Ik zie mijzelf bij het zijn van slechts een 'gewone' vegetarier ook een beetje als een voedselgehandicapte in het sociale leven. Je maakt het jezelf in deze gevallen niet makkelijker door ook kaas- en melkproducten af te wijzen, wat ik een prima reden vindt deze weg nog niet in te slaan. Misschien is dat meer iets voor de 'gevorderde' vegetarier die wat meer kunde opgedaan heeft, of iets van die strekking...?
Ik heb niet echt problemen daarmee... ik vind niet dat mijn omgeving een zodanige invloed moet hebben op welke keuze ik ga maken. wat de omgeving denkt van mijn keuze dat moeten hun weten en als ik daardoor melk/kaas e.d. moet afslaan als ze dat aanbieden, wat maakt dat dan uit? Moet iemand ook maar meeroken? Meezuipen? Nee, je zou dan gewoon een product (wat je slecht acht) niet nemen...
Lijkt me niet dat je sociaal leven er onder lijd. En anders heeft dat meer met de personen te maken waarmee je omgaat.
Het is een hele nobele daad, maar voor mij (nu) een stapje te ver. Mijn melkinname is de laatste twee jaar vreselijk gedaald,
En de melkproductie groeit alleen maar
maar iets als kaas zou ik toch niet snel willen missen. Ik ben een grote broodliefhebber en -eter, en zonder kaas zou ik niet snel weten wat ik nog meer op mijn brood kan / wil doen. (Ik ben overigens wel onwetend welke soja-alternatieven er voorhanden zijn...)
Nou je moet zelf die keuze maken. Maar ik begrijp soms ook niet echt waarom mensen zo gefixeerd zijn met eten en dan vooral de smaak. Tuurlijk iets moet lekker smaken, maar hoeveel lekkere dingen zijn er nog meer? Genoeg... in principe hoef je niet perse lekkere dingen te missen want er is nog genoeg meer. 'Lekker' vind ik dan ook een slappe reden eigenlijk.
Mensen stellen toch vooral 'lekker' boven de functie van eten vind ik. En ook boven leed. Maar goed dat is dan een beetje typisch mens.
Het zal ongetwijfeld al wel eens ergens anders behandeld zijn, maar hoe staan de veganisten hier onder eieren van eigen kippen?
Eigen kippen??? Dus 'bezit'? Ik denk dat je daar wel kan raden hoe ik erover denk.
Overigens hou ik helemaal niet van ei....
Om het even bij het onderwerp te houden dan maar, melk is in zijn eigen vorm iets wat ik nu wel kan missen. Zeker als ik met sojamelk hetzelfde kan. Hiermee bedoel ik een wolkje melk in mijn thee en met sojamelk een pap kunnen maken en af en toe verwerkt in deeg. Verder gebruik ik melk eigenlijk niet meer.
Melk kan je helemaal vervangen. Er zijn verschillende sojamelk producten.