Vegatopia Forum

Algemene vragen over vegetarisme

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DjeSy

Algemene vragen over vegetarisme
« Gepost op: 04 december 2001, 10:12:00 »
Hoi ik ben Tamara, ik ben 16 jaar en wil als enigste thuis vegetarier worden. Mijn ouders en broer vinden dit alles maar een raar idee. Daarom willen ze dus ook geen rekening houden dat met boodschappen doen ook vegetarische producten mee moeten komen. Verders ben ik ook nieuw met het onderwerp vegetarisme en ik weet dat je geen vlees mag eten en dat sommige mensen wel nog vis eten. Maar volgens mij is het best moeilijk om in een keer van vlees af te stappen omdat het een gewoonte is enzow. Misschien dat iemand tips heeft of een idee heeft waardoor ik mijn ouders kan overtuigen dat er ook vegetarische vleesvervangers in huis moeten kunnen komen.   Groetjes van een puberale vegetarier to become...
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2005, 07:31:57 door Sander »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2001, 10:19:00 »
Het grote probleem met die vega-vlees dingen is dat ze zo ontzettend not the real thing zijn. Enig onbegrip bij je familie is dus wel begrijpelijk. Maar wat dacht je van het volgende poldermodel:
Jij kookt voortaan twee keer in de week een vegetarische maaltijd voor het gezin. Dat is helemaal niet moeilijk; bij de boekhandel kan je uitstekende vegetarische kookboeken kopen (mijn favoriet: Het grote vegetarische Kookboek van uitgeverij Könemann, kost maar een geeltje). En er is een hele goede site waar je allemaal informatie over vegetarisch eten en recepten kan vinden. Hoe heette die ook al weer... www.vegatopia.com of zo...
Hiermee laat je ze zien dat vegetariers best lekker eten en helemaal niet op een dieet van droge sojaburgers staan of zo.
Je vraagt of je ouders als zij koken voor jouw toch maar zo'n nepvleesje willen bakken. Als ze voor heel speciale gelegenheden (b.v. Kerstmis) ontzettend hun best hebben gedaan een stuk duur vlees goed klaar te maken en duidelijk te kennen geven dat het onbeleefd zou zijn te weigeren ga je niet dood als je een keer de tering naar de nering zet.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2001, 14:23:00 »
Misschien is het ook een idee om je ouders en je broer eens op deze site te laten kijken. Lijkt me sterk dat ze het dan nog steeds allemaal raar vinden. Bij de verschillende recepten (op de beginpagina) zijn er heel erg veel bij waar je geen speciale producten bij nodig hebt en waarmee je toch een heerlijke vegetarische maaltijd kunt maken. overigens zou je zelf natuurlijk gewoon het vlees kunnen laten staan en neem dan iets anders, zoals een lekkere salade erbij ofzo. Er is zonder vlees veel meer mogelijk dan je in het begin misschien zou denken.

Succes ermee!

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2001, 15:02:00 »
Speciaal voor beginners heeft Jan Lieftink (webmaster van deze site) een pagina gemaakt:
www.vegatopia.com/survivalgids/index.html

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2001, 18:16:00 »
De beste manier is om zelf eens te experimenteren (easy!) met vegetarisch eten. Want als jij nl. al niet weet hoe en wat dan weten je ouders dat al helemaal niet.

Moest net even bijkomen van het lachen om de opmerkingen over 'not the real thing' en een 'nepvleesje' van Bart.
Als ik het over vlees heb dan zeg ik zelf nl altijd 'een vleesje' (als in: groente, aardappels en een vleeesju).

DjeSy

Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2001, 12:19:00 »
Ik heb mijn ouders inderdaad voorgesteld om een keer voor ze te koken en te laten zien dat het helemaal niet zo vreselijk is om eens een keer geen vlees te eten. Ook probeer ik zoveel mogelijk ze dingen te vertellen die het vegetarisme te ondersteunen, een hopeloze poging om begrip te wekken voor mijn keuze. Mijn ouders zijn een beetje standaart en hebben totaal geen begrip of respect voor mijn keuze. Ik vind het erg moeilijk hier mee om te gaan. Ik vind het ook erg jammer maar ik heb me er al eenigzins bij neergelegd dat het me wel nooit zal lukken. De reactie op mijn vraag zal ik eens voor jullie koken was erg minachtend. Ja daaaaaag ik ga niet omdat jij vegetarisch bent geen vlees meer eten en vegetarisch is ranzig zijn dingen die ik naar me hoofd gesmeten kreeg. Dat vind ik nou niet echt iets waarvan je denkt, nou fijn dat die mensen me steunen. Verders zijn er ook geen vrienden van  mij die mij inmijn mening steunen. Alleen een persoon die ik alleen van de mail ken en hij is degene die mij aan het denken heeft gezet over vegetarisch eten en is het zelf ook. Ik hoop dat ik ze kan overhalen om met kerst mij mn eigen gerecht klaar te maken want dan gaan ze gourmetten. Ik hoop dat ze met der tijd wat meer bergip krijgen voor deze keuze. Als iemand nog tips heeft wil ik di egraag nog ontvangen. alvast bedankt....liefs djesy

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2001, 13:01:00 »
Jeetje, het is wel vervelend dat je ouders zo nonsupportive zijn. Vegetarisch ranzig... de bio-industrie, dat is pas ranzig.

Waarom zou je je eigen gerecht trouwens niet klaar mogen maken? Mocht het zijn omdat je moeder of vader de keuken helemaal nodig heeft, dan zou ik gewoon een dag daarvoor iets klaarmaken wat je koud kunt eten of wat je alleen nog maar hoeft op te warmen.

Misschien is het voor jou verstandig om wat vitamines (let op dat er geen gelatine of schellac inzit )te slikken.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2001, 13:13:00 »
Quote:

Op 2001-12-06 12:19, schreef DjeSy:
Mijn ouders zijn een beetje standaart en hebben totaal geen begrip of respect voor mijn keuze.



Wanneer kan je op kamers? Ik zou 'm als ik jou was zo snel mogelijk smeren, anders rest er waarschijnlijk niets anders dan lijdzaam toe moeten zien hoe belachelijk jouw ouders met jouw keuzes en principes omgaan.

Meestal draaien mensen wel bij als ze na een tijdje doorkrijgen dat het geen bevlieging is, maar de ene keer duurt dat langer dan de andere keer...


_________________
Born Slippy

[ Dit Bericht is bewerkt door: Sander op 2001-12-06 13:16 ]
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2001, 13:27:00 »
Het probleem is dat ouders nu eenmaal wel de boel uitmaken in huis, en dat je ze toch te vriend moet houden.
Tip: Radicaliseer niet. Niet omdat je ouders tegenwerken ontzettende problemen gaan maken van elk dood dier op de weg. Daar maak je het je ouders en jezelf alleen maar moeilijker mee.
Tip: Àls je een keer voor ze gaat koken, ga dan niet met nepvlees in de weer. Ik heb het al eens gezegd, maar in het licht van je posting is het nog belangrijker. Je krijgt geen poot meer tussen de deur.
Tip: Kinderen (met name tieners) willen wel meer dingen die eigenlijk een slecht plan zijn. Laat uitgaan op donderdagavond, Drugs gebruiken, de kans lopen om zwanger te worden, achterlijke kleren dragen, kutmuziek luisteren. Het is eigenlijk heel logisch dat ze afwijkend reageren op jouw nieuwgevonden vegetarisch initiatief.
Als jij het huis blauw wil gaan behangen omdat dat jouw lievelingskleur is zijn ze ook tegen. Voor hetzelfde geld ben je na een paar maanden weer vegetariër-af, en hebben zij voor niets hun vleesgenot moeten missen. (Ik dacht ook dat ik nooit meer vlees zou eten toen ik vega werd...)

Laatste Tip: Probeer te regelen dat je je eigen eten kookt. Moet je later als je op kamers gaat toch leren en is hartstikke leuk. Wel eerlijk zijn en niet meer geld uitgeven aan jouw eten dan je ouders aan hun eten besteden! Zet gewoon elke maaltijd een lekkere gezonde maaltijd neer waar hun gehaktbal met aardappelen schraal bij afsteekt...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2001, 15:23:00 »
Bart, je doet alsof het heel normaal is alsof haar ouders haar niet serieus nemen!
Daar moet je echt weer een man voor zijn hoor, om het zo te brengen... no offence verder.
En dat jij soms toch vlees eet maakt jou eerder een uitzondering dan regel, zeg maar.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat je ze beter geen javaschijf kan voorschotelen, dat is nl. erg ranzig. Maar iets met quornstukjes kan je best maken.

