Vegatopia Forum

Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #120 Gepost op: 20 juni 2009, 22:49:42 »
Zijn dat dezelfde mensen die 'lief' een zalmmootje of kippetje voor je braden omdat je als vegetarier geen VLEES eet, en vis en gevogelte daar niet onder vinden tellen??

Schanulleke

« Reactie #121 Gepost op: 21 juni 2009, 21:56:23 »
Zijn dat dezelfde mensen die 'lief' een zalmmootje of kippetje voor je braden omdat je als vegetarier geen VLEES eet, en vis en gevogelte daar niet onder vinden tellen??

Ik stel voor dat die mensen zich vivotarier (afkorting van vis-vogel-tarier) noemen, die term ben ik ooit eens ergens tegengekomen (en daarna nooit meer ;D).

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #122 Gepost op: 22 juni 2009, 00:16:55 »
Tja als je bij de meeste mensen aankomt met Lact-ovo dan kijken ze je aan of je het over een enge besmettelijke uitheemse jeukende bultenplaag hebt.
Ik zeg dus meestal maar dat ik niks met een gezicht eet. (ook niet nádat het geziggie eraf gehakt is)

Nog raarderder is dat ik om me een ex-vega heb, die opeens vind dat ík moeilijk doe!

Schanulleke

« Reactie #123 Gepost op: 22 juni 2009, 14:52:41 »
Nog raarderder is dat ik om me een ex-vega heb, die opeens vind dat ík moeilijk doe!

Ik kan me niet voorstellen dat dat een vega geweest is met hele sterke overtuigingen. Anders had hij/zij zich op zijn minst nog wel een beetje in jou kunnen inleven. Het verbaast me dan ook niets dat die persoon weer vlees eet.

labrador

« Reactie #124 Gepost op: 22 juni 2009, 21:28:43 »
Hallo, ik ben inmiddels een half jaar vegetariër en kom ook veel praktische problemen tegen. Bovendien heb ik nog altijd zin in vlees, vooral als ik het ruik in een restaurant of andere gelegenheid. Tel daar bij op dat ik het gevoel heb dat mijn gezondheid leidt onder mijn principes. Ik sta op een kantelpunt in mijn leven.

Schanulleke

« Reactie #125 Gepost op: 22 juni 2009, 22:41:10 »
Da's een moeilijk dilemma, labrador. Enerzijds heb je je principes, anderzijds je gezondheid. (Zoals ik in de 'Second Opinion'-draad al gezegd heb, ben ik van mening dat vega eten en gezond zijn wel degelijk samen kunnen gaan, maar dat terzijde.) Ik denk dat het tijd wordt voor jou om alle pro's en contra's van vegetarisch eten en niet-vegetarisch eten op een rijtje te zetten en dan een weloverwogen keus te maken. Er is maar een iemand die die keus kan maken (en die met die keus leeft) en dat ben je zelf. Snuffel anders nog even een tijdje rond op deze site en/of andere websites over vega-eten voordat je je keus maakt. Misschien kun je dan beter beoordelen of vega eten ook op langere termijn een optie voor jou is of niet. Succes in ieder geval.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #126 Gepost op: 25 juli 2009, 20:43:07 »
Als ik dit lees vraag ik me af of vegetariers niet te streng zijn voor zichzelf. Als je ooit eens een keer vlees op hebt of een keer gedachteloos een dropje gepakt heb, of je let niet op ieder E-nummer, ben je in principe nog steeds iemand die geen vlees eet. Flexitarier dekt de lading niet als je 99% van de tijd geen vlees eet.

Neem het geloof: iemand die niet aan de vastentijd doet, maar wel aan carnaval, kan zichzelf nog steeds katholiek noemen en er zijn genoeg islamieten die gewoon varkensgelatine gebruiken of alcohol drinken. Maar blijkbaar vinden die mensen wel dat ze 'genoeg' wél goed doen om zichzelf zo te kunnen noemen.

Ik merk dat vegetariers/veganisten vaak heel hard zijn voor zichzelf, wat dat betreft.

« Reactie #127 Gepost op: 25 juli 2009, 20:59:38 »
Als ik dit lees vraag ik me af of vegetariers niet te streng zijn voor zichzelf. Als je ooit eens een keer vlees op hebt of een keer gedachteloos een dropje gepakt heb, of je let niet op ieder E-nummer, ben je in principe nog steeds iemand die geen vlees eet. Flexitarier dekt de lading niet als je 99% van de tijd geen vlees eet.

