hoi rense en anderen,
zo zie ik het ook precies. ik kan het me echt niet voorstellen dat ik weer vlees zou gaan eten, terwijl ik echt nog niet zo lang vegetariër ben.
Overigens is het dierenleed niet in eerste instantie dé motivatie geweest voor mij om vegetariër te worden, terwijl ik altijd wel een soort dierenfreak ben geweest..
(en nog steeds ben natuurlijk..haha)
tja, het ligt ook niet aan de leeftijd (ik heb vrienden in de categorie 22-28). De mensen die stoppen hebben het of een jaartje geprobeerd of zien opeens het 'licht'
(duisternis zou ik het liever noemen) en gaan toch weer vlees eten. Ik merk wel dat het vaak ingegeven wordt door pragmatisch handelen, dus het excuus 'het is nou eenmaal makkelijker'.
Zelf heb ik ook een tijdje geen vis gegeten en neigde ik naar het veganisme (ik gebruik n amper melkproducten ivm lactose-intolerantie), maar daar ben ik ook mee gestopt om de redenen dat ik niet zonder zou kunnen. Heel zwak natuurlijk. Kaas vind ik nou eenmaal erg lekker (eet ik niet zo heel vaak) en vis (het lijkt me gezond om dat af en toe te eten). Maar bij vis houd ik wel rekening mee met wat voor vis ik eet, alhoewel ik het idee heb dat ik me daar nog meer in moet verdiepen. Ook ben ik wel vis gaan eten ook omdat het makkelijker is. Als je bij mensen gaat eten, vinden ze het nog altijd makkelijker om iets met vis (vaak zalm
) klaar te maken, dan iets vegetarisch. Ik beperk mijn visconsumptie wel. (overigens noem ik mij in het dagelijks leven geen vegetariër, maar zeg ik dat ik geen vlees eet).
m.a.w. dat praktisch redeneren snap ik van de mensen die weer vlees gaan eten wel een beetje, alleen om nou alleen omdat het handiger is al je principes aan de kant te schuiven, dat vind ik een beetje overdreven. vandaar mijn zwakke tussenweg, die ik zelf ook nog steeds niet ideaal vind.
piek