wegwerken.

Anders lees je nog even mijn argument dat de supplementatie niet zo intelligent is als je denkt, dan hoop ik nog even verder...

« Reactie #271 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:33:18 »

Herhaling van je standpunt is geen onderbouwing...

Als mensen problemen hebben met begrijpend lezen, moeten dingen herhaald worden.

Citaat
Je ageert tegen een ander argument (pillen slikken is oonnatuurlijk), wederom een simplistisch stukje.

In je ongewassen blote kont op straat lopen is ook heel natuurlijk.

Citaat
Anders lees je nog even mijn argument dat de supplementatie niet zo intelligent is als je denkt, dan hoop ik nog even verder...

Ik heb al gereageerd en ga niet nog een keer argumenten leveren als jij niet eens de moeite neemt om het te proberen begrijpen.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #272 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:38:06 »
Ach ja, ik zal niet intelligent genoeg supplementeren  ;)

Jammer...

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #273 Gepost op: 20 augustus 2013, 19:07:42 »
Als je van B12-tekort dommer wordt, ga je dan ook slechter argumenteren? :angel:
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #274 Gepost op: 20 augustus 2013, 19:41:09 »
Als je van B12-tekort dommer wordt, ga je dan ook slechter argumenteren? :angel:
Niet als je dagelijks een Yakult drinkt, of Becel pro-activ op je brood smeert, hoor  ::).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

« Reactie #275 Gepost op: 20 augustus 2013, 19:44:24 »

Ik neem elke dag 1000 microgram methyl-b12, dus ik zou het niet weten. Ik heb nooit een b-12 tekort gehad, maar neem het gewoon voor de zekerheid.

Een b-12 tekort zal eerder voorkomen bij een zogenaamde flexitariër die geen supplementen gebruikt dan een veganist of vegetariër die supplementeert. Als je genoeg b-12 wilt krijgen uit vlees of vis, zul je toch redelijke hoeveelheden moeten consumeren en flexitariërs doen dat niet. Zelfs onder mensen die vaak vlees of vis eten komt b-12 tekort voor en die moeten dan ook aan de pillen of injecties. Je hebt ook mensen die b-12 uit voeding heel slecht kunnen opnemen in de darmen en daarom genoodzaakt zijn om te supplementeren. Deze mensen hebben niks aan het natuurlijk is beter argument.  Methyl B-12 tabletten kunnen sublinguaal worden opgenomen en injecties worden direct in het lichaam gespoten. B-12 uit vlees moet echter eerst de darmwand passeren.

Als je als (ex-)vegetariër gaat opmerken dat je beter af en toe een "natuurlijk" stukje vis kunt eten dan "synthetische" pillen slikken, denk ik dat de symptomen van b-12 tekort zich al opspelen.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2013, 20:25:31 door Tofuslayer »

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #276 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:37:49 »
injecties worden direct in de bloedbaan gespoten

::)

Intraveneus is in het bloedvat en ongebruikelijk in dit soort behandelingen. Wel loopt er een experiment waarbij wel intraveneus wordt gewerkt, maar dan lig je aan een infuus.
Intramusculair betekent in de spier, waar je een voorraad B12 afgeeft die langzaam aan het bloed wordt doorgegeven ipv te pieken. Dit is de meest gebruikte werkwijze. Er wordt vooral aangeraden bij zelf injecteren om even te checken of je bloed optrekt. Zo ja, dan zit je verkeerd en moet je weer overnieuw beginnen.
Er zijn ook experimenten bezig met het subcutaan injecteren van methylcobalamine bij autisten trouwens.

« Reactie #277 Gepost op: 20 augustus 2013, 21:04:29 »
Leuke informatie.

Maar wat je daar quote had ik al verbeterd.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #278 Gepost op: 20 augustus 2013, 21:41:51 »
Ik slik al zeker 10 jaar b12 bij en het zakte toch flink net als mijn ijzervoorraad. Misschien was dit ook gebeurd als ik wel vlees had gegeten hoor, maar uit vlees is het wel een stuk beter opneembaar, dus misschien ook niet.

Op dit moment is het weer aan het stijgen, dus hoeft het niet, maar ik kan niet uitsluiten dat ik in de toekomst weer vlees of vis ga eten om allerlei tekorten tegen te gaan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

« Reactie #279 Gepost op: 20 augustus 2013, 22:17:33 »
Welk supplement gebruikte je?