Neem het geloof: iemand die niet aan de vastentijd doet, maar wel aan carnaval, kan zichzelf nog steeds katholiek noemen en er zijn genoeg islamieten die gewoon varkensgelatine gebruiken of alcohol drinken. Maar blijkbaar vinden die mensen wel dat ze 'genoeg' wél goed doen om zichzelf zo te kunnen noemen.

Ik merk dat vegetariers/veganisten vaak heel hard zijn voor zichzelf, wat dat betreft.

Merkwaardig standpunt. Doet me denken aan 'een beetje zwanger' zijn. Je bent vegetariër of je bent het niet. Je bepaalt daarbinnen je grenzen en je houdt je daaraan.
Los daarvan: Voor mij (en met mij neem ik aan voor verreweg de meeste langdurige vegetariërs), is na verloop van tijd het idee van het binnenkrijgen van vlees, gelatine etc. zodanig gaan tegenstaan, dat dat al reden genoeg is om zo 'streng' te zijn. Laatst nog: een afhaalbestelling vegetarische Foe Yong Hai was toch met kip en varkensvlees (gok ik). Ik weet wel dat het zinloze verspilling is om dat in de afvalton te doen belanden. Ik heb geprobeerd er omheen te eten, maar dat lukte niet. Na een paar hapjes heb ik het opgegeven, ik kon die drempel echt niet meer nemen.

Maar noem je ajb geen vegetarier als je 1% van de tijd bewust wél vlees eet.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 21:24:20 door T@co ñ@ñ@ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #128 Gepost op: 26 juli 2009, 18:52:26 »

Wat mij betreft mogen alle geloven verwateren.

Maar het vegetarisme is gevat in een bepaalde definitie. Als mensen hieraan een eigen interpretatie geven en deze ook uiten, dan is dat wat anders. Dan heeft dat gevolgen voor alle vegetariërs.

Stel, je gaat eten met omnivorische vrienden, en je denkt, ach dat beest is toch al dood en hij smaakt lekker. Je wilt de "gezelligheid" niet doorbreken. "Maar je was toch vegetariër?", "Ja, maar nu even niet."
Vervolgens word je uitgenodigd voor een BBQ. Geen vega-BBQ-dingetjes. "De vorige keer heb je toch ook vlees gegeten?"

Of je bent zo'n "vegetariër" die wel eens vis eet. Je kan er op wachten. Alle restaurants gaan vegetarische gerechten maken met vis. Producten krijgen een vegetarisch stempel maar zijn voorzien van vis. Je krijgt een garnalencocktail vooraf. Vers fruit met rivierkreeftsaus. Vegetarische sushi met inktvisinkt.

Ik heb een receptenboek "Uit de Vegetarische Keuken", met inderdaad: oestersaus, vissaus, doorregen spek, vleesbouillon, braatworst, gekookte ham en teentjes knoflook.

Vegetariërs zijn hard voor zichzelf.  Je kan dit alleen stellen, als je "lekker" en "gezellig" belangrijker vindt dan gezondheid, milieu, voedselverdeling of het dierenleed.

Zo, nu ben ik eens serieus.

« Laatst bewerkt op: 26 juli 2009, 19:30:57 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #129 Gepost op: 26 juli 2009, 18:55:35 »
Ok, jouw keuze om voor jezelf de grens te trekken over wanneer je jezelf een bepaalde naam wil geven, maar ik vind niet dat je het in het algemeen zo kan stellen.

Er schieten me twee voorbeelden te binnen: ten eerste een blog van een vegan die in haar net gekochte huis een nieuwe keuken kocht omdat ze geen keuken wilde waar iemand vlees in had bereid.
Ten tweede een verhaal van een kennis die joods was en een joodse eter over de vloer kreeg die het fornuis wilde desinfecteren met een gasbrander. Want anders waren misschien wel zowel vlees als zuivel op hetzelfde aanrecht bereid en dat kon niet. Overigens zijn er ook joden die twee fornuizen hebben, of zelfs twee keukens. Het is maar hoe ver je ermee wil gaan.

En wat mij opvalt is dat er hier mensen zijn die in principe gewoon geen vlees eten, maar die zichzelf weet ik hoe lang schuldig voelen omdat ze een keer in een opwelling een hemaworst hebben gekocht of die zichzelf geen vegetarier durven te noemen omdat ze misschien niet iedere kleurstof checken.

Als ik dat dan vergelijk met andere 'groeperingen' die eigenlijk constant 'zondigen' zonder zich daar druk om te maken en zich gewoon onder die naam blijven presenteren, dan zie ik daar een groot contrast. En ergens vind ik dat gek en ik vraag me af waarom het zo is.

