Vegatopia Forum

Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veel vegetariërs om mij heen eten weer vlees
« Reactie #160 Gepost op: 28 juli 2009, 23:02:31 »
Gordon Ramsey kan ruiken of iemand vegetariër is.

Hij mag wel even aan mij komen ruiken.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #161 Gepost op: 28 juli 2009, 23:14:52 »

Bah, Monique!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #162 Gepost op: 29 juli 2009, 00:08:51 »

Bah, Monique!
Waarom nou weer bah? Alleen maar omdat Selly het een voetballer vindt!

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #163 Gepost op: 29 juli 2009, 09:39:43 »
Maar of je echt vegetarier bent of je alleen maar zo noemt kan iemand niet ruiken (denk ik), maar wel vragen.

Wat mij betreft mogen nep-vegetariërs in zo'n geval keihard worden afgestraft, door zonder vragen alleen de écht vegetarische opties voor te houden. Als ze dan tóch vis willen dan moeten ze er zelf maar expliciet naar vragen. Bij voorkeur gevolgd door een sneer van de ober: "U zei toch zojuist dat u vegetarisch eet?"
Iedereen blij.

Ik vind dat zo'n ober dan ongeschikt is voor zijn taak, die klantvriendelijkheid inhoudt. (Zolang die klant niet met borden gaat gooien of zich op andere wijze ongeoorloofd gedraagt.)
Het niet beantwoorden aan zijn stricte, en wel juiste, definitie van "vegetariër" is een vergissing, die echter niet verbaal dient afgestraft en ik zou die houding als baas van de ober niet tolereren.
Vice versa is het nors, onwetend en onbeleefd behandelen van vegetariërs uiteraard ook een beroepsfout.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #164 Gepost op: 29 juli 2009, 09:56:06 »
Wat is je definitie van 'verboden' eigenlijk? ;)

Mijn poging tot definitie in deze context is:
Iets wordt je verboden
als je op onaangename wijze wordt terechtgewezen door aanhangers van een bepaalde levensvisie die zich ergeren aan elke afwijking van hun denkkader, waarbij zijzelf hun opvattingen als algemeengeldend, bekend en noodzakelijk beschouwen.

Waarmee ik er nu niet voor pleit om voortaan carnivoren als vegetariërs te bestempelen, en groen blauw te noemen, het zou de menselijke communicatie die al zeer moeilijk is, nog meer compliceren.  

« Laatst bewerkt op: 29 juli 2009, 10:33:27 door karl »

Offline Chantal

• 127
« Reactie #165 Gepost op: 30 juli 2009, 09:18:05 »
"geen beschemd begrip"

Groen is ook blauw.

En ik kan ook in een restaurant een vleesgerecht bestellen en dan terugsturen omdat het niet vegetarisch is  ;D

Ik denk dat het grootste probleem is de slechte (of ontbrekende) opleiding van het horeca personeel. Dat zou moeten weten wat de definitie van "vegetariër" is. Dan zouden ze niet beïnvloedt worden door mensen die het daar niet zo nauw mee nemen of zelf niet weten dat een vegetariër geen vis of kip eet. Iedere keer dat ik door onkunde een beest of gelatine heb binnen gekregen of voorgeschoteld gekregen hoewel ik vermeld had vegetariër te zijn, is er een te veel. Ik zeg nu meestal dat ik niets eet dat gelopen, gezwommen of gevlogen heeft. En dan nog kreeg ik in een redelijk goed restaurant (dacht ik) een toetje met gelatine erin. Zucht. Het minste wat de bediening had kunnen doen is mij waarschuwen. Ik heb het niet opgegeten overigens en het wel gemeld.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #166 Gepost op: 30 juli 2009, 10:57:32 »
Gelatine vind ik dan weer niet zo vreemd, veel mensen weten niet dat dat van dierlijke oorsprong is, of dat vegetariërs dit niet eten. Misschien kun je beter proberen een veganistische maaltijd te bestellen, dan vragen ze miscchien nog "huh, watteh?" en kan je eea toelichten.
Veel beginnende vega's weten zelf ook niet dat gelatine niet vega is. (Ik heb er denk ik 10jaar over gedaan voor ik dat wist).

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #167 Gepost op: 30 juli 2009, 11:55:11 »
Ben ik wel met je eens lelle!

Ik zeg vaak ook expliciet van ik eet geen vlees en daarbij vermeld ik dus idd ook vis, wild en gevogelte nog apart, ik eet dus ook geen toetjes met gelatine is een opmerking die volgt als ik bang ben dat dit kan gebeuren. (maar vaak bestel ik zelf een toetje en vraag ik het dan als ik twijfel)

Vindt het soms wel vervelend om weer te moeten zeggen (maar aan de andere kant ik ga ook niet wekelijks uit eten) maar ik ben ook diegene die me rot voelt als ik t verkeerde voorgeschoteld krijg dus ja... Liever dat ongemak dan dood beest op mijn bord...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Chantal

• 127
« Reactie #168 Gepost op: 30 juli 2009, 12:53:17 »
Tja, als op het menu frambozentaart staat en dat blijkt dan een kwarkachtige taart te zijn... ik was zo naief te denken dat het een appeltaart maar dan met frambozen zou zijn.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #169 Gepost op: 30 juli 2009, 14:35:55 »
 :)
Dat had ik dan wel weer geweten, maar ach, al doende leert men.
Zou me verbazen als het keukenpersoneel had geweten dat er gelatine in zat hoor, of onderschat ik nu een hele grote groep mensen?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #170 Gepost op: 30 juli 2009, 14:43:18 »
Nee, zeker omdat in een hoop fruittaart geen gelatine zit, maar iets gelei-achtigs op basis van pectine.
This is between me and the vegetable!

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #171 Gepost op: 30 juli 2009, 22:40:44 »
Ik maak me daarom ook niet te druk over die hele wel-of-geen-vis kwestie, het is een beetje vechten tegen windmolens.

Ga je nu al de moed opgeven?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Schanulleke

« Reactie #172 Gepost op: 30 juli 2009, 22:44:02 »
Wat vinden jullie: mag iemand die niet-vegetarisch gestremde kaas eet zich wel vegetarier noemen?

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #173 Gepost op: 30 juli 2009, 23:27:46 »
Wat vinden jullie: mag iemand die niet-vegetarisch gestremde kaas eet zich wel vegetarier noemen?

Momenteel wordt het aantal vegetariërs in Nederland op 800.000 geschat.
Als je bovenstaande regel met "nee" toepast op kaas en gelatine, dan hou je er maar 100.000 over.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

« Reactie #174 Gepost op: 30 juli 2009, 23:45:50 »
Ik denk, dat zolang er behoorljik wat mensen zij die uit gezondheidsoverwegingen er een vegetarisch dieet op nahouden, je er niet aan ontkomt om de ruime definitie aan te houden.
Dus ik neig naar ja, dat valt binnen de globale grenzen van vegetarisme. Zo zal ik buiten de deur ook niet navragen of van een gerecht de kaas vegetarisch is gestremd - en al helemaal niet als me zojuist is gevraagd of ik misschien wél vis blief. :duh:
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2009, 23:48:53 door T@co ñ@ñ@ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #175 Gepost op: 30 juli 2009, 23:53:32 »

Momenteel wordt het aantal vegetariërs in Nederland op 800.000 geschat.
Als je bovenstaande regel met "nee" toepast op kaas en gelatine, dan hou je er maar 100.000 over.
Dat is geen antwoord.

Het punt is dat dat vrij obscuur wordt; niet direct aanschouwelijk te maken. Een vis is nou eenmaal een dier. Het is geen plant, namelijk (ja ik weet dat de indeling in de biologie iets ingewikkelder is, maar de scheiding plant-dier heeft tot aan Leeuwenhoek gefunctioneerd voor de mensheid, en dat is toch wel 99,9% van haar bestaan. Bovendien wordt het erg ingewikkeld als je schimmels en bacteria en weet ik wat er bij gaat halen terwijl dat amper het punt is, tenzij je wil betwisten dat paddestoelen vegetarisch zijn. Ik wil best wel betwistend at ze een essentieel deel van een vegetarisch dieet zijn; daar schijnen heel veel mensen ook nog anders over te denken. Maar terug naar het onderwerp)

Bovendien kan je je dan ook gaan afvragen of je als vegetarier uberhaupt melkproducten mag (o, sorry, even wat genuanceerder voor de vegataalgoeroes: wil) gebruiken (we vergeten allemaal makkelijk dat er stierkalfjes geboren worden), en zo zijn er vast nog wel een paar nu even iets minder makkelijk te verzinnen voorbeelden (die zonder twijfel aangevuld zullen worden door een paar snelle webcats).

Dus, kort en goed: mensen die vis eten: geen goed volk. Mensen die gelatine en niet-vegagestremde kaas eten: wel goed volk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #176 Gepost op: 30 juli 2009, 23:56:11 »
Ik denk, dat zolang er behoorljik wat mensen zij die uit gezondheidsoverwegingen er een vegetarisch dieet op nahouden,
Waaa?

Ik geloof dat de calvinist in mij (die van recht in de leer zijn) protesteert tegen deze reden om een vegetarisch dieet er op na te houden. Nee, sorry, om je vegetarier te noemen.

« Reactie #177 Gepost op: 30 juli 2009, 23:58:23 »
Dus die mensen en beweegredenen moeten genegeerd worden?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #178 Gepost op: 31 juli 2009, 00:13:17 »
Ik drink yakult. Wat maakt dat mij?
Nee, Christiaaaaannnnnnnn

Aiko

« Reactie #179 Gepost op: 31 juli 2009, 01:02:41 »
Ik drink yakult. Wat maakt dat mij?