OK, zelfs vergeleken met de "gewone" vegetariers is de veganistische "staight edge" levenswijze oppervlakkig gezien extreem. Maar de achterliggende filosofie is vrij simpel en eenduidig, namelijk het streven naar zuiverheid in je bewustzijn en in je handelen naar andere wezens (en de aarde). Dat heeft niets van doen met dogmatische verboden of geboden zoals je die wel in sommige religies aantreft.
Hmm. Er zijn evenveel meningen over wat straight edge is dan er edgers zijn
Dat zuiverheid idee is vaak meer 'hardline' (vegan sXe nazi's uit de jaren negentig), veel edgers waren ook religieus, en ik vind de egde wel degelijk dogmatisch.
Het komt voort als een reaktie in de hardcore punk tegen dronken mongolen. Bands als Minor Threat wilden daar niet bijhoren en verzonnen straight edge.
Later begonnen sommigen het heel spiritueel te maken, veel edgers werden Krishna. Toen kreeg je ook nog de Vegan edgers, onder leiding van de band Earth Crisis (there will be no compromise, no more negotiating, if you refuste to change, than you're guilty and must be destroyed)
Ik vind, op een paar uitzonderingen na, dat hele edge gedoe belachelijk. Het ging er soms meer om wie het extreemst was, en wie het langst edge kon blijven. En als je de edge niet had, dan was je niks. Allemaal stoerdoenerij, en dat religie aspect sloeg al helemaal nergens op.
Tegenwoordig is het allemaal wat ingezakt, veel bekende straight edge muzikanten van vroeger drinken er weer gewoon op los, en de meeste edgers zien het nu als iets wat meer persoonlijk is dan iets wat je anderen met dwang op moet gaan leggen. Gewoon niet roken en drinken omdat het gezonder is, je er anderen niet mee schaad, je je netter gedraagd op shows, en je beter politiek bewust kan zijn (hahahaha).
Straight Edge is iets wat onlosmakeijk verbonden is met hardcore. Ik hou toch al niet zo van labels enzo, dus als je niet van hardcore houd zou ik me al helemaal nooit het edge label opplakken. Niet roken en drinken is naar mijn mening een persoonlijke keus.