Vegatopia Forum

Algemene vragen over vegetarisme

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

demiseXofXaXlove

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #60 Gepost op: 17 juni 2004, 22:41:15 »
Inderdaad, een eitje per dag is al genoeg. Voor veganisten zijn er wel plantaardige alternatieven, zoals bijvoorbeeld ook lupine. Alleen komt de b12 in natuurlijke producten alleen voor als de b12-producerende-bacterien de vitamine afzetten. Omdat het dus niet eigen is, is het afhankelijk van externe factoren. En daarom nooit betrouwbaar.

Er schijnt ook b12 voor te komen in bepaald zeewier.

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #61 Gepost op: 17 juni 2004, 22:43:57 »
woo, er zit misschien wel B12 in zeewier, maar deze B12 is niet dezelfde als die je nodig hebt, maar iets dat erop lijkt. Sterker nog, Het kan je opgenomen Echte B12 zelfs verminderen (hoe zeg je dat?).
De enige echte betrouwbare bron van B12 is supplementen (voor vegans dan)
:koffie: 35, nog steeds veg@

Femmiej

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #62 Gepost op: 18 juni 2004, 10:40:46 »
Heey Tamara!
Ik ben Femke, ben 15 jaar en ik ben al iets van 7 jaar vegetariër. Ik ben ook de enigste hier thuis...nog beter gezegd in de hele familie die vegetarisch is. Op het begin at ik gewoon geen vlees meer en vis. Maar ik leer er elke keer steeds wat bij, bijvoorbeeld in welke producten allemaal gelatine zitten of andere dingen.
Wel stom dat je familie het zo raar vind..
Van mijn ouders moest ik het helemaal zelf bepalen. Het is mijn leven en ik zou nog geen stukje vlees meer kunnen eten.  :-X
Misschien moet je gewoon vertellen dat jij het niet terecht vind voor die dieren en zeggen dat het jou leven is. Als ze het daar nog niet mee eens zijn, kun je ook plaatjes op internet zoeken (die zijn wel ranzig maar toch) dan begrijpen ze vast waarom jij vegetariër wilt zijn.

s6! xxx Femke

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #63 Gepost op: 18 juni 2004, 10:45:45 »
Hee Femke!

Het bericht van Tamara waar je op reageert heeft ze een paar jaar geleden gepost, dus jouw antwoord zal ze niet lezen. Maar wees welkom om op recentere berichten te reageren :)
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2004, 10:50:30 door Poek »

Femmiej

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #64 Gepost op: 18 juni 2004, 11:15:52 »
Een paar jaar geleden  :o
Weheh 0ke :P!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #65 Gepost op: 18 juni 2004, 11:22:21 »
Ja, inmiddels is die Tamara 18 en zal het probleem vast niet meer hebben.

Trouwens, je plaatje is oorspronkelijk rechthoekig (61x80) maar dit forum laat hem automatisch vierkant zien (80x80) en daarom is ie een beetje misvormd. Als je dat niet mooi vindt kan je beter je plaatje vierkant maken of een vierkant plaatje zoeken.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2004, 11:22:33 door Poek »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #66 Gepost op: 18 juni 2004, 15:26:26 »
Inderdaad, een eitje per dag is al genoeg. Voor veganisten zijn er wel plantaardige alternatieven, zoals bijvoorbeeld ook lupine. Alleen komt de b12 in natuurlijke producten alleen voor als de b12-producerende-bacterien de vitamine afzetten. Omdat het dus niet eigen is, is het afhankelijk van externe factoren. En daarom nooit betrouwbaar.

Er schijnt ook b12 voor te komen in bepaald zeewier.

Misschien de B12 draad even doorlezen?


Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #67 Gepost op: 05 juli 2004, 14:26:40 »
ik ben al vanaf mijn elfde vegatarisch en mijn moeder vond het geen enkel probleem om voor mij een vegatarische burger klaar te maken (wel een beetje lastig in het begin, zoveel pannen). later werd er vaker geheel vegatarisch gekookt (dus niet meer twee verschillende spagetti sauzen) en nu eet mijn moeder ook voornamelijk vegatarisch en eet ik ook nog nauwelijks burgers. gaat prima!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:ik wil vegetarier worden
« Reactie #68 Gepost op: 11 augustus 2004, 19:17:13 »
Hier heb ik al eerder het een en ander beantwoord.



Brood: bij de AH is het biologische brood vegetarisch. Bij de bakker kunnen er broodverbeteraars van dierlijke oorsprong in zitten (het gerucht gaat dat het gemalen haren en veren zijn...). Brood van de natuurvoedingswinkel is meestal ook vegetarisch.

Boter: Wajang Light is veganistisch. Bertolli heeft het keurmerk van de Nederlandse Vegetariers Bond, voor zowel op brood als het bakken-en-braden.

Broodbeleg: (biologische) kaas zonder dierlijk stremsel is verkrijgbaar bij iig de AH en ook wel andere supermarkten en de natuurvoedingswinkel.
Heinz Sandwichspread: op een aantal soorten staat het V-teken, dat betekent dat het is goedgekeurd door de NVB.
Pindakaas, notenpasta's, jam (misschien zit er de rode kleurstof E120 in, dat zijn fijngestampte kevertjes), zuivelspread.
Van Tivall en Planet Green zijn er de vegetarische boterhamworst ed.

Groente&Fruit: supermarkten, biowinkels, markt, toko's, boerderijwinkels.


Online kopen:
de AH heeft in de randstad een bezorgservice, Albert, www.albert.nl
http://www.lekkervega.nl/lv/  is een vegetarisch postorderbedrijf


Voor recepten:
www.vegatopia.com
www.smulweb.nl
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=5914

Vega-produkten:
www.tivall.nl
www.planetgreen.nl
www.provamel.nl
www.tofu.nl


www.vegetarisme.be De Vlaamse vegetariers bond
http://www.voedsel.net/vragen/vraag36.htm E-nummers van dierlijke afkomst
http://www.vegetariers.nl/keurmerk.html producten die de goedkeuring hebben van de Nederlandse Vegetariers Bond.


 
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2004, 16:21:27 door Hizikigrrrl »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:ik wil vegetarier worden
« Reactie #69 Gepost op: 11 augustus 2004, 19:33:25 »
broodverbeteraars van dierlijke oorsprong in zitten (het gerucht gaat dat het gemalen haren en veren zijn...).
Niet jij ook he?

Citaat
fijngestampte kevertjes
Ja, toch wel :P

Goed, dat zijn dus respectievelijk het aminozuur cysteine, dat wordt gewonnen uit haren en veren (die daarvoor gemalen moeten worden) en cochineal, wat wordt verkregen uit schildluizen (die daarvoor geplet moeten worden).

Zo, allemaal weer netjes gezegd ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #70 Gepost op: 12 augustus 2004, 16:31:59 »
Sojasaus is er in een zoete en een zoute variant: ketjap manis (die heb ik altijd) en ketjap asin (of zoiets). En je kunt het bij elke supermarkt kopen, bij de indische spullen (Conimex bijvoorbeeld).
Ik gebruik het bijvoorbeeld als smaakmaker door de nasi en bami, maar ook om mariandes mee te maken.

Aiko

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #71 Gepost op: 12 augustus 2004, 16:40:41 »
Elke boerensupermakt heeft het wel. Staat denk ik dicht in de buurt van de rijst en aanverwanten.

Ik gebruik Ketjak Manis voor in de soep, als een soort Maggi, zeg maar.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #72 Gepost op: 12 augustus 2004, 21:41:37 »
Helemaal geen stomme vraag!

Er bestaat vegetarische jus. Dit is te verkrijgen bij de biowinkel. Ook heeft Planet Green een vegetarische jus in haar assortiment.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #73 Gepost op: 12 augustus 2004, 21:45:08 »
Nee, niet bij AH.
Voor meer info: www.planetgreen.nl

overanalizing

Re:ik wil vegetarier worden
« Reactie #74 Gepost op: 13 augustus 2004, 13:30:37 »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #75 Gepost op: 13 augustus 2004, 16:21:02 »
Oeh, sorry!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #76 Gepost op: 14 augustus 2004, 20:22:25 »
waarom?

waarom zouden ze het in de winkel leggen als jij de enige bent die het koopt? dan moeten ze het allemaal weggooien en dat kost geld

Edit Christiaan: ::)
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2004, 20:28:23 door Christiaan »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #77 Gepost op: 15 augustus 2004, 14:40:55 »
maar is het bij geen enkele c1000 verkrijgbaar, of in die van jou niet, en mogelijk wel in andere?
bij de c1000 bij ons hebben ze namelijk wel planetgreen spullen, die haalt mijn vader wel eens voor mij (maar ik ben er zelf nog nooit geweest, dus ik weet niet wat ze er allemaal hebben)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #78 Gepost op: 15 augustus 2004, 15:56:01 »
In de kleinere winkels worden die producten niet goed verkocht, vandaar dat ze het niet op voorraad hebben. Ze kunnen het bestellen als je er om vraagt, maar je moet dan vaak wel een hele doos afnemen, dus meerdere zakjes jus. Dan kun je beter rondbellen of een andere C1000 in de buurt het wel heeft en het daar halen.

Heb je geen natuurvoedingswinkel in de buurt? Daar hebben ze altijd wel vega-jus.



Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #79 Gepost op: 17 september 2004, 17:00:58 »