Vegatopia Forum

Algemene vragen over vegetarisme

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

jannek

thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #20 Gepost op: 01 mei 2003, 22:33:22 »
Hallo,

Ik ben janneke, 18 jaar en zit er heel diep over te denken om vegetarisch te gaan eten. Al eerder heb ik dit overwogen omdat ik veel maagdarm klachten heb. en hier eens gelezen heb dat dit door een ander voedingspatroon, zonder vlees, dit minder zou kunnen wordne. Nu ik ook vind, dat doordat ik lekker wil eten er geen dieren meer voor mij hoeven te sterven wil ik dit toch wel gaan doorzetten. Verder wil ben ik nog aan t denken in hoeverre, wel melk? Kaas? etc... maar daar kom ik wel uit. alleen loop ik tegen het volgende aan:

Ik woon nog thuis, en mijn ouders en broer zijn het niet met mijn mening eens om te gaan leven zonder vlees. Mijn moeder is wel bereidt, om voor mij apart te koken. Wat ik ook zelf wil gaan doen. Nu wil ik vragen of jullie een volledig voedingspatroon hebben voor mij, met vervangende producten en hoeveelheden noodzakelijk voor een gezond patroon.

Ook wat makkelijk recepten zijn welkom.

groetjes Janneke


Dyana

Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #21 Gepost op: 02 mei 2003, 00:27:04 »
Gewoon doen! Het is echt veel beter voor jezelf en natuurlijk ook voor de dieren, het milieu, de derde wereld...
Bij maag-darmklachten zou ik je zeker aanraden om geen vlees maar ook geen melkproducten meer te eten (weet ik uit eigen ervaring en die van vele anderen!).

Kijk voor recepten gewoon even op http://www.veganisme.non-profit.nl/recept_sort.htm
of http://www.lekkerplantaardig.net/recepten.htm

Veel succes!


Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #22 Gepost op: 02 mei 2003, 00:35:12 »
Bij maag-darmklachten zou ik je zeker aanraden om geen vlees maar ook geen melkproducten meer te eten

Bij mij waren de behoorlijk ernstige maag/darmproblemen al opgelost door alleen het vlees te laten staan. Melkproducten gebruik ik nog steeds.
Van leven ga je dood

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #23 Gepost op: 02 mei 2003, 10:49:40 »
Mijn vriend eet vlees maar is op mijn advies gestopt met melkprodukten. Nadat hij ongeveer 1 1/2 maand gestopt was stopte zijn dagelijxe maag/darmklachten. Ook in zijn luchtwegen zit minder slijm.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #24 Gepost op: 02 mei 2003, 11:53:58 »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

femke

Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #25 Gepost op: 02 mei 2003, 13:19:26 »
Ik woon nog thuis, en mijn ouders en broer zijn het niet met mijn mening eens om te gaan leven zonder vlees. Mijn moeder is wel bereidt, om voor mij apart te koken.

Als je nou eerst eens probeert vega te eten (en dus nog wel kaas enzo), dan hoeft er niet een hele aparte maaltijd voor je te worden bereid hoor.! Je vraagt om richtlijnen/ recepen waarbij je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Hier een paar voorbeelden:

Voorbeeld 1: jullie eten aardappels met groente en een stukje vlees. Er kan dan gewoon in een andere koekenpan een vegaburger van Tivall (AH, bevat eiwitten en b12) worden gebakken. Vegajus (=poeder uit natuurwinkel, aanmaken met water) of groentesaus uit pakje over de aardappels (of een beetje mayo of tomatenketchup erbij, doe ik altijd als ik bij andere mensen eet: is veel makkelijker).

Voorbeeld 2: Jullie eten pasta met tomaten/ groente/ vleessaus. Eerst tomaten/groentesaus maken, een deel voor jou apart houden, dan pas het vlees toevoegen. Eventueel als de saus voor jou niet vullend genoeg is blokjes gebakken tofu of quornreepjes erdoor (voor de eiwitten), of wat geraspte kaas erover.

Voorbeeld 3: Stamppotten is ook makkelijk. Gewoon boerenkoolstamppot of andijviestammpot maken. Jus en spekjes/ worst in aparte kommetjes, of weer een deel stamppot voor jou apart houden. Mogelijkheden voor jou als smaakmakers: blokjes fetakaas of in stukjes geknipte zongedroogde tomaatjes of scheutje azijn of zilveruitjes of stukjes walnoot (voor de essentiële vetzuren), of.... Eén of twee van die dingen voor jou in een kommetje erbij.

Succes ermee!
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2003, 13:21:47 door femke »

arianne

Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #26 Gepost op: 02 mei 2003, 14:09:21 »
Ik woon ook thuis en ik ben de enige vegetariër in een gezin van zes personen. Als je vegetariër wilt worden, dan moet je dat gewoon doen. Mijn familie was het er ook niet mee eens. Ze vonden het allemaal overdreven en aanstellerig. Ze komen vaak met opmerkingen dat het geen nut heeft en dat het nergens op slaat, zelfs nu, na zes jaar. Je moet je hier niets van aantrekken.
Je kunt het vlees makkelijk vervangen door soja of iets dergelijks.

