Vegatopia Forum

Algemene vragen over vegetarisme

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Barbara

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #100 Gepost op: 01 februari 2005, 22:04:27 »
'k Heb niet het volledige topic gelezen, dus mijn excuses als ik in herhaling val, maar 'k zal eerst eens mijn 'situatie' uitleggen.

Ik ben 17 en zit in het 6de middelbaar. Bij ons op school kan je kiezen tussen een klassieke maaltijd en vegetarisch. Omdat het vegetarische hoekje niet echt gezellig is (en ik ook gescheiden van mn vrienden zou moeten eten), en ook omdat ik nogal veel tegenwind kreeg, aarzelde ik eerst wat om over te schakelen naar vegetarische maaltijden op school, maar een week of drie geleden heb ik toch maar besloten vegetarisch te gaan eten op school. Of ik thuis vegetarisch zou eten, had ik geen flauw benul van omdat mijn moeder niet echt enthousiast was om vegetarisch te koken voor mij. Dusja, nu de grote beproeving. De woensdag eten we meestal lasagne, zo van die kant en klare, dus daar zie ik al geen probleem omdat een bakje vegetarische lasagne kopen niet zo moeilijk is. De zaterdag zou mijn moeder eventueel een groentenburger koken en de zondag eten we pizza, dus zou ik een pizza met alleen kaas op eten. Ik zie het dus best wel zitten, maar wat ik mij afvraag, is dit wel een goeie manier? Op school krijgen we bijvoorbeeld qua groenten niet veel speciaals in vergelijking met de traditionele maaltijden, en 's avonds eet ik ook alleen maar kaas tussen mijn boterham. Waar moet ik vooral op letten? Ik weet dat dit niet echt een gevarieerde voeding is, dus welke dingen kan ik nog eten 's avonds of als tussendoortje, om zeker geen voedingsstoffentekorten ofzo te krijgen. (Nu drink ik 's avonds meestal soja-chocomelk, maar da 's het enige dat ik kan bedenken dat ik 'speciaal' eet of drink 's avonds).

En waar moet ik op letten in mijn voeding qua dierlijke producten enzo?

Sorry als 't domme vragen lijken, maar ik ben het nog nergens zwart op wit tegengekomen...

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #101 Gepost op: 01 februari 2005, 22:36:00 »
Mag je je vegetarische maaltijd niet tussen je vrienden eten dan?

Barbara

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #102 Gepost op: 01 februari 2005, 22:48:46 »
Mag je je vegetarische maaltijd niet tussen je vrienden eten dan?

Nee, 't is een systeem dat we per tafel door medeleerlingen bediend worden. 't Eten voor 8 of 6 personen zit in één kom, en je moet dan maar daaruit scheppen. Zelf moeten we dus niet achter ons eten lopen. Voor 't gemak zetten ze de vegetariërs bijeen, zodat het vlees en het vegetarisch eten niet dooreen wordt gegooid.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #103 Gepost op: 01 februari 2005, 22:53:06 »
Mag je je vegetarische maaltijd niet tussen je vrienden eten dan?

Nee, 't is een systeem dat we per tafel door medeleerlingen bediend worden. 't Eten voor 8 of 6 personen zit in één kom, en je moet dan maar daaruit scheppen. Zelf moeten we dus niet achter ons eten lopen. Voor 't gemak zetten ze de vegetariërs bijeen, zodat het vlees en het vegetarisch eten niet dooreen wordt gegooid.

Aha, ehm, Belgie?

Dit werpt hele nieuwe puberdilemma's op trouwens, hihi.

Miezemiez

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #104 Gepost op: 02 februari 2005, 14:33:48 »
wooow, dat is echt vaag haha.

wel leuk een warme maaltijd bij de lunch trouwens, mogen ze in NL ook wel doen  :)

LauraKiara

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #105 Gepost op: 22 maart 2005, 20:54:23 »
Hey,

Dit werkte bij mij: in hongerstaking gaan. En je kan ook alle reacties op je bericht afdrukken en laten lezen, misschien bedenken ze zich dan wel.

Oeps... iets te laat gepost
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2005, 21:00:44 door LauraKiara »

merla

startende veggie
« Reactie #106 Gepost op: 25 april 2005, 21:18:18 »
Hallo,

Ik heb me lid gemaakt van deze site omdat ik graag informatie wil over bv produkten, recepten, tips.....
Het probleem is nu dat wanneer ik in de recepten kijk, ik eigenlijk niet zoveel zaken in mijn kast staan heb die nodig zijn om vegetarisch te koken.
Ik was begonnen op te schrijven wat ik tegenkom maar dit is een onbegonnen zaak als je niet weet wat je basis startpakket moet zijn.

Graag zou ik van jullie weten wat er zeker niet in mijn reservekast mag ontbreken . Ik ben gewoon van alles in voorraad te hebben om zodoende bij het lezen van een recept niet telkens naar de winkel te moeten rennen vooraleer ik kan starten met koken. Natuuurlijk zal de basis enigzins anders zijn dat wat ik tot nu toe had. Wie helpt me om te kunnen starten?
De witte rijst en witte pasta zal zeker al ruimte moeten maken voor volkorenprodukten, dat is zeker. Maar verder weet ik niet zoveel, dus hier heb ik uw hulp dringend nodig.
Hartelijk dank bij voorbaat, merla

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:startende veggie
« Reactie #107 Gepost op: 25 april 2005, 22:29:35 »
Waarom moet je de witte rijst en pasta vervangen door volkoren?

Brr, moet er niet aan denken, altijd volkoren rijst en pasta.

Ik zou zorgen voor een goede voorraad kruiden (alle groene gedroogde, komijn, koriander, kurkuma, chilipoeder, cayennepeper enz.) plus een lekker olijfolie, balsamico of andere wijnazijn, mosterd, citroensap, sojasaus, bloem,  blikje kokosmelk, suiker, honing of ahornsiroop... om maar eens wat te noemen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:startende veggie
« Reactie #108 Gepost op: 25 april 2005, 22:43:29 »
hmm volgens mij had Christiaan eens een geweldige basis voorraadkast lijst genoemd voor iemand die op kamers ging maar die kan ik niet vinden  :-\
Maar wat moet er precies anders dan wanneer je geen vlees meer eet? Volgens mij zou in mijn reservekast niet veel anders staan als ik geen vega was, want juist houdbare dingen zijn vega. Maar misschien wil je je hele kookpatroon omgooien. Waarom volkoren dingen, ik eet helemaal niet zo veel volkoren dingen, ja volkoren brood, maar volkorenpasta vind ik echt niet lekker.

- blikjes gepelde tomaten om een lekkere tomatensaus te maken, blikjes mais, olijven, kidneybonen, artisjokken, maar dit zijn dingen die je als niet vega ook kunt hebben
- als je ze lust sojabrokjes, om bv groenten mee te vullen (moet eerst wel goed op smaak gebracht worden), seitan kan ook, maar is wat duurder
- gedroogde tomaatjes, gedroogde chinese paddestoelen, gedroogde abrikozen en rozijnen om door Oosterse gerechten te mikken
- aan andere gedroogde zaken als je er van houdt kikkererwten, roze linzen of groene linzen of allebei, tortilla's, penne, spaghetti, basmatirijst, zilvervliesrijst. Misschien bulghur of couscous of quinoa, in die laatste zit veel eiwit maar ik vind het zelf niet zo lekker.
- inderdaad een voorraad gedroogde kruiden, bij een toko halen, is niet zo duur: oregano, tijm, kaneel, komijn, een echt pepermolentje, zout
- andere smaakmakers: sambal (let op dat er geen garnalen/ trassi in zit), zoete en zoute ketjap, 1 of meerdere azijnen (bv een kleurloze als ciderazijn en een donkere als balsamico), olijfolie, mosterd, gembersaus, tabasco, chilisaus, bruine basterdsuiker, kappertjes.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2005, 22:45:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #109 Gepost op: 26 april 2005, 09:33:55 »
smaken verschillen ook per persoon. Ik eet wel bijna altijd vokoren pasta en rijst :)
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:startende veggie
« Reactie #110 Gepost op: 26 april 2005, 09:34:58 »
Hallo,

Ik heb me lid gemaakt van deze site omdat ik graag informatie wil over bv produkten, recepten, tips.....
Het probleem is nu dat wanneer ik in de recepten kijk, ik eigenlijk niet zoveel zaken in mijn kast staan heb die nodig zijn om vegetarisch te koken.
Ik was begonnen op te schrijven wat ik tegenkom maar dit is een onbegonnen zaak als je niet weet wat je basis startpakket moet zijn.

Graag zou ik van jullie weten wat er zeker niet in mijn reservekast mag ontbreken . Ik ben gewoon van alles in voorraad te hebben om zodoende bij het lezen van een recept niet telkens naar de winkel te moeten rennen vooraleer ik kan starten met koken. Natuuurlijk zal de basis enigzins anders zijn dat wat ik tot nu toe had. Wie helpt me om te kunnen starten?
De witte rijst en witte pasta zal zeker al ruimte moeten maken voor volkorenprodukten, dat is zeker. Maar verder weet ik niet zoveel, dus hier heb ik uw hulp dringend nodig.
Hartelijk dank bij voorbaat, merla

dan eet je toch gewoon eerst de witte rijst en pasta op als je dat wil veranderen?
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Miezemiez

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #111 Gepost op: 02 mei 2005, 16:15:23 »
volkoren rijst vind ik zelfs lekkerder dan witte rijst.
Maar volkoren pasta  :-X maar misschien heb ik het verkeerde merk ofzo gehad.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #112 Gepost op: 02 mei 2005, 16:20:10 »
volkoren rijst vind ik zelfs lekkerder dan witte rijst.
Maar volkoren pasta  :-X maar misschien heb ik het verkeerde merk ofzo gehad.
De meeste bruine pasta vind ik te "brodig". Alleen de biologische spaghetti van AH springt er positief uit. Kwam zelfs eens als beste uit een vergelijkende test, ook met witte spaghetti.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Stella_Maris

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #113 Gepost op: 19 mei 2005, 10:37:32 »
Ik gebruik altijd volkorenpasta's en ik vind ze echt geweldig! Die 4granenpasta van Honig is super! En de volkorenpasta van Zonnatura ook. Hun pastasaus is ook echt geweldig! En geen toegevoegde suikers, allemaal heel goed voor de lijn dus

MizzJolan

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #114 Gepost op: 26 mei 2005, 21:41:56 »
Hoi,

Ook ik ben nieuw hier op vegatopia, maar ik lees al een paar maandjes mee. Ik heb hier heel veel informatie vandaan gehaald. Het valt niet eens mee om vegetarisch te gaan eten. Het is een hele andere levensstijl waar ik aan moet en wil wennen.
Ik ben nu ongeveer een half jaar vegetarier. Maar iedere dag is het nog wel wennen. Ik ben namelijk niet echt een hele groter eter. En het koken gaat bij mij ook niet altijd van een leien dakje  ;D.  Dus ik heb nog niet echt veel geexperimenteerd met het eten van vegetarisch eten. Ik hou het tot nu toe veel bij pasta's en rijst gerechten.
Af en toe is het dus crisis bij mij in de keuken.  ;D  
Maar goed ik sta er nog steeds voor honderd procent achter. Ik ben blij dat ik geen vlees meer eet. En ik wil het ook nooit meer eten.

Maar goed, ben ik nu echt de enige die de burgers van de ah en dergelijke niet echt geweldig vind?

Ik blijf gewoon veel lezen hier, wat wel en niet goed voor mij is, ik heb er nog niet echt veel verstand van. Iedereen is hier om te leren toch?  ??? :)

Aiko

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #115 Gepost op: 26 mei 2005, 21:50:05 »
Welkom. We hebben ook een voorsteldraad, hè!
Ik vind die burgers wel lekker. Maar volgens mij zijn er wel mensen hier die er van moeten kokhalzen hoor...

MizzJolan

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #116 Gepost op: 26 mei 2005, 22:00:31 »
ja ik heb hem 2 minuten geleden ontdekt... Er staat hier ook zoveel  :O

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #117 Gepost op: 26 mei 2005, 22:20:21 »
Ik ben namelijk niet echt een hele groter eter. En het koken gaat bij mij ook niet altijd van een leien dakje  ;D.  Dus ik heb nog niet echt veel geexperimenteerd met het eten van vegetarisch eten.

Dito! Maar ik heb niet het idee dat ik veel mis hoor (zalig zijn de onwetenden?)

MizzJolan

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #118 Gepost op: 26 mei 2005, 22:29:12 »
 ;D Ja laten we het daar maar op houden  8) ;)

nikita1979

Re:Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #119 Gepost op: 30 mei 2005, 12:14:50 »
die burgers zijn ok niet echt een uitgangspunt voor je maaltijd, het voegt gewoon wat extra's toe. Ik bedenk meestal : he wat voor groente wil ik en wat doe ik er bij.