Ik denk dat dragonfly van mening is dat dieren dezelfde gedachtengang hebben als mensen. Hij vindt vrijheid het grootste goed en denkt dat dieren er ook zo over denken. Dieren zijn veel intelligenter dan door veel mensen gedacht wordt maar de mate van bewustzijn die wij hebben, hebben ze niet (enkele uitzonderingen zoals chimpansees en walvissen daargelaten).
Nou ik ga niet zozeer uit of een dier slimmer/intelligenter is... dat kan me echt niet uitmaken en dat vind ik geen rede/maatstaf tot het misbruiken/verbruiken van dieren.
Als een vliegje weinig denkvermogen heeft (volgens de mens) dan is dat geen reden om er maar op los te slaan .... een hond zou ook minder kunnen denken... doodslaan mag niet zomaar... dat vinden mensen dan weer niet goed... ik zie er weinig verschil tussen, behalve dan een emotionelere band...
Waarom ik dieren in vrijheid wil zien, is omdat de mens ze misbruikt... ze zien het als ding waar alles mee mag. Of je nou een fokker bent of eigenaar van een kat. Dat maakt niet uit. Het blijft een ding waar jij vanalles voor bepaald. De wet beschouwd het ook meer als een ding dan als leven.
En ik vind dat je niet zo met leven om mag gaan zoals de mens doet. De vrijheid zorgt uiteindelijk weer voor balans.
Overigens vind ik het egoistisch om mensen hoger te zetten dan andere dieren. Het is niet objectief. En als je gaat oordelen op 'intelligentie'(vanuit menselijk perspectief), dan is het ook ok als je dat nog verder uitbreid binnen de groep mensen (discrimineren enzo). Er zit niet veel verschil tussen... oordelen op uiterlijk, afkomst, ras, soort, intelligentie, uiterlijk, gewoonte, etc...