Elsbeth

Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #27 Gepost op: 02 mei 2003, 23:14:24 »
Ik herken het! Na 4 jaar vind mijn vader het nog steeds grappig om te zeggen: " Wil je een stukje kip? Ik weet zeker dat 'ie vegetarier was WHAHA" Nou wat een lol..
Maar dat je moeder bereid is vegetarisch te koken: prima toch! En ook al was ze dat niet: lekker zelf koken! Ben je heel bewust met je eten bezig en is ook heel leuk :)
Trouwens, heel veel aanpassingen hoef je niet te doen hoor. Er staat bij de AH echt heel veel vervange producten bla bla dus je komt er wel uit..! :)

jannek

Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #28 Gepost op: 03 mei 2003, 19:29:45 »
Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Ik ben vanaf gister vegetarisch! en ik ben er trots op, het voelt gewoon goed. De gedachte erachter laat me genieten van het eerlijke eten.

Bedankt hoor!
janneke ;D

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #29 Gepost op: 03 mei 2003, 20:19:02 »
Cool :)

Ambertje

Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #30 Gepost op: 03 mei 2003, 21:11:49 »
jeej! :D

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:thuiswonend, enige vegetarier...
« Reactie #31 Gepost op: 03 mei 2003, 21:48:42 »
Hoi Janneke, fijn dat je vegetarier geworden bent, bedankt namens de diertjes!!

Onderstaande heb ik ook geplaatst op jouw oproepje op het forum van lekker plantaardig.

Haai Janneke, 21 jaar geleden, was ik ook 18 jaar(zucht) en werd vegetarier. Ik ben gewoon begonnen met het vlees en vis uit mijn voeding te houden. Ik heb niet echt gekeken naar een volledige voedingspatroon. Af en toe kreeg ik (toen nog) van mijn ouders een vegetarische burger en dat soort dingen. Verder aten wij gewoon gevarieerd. Als je verders gevarieerd eet dan zal je je niet snel zorgen hoeven te maken over je gezondheid. Ik ben dus meer dan 21 jaar vegetarier en heb onlangs een aantal bloedtest laten doen en het bleek dat het allemaal perfect in orde was. De laatste anderhalf jaar eet ik veganistisch en in de tijd als vegetarier dronk ik geen melk maar nam wel kaas, vla, yoghurt en eieren. Jij bepaalt zelf eigenlijk of je vegetarier wilt worden, het hangt af van je doorzettingsvermogen. Ik heb een aantal personen gekend die uit gezondheidsredenen (darmproblemen), (grotendeels) vegetarisch zijn gaan eten.

Het leuke is dat mijn ouders nu voor 90 a 95% vegetarisch zijn gaan eten, dit omdat het gezonder is en ze willen op een volwaardige manier kunnen genieten van hun oude dag.

Succes er mee!

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

ufo

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #32 Gepost op: 12 juli 2003, 16:12:23 »
Ja,

ouders willen wel eens raar doen over vegetarisch eten.

ik had de mazzel dat mijn ma er altijd rekening mee wilde houden.
mijn vader snapt er helemaal niets van en vindt het zelfs armoedig dat ik geen vlees eet... ach ik lach er om, it's my life and I'll do as I please.

Al enkele jaren leef ik (vrij) succesvol vegetarisch ("vrij" omdat ik wel eens per ongeluk iets binnenkrijg zoals vele waarschijnlijk ook wel eens hebben)

Enfin, als je vegitarisch wil worden moet je dt inderdaad gewoon doen, er gaat een wereld voor je open en je zult veel gevarieerder leren eten dan die hollandse aardappel, boontjes en k(l)oteletjes ellende....

ik moet wel toegeven dat het bij mij pas echt lekker werkte toen ik op mezelf woonde, maar als je je ma het niet erg vindt dat je zelf je potje kookt en je de keuken telkens netjes achterlaat, hoeft niemand er last van te hebben. Op die manier leer je ook nog eens lekker koken voor als je dadelijk op jezelf gaat wonen   :D

voor vragen of tips mail maar of gebruik 'n messenger

Groetjes,
ufo

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hulp alsjeblieft :-)
« Reactie #33 Gepost op: 27 juli 2003, 18:58:06 »
Citaat
Hallo allemaal,
Ik heb me net geregistreert als lid van dit forum :) En heb ff wat vraagjes; Ik wil vegatariër worden. Geen vlees dus. Hoe zit het met vis?
Ten eerste: Welkom!

Je moet zelf bepalen of je vis wilt eten of niet. Ik vind het persoonlijk niet echt diervriendelijk en vind je dan ook geen echte vegetarier (als je naar de definitie kijkt). Vegetariers die vis eten worden meestal pescotariers (pesco=vis)

Citaat
Ik wil wel melk en eieren drinken en eten. Maar alleen als het biologisch is. Wat smeren jullie op je brood als hartig broodbeleg? Hoe zit het met koffie en thee? Chips?
Voor brood beleg:
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=5290

Citaat
Ik wel me aanpassen, mar dat wi lik geleidelijk doen. Hebben jullie tips voor me? Titels van boeken is ook wel handig ;) Ik hoop gauw wat te horen. Ik heb msn messenger, me toevoegen mag ook.

Zie het boekenforum:
http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=13
Daar vind je recensies van boeken die misschien wel interessant voor je zijn.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2003, 18:59:11 door Dragonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #34 Gepost op: 27 juli 2003, 19:26:23 »
Dag Jared, welkom op dit forum :D!


Fijn dat je vegEtarier wil worden :cow:.

Wat jij wel en niet wil eten, maak jij natuurlijk zelf uit. Het is inderdaad denk ik ook verstandig dat je je dieet geleidelijk aan aanpast. Begin eerst maar eens met het schrappen van vlees. Hier vind je meer over de discussie of je wel of niet vis mag eten als je vegetarier bent.


Biologische zuivel vind je in de supermarkten en in de natuurvoedingswinkel. De diervriendelijkste eieren zijn biologische eieren of graseieren. Het verschil met de laatste is dat de kippen van graseieren gewoon voer krijgen, geen biologisch voer dus. Op beide bedrijven-types komen de kippen buiten.


Hier en hier vindt je meer over broodbeleg. Bij de supermarkten is tegenwoordig een heleboel aan vegetarische worst en pate's te krijgen. Het ligt vaak bij de vleesafdeling. Ook in de natuurvoedingswinkel vindt je genoeg.


Er is geloof ik nog geen koe gesignaleerd in de koffie of thee, dus dat is vegetarisch verantwoord ;). Of bedoel je wat anders? Sommige chipssoorten bevatten dierlijke aroma's, meer info vindt je hier.


Hier vind je recensies van kookboeken. Een goed boek om mee te beginnen is "Het Grote Vegetarische Kookboek" van uitgeverij Konemann. Dat heeft een oranje kaft met een foto van groene asperges.


Uiteraard moet je wel op je gezondheid blijven letten. Zorg dat je genoeg ijzer en B12 binnenkrijgt. Bij een goed uitgebalanceerd dieet is dat geen probleem.


En wat eten vega's zoal?? In Wat Eten We Vandaag lees je meer over de culinaire hoogstandjes ( :P ) van menig Vegatopia-bezoeker. En vrees niet: het valt errug mee met de gierst-en-tempeh schotels hoor ;D!


En last but not least: De Vegatopia Survival-gids voor vleesverlaters. Want wat is nou precies tempeh, en hoe zit het met de gezondheid (al opmerkingen gekregen van je familie?)? Hier vindt je ook recepten.



Veel succes en plezier gewenst met het koken 8)! Als je nog vragen hebt, kun je ze altijd hier stellen.




« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2004, 15:49:28 door Hizikigrrrl »

willem1940

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #35 Gepost op: 27 juli 2003, 23:45:39 »
Denk om B12 en word geen speldenkussen. Ik vind spuitnaalden eng, net Grote Muggen, graag niet op mijn "menu".
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2003, 23:46:09 door willem1940 »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #36 Gepost op: 28 juli 2003, 12:00:08 »
Willem bedoelt dat als je te weinig B12 hebt, dat dan het tekort bijgespoten moet worden. Lees deze draad maar eens door.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2003, 12:15:52 »
[quote113 date=1059386555]
ah ja ok ik snap hem. wel als je toch goed op je voeding let dan is er niks aan de hand. ijzer kun je halen uit volkoren brood, groenten, etc. en waar kun je goed B12 uit halen?
[/quote]

Lees de ijzer en B12 threads door, dan ben je helemaal op de hoogte.

B12 zit ALLEEN in dierlijke producten, zoals melk en eieren.

Sommige veganisten (dus zij die geen enkel dierlijk product nuttigen) slikken geen B12 bij, waardoor ze een tekort krijgen. Ook kun je een tekort krijgen als je te weinig zuivel en eieren eet.


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2003, 12:35:39 »
Citaat
euhm hoe zit het met jullie wat betreft leren schoenen? ik heb er niet echt problemen mee, omdat leren schoenen voor mijn rug en knieën het beste zijn.
Het dragen van leren schoenen is bij veggies ook verschillend. De een draagt het wel en de ander niet. En sommige dragen het nog een tijd af en kopen daarna schoenen van niet-leer.
Dus als je ooit nog vegaschoenen wilt, kan je bv. hier te terecht:
http://www.vega-life.nl/

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #39 Gepost op: 07 augustus 2003, 10:44:59 »
Citaat
ik heb er niet echt problemen mee, omdat leren schoenen voor mijn rug en knieën het beste zijn.

Weet je wel zeker of je schoenen per see van leer moeten zijn voor je rug, is het niet alleen de vorm van je zolen die daar invloed op heeft? Nouja eh je bent al goed bezig hoor! Ga zo door  8)