Wat vinden jullie: mag iemand die niet-vegetarisch gestremde kaas eet zich wel vegetarier noemen?
Momenteel wordt het aantal vegetariërs in Nederland op 800.000 geschat.
Als je bovenstaande regel met "nee" toepast op kaas en gelatine, dan hou je er maar 100.000 over.
Dat is geen antwoord.
Het punt is dat dat vrij obscuur wordt; niet direct aanschouwelijk te maken. Een vis is nou eenmaal een dier. Het is geen plant, namelijk (ja ik weet dat de indeling in de biologie iets ingewikkelder is, maar de scheiding plant-dier heeft tot aan Leeuwenhoek gefunctioneerd voor de mensheid, en dat is toch wel 99,9% van haar bestaan. Bovendien wordt het erg ingewikkeld als je schimmels en bacteria en weet ik wat er bij gaat halen terwijl dat amper het punt is, tenzij je wil betwisten dat paddestoelen vegetarisch zijn. Ik wil best wel betwistend at ze een essentieel deel van een vegetarisch dieet zijn; daar schijnen heel veel mensen ook nog anders over te denken. Maar terug naar het onderwerp)
Bovendien kan je je dan ook gaan afvragen of je als vegetarier uberhaupt melkproducten mag (o, sorry, even wat genuanceerder voor de vegataalgoeroes: wil) gebruiken (we vergeten allemaal makkelijk dat er stierkalfjes geboren worden), en zo zijn er vast nog wel een paar nu even iets minder makkelijk te verzinnen voorbeelden (die zonder twijfel aangevuld zullen worden door een paar snelle webcats).
Dus, kort en goed: mensen die vis eten: geen goed volk. Mensen die gelatine en niet-vegagestremde kaas eten: wel goed volk.