Vegatopia Forum

Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #220 Gepost op: 13 december 2011, 00:07:27 »
Combi denk ik, vetten krijg ik iig meestal toch wel genoeg van binnen ::)

Dan klinkt het meer als een te laag bloedsuiker of te weinig calorieen, lijkt me geen ketose.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #221 Gepost op: 13 december 2011, 14:42:46 »
Ik snap je keuze heel goed Hiziki, en vind het heel knap van je dat je die keuze hebt kunnen maken.

Ik heb zelf chronische vermoeidheid, en zit ook wel eens te denken vlees en/of vis te gaan proberen.
De medici bij wie ik ben geweest, zeiden praktisch allemaal dat dat nergens voor nodig is, maar toch overweeg ik het wel eens. Je weet immers maar nooit. Misschien maakt mijn lichaam bepaalde stoffen niet aan of neemt het bepaalde stoffen in bepaalde vormen niet op, en kan het die stoffen uit vlees wél opnemen. En als het niet helpt, kan ik inderdaad gewoon weer stoppen.

Maar het gaat zo volledig tegen mijn principes in, dat ik die stap vermijd in de hoop dat dat nooit nodig blijkt te zijn.
Ik ben al overgestapt van veganisme naar vegetarisme (wat overigens niet/nauwelijks heeft geholpen), en ik weet dat ik daarmee ook al meewerk aan het doden van dieren en allerlei dierenleed, en dat vind ik al erg genoeg.
Maar vlees eten...
Ieder levend wezen met respect behandelen, baas te laten zijn over zijn eigen leven, is eigenlijk mijn basis-instelling in het leven is, mijn hoogste principe, hetgene dat ik het allerbelangrijkste vind.
Een dier zijn leven ontnemen, alleen om mijn eigen leven mogelijk wat beter te maken, dat kan ik (nog) niet over mijn hart verkrijgen. Ik kan immers leven zonder dat vlees, het is niet zo dat ik zonder vlees dood zou gaan (dan zou het een heel ander verhaal zijn). 
En daarnaast vind ik het ook nog een vreselijk vies idee, om dat lichaam dan op te gaan eten.
(sorry Hiziki, als het vervelend voor je is om dit soort dingen te lezen, en voor de duidelijkheid, dit is absoluut geen kritiek op jóúw keuze)

Daarom ben ik eerst de andere routes aan het uitproberen. Er zijn immers nog wel meer dingen die mogelijk zouden kunnen helpen, zoals een eliminatiedieet (wie weet ben ik wel intolerant), raw food, orthomoleculaire geneeskunde, etc.

« Reactie #222 Gepost op: 18 december 2011, 11:46:20 »
Het verbaast me altijd dat mensen zo verschillend op eten reageren. Mijn lichaam houdt niet van vetten en wil vooral veel koolhydraten. Ik doe het het best op groente, fruit en granen. En verder wil mijn lichaam niet veel alcohol en mijn hoofd wel. ;-)

Maar dat carnitineverhaal had ik nooit gehoord. Is dat iets wat je altijd moet aanvullen of gaat dat bij de meeste mensen wel goed met de productie in eigen lichaam?

Ik ken denk ik maar één persoon die weer vlees is gaan eten. Ik ben toen met haar naar de BK geweest, ze had nog nooit een hamburger op. Ik vond vegetariërs toen nog raar en kon me niet voorstellen dat ik zou stoppen met vlees eten :-)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #223 Gepost op: 18 december 2011, 15:47:05 »

Maar dat carnitineverhaal had ik nooit gehoord. Is dat iets wat je altijd moet aanvullen of gaat dat bij de meeste mensen wel goed met de productie in eigen lichaam?

Dat is dus niet duidelijk, maar zolang je gezond bent en vol met energie zit, zal het wel goed zitten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #224 Gepost op: 18 december 2011, 16:15:03 »
Ik kan immers leven zonder dat vlees, het is niet zo dat ik zonder vlees dood zou gaan (dan zou het een heel ander verhaal zijn). 
En daarnaast vind ik het ook nog een vreselijk vies idee, om dat lichaam dan op te gaan eten.
(sorry Hiziki, als het vervelend voor je is om dit soort dingen te lezen, en voor de duidelijkheid, dit is absoluut geen kritiek op jóúw keuze)

Daarom ben ik eerst de andere routes aan het uitproberen. Er zijn immers nog wel meer dingen die mogelijk zouden kunnen helpen, zoals een eliminatiedieet (wie weet ben ik wel intolerant), raw food, orthomoleculaire geneeskunde, etc.

Ook ik zal niet doodgaan van geen vlees eten, maar ik vind dat ik ook het recht heb op een fatsoenlijk leven waarin ik beduidend meer kan doen zonder daarvan om de haverklap ziek te worden. Nu leef ik op de handrem. En als vlees en vis daarbij gaan helpen, dan moet dat maar.

Het eten van vlees vind ik nu ook na een maand nog maar matig, ik geniet er niet van. Ik probeer er niet over na te denken wat het is. Zelf had ik het ook niet voor mogelijk gehouden dat ik ooit weer vlees zou eten, dus ik snap wat je bedoelt!

Wat ik nu ga doen, is ook een soort van eliminatiedieet. Verschillende dingen gaan tijdelijk geschrapt worden, maar het is onmogelijk om dat te doen zonder vlees te eten. Dan kun je namelijk alleen maar leven op rijst-proteinepoeders en groenten.

Wat de supplementen betreft: behalve degene die ik hierboven al aangaf (carnitine, creatine, taurine), zou je ook eens Q10 kunnen proberen (in een fatsoenlijke dosis van boven de 100mg), alpha-lipoic acid en DHA+EPA (gaan ze nu een onderzoek mee doen op Columbia, maar van andere patienten hoor ik geregeld goede resultaten met deze supps: http://www.prohealth.com/library/showarticle.cfm?libid=16652).

En heb je verder je bloed laten testen op bijvoorbeeld B12, ijzer (niet alleen HB, ook ferritine en serum en de hele reutemeteut) en vitamine D? Die spelen ook vaak een rol bij chronische vermoeidheid. Ik heb mijn bloed net voordat ik vlees ging eten uitgebreid laten testen (moet je even voor doorzeuren, mijn huisarts vond testen op D niet nodig ???, maar de assistente heeft het er wel op gezet omdat ik daar om vroeg. En bingo, een tekort terwijl we pas over enkele maanden weer fatsoenlijk zon krijgen), maar ik bleek dus aardig wat tekorten te hebben.
En ook heel belangrijk wanneer je je bloed laat testen: zelf vragen wat jouw waarden zijn en wat de standaardwaarden zijn, en het liefste vragen om een print van alle uitslagen. Zo zou bij mij mijn ferritine goed zijn, maar toen ik de waarden opvroeg bleek dat het wel te laag was.

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #225 Gepost op: 03 januari 2012, 08:46:55 »
Ik merk ook wel dat vegetariërs om mij heen weer vlees of in ieder geval vis gaan eten. In sommige gevallen kan ik me dat best voorstellen, zeker als je vaak ziek bent en anderen gaan roepen dat dat vast door het geen vlees eten komt. Of als je op latere leeftijd vegetariër bent geworden en je vlees toch teveel mist, dan kan ik me voorstellen dat je toch voor de bijl gaat. Toch vind ik het in sommige gevallen ook wel raar. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die sinds haar zesde geen vlees meer eet. Ze kan het dus ook niet gemist hebben, want ik denk niet dat je je 20 jaar later de smaak nog kunt herinneren. Maar toch is ze toen ze studeerde en ging samenwonen vlees gaan eten, gewoon omdat dat makkelijker was. Dus ook gewoon de kiloknallers, lekker goedkoop. Ik vind het erg jammer dat iemand zijn principes zo makkelijk laat varen.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #226 Gepost op: 03 januari 2012, 17:36:48 »
Misschien was ze onderhand wel meer uit gewoonte dan uit principe vegetariër?

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #227 Gepost op: 24 april 2012, 22:05:44 »
Wat ik nu ga doen, is ook een soort van eliminatiedieet. Verschillende dingen gaan tijdelijk geschrapt worden, maar het is onmogelijk om dat te doen zonder vlees te eten. Dan kun je namelijk alleen maar leven op rijst-proteinepoeders en groenten.

Hiziki, hoe gaat het daar nu mee en heb je het idee dat je inmiddels al iets verder op weg bent?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #228 Gepost op: 25 april 2012, 00:37:04 »

Hiziki, hoe gaat het daar nu mee en heb je het idee dat je inmiddels al iets verder op weg bent?

Helaas heeft het weinig opgeleverd :(. Alleen mijn spierkracht lijkt iets toegenomen, maar ik heb het de laatste weken niet meer getest wegens oa veel minder goede dagen.

Ik ga nu langzaamaan weer tempeh en linzen toevoegen en binnenkort wil ik 3 weken proberen om geen zuivel te gebruiken. Dat hoorde ook bij mijn originele plan, maar dat kon ik niet volhouden. Verder staan er ook nog een hoop supps op het programma.

Voorlopig blijf ik nog vlees en vis eten. Wat vlees betreft alleen gehakt, iets anders gaat er niet in. Ieuw. De gehaktballen zijn alleen te eten omdat ik er aardig wat gehakte ui doorheen doen. Evt. harde stukjes (kraakbeen of bot zal het wel zijn... ::)) merk je dan niet zo op.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #229 Gepost op: 25 april 2012, 08:16:18 »
Balen hizzi! Hoop dat je snel iets vind wat wel helpt!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #230 Gepost op: 30 april 2012, 13:26:54 »
Wat ontzettend vervelend! En wat je beschrijft klinkt echt ontzettend vies!
Zet 'm op met het volhouden van de zuivelloze weken!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #231 Gepost op: 17 juli 2012, 18:31:23 »
Helaas heeft het weinig opgeleverd :(. Alleen mijn spierkracht lijkt iets toegenomen, maar ik heb het de laatste weken niet meer getest wegens oa veel minder goede dagen.

Ik ga nu langzaamaan weer tempeh en linzen toevoegen en binnenkort wil ik 3 weken proberen om geen zuivel te gebruiken. Dat hoorde ook bij mijn originele plan, maar dat kon ik niet volhouden. Verder staan er ook nog een hoop supps op het programma.

Voorlopig blijf ik nog vlees en vis eten. Wat vlees betreft alleen gehakt, iets anders gaat er niet in. Ieuw. De gehaktballen zijn alleen te eten omdat ik er aardig wat gehakte ui doorheen doen. Evt. harde stukjes (kraakbeen of bot zal het wel zijn... ::)) merk je dan niet zo op.

Hoe gaat het nu?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #232 Gepost op: 17 juli 2012, 19:36:06 »
Geen verschil, maar ik eet momenteel wel alles door elkaar. Af en toe vlees (blijft moeilijk), geregeld vis, maar ook brood, pasta, rijst en zoetigheid.
De zuivel ben ik wel aan het afbouwen, ik drink geen melk meer voor het slapen gaan en dus alleen nog 's ochtends kwark.

« Reactie #233 Gepost op: 18 juli 2012, 13:01:57 »
wat een dappere keuze Hizikigrrrl!
Ik heb zelf fibromyalgie en ben al jaren chronisch moe( sinds ik een milde vorm van pfeiffer heb gehad).
Ben nu aan het experimenteren met milde detox, eentje die de lever stimuleerd om alle rommel uit je lijf te halen.
Dit op advies van een natuur arts, echt ontslakken is te belasten voor mijn lichaam. ook blijkt dat sommige produkten bij mij heel veel energie vragen en mij verzwakken en sommigen kosten veel energie om te verwerken.
Ik ben daar wel wat sceptisch over omdat het met een een of ander apparaat is gedaan en niet via bloedonderzoek oid.
Wel iets om mee te nemen in mijn gedachte.
Wel moet ik toegeven dat ik het lastig vind. Vooral omdat sommige voedingsmiddelen overal inzitten en bepaalde etenswaar ik gewoon lekker vind en ook wil genieten vh leven.
Linzen, eiwitten, bieslook,pompoen, brocolli, bosbes, tomaat, melk,honing, buitenlandse kaas, wei, rogge,spinazie,kikkererwt,peper,boter,mosterd en nog een aantal producten zou ik eigenlijk niet of heel weinig moeten eten.
Ook maak ik niet voldoende lactase aan.
Ik heb zolang ik stabiel blijf besloten om de informatie in mijn achterhoofd te houden. Ik wil genieten van het leven en daar hoort voor mij ook lekker eten bij.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #234 Gepost op: 18 juli 2012, 21:03:34 »
buitenlandse kaas

Maar binnenlandse kaas mag dan wel? ???

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #235 Gepost op: 18 juli 2012, 22:38:39 »
Ben nu aan het experimenteren met milde detox, eentje die de lever stimuleerd om alle rommel uit je lijf te halen.
Dit op advies van een natuur arts, echt ontslakken is te belasten voor mijn lichaam. ook blijkt dat sommige produkten bij mij heel veel energie vragen en mij verzwakken en sommigen kosten veel energie om te verwerken.
Ik ben daar wel wat sceptisch over omdat het met een een of ander apparaat is gedaan en niet via bloedonderzoek oid.

Mijn natuurarts roept ook dingen over lever, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor detox je gebruikt? Met echt ontslakken, bedoel je dan zo'n lever-galkuur met bitterzout, grapefruit en olijfolie?

@Hiziki
Jammer dat je geen verschil merkt...
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #236 Gepost op: 19 juli 2012, 15:58:53 »
buitenlandse kaas

De gewone kaas bevat geen lactose, dus die zou wel mogen..

Wb ontslakken/ontgiften. Ik heb er zelf weinig kaas van gegeten maar soms wordt geadviseerd om een ontgiftingskuur te doen om zo je lichaam schoon temaken van slechte stoffen( toxische stoffen). Dit is vrij belastend en dat mocht ik met mijn lichaam niet doen( was haar advies).
Heb er nu eentje van de tuinen gehaald op basis van aloe vera, maar merk nog geen verschil...
Ik heb boldocynare van dr vogel, die werkt ook voor je lever en ben van plan als de flesvan aloe vera leeg is die te gebruiken. Boldocynare had ik al in huis omdat ik soms last van een opgeblazen gevoel krijg bij feestjes waarbij gegeten/gekletst/gedanst wordt etc. eten in combi met lucht etc geeft bij mij dan veel pijn.
Las ook iets over berry blaster( oa bij kruitvat etc te koop).
Dit zijn kuren waarbij je 1 of meerdere keren iets neemt gemengd met water en verder eet je gewoon.
Echt detoxen of ontslakken is veel zwaarder en vaak moet je dan ook je eetpatroon in die periode veranderen.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #237 Gepost op: 19 juli 2012, 16:14:44 »
buitenlandse kaas

De gewone kaas bevat geen lactose, dus die zou wel mogen..
Maar lactosegehalte heeft toch meer met bereidingswijze en rijping te maken, meen ik mij te herinneren? Maargoed, als je je niet helemaal aan je dieet houd is dat allemaal niet zo belangrijk, natuurlijk, zeker als je zoiezo weinig kaas wilt eten.

« Reactie #238 Gepost op: 19 juli 2012, 17:13:22 »
Hihih, zo slim ben ik helaas niet.
Uit die test kwamen mn de schimmelen smeltkazen als slecht te verteren voor mijn lichaam en daarnaast een lichte lactose intolerantie.

Ik hou me er idd niet echt aan omdat ik er ongelukkig van wordt. het voelt niet goed om mezelf nog meer beperkingen op te leggen.
Grappig was wel dat uit die test varkensvlees ook niet goed voor mij bleek, net als Forel, zwaardvis en fazant. Gelukkig eet ik dat niet ;D

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #239 Gepost op: 19 juli 2012, 19:32:59 »
Detoxstukje

Grappig die Boldo van dr. Vogel kreeg ik ook aangeraden. Aloe vera heb ik ook een tijdje geslikt, maar dat haalde niet zoveel uit hier voor mijn gevoel. Argiletz klei had wel een duidelijk effect, maar die vinden sommigen ook ruig. Iemand vertelde me ooit dat je het niet mag gebruiken als er iets vastgezet is, want het zou het letterlijk op losse schroeven kunnen zetten. Dat verhaal ben ik verder nooit meer tegen gekomen. Ik blijf dus benieuwd naar de achterliggende verhalen waarom iets wel of niet zou moeten werken.
Overigens, Norit kan ook prettig werken bij een opgeblazen gevoel door lucht. Niet doen als je last hebt van verstopping.
Sin chile, no tiene chiste!