Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 34 gasten bekijken dit topic.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #380 Gepost op: 29 april 2011, 16:56:52 »
Er is een autoriteitsprobleem omdat er geen centrale autoriteit is, geen vegapaus.
Ik geloof dat er wel ergens iets is vastgelegd over aan welke eisen een product moet voldoen voor een producent een product vegetarisch mag noemen. Ik las pas geleden iets over dat de definitie van vegetarisme of veganisme daarin aangepast was. Het kan zijn dat ik het verkeerd geïnterpreteerd had, maar ik geloof dat dat er stond. Ik weet overigens niet of het ging over Nederland, Europa of de VS.
En ik heb ook geen idee waar ik dat gelezen heb of hoe ik het zou moeten terugvinden.
Is er iemand wie dit bekend voorkomt en die wel weet hoe het zit?

De term vega is overigens ook zoiets waar iedereen een andere mening over heeft. Veganisten gebruiken vega meestal als ze veganistisch bedoelen, vegetariërs en vleeseters als ze vegetarisch bedoelen. En dan zijn er nog wat mensen die het gebruiken als verzamelnaam van veganistisch en vegetarisch, of voor wanneer het één van de twee is, maar je niet weet welke. Heerlijk, al die duidelijkheid  ;D


Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #381 Gepost op: 29 april 2011, 17:06:21 »
De term vega is overigens ook zoiets waar iedereen een andere mening over heeft. Veganisten gebruiken vega meestal als ze veganistisch bedoelen, vegetariërs en vleeseters als ze vegetarisch bedoelen.

Verschil vega-vegan toch? Maar een omnivoor zal dat verschil niet maken, vrees ik.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #382 Gepost op: 29 april 2011, 17:53:50 »
Citaat
Fynnya.
Heerlijk, al die duidelijkheid 

Ja, hoe de terminologie de issue verduistert.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #383 Gepost op: 29 april 2011, 17:57:38 »
Ik geloof dat er wel ergens iets is vastgelegd over aan welke eisen een product moet voldoen voor een producent een product vegetarisch mag noemen.

Zou dat niet over een keurmerk gegaan zijn?

(en dan is het wat anders dan wat je stelt)

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #384 Gepost op: 29 april 2011, 19:47:48 »
Ik neem aan dat de warenwet, of anders toch wel de Warenautoriteit (of de Warenpaus :P), daar ook iets over in de melk te brokkelen heeft?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #385 Gepost op: 29 april 2011, 20:01:00 »
Ik neem aan dat de warenwet, of anders toch wel de Warenautoriteit (of de Warenpaus :P), daar ook iets over in de melk te brokkelen heeft?

Misschien, maar over het al dan niet vegetarisch zijn van producten wordt niet specifiek iets gezegd in de warenwet of bij de VWA. Ik denk dus dat je een product met gelatine vegetarisch kunt noemen zonder door de autoriteiten gestraft te worden.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2011, 