Vegatopia Forum

Algemene vragen over vegetarisme

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

femke

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #40 Gepost op: 07 augustus 2003, 11:50:39 »
Je krijgt echt niet snel een b12 tekort als vegetarier hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn (dat gevaar geldt m.n. voor veganisten). Ik eet mijn hele leven al vegetarisch, en ik eet max. 2 porties melkprodukten per dag. Ik heb vorig jaar mijn b12 laten prikken, en het was prima!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #41 Gepost op: 07 augustus 2003, 15:31:34 »
B12 zit ALLEEN in dierlijke producten, zoals melk en eieren.

Ahum.... en in lupine.

willem1940

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #42 Gepost op: 07 augustus 2003, 16:00:07 »
In planten komt geen voor de mens OPNEEMBAAR B12 voor.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #43 Gepost op: 07 augustus 2003, 16:03:06 »
Ahum.... en in lupine.
Lupines zijn geen betrouwbare bron van vitamine B12
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #44 Gepost op: 08 augustus 2003, 13:15:18 »
 :thumbsup:
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #45 Gepost op: 17 augustus 2003, 17:27:10 »
Vaak kun je het wel zien. Synthetisch materiaal heeft vaak een soortement van symmetrisch patroon.
Leer is wat ongestructureerder zeg maar. En wat ook goed werkt: in de hens steken, leer schijnt niet te branden (of pas heel laat).
Dus..als je schoen smelt wastie leervrij! ;)
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2003, 17:27:23 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

ellen

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #46 Gepost op: 18 augustus 2003, 11:08:12 »
En als je bont in de fik steekt, ruikt en brandt het ongeveer als mensenhaar.

Ingrid Dekker

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #47 Gepost op: 31 december 2003, 14:08:52 »
Ook ik heb veel gehad aan alle tips die in deze thread staan. Ik ben nog behoorlijk groen als het gaat om vegetarisch eten. Maar ik heb nog een vraag. Hoe is jullie ervaring met het bestellen van schoenen via die engelse site (de url is me even ontschoten). Ik ga mijn leren schoenen afdragen en vervolgens vervangen door vegetarische schoenen (of hoe ze ook heten mogen)

Ik las op die site dat je moet betalen in ponden en binnen 28 dagen mag terugsturen. Kloppen de maten een beetje? Hoe is de kwaliteit? Heeft iemand al eens iets teruggestuurd en zo ja, hoe is dat gegaan?

alvast bedankt, groet, Ingridddd


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #48 Gepost op: 31 december 2003, 14:12:19 »
hier staat meer info over schoentjes :)
« Laatst bewerkt op: 31 december 2003, 14:16:38 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #49 Gepost op: 31 december 2003, 14:34:21 »
ja die schoenen dus, vette balen... iemand nam ze (vegan Dr. Martens) mee voor me uit Engeland, de laatste maat die er was, was maat 3 dus maat 36 Europees, en mn oude Dr. Martens waren maat 36/37 (10 jaar oud, draag ze nog, maar zijn van leer en nu niet meer warm en waterdicht en profiel is weggesleten) en die nieuwe pasten dus niet. Gelukkig kon ze ze weer inleveren, maar ze schijnen met de verkoop te stoppen en naar china te gaan! Vraag me dan ook af hoe het dan gaat met bestellen via de NL site.
Za Zemiata!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #50 Gepost op: 14 januari 2004, 22:20:44 »
had op school al voedingsleer en studeer het nu

Jongens en meisjes, mannen en vrouwen Vegatopianen: wij moeten héél lief zijn voor Irna!
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #51 Gepost op: 19 januari 2004, 16:43:23 »
mag je wel viseten? ik bedoel dat ik ook een dier!
Dat vind ik ook. Van mij mag je vis eten maar dan vind ik dat je je eigenlijk geen vegetarier moet noemen omdat dat nogal verwarrend is.

Eens in de zoveel tijd staat er namelijk weer een klacht hier op het forum dat iemand bij een diner vis voorgezet kreeg als vegetarisch gerecht. Het gebeurt, echt!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #52 Gepost op: 19 januari 2004, 16:53:50 »
ik ben sinds kort ook vegetarier valt reuze mee! die vleesvervangers zijn best lekker, maar 1 vraagje mag je wel viseten? ik bedoel dat ik ook een dier!

Je hebt geen toestemming van ons nodig om iets wel of niet te mogen eten hoor :) Maar als je vegetarier bent vanwege het dierenleed (bioindustrie en zo) is het consequent om ook geen vis te eten. Ook bij vissen gebeuren onfrisse praktijken.

Elsbeth

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #53 Gepost op: 19 januari 2004, 17:06:59 »
ik ben sinds kort ook vegetarier valt reuze mee! die vleesvervangers zijn best lekker, maar 1 vraagje mag je wel viseten?

Ten eerste: dat moet je helemaal zelf bepalen. Kijk waarom je geen vlees meer eet en kijk dan of je dat ook voor vis vindt gelden. Dit is puur je eigen keuze. Zo zijn er vegetariers die niet letten op bijv. gelatine in snoep en op andere zogenaamde E-nummer die dierlijke stoffen bevatten, terwijl andere vegetariers elke verpakking 10 keer napluizen.
Ten tweede: je zegt "die vleesvervangers zijn best lekker". Het lijkt hier alsof je je daarover verbaast, alsof je van te voren alleen negatieve verhalen over vleesvervangers had gehoord. Grappig is dat sommige vegetariers vleesvervangers lekker vinden en ze vaak gebruiken, terwijl anderen helemaal nooit een vleesvervanger aanraken en hun voeding d.m.v. bijv. noten, peulvruchten en kazen aanvullen. Ook dit moet je helemaal zelf weten: je bent niet 'verplicht' vleesvervangers te eten (bij wijze van spreken).
Als je een tijdje op dit forum rond surft, zie je vanzelf dat iedereen zijn of haar eet-en leefstijl op eigen manier invult. Verder is er op dit forum genoeg ruimte op vragen te stellen, dus doe dit ook gerust!
Ennuh.. welkom!
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2004, 17:07:54 door Elsbeth »

glittertears

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #54 Gepost op: 10 maart 2004, 11:46:44 »
ik denk dat er qua boodschappen niet zo heeel veel aanpassingen nodig zijn, lijkt me? ik bedoel groenten en aardappels kun je gewoon zonder vlees mee-eten lijkt me, daar is geen aanpassing voor nodig. maar stel nou dat er pasta ofzoiets gekookt wordt dan kun je zelf aanbieden om wat van de ingredienten apart te houden in een kleiner pannetje ernaast koken. In het begin keurde mijn ouders het ook heel erg af en verklaarde mij praktisch voor gek. Als ik nu mee-eet dan bak ik meestal of een vleesvervanger of een kaasplak erbij. Mijn moeder zag in dat het maar een kleine moeite was om een beetje van de ingredienten apart te houden zonder vlees, en dit doet ze bijvoorbeeld ook bij indisch. Daarnaast zul je het een en ander zelf moeten koken, je ouders moeten zich natuurlijk niet geheel aan jou eetstijl aanpassen. als je liever biologische spullen wilt, zul je die of zelf moeten kopen, of je haalt je ouders over om bijvoorbeeld in plaats van gewone kaas bio kaas te kopen. Je kunt langzaam vegetarier worden door bijvoorbeeld eerst het slechtse of vetste vlees uit je eetpatroon te halen (rood vlees? en daarna hamburgers bv) en dan langzamerhand steeds minder vlees gaan eten, je kunt ook direct stoppen met vlees te eten, maar aangezien je zegt dat je het best vaak eet zal dit (denk ik) veel moeilijker zijn. Toen ik zelf gestopt was met vlees eten, ben ik veel meer gezond gaan eten, groenten en fruit at ik amper toen ik nog wel vlees at, dus dit kan alleen maar positief werken. Kijk eens rond in de supermarkten voor vegetarische snacks voor tussendoor of bij het eten, zodat je wel steeds genoeg eet en dus niet gaat "zoeken" naar vlees. Zoek voor lekkere vleesvervangers. Neem ijzer en B12 vitaminen in (Sunwell heeft een vitamine pil voor huid, haar en nagels waarin veel vitamines zitten die voor vegetariers ook goed zijn) met sinaasappelsap (anders neemt het geen ijzer op) en let erop dat je van iedere voedingsschijf wat binnen krijgt. Succes ermee!

Kiwi

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #55 Gepost op: 10 maart 2004, 12:10:24 »
Neem ijzer en B12 vitaminen in

Nee hoor, als je voldoende gevarieerd eet zijn aanvullende vitamines en/of mineralen helemaal niet nodig! Ik eet sinds ik een jaar of 12 was al geen vlees meer, en heb nog nooit aanvullende pillen geslikt.    :pil:


Mijn moeder had het destijds (bijna 22 jaar geleden) moeilijker om voor mij gezond en afwisselend te koken dan ik nu. Er was gewoon niet veel keus in kant- en klaar vervangers (ze had geen zin om apart voor mij peulvruchten e.d. te gaan koken). Zeker als we op vakantie gingen, of ergens uit eten: negen van de tien keer kreeg ik dan omelet als hoofdgerecht. Omelet met kaas. Omelet met champignons. Na twee weken in het buitenland kon ik geen ei meer zien!
Er zijn tegenwoordig heel veel alternatieven voor vlees, die vaak ook nog heel lekker zijn, en veel restaurants hebben toch wel minstens 1 vegetarisch gerecht op de kaart.
En het is veel meer geaccepteerd; ik ken veel mensen die hun vlees 1 of 2 dagen in de week vervangen door een groentenburger of vegetarische schnitzel, gewoon omdat de vervangers makkelijk te bereiden en overal te koop zijn. Langzaam maar zeker begint het besef te komen dat vlees helemaal niet zo gezond is als altijd gedacht werd. En dat is alleen maar gunstig voor hoe er over vegetariërs gedacht word!


Elsbeth

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #56 Gepost op: 10 maart 2004, 15:03:37 »
Neem ijzer en B12 vitaminen in
Nee hoor, als je voldoende gevarieerd eet zijn aanvullende vitamines en/of mineralen helemaal niet nodig!
Dat klopt, voor vegetariers althans. Veganisten moeten vitamine B12 bij slikken, omdat deze alleen in dierlijke (bijv. zuivel) produkten voorkomt.

Eef

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #57 Gepost op: 02 juni 2004, 21:43:59 »
Als je vegetarisch of veganistisch bent moet je er vooral voor zorgen dat je eiwitten en B12 uit vlees goed vervangt. De beste natuurlijke bronnen zijn voor eiwit: tahin (sesampasta), lekker op een bruine boterham en vooral in die combinatie heel goed. Verder bevat Miso (sojapasta) heel veel natuurlijk B12. Het beste kun je iedere ochtend op je nuchtere maag een theelepeltje miso oplossen in warm (niet kokend!) water en opdrinken. Dit, naast elke dag een paar boterhammen met tahin, is beter dan welke vitaminepil dan ook. Vooral ook voor veganisten aan te raden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #58 Gepost op: 02 juni 2004, 22:21:32 »
Verder bevat Miso (sojapasta) heel veel natuurlijk B12.

Hoi Eef,

Miso is geen betrouwbare bron van B12. Dat zijn alleen zuivel, vlees, vis en eieren. En vitaminepillen natuurlijk.


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #59 Gepost op: 02 juni 2004, 23:48:08 »
Als je vegetarisch of veganistisch bent moet je er vooral voor zorgen dat je eiwitten en B12 uit vlees goed vervangt.

moet je vooral als veganist op letten, als vegetarier krijg je je B12 wel binnen hoor.
,,,,فلافل