hallo,
Mijn vleesetende vriendje en zn familie hebben vaak de neiging om een discussie met me aan te gaan over het feit dat ik als vegetarier wel melk en eieren gebruik. Nou weet ik, ik ben geen veganist. Maar dan krijg ik het hele verhaal over het kutleven van de koeien, de gefrustreerde zwangerschappen en de vermoorde stiertjes.
Nou denk ik (misschien naief..) dat dat met biologische en bio-dyniamsche zuivel wel meevalt. En mn gevoel zegt ook dat melk lang zo erg niet is als vlees. Maar ik weet gewoon geen goede argumenten om dat te verantwoorden. Weet iemand ze misschien wel? of hebben die mensen gewoon gelijk..
Als ze die discussie iedere keer aangaan en je hebt daar last van zou ik, als ik jou was, eens overgaan op de metacommunicatie, oftewel communiceren over de comunnicatie ipv ingaan op de discussie.
Kennelijk vinden ze het op de één of andere manier leuk je te stangen over dit onderwerp. Het is duidelijk dat het ze niet echt interesseert, dus argumenten zullen je niet veel verder helpen, ben ik bang. Als ze zo goed weten hoe'n kutleven die dieren hebben zouden ze heel wat meer respect verdienen door zelf vegetarier te worden dan jou aan te vallen dat je het niet goed genoeg doet.
Kortom, tijd om ze te vertellen dat je het heel vervelend vind dat ze je op deze manier aanvallen en ze vriendelijk te vragen om daarmee te stoppen.
Als je dat eng vind kan je ze ook zeggen dat ze in theorie gelijk hebben en dat je daarom niet begrijpt waarom zij niet, net als jij, vegetarier of zelfs veganist worden. Als ze antwoorden dat ze dat te moeilijk vinden of dat het geen zin heeft, zou je kunnen vragen in dan elk geval meer respect te tonen voor jou en je niet iedere keer aan te vallen op het feit dat je het niet goed genoeg doet in hun ogen. Jij doet in elk geval iets en dat kunnen zij niet zeggen.
En vraag in elk geval eens aan je vriendje of hij ermee kan stoppen en eens met zijn ouders kan praten om ermee te stoppen. Een beetje respect is wel het minste wat je kan verwachten van je vriend.