Waar ligt de grens? Bij een keer bewust vlees eten? Bij een keer onbewust vlees eten? En bij hoeveel procent? En hoe lang moet je geen vlees eten? Ik heb vijfentwintig jaar vlees gegeten, mag ik mezelf dan uberhaupt vegetarier noemen? Ik zit wel op meer dan 1% van de tijd vlees eten als je het zo beschouwt.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #130 Gepost op: 26 juli 2009, 19:03:19 »

Wat mij betreft mogen alle geloven verwateren.

Maar het vegetarisme is gevat in een bepaalde definitie. Als mensen hieraan een eigen interpretatie geven en deze ook uiten, dan is dat wat anders. Dan heeft dat gevolgen voor alle vegetariërs.

Stel, je gaat eten met omnivorische vrienden, en je denkt, ach dat beest is toch al dood en hij smaakt lekker. Je wilt de "gezelligheid" niet doorbreken. "Maar je was toch vegetariër?", "Ja, maar nu even niet."
Vervolgens word je uitgenodigd voor een BBQ. Geen vega-BBQ-dingetjes. "De vorige keer heb je toch ook vlees gegeten?"

Ik snap ook niet waarom iemand er de ene keer wel problemen mee zou hebben en de andere keer niet. Tenzij iemand uitdrukkelijk zou zeggen 'joh, ik eet normaalgesproken vegetarisch, ik begrijp dat je er geen rekening mee gehouden hebt omdat je het niet wist, maar in het vervolg ajb geen vlees...'. Iemand die geen vlees eet voor het milieu, heeft idd een punt als ie zegt 'het ligt nu toch al op m'n bord, weggooien helpt ook niet'.

Vegetarisme is wat makkelijker, iets is van een dierlijk product gemaakt of niet, maar neem veganisme: ik herinner me van jaren geleden hier nog discussies over of vruchtensappen wel vegan waren, omdat er in een of ander proces een mogelijk dierlijke voedingsbodem wordt gebruikt voor het een of ander. Of trek het eens ver door - als voor jouw groente dierlijke mest gebruikt wordt waarvoor dieren zijn gehouden, is het dan nog vegan?

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #131 Gepost op: 26 juli 2009, 19:36:09 »
Ik was nog bezig om mijn tekst van 18:52 aan te passen, sorry. (Had wat moeite met de tekstverwerker, de getikte tekst was niet helemaal zichtbaar. Dus geknoei).
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #132 Gepost op: 26 juli 2009, 23:52:35 »
Ik postte net in een andere draad dat een restaurant zowel een visgerecht als een echt vega gerecht had klaar gemaakt voor me, omdat ze niet wisten of ik wel vis at als vegetariër.
Zat er net over na te denken waarom mensen die wel vis eten zich in hemelsnaam vegetarier noemen en of ze daar niet mee kunnen stoppen zodat échte vega's niet tegen zulke problemen aanlopen. En toen las ik deze discussie.
Misschien klinkt het heel elitair en hokjesgeesterig en zo is het niet bedoeld. Vind het al goed als iemand overgaat op biovlees bijv en als iemand 1 dag in de week geen vlees eet juich ik met ze mee.
Maar volgens mij kan je jezelf pas vegetariër noemen als je een bewuste keuze heb gemaakt om geen vlees te eten en dit dan ook niet doet, waar mogelijk. Ik kwam er bijv na 5jaar vega zijn pas achter dat kroepoek vis bevat. Zal het nooit meer eten maar vind het ook niet erg dat ik dat voordat ik het wist wél at.
Ik zie het niet als hard zijn voor mezelf dat ik mezelf alles 'ontzeg' dat dood dier bevat, maar als consequent en logisch.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #133 Gepost op: 27 juli 2009, 00:52:37 »
Ik postte net in een andere draad dat een restaurant zowel een visgerecht als een echt vega gerecht had klaar gemaakt voor me, omdat ze niet wisten of ik wel vis at als vegetariër.
Zat er net over na te denken waarom mensen die wel vis eten zich in hemelsnaam vegetarier noemen en of ze daar niet mee kunnen stoppen zodat échte vega's niet tegen zulke problemen aanlopen. En toen las ik deze discussie.
Misschien klinkt het heel elitair en hokjesgeesterig en zo is het niet bedoeld. Vind het al goed als iemand overgaat op biovlees bijv en als iemand 1 dag in de week geen vlees eet juich ik met ze mee.
Maar volgens mij kan je jezelf pas vegetariër noemen als je een bewuste keuze heb gemaakt om geen vlees te eten en dit dan ook niet doet, waar mogelijk. Ik kwam er bijv na 5jaar vega zijn pas achter dat kroepoek vis bevat. Zal het nooit meer eten maar vind het ook niet erg dat ik dat voordat ik het wist wél at.
Ik zie het niet als hard zijn voor mezelf dat ik mezelf alles 'ontzeg' dat dood dier bevat, maar als consequent en logisch.
Ja, iemand die standaard wel vis eet vind ik ook geen vegetarier. Laatste keer dat ik het nagevraagd heb waren vissen nog geen plantjes...