Als je je mailadres even via een prive bericht naar me toestuurt (zie linksbovenin) dan stuur ik wel wat makkelijke vega pastarecepten naar je toe, mocht je er behoefte aan hebben.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2001, 15:24:00 »
Oja, laat je vooral niet van de wijs brengen door negatieve reacties van je omgeving. Als jij achter je keuzes staat dan is het ok.

vegandhi

Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2001, 11:21:00 »
1) Vegetariers zijn altijd het enigst!

2) Ik zou niet proberen voor je ouders vegetarisch te koken als het zo diep zit. Zeker zolang ze nog denken dat het een puberale gril is. Misschien zit er niets anders op dan zelf een paar vegetarische burgers in de vriezer te gooien en die zelf even te bakken voor het eten. Rest natuurlijk nog het probleem van de macaroni met gehakt en dergelijke. Ik kreeg het altijd wel voor elkaar om wat van het gerecht in een andere pan te doen voor het vlees erbij ging. Als je dat niet lukt, nou ja, misschien moet je dan wachten tot je een eigen huishouden begint voor je helemaal vegetarisch kan gaan eten.

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2001, 12:25:00 »
Quote:

Op 2001-12-06 15:23, schreef Annemieke:
Bart, je doet alsof het heel normaal is alsof haar ouders haar niet serieus nemen!



Nou ja, je moet ook niet vergeten dat kiezen voor vegetarisme iets heel raars is in de ogen van mensen die er nog nooit een gedachte aan besteed hebben. Je zet je af tegen iets wat 98% van de mensheid als volstrekt normaal beschouwt. Je geeft vrijwillig iets op wat veel mensen als het leukste & lekkerste in hun leven beschouwen. En dat doe je dan ook nog eens van de ene dag op de andere. Terwijl ze je kort geleden nog zonder bezwaard gemoed in een biefstuk hebben zien snijden. Het zou gekker zijn als mensen zo'n ommezwaai niet raar zouden vinden.

"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Astrud

Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2001, 16:53:00 »
Is het geen idee om gewoon een keer aan je ouders voor te stellen dat jij gaat koken. Zeg er dan niet bij dat je vega gaat koken want dan stapelen de vooroordelen zich natuurlijk gelijk weer op en mag het vast niet.

"Lieg" er desnoods om en zeg dat je gewoon met vlees gaat koken.
Naar mijn idee is afkeer van vega eten meestal geboren uit onwetendheid.

Vervolgens ga jij een of ander heerlijk (en makkelijk) recept maken wat je hier op deze site best kan vinden en je laat je familie aan tafel gaan. Wedden dat ze het gewoon smakelijk vinden?

Laatst op een verjaardag had ik gehaktballetjes gemaakt en de visite at ze met smaak (de meeste hebben niets tegen mijn vega zijn maar willen er zelf liever niet aan). Ze stonden nogal vreemd te kijken toen ik er zelf ook een nam. Of ik van me geloof was gevallen? Ja daaag natuurlijk niet.
Affijn, niemand had "gemerkt" dat het vega balletjes waren. Had ik dat van te voren gezegd hadden ze vast niet zo snel opgegaan.


Misschien is dit niet helemaal een eerlijke manier en ik ben de laatste die jongeren tegen hun ouders wil laten liegen maar soms moet je je even in bochten wringen om iemand zijn ogen te openen. Je hoeft er dus ook geen gewoonte van te gaan maken, het is meer bedoeld om je standpunt duidelijk te maken.

Sterkte.


[ Dit Bericht is bewerkt door: Astrud op 2001-12-07 16:54 ]

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2001, 20:00:00 »
Quote:

Op 2001-12-06 13:01, schreef Annemieke:
Misschien is het voor jou verstandig om wat vitamines (let op dat er geen gelatine of schellac inzit )te slikken.



OH?  Je bent wel makkelijk met vitamientjes hé annie. Ik juich het niet echt toe wat je hier zegt... Het is niet nodig om vitamines te slikken als je voldoende gevarieerd eet. Zoals ik al eerder in andere draadjes heb gezegd: 2 ons groente en 2 stuks fruit! Vooral peulvruchten zijn belangrijk. Probeer wat info over voedingsstoffen te vinden, DjeSy, ik denk dat dat wel goed is.

Op mijn eigen website komt hier binnenkort wel info over (is er al een beetje), maar dan moet je geduld hebben, omdat ik nog met andere dingen bezig ben.

Je moet ook niet proberen om overal teveel op te willen letten. Probeer om eerst alleen op vlees te letten. En ga daarna steeds meer op ingrediënten letten.

