Beetje triest eiegnlijk hoe dit tot een: 'hak zo hard mogelijk in op Dragonfly' thread(t?) is geworden toch? Ik heb respect voor zijn ideeen, en het lijkt mij dat hij er lang en diep over heeft nagedacht. Waarom zou hij in 1 dag van mening moeten veranderen? Ik vond de tegenargumenten lang niet altijd overtuigend of net zo doordacht als die van Dragonfly.
Als je echt niks meer kunt verzinnen wat nog niet gezegd is, is het leuk om met woorden als 'fundi' en don quichotte zo te gooien blijkbaar. Het siert echter niemand.
Mijn ideeen hierover:
Laten we alle dieren vangen en in een dierenpark stoppen. Dan kunnen de roofdieren vlees uit een fabriek eten, of een vleesvervanger zou nog beter zijn, en hoeven de kleine en aaibare diertjes niet meer bang te zijn om opgegeten te worden. We kunnen ze ook ontwormingsmiddelen etc. geven, zodat ze geen last meer van parasieten hebben. Dat zou dus het beste zijn voor het geluk, eten en leefomgeving van alle dieren. Volgens Poek en anderen is dit belangrijker dan de vrijheid die de dieren opgeven. Misschien zouden we ze zelfs een dak boven hun hoofd geven, dan voldoen ze aan de drie gestelde criteria.
Ik moet toegeven, het klinkt niet slecht. Eigenlijk zou ik het zelf ook wel willen, dat je zelf niets meer hoeft te doen, en dat er een hogere macht is die voor je zorgt, hehehe.
Maar goed, het gaat natuurlijk niet alleen om die ene kat waar iemand zo gek op is dat ie er 800 euro aan uit gaat geven (waar je veel meer andere dieren mee kan 'redden' ook nog). Het gaat om het idee dat de mens alles het beste weet, omdat wij 'intelligentie' hebben, en daarom andere dieren mogen bezitten, en mogen doen wat we willen met ALLE dieren, en alles wat leeft op aarde, want wij 'weten', en anderen niet. Dat idee staat geloof ik ook in de bijbel, en is in het verleden vaker gebruikt om kromme dingen recht te praten. Ik hou niet zo van ideeen van superioriteit, en gelukkig worden ze later vaak ook weer achterhaald.
Het gaat mij er helemaal niet om of een dier nou gelukkig is of niet in jouw huis (hoe je dat kan zien weet ik niet eens) het gaat om de ethische idee. Het hele concept van dieren die speciaal gefokt zijn om slaaf van de mens te zijn vind ik triest, onnodig en specicistisch. De een vind dat je goed voor deze dieren moet zorgen, de ander vind dat je ze af moet slachten en op moet eten. Ik zou zeggen, stop lekker met het fokken van koeien, honden varkens en katten alleen voor het plezier van ons mensen. (Ik zeg dus niet, laat al die koeien en katten maar los in het regenwoud
)
Ja, mijn idee. Daar mag je het me eens zijn of niet, maar laten we het wel gezellig houden.
Edit: heb geprobeerd anderen geen dingen in de mond te leggen.