Maar goed, stel he, je wordt morgen wakker en je hebt gigantisch trek in iets van vlees. Je houdt het nu misschien niet voor mogelijk, maar stel dat. Ik heb het weleens gehoord, een medestudente die al jarenlang vegetarisch at had opeens trek in hemaworst. Heeft het uiteindelijk gewoon maar gegeten en werd er gigantisch ziek van, maar dat terzijde. Is ze dan geen vegetarier meer? Omdat ze in vijf jaar tijd een keer een stukje worst op heeft omdat ze blijkbaar de 'trek' niet zo makkelijk van zich af kon zetten?

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #134 Gepost op: 27 juli 2009, 00:53:46 »
Ik was nog bezig om mijn tekst van 18:52 aan te passen, sorry. (Had wat moeite met de tekstverwerker, de getikte tekst was niet helemaal zichtbaar. Dus geknoei).
Heb je ook de nieuwe Internet Explorer? Ik had ook problemen met posten nl. De combatibiliteitsmodus inschakelen was voor mij de oplossing.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #135 Gepost op: 27 juli 2009, 00:59:20 »
Ben jaren lang wakker geworden met trek in broodje kaas met salami of filet americain. Kon er hele dagen aan denken. (nog steeds wel eens). Maar de stap om er een hap van te nemen, tja kan het niet uitleggen. Geen optie.
Of de medestudente in kwestie meteen vegetariër-af is, dat is niet aan mij.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #136 Gepost op: 27 juli 2009, 09:33:23 »
Zat er net over na te denken waarom mensen die wel vis eten zich in hemelsnaam vegetarier noemen

Omdat het woord vegetarier veel bekender is dan het woord pescotarier. Ze kunnen dus wel aan een restaurant doorgeven dat ze pescotarier zijn, maar of de boodschap dan overkomt?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #137 Gepost op: 27 juli 2009, 11:03:38 »
Er zijn ook zoveel nuances onderling. Voor het gemak noemt iedereen zich dan maar 'vegetarier', maar als je vis eet, dan vind ik dat wel over de grens. Je zou een term moeten bedenken, waarin duidelijk wordt 'geen vlees'(vogels, zoogdieren). Het is dan weer niet zo gemakkelijk die ingeburgerd te krijgen.
Als je je vegetarier noemt, krijg je in ieder geval geen vlees voorgeschoteld, dus ik kan wel begrijpen dat alleen-vis-etenden dat dan maar gebruiken. Om reden zoals Poek die al aangeeft.

Zal bij sommigen ook meespelen dat 'vegetarier' tegenwoordig binnen bepaalde kringen 'status' geeft. Het kan verkeren. :): Tig jaar geleden moest je zowat aan iedereen verantwoording gaan afleggen voor je keuze.
de tuin: dat ben ik

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #138 Gepost op: 27 juli 2009, 11:23:14 »
Ben jaren lang wakker geworden met trek in broodje kaas met salami of filet americain. Kon er hele dagen aan denken. (nog steeds wel eens). Maar de stap om er een hap van te nemen, tja kan het niet uitleggen. Geen optie.
Of de medestudente in kwestie meteen vegetariër-af is, dat is niet aan mij.

gek is dat he? ik heb toen ik een jaar of 3 vega was zo'n tijd gehad dat ik de hele dag aan biefstuk, kroketten en spek kon denken.. maar van het idee dat ik het in mijn mond zou stoppen ging al die zin direct weg  ;D (al kwam die wel meteen terug als ik weer iets rook :()
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

« Reactie #139 Gepost op: 27 juli 2009, 12:12:15 »
Ik heb het weleens gehoord, een medestudente die al jarenlang vegetarisch at had opeens trek in hemaworst. Heeft het uiteindelijk gewoon maar gegeten en werd er gigantisch ziek van, maar dat terzijde. Is ze dan geen vegetarier meer? Omdat ze in vijf jaar tijd een keer een stukje worst op heeft omdat ze blijkbaar de 'trek' niet zo makkelijk van zich af kon zetten?

Nou vooruit, ik ben bereid dat als een 'bedrijfsongevalletje' te classificeren. :P
Maar als je bewust vaker vlees/vis/... eet, dan moet je jezelf niet vegetariër noemen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner