Maar dan krijg ik het hele verhaal over het kutleven van de koeien, de gefrustreerde zwangerschappen en de vermoorde stiertjes.
Ojah! Wat zijn dat voor barbaren zeg! Ze weten het zo goed hoe erg het is en zelf drinken ze wel melk
Op z'n minst gezegd nogal ahm... opmerkelijk inderdaad.
Lovelocker doet het hier af als "flauw", ik zou zelf liever kiezen voor het woord "hypocriet". Uiteindelijk zijn we dit allemaal wel in meer of mindere mate, omdat het onmogelijk is om volledig consquent te zijn in onze opvattingen en gedragingen (en het lijkt er maar al te vaak op dat we dit van onszelf maar vooral van elkaar verwachten), maar dit soort voorbeelden springen er voor mij wel uit. Een ander iets verwijten (het bijdragen aan dierenleed) terwijl je zelf hetzelfde doet en dan nog in hogere mate ook, dit is het epitoom van hypocrisie.
Degenen die zich het leed van dieren aantrekken en er zo min mogelijk aan willen bijdragen behoren kennelijk dus (nagenoeg) 100% consequent te zijn in deze overtuiging, anders zijn ze hypocriet bezig, aldus de omnivoor. Zelf hoeft de omnivoor zich echter geen zorgen te maken om het consequent handelen op dit punt, aangezien men redeneert dat dierenleed een, voor hen, noodzakelijk kwaad is, of dat ze het zelfs helemaal niet als "kwaad" zien. Dat is voor mij juist de weg van de minste weerstand, het is altijd makkelijker om voor jezelf, voor het eigen belang, te kiezen. Vanuit dit standpunt is het voor sommigen heel makkelijk om anderen dingen te verwijten terwijl een kritische blik naar zichzelf ver te zoeken is.
Overigens, als het niet het drinken van melk betreft dan is het wel het eten van planten waar je je over zult moeten verantwoorden.
Daarbij wordt dan voor het gemak vergeten dat men zelf ook planten eet en is men onwetend van het feit dat voor de productie van elke kilo dierlijk voedsel ook plantaardig voedsel nodig is en in de meeste gevallen (vooral bij vlees van runderen en varkens) is de verhouding hierbij geen zeker 1:1 maar eerder 1:7. Dus of je nu om planten of om dieren geeft of om beiden, vegetariƫrs en veganisten veroorzaken hoe dan ook minder schade (hoewel het resultaat hiervan op indivueel niveau maar moeilijk herkenbaar is) door hun voeding. Maar goed, ook als veganist ontkom je dus niet aan mensen die zich er goed bij voelen om je te wijzen op "inconsequent handelen" en zich daarbij baseren op allerlei drogredeneringen, waaronder dus "het op de man spelen".