Natuurlijk is het ook niet makkelijk als je ouders of vrienden je niet steunen. Ik ken dat wel een beetje. Ik wil graag zuiver veganist zijn, maar dat gaat moeilijk als je thuis woont. Gelukkig woon ik volgend jaar (hoop ik) in Wageningen.

Succes met je ouders.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #15 Gepost op: 08 december 2001, 13:37:00 »
Quote:
OH? Je bent wel makkelijk met vitamientjes hé annie. Ik juich het niet echt toe wat je hier zegt... Het is niet nodig om vitamines te slikken als je voldoende gevarieerd eet.



Aha, en jij denkt dat een beginnende vegetarier weet hoe ze voldoende gevarieerd moet eten? Ik haar geval is het helemaal moeilijk met ouders die elke dag koken.

DjeSy

Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2001, 19:21:00 »
Dank dank voor alle reacties en tips...

Ik ben ondertussen al zover gekomen dat ze van de week 2 vegaburgers voor me hadden gehaald zodat ik kon kijken of ik het lekker vond. Het idee van voor hun koken gaat zowiezo al af want de keuken is heilig hier...   Ze beginnen langzaam aan wat meer begrip te krijgen maar wel erg langzaam. kheb van de week droge bami zitten eten want ze hadden bami panggang gehaald voor erbij en dus had ik nis, maargoed met een beetju ketchup ken ut ook.

Maar ik heb zo het idee dat het wel redelijk goed gaat komen...hoop in ieder geval...

als je nog meer tips sites of andere dingen weet ik akn nog steeds zat info gebruiken, ook omdat ik een spreekbeurt erover ga houden in mijn klas, echte kleuters op het gebied avn meningen en het in waarde laten van die van andere, uds ik heb sterke argumenten nodig  

Nou prettig kerstfeest allemaal en een mooi vleesloos nieuwjaar...

Liefs DjeSy

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2001, 12:52:00 »
Quote:

Op 2001-12-07 20:00, schreef Silent seadragon:
Quote:

Op 2001-12-06 13:01, schreef Annemieke:
Misschien is het voor jou verstandig om wat vitamines (let op dat er geen gelatine of schellac inzit )te slikken.



OH?  Je bent wel makkelijk met vitamientjes hé annie. Ik juich het niet echt toe wat je hier zegt... Het is niet nodig om vitamines te slikken als je voldoende gevarieerd eet. Zoals ik al eerder in andere draadjes heb gezegd: 2 ons groente en 2 stuks fruit! Vooral peulvruchten zijn belangrijk. Probeer wat info over voedingsstoffen te vinden, DjeSy, ik denk dat dat wel goed is.

Op mijn eigen website komt hier binnenkort wel info over (is er al een beetje), maar dan moet je geduld hebben, omdat ik nog met andere dingen bezig ben.

Je moet ook niet proberen om overal teveel op te willen letten. Probeer om eerst alleen op vlees te letten. En ga daarna steeds meer op ingrediënten letten.

Natuurlijk is het ook niet makkelijk als je ouders of vrienden je niet steunen. Ik ken dat wel een beetje. Ik wil graag zuiver veganist zijn, maar dat gaat moeilijk als je thuis woont. Gelukkig woon ik volgend jaar (hoop ik) in Wageningen.

nou, in studentenhuizen kan het ook weleens lastig zijn hoor...
ik woon ook in Wageningen, ik ben veganist en er zijn 2 vega's en 3 vleeseters... soms best lastig.
Succes met je ouders.

Za Zemiata!

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2001, 19:19:00 »
Quote:

Op 2001-12-21 12:52, schreef Irna:

nou, in studentenhuizen kan het ook weleens lastig zijn hoor...
ik woon ook in Wageningen, ik ben veganist en er zijn 2 vega's en 3 vleeseters... soms best lastig.



Daar had ik een handig truukje voor: Eigen keukenblok of een zelfstandige kamer.

Kun je trouwens regelen dat je bij andere vega's op een afdeling komt? (dat je de keuken deelt met vega's)
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Ik wil vegetarier worden, wat nu?
« Reactie #19 Gepost op: 22 december 2001, 10:04:00 »
nou, als je je inschrijft voor een flat niet, dan word je gewoon ingedeeld. Maar je hebt in Wageningen ook nog meer mogelijkheden! En eigen keukenblok is niet echt gezellie hoor!
Ik woon met 5 anderen in een huisje eigenlijk, heel comfortabel enzo, met zonnepaneeltjes en grijswatersysteem.
Za Zemiata!