Vegatopia Forum

Waarom wel melk?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #120 Gepost op: 29 juli 2004, 16:04:19 »
Over B12 is al heel wat neergepend en wat ik ervan heb onthouden, is het feit dat vitamine B12 is verdwenen door de overvloed aan hygiene.  Vroeger zat vitamine B12 nog gewoon in groenten en fruit en werd die uit de bodem gehaald of zo.
Doordat groente en fruit tegenwoordig goed gewassen worden om alle vuil te verwijderen wordt ook alle mogelijke B12 er af gewassen.  Het zit sowieso niet in het fruit.

Citaat
Volgens bepaalde bronnen zouden toch enkele plantaardige voedingsmiddelen B12 bevatten, ik denk vb. miso en tempeh, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Daar moet je niet vanuit gaan, dat het B12 bevat.

Citaat
Een echte reden waarom vegetariers geen veganist willen/kunnen worden heb ik nu nog steeds niet gevonden.
Wat is in 's hemelsnaam een "echte" reden?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #121 Gepost op: 30 juli 2004, 21:28:28 »
Ik vind havermelk en amandelmelk altijd errug lekker. Beter dan soyamelk, wat ik vrij smakeloos vind. Dit kan je in de reformwinkels vinden.
Ook heel erg geschikt om milk-shakes mee te maken!

Ik vind sojamelk ook maar niks. Amandelmelk is inderdaad goed; havermelk heb ik nog niet geproefd. Rijstmelk vind ik ook erg goed.

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #122 Gepost op: 31 juli 2004, 12:49:59 »
Vast in de ogen van sommigen hier een hele domme vraag, maar wat is er mis met het eten van eieren? Een kip legt ze gewoon hoor, of er nou een haan in de buurt is of niet. En zonder haan geen kuikens dus kan mevrouw hen broeden tot ze een ons weegt. Dus vandaar mijn vraag: waarom geen eieren? Ik bedoel dan geen kooi-eieren want dat is gewoon dierenmishandeling natuurlijk.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #123 Gepost op: 31 juli 2004, 12:52:07 »
Vast in de ogen van sommigen hier een hele domme vraag, maar wat is er mis met het eten van eieren? Een kip legt ze gewoon hoor, of er nou een haan in de buurt is of niet. En zonder haan geen kuikens dus kan mevrouw hen broeden tot ze een ons weegt. Dus vandaar mijn vraag: waarom geen eieren? Ik bedoel dan geen kooi-eieren want dat is gewoon dierenmishandeling natuurlijk.

Nou omdat die dieren ook gewoon eindigen in de slachterij?

Zie hier wat er mis is met eieren:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/wvd_n_broc_2001.htm
Stem op de Partij voor de Dieren

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #124 Gepost op: 31 juli 2004, 13:02:16 »
Dat geeft geen echt antwoord op mijn vraag. Ik heb de link niet gevolgd maar neem aan dat het over de industriële kippenhouderij gaat. Hoe sta je tegenover mensen die in hun tuin een paar kippen hebben scharrelen en deze dieren goed verzorgen tot ze een natuurlijke dood sterven? Ik weet hoe je denkt over "eigendom" dus dat hoef je me nu even niet te vertellen ;)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #125 Gepost op: 31 juli 2004, 13:17:11 »
Dat geeft geen echt antwoord op mijn vraag. Ik heb de link niet gevolgd maar neem aan dat het over de industriële kippenhouderij gaat. Hoe sta je tegenover mensen die in hun tuin een paar kippen hebben scharrelen en deze dieren goed verzorgen tot ze een natuurlijke dood sterven? Ik weet hoe je denkt over "eigendom" dus dat hoef je me nu even niet te vertellen ;)

Oh dan hoef ik niet veel meer te vertellen. :) Nou het klinkt al een stuk beter natuurlijk als mensen kippen hebben in hun tuin en daar de eieren vandaan halen... lijkt me voor kippen ook aangenamer...
Maar idd, vrijheid hebben ze niet. Ik juich alle stappen richting beter  natuurlijk toe, maar veroordeel ze ook nog :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #126 Gepost op: 31 juli 2004, 13:31:05 »
Veel kippen, niet allen, hebben bij particulieren een aardig goed leven. In ieder geval niet slechter, zelfs beter wellicht, dan ze 'in de natuur' zouden hebben. Eten in overvloed, bescherming tegen roof van vossen en soortgelijken, opvang / extra vertroeteling bij uitstoting door de andere kippen en onderdak tegen kou en regen.

