Ben het er helemaal mee eens, willem en Kiwi.
Ik blijf voorlopig (waar ik dat echt nodig vind) nog zuivelprodukten gebruiken. Vla valt prima te vervangen door soja-vla, evenals melk.
Voor de rest denk ik dus, dat het eigenlijk niet mijn verantwoordelijkheid is, wat de boer met de kalfjes doet in het geval van melkproductie. Het is niet noodzakelijk om er koeien voor te vermoorden. Dit in tegenstelling tot de lebmaag in kaas, of vlees (wat alleen maar van een dood dier verkregen kan worden). De boer heeft in het geval van melkproduktie een vrije keuze over wat hij met de kalfjes en koeien doet: Het enige wat ik echt van hem vraag is dat hij de koe melkt.
En inderdaad...als ik het mezelf meteen te moeilijk maak, gaat het me tegenstaan en loop ik het risico helemaal weer terug te switchen (al walg ik van de gedachte vlees in mijn mond te stoppen).
Mijn vraag over yoghurt, roomkaas en kwark blijft echter wel staan: Ik lees hierover namelijk erg veel tegenstrijdige berichten op dit forum, en op de rest van het internet kan ik er ook niet veel wijzer uit worden.
Kan ik ergens een volledige lijst vinden van e-nummers die zeker niet vegetarisch zijn?
En waar kan ik een lijst vinden van diervriendelijke shampoo's en andere huidsverzorgingsproducten?