Vegatopia Forum

Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees

Offline greet

• 2.671
Re:Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #200 Gepost op: 08 december 2011, 14:24:53 »
Hey, dat is inderdaad een moeilijke keuze. Ik denk dat je er goed aan doet, zelfs al werkt het niet, dan hoef je je later niet 'wat als' af te vragen. (Maar ik hoop natuurlijk voor je dat het wel helpt)
Zolang je je maar niet schuldig voelt, das ook slecht voor je lichaam...  ;) En nergens voor nodig, je gezondheid gaat echt wel voor alles.
En dat je niet in de 'wat eten we vandaag draad' erover begint, maar ik denk niet dat je dat van plan was   :P

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #201 Gepost op: 08 december 2011, 14:35:00 »
Dat lijkt me inderdaad geen makkelijke keuze, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het toch een kans geeft voor je eigen welzijn. En ook al maak je die keuze, dan nog kun je bewust kiezen voor een verantwoorde(re) manier van vlees en vis.
Nep voelen lijkt me overdreven, er zijn hier meer mensen die het ook eten. Dat hoeft lekker vegetarisch eten helemaal niet in de weg te staan, dus laten we naar die overeenkomsten kijken ;)

Ben benieuwd naar je bevindingen!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #202 Gepost op: 08 december 2011, 15:05:42 »
En hoe was het om het eerste stuk vlees te eten? Kreeg je het makkelijk weg?

Horror. Met tranen in mijn ogen geprobeerd een biologisch stukje hamburger weg te krijgen en daar bleek een halve pot mayonaise voor nodig te zijn. Echt niet te eten, zo kauwerig. De 2e heb ik weggegeven aan een vriendin, die mij wist te vertellen dat het gewoon een niet al te lekker stuk vlees was.

Inmiddels heb ik gehaktballen, tartaar en een sukadelapje gehad, wat allemaal beduidend beter te eten bleek. Genieten doe ik er niet van, ik vind het gewoon niet echt lekker, en ik probeer maar niet aan de koe van wie het was te denken. Dan komt het er vermoedelijk alleen maar aan de verkeerde kant weer uit. Verstoppen werkt aardig goed, ik ga woest door de pakken tomatenpassata en groenten heen nu. De geur bij het bakken zelf vind ik ook niet zo geweldig, dus ik maak meteen voor meerdere dagen wat.

Dank voor jullie lieve reacties trouwens, dat doet me goed! En uiteraard houd ik de verboden producten uit de WAWV-draad;).

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #203 Gepost op: 08 december 2011, 16:23:32 »
Wat een sterk besluit om dit na je andere pogingen toch te gaan proberen! Ik hoop dat je je beter gaat voelen!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #204 Gepost op: 08 december 2011, 16:42:58 »
Poeh, dat moet inderdaad een moeilijke beslissing geweest zijn na al die tijd, maar echt geen reden om je nep te voelen hoor. Wel fijn dat je het met ons deelt :)
Ik vind dat je gezondheid altijd voor moet gaan dus als je dit nodig hebt dan is het gewoon niet anders, toch? En mocht het geen effect blijken te hebben dan kun je altijd nog terug :)

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #205 Gepost op: 08 december 2011, 18:02:05 »
Lijkt me een hele goede reden om weer vlees en vis te gaan eten, Hiziki. En nu maar hopen dat je je er ook echt beter door gaat voelen!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #206 Gepost op: 08 december 2011, 18:19:16 »
Stoppen kan altijd weer  ;)
En wat al eerder gezegd is: je kunt het beter proberen dan je later blijven afvragen wat als ik wel....
Sterkte ermee, het lijkt me echt niet makkelijk.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #207 Gepost op: 10 december 2011, 02:23:50 »
Ik hoop dat het je wat oplevert Hiziki!
Ofnee wacht, ik hoop dat je op miraculeuze vanzelf ineens je heel veel beter voelt en dat dat gewoon op vegaverantwoorde wijze kan. Maar als dit de manier is, het zij zo.

Speaking of which, ik heb al sinds m'n 24e last van een kwaaltje dat maar niet over wil. Ben ook op mijn 24e vegetarisch gaan eten. Typical...
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #208 Gepost op: 10 december 2011, 22:56:32 »
Mijn excuses als het wat hard klinkt maar bedoel dit goed: ik hoop dat dit niet werkt, je weer vegetariër wordt en iets vind wat wel werkt (en dan liefst die drie stappen tegelijkertijd :)).

Overigens raw food dieet al eens geprobeerd? Geen idee of dat werkt hoor, maar al die raw fooders hebben altijd zulke interessante verhalen over waar ze wel niet van genezen zijn. Een deel kan ik wel geloven, tenzij ze beginnen over dat kanker genezen is door raw food enzo. Iig ook paar die ik dan 'ken' die van allerlei chronische probleempjes afgeholpen zijn ermee. Ik heb raw food nog nooit lang genoeg doorgezet om van mijn chronisch probleem af te zijn of iig te weten of het werkt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #209 Gepost op: 11 december 2011, 16:59:11 »
Mijn excuses als het wat hard klinkt maar bedoel dit goed: ik hoop dat dit niet werkt, je weer vegetariër wordt en iets vind wat wel werkt (en dan liefst die drie stappen tegelijkertijd :)).

Dat is heel eerlijk van je enzo, maar denk je niet dat ze al meer dingen heeft geprobeerd voordat ze deze heftige stap heeft gezet? :)

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #210 Gepost op: 11 december 2011, 19:07:39 »
Geen idee. Ik heb dat niet zo gevolgd. Dus hoe en wat allemaal weet ik niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #211 Gepost op: 11 december 2011, 19:43:47 »
Dat weet natuurlijk niemand. Maar als het voor haar zo'n moeilijke stap is, dan kun je dat gerust aannemen, toch? Dat deed ik althans wel. :)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #212 Gepost op: 11 december 2011, 21:41:54 »
Eet je trouwens (veel) vis Hiziki?

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #213 Gepost op: 11 december 2011, 22:29:08 »
Ik ben op zich wel benieuwd welke voedingsstoffen er in vlees zitten die je als vegetariër echt mist waardoor een verandering in dieet zo'n grote uitwerking op je gezondheid kan hebben. Maar als je je beter voelt door vlees te eten zou ik dat zeker niet laten, hoewel ik me voor kan stellen dat het (zeker in het begin) wel ongemakkelijk voelt.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #214 Gepost op: 12 december 2011, 15:36:48 »
@Draakje: een volledig vegan raw food dieet heb ik nog nooit geprobeerd, omdat dat voedingstechnisch ook niet zo geweldig in elkaar zit. Door alle noten krijg je bijvoorbeeld veel te veel omega6 binnen. Bovendien weet ik van de keren dat ik het vegan probeerde, dat ik me al binnen 2 weken slap voelde (en ja, dan at ik keurig en uitgekiend etc).
Ik heb gewoon aardig wat eiwitten nodig waaronder veel dierlijke om me goed te voelen, en moet mijn koolhydraatconsumptie beperken. Zo veel ben ik de afgelopen jaren wel wijzer geworden met experimenteren.

@Poek: ik eet nu 2x per week een portie wilde, vette vis. Vaker wordt afgeraden ivm zware metalen. Ik eet liever geen kweekvis. Dit bevat minder omega3-vetzuren en de belasting van het milieu. Ik check met behulp van mijn VisWijzerkaartje en het MSC-keurmerk welke vangmethode zo min mogelijk schade oplevert. Helaas zal het doden van de vis niet snel genoeg zijn, dat blijft een minpunt van wilde vis.

@MaartenP: carnitine bijvoorbeeld, wat in bepaalde vleessoorten volop aanwezig is en vrijwel niet in plantaardige voedingsstoffen en ook minder in zuivel. Het wordt in het lichaam ook gemaakt uit o.a. lysine, maar niet bij iedereen hoeft die omzetting zo goed te verlopen. Vanwege een carnitinetekort heb ik enkele keren gedurende lange tijd carnitine gesupplementeerd, maar dat had bij mij weinig effect. Misschien dat het met vlees wel beter wordt opgenomen. Vlees is immers ook een synergetisch pakketje waar niet alleen veel in zit (of kan zitten), maar waar ook meteen de hulpstoffen bij zitten die zorgen dat wat er in zit, goed opgenomen wordt.
Hetzelfde geldt voor bv. creatine en taurine.

Het liefst zou ik volledig diervriendelijk leven, maar dat is nooit mogelijk. Ook als je vegan leeft, worden er aardig wat dieren gedood bij de teelt en oogst van granen en peulvruchten.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #215 Gepost op: 12 december 2011, 21:57:30 »
Grappig, hier ook lysine, carnitine en omega's bestudeerd en mee geexperimenteerd o.a. Carnitine leek ook hier weinig uit te halen (Jij had die vloeibare geloof ik he?), maar lysine dan weer wel. Mijn eiwitbehoefte lijkt ook hoger dan normaal te zijn, maar dat lijkt nu wel goed opgenomen te worden, evenals andere dingen.

Hoe beperk je koolhydraatconsumptie eigenlijk? (Op een goede manier dan he, ketose vind ik niet zo tof)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #216 Gepost op: 12 december 2011, 22:08:11 »
Carnitine: ik heb zowel de vloeibare (via de kliniek) als de capsules geprobeerd (beide van Sigma Tau kwaliteit).

Koolhydraten beperken: voldoende eiwitten eten (vlees, vis, eieren, of bv. zuivel, soja) bij iedere maaltijd (bijvoorbeeld 3x20g + 2x10g, of 3x30g) + gezonde vetten, evt. carbs uit een beetje fruit/aardappels/zoete aardappels/rijst.

De een floreert in ketose, de ander wordt er trillerig en depri van. Je moet een beetje kijken welke hoeveelheid het beste bij je past. Ben je fysiek actief, dan kun je ook meer gebruiken. Ik vermoed dat ik wel in ketose kom als ik low carb eet, maar dat heb ik nooit getest. Ik heb er ook geen last van, maar ik moet wel oppassen dat ik niet te weinig calorieen binnen krijg.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #217 Gepost op: 12 december 2011, 22:22:49 »
Ik werk relatief veel koolhydraten weg volgens mij, maar zonder dat word ik niet lekker. Laatst ook in de drukte niet goed opgelet en toen ging ik weer die ketosekant uit. Vroeger kon ik echt niet zonder eten, nu wel, al gaat het dan wel om gewone dagen en niet waarop ik fysiek echt aan de bak moet. Maar koolhydraten moet ik wel echt bijhouden.

Calorien zijn nog nooit een probleem geweest (tot ergernis van hordes vrouwelijke collega's en mijn mams), dus daar let ik eigenlijk nooit op.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #218 Gepost op: 12 december 2011, 22:53:15 »
Laatst ook in de drukte niet goed opgelet en toen ging ik weer die ketosekant uit

Je bedoelt dat je dan wel genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt, maar te weinig koolhydraten of dat je te weinig eet?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #219 Gepost op: 12 december 2011, 23:50:11 »
Combi denk ik, vetten krijg ik iig meestal toch wel genoeg van binnen ::)