De kippen bij mijn ouders mogen nu werkelijkwaar overal lopen. Genoeg weilanden om rond te stappen, genoeg plekken om een zandbad te nemen, genoeg verscholen plekken om eieren te leggen. En nog leuke warme zachte biggetjes om bovenop te zitten in de winter ook nog eens!

Dit voorbeeld geeft aan de eigen serie kippen dus geen obstakel hoeft te zijn. Voor veel andere dieren wordt het wat moeilijker, geiten, biggetjes of koeien bijvoorbeeld...

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #127 Gepost op: 31 juli 2004, 13:39:22 »
Dat geeft geen echt antwoord op mijn vraag. Ik heb de link niet gevolgd maar neem aan dat het over de industriële kippenhouderij gaat. Hoe sta je tegenover mensen die in hun tuin een paar kippen hebben scharrelen en deze dieren goed verzorgen tot ze een natuurlijke dood sterven? Ik weet hoe je denkt over "eigendom" dus dat hoef je me nu even niet te vertellen ;)

Oh dan hoef ik niet veel meer te vertellen. :) Nou het klinkt al een stuk beter natuurlijk als mensen kippen hebben in hun tuin en daar de eieren vandaan halen... lijkt me voor kippen ook aangenamer...
Maar idd, vrijheid hebben ze niet. Ik juich alle stappen richting beter  natuurlijk toe, maar veroordeel ze ook nog :)

Wat is jouw ideaal dan? Alle dieren loslaten in de natuur (dan zijn ze dus vrij) en ze vervolgens hun eigen boontjes laten doppen? Denk je dat je die beesten daar een lol mee doet? Wij mensen hebben veel dieren gedomesticeerd. Ik vind het dan dus ook onze verantwoordelijkheid om goed voor ze te zorgen. Huisdieren zijn dan wellicht niet vrij zoals jij dat zou willen zien maar ze worden niet onderdrukt en hoeven niet te vechten voor hun leven. Ik zie dus ook echt niet waarom je bezwaar zou hebben tegen particulieren die kippen of andere dieren houden.  Wat betreft vee, en dan met name de intensieve veehouderij, kan ik het alleen met je eens zijn. Dat moet zo snel mogelijk afgeschaft worden. Maar toch zou ik willen vragen hoee je dat dan voor je ziet; vrijheid voor alle dieren?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #128 Gepost op: 31 juli 2004, 13:39:27 »
Veel kippen, niet allen, hebben bij particulieren een aardig goed leven. In ieder geval niet slechter, zelfs beter wellicht, dan ze 'in de natuur' zouden hebben. Eten in overvloed, bescherming tegen roof van vossen en soortgelijken, opvang / extra vertroeteling bij uitstoting door de andere kippen en onderdak tegen kou en regen.
Het belangrijkste hebben ze alleen niet.

Citaat
Dit voorbeeld geeft aan de eigen serie kippen dus geen obstakel hoeft te zijn. Voor veel andere dieren wordt het wat moeilijker, geiten, biggetjes of koeien bijvoorbeeld...
ja zeker als je ook nog melk wilt jatten van die dieren als koeien enzo.
Stem op de Partij voor de Dieren

Chantal

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #129 Gepost op: 31 juli 2004, 13:42:13 »
@ dragonfly: wist je dat een koe dood gaat als ze niet gemolken wordt?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #130 Gepost op: 31 juli 2004, 13:47:33 »
Wat is jouw ideaal dan?
Geen verbinding met de mens en de dieren. Vrijheid.

Citaat
Alle dieren loslaten in de natuur (dan zijn ze dus vrij) en ze vervolgens hun eigen boontjes laten doppen? Denk je dat je die beesten daar een lol mee doet? Wij mensen hebben veel dieren gedomesticeerd.
Nee, zeker niet. Dat zal alleen slecht zijn voor de natuur.
Stoppen met fokken gewoon. Geleidelijk aan verdwijnen.
De koeien, kippen, etc.. bestaan gewoon alleen voor de menselijke behoefte. Net als de huisdieren. En de wilde dieren in de dierentuinen. etc etc.

Citaat
Ik vind het dan dus ook onze verantwoordelijkheid om goed voor ze te zorgen. Huisdieren zijn dan wellicht niet vrij zoals jij dat zou willen zien maar ze worden niet onderdrukt en hoeven niet te vechten voor hun leven.
Geen vrijheid lijkt me ook onderdrukking.

Citaat
Ik zie dus ook echt niet waarom je bezwaar zou hebben tegen particulieren die kippen of andere dieren houden.  
Omdat het niet anders is dan koeien houden, honden houden, etc.. jij bepaald dat een dier daar zit, je bepaald waarschijnlijk grotendeels wat die eet, waar die mag komen (omheining oid), wanneer die dood gaat (als die zwak word door ziekte e.d.),... kortom er is geen totale vrijheid. De mens staat er altijd nog bij.

Citaat
Wat betreft vee, en dan met name de intensieve veehouderij, kan ik het alleen met je eens zijn. Dat moet zo snel mogelijk afgeschaft worden. Maar toch zou ik willen vragen hoee je dat dan voor je ziet; vrijheid voor alle dieren?

Niet meer afhankelijk van de mens, niet meer dingen opgedrongen door de mens, etc.
Stem op de Partij voor de Dieren

Corrupted

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #131 Gepost op: 31 juli 2004, 13:48:55 »
Hahaha, daar geloof ik niks van. Mensen gaan toch ook niet dood als ze geen borstvoeding geven? Misschien gaan koeien dood als je ze niet melkt EN hun kalfje bij ze weghaalt ofzo, maar niet vanzelf lijkt me.

En Huisdier kippen en dergelijke kunnen niet overleven in de natuur, dat zal best. Ik vind ook dat er gestopt moet worden met huis en boerderijdieren fokken.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #132 Gepost op: 31 juli 2004, 13:49:56 »
@ dragonfly: wist je dat een koe dood gaat als ze niet gemolken wordt?

Is dat niet het grote voorbeeld van hoe de mens dieren als slaaf gebruikt? Dieren helemaal afhankelijk gemaakt van de mens... weinig zelf kunnen enzo... ik hoorde laatst dat koeien over een tijdje niet meer gras enzo kunnen eten omdat ze constant binnen zitten en speciaal voer krijgen en daardoor straks niet meer tegen het normale voer kunnen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #133 Gepost op: 31 juli 2004, 13:51:13 »
Hahaha, daar geloof ik niks van. Mensen gaan toch ook niet dood als ze geen borstvoeding geven? Misschien gaan koeien dood als je ze niet melkt EN hun kalfje bij ze weghaalt ofzo, maar niet vanzelf lijkt me.

Ja, als ze niet gemolken worden enzo, dan krijgen ze ontstekingen enzo. Maar idd... waar is het kalfje nu...? die zal wel dorst hebben...
:'(
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #134 Gepost op: 31 juli 2004, 13:52:19 »
Kippen kunnen volgens mij wel goed overleven in de natuur. Een deel van de kippen van mijn ouders slaapt in een kale boom in de winter, met vrieskou of storm. Voedsel is voor die beesten ook altijd wel te vinden, het hele jaar door.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #135 Gepost op: 31 juli 2004, 13:55:59 »
Het ligt eraan. Er is zo doorgefokt dat het ten koste is gegaan van o.a. de weerstand. En kippen zitten in een mum van tijd onder de parasieten. Veel "wilde" dieren natuurlijk ook, een nadeel van "wild" zijn.
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #136 Gepost op: 31 juli 2004, 13:57:22 »
de kleuren van de kippen zijn geloof ook wel fel vaak, dus een opvallend prooi.
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #137 Gepost op: 31 juli 2004, 15:10:50 »
Op de witten na; bruin, zwart, vaalgeel. Dat camoufleert redelijk. Als ze groen waren geweest waren het perfecte beesten.

Ik vind een kip altijd een minidinosaurus lijken. Het zijn daarom vast overlevers!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom wel melk?
« Reactie #138 Gepost op: 31 juli 2004, 15:44:36 »
Ja witten, wit-zwarte, rood-bruine, of al die kleuren, ...

Vooral vaak wit.
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Waarom wel melk?
« Reactie #139 Gepost op: 31 juli 2004, 19:59:19 »
Ja witten, wit-zwarte, rood-bruine, of al die kleuren, ...

Vooral vaak wit.

'Vooral vaak' komt denk ik doordat er een geslacht met kippen is, wit gekleed, waarvan de kippen flinke leggers zijn. Automatisch zijn deze populair en vertegenwoordigen deze kippen met hun witte vedertjes de gangbare kippenpopulatie.

Hobbykippen hebben vaak ook hele andere kleuren (en vormen).

Mannen kunnen ook niets vinden. Ik zal wel weer niet goed genoeg gekeken hebben...

Dan toch gevonden. Maar oh, wat een prijs. Is twee euro een gangbare prijs voor een liter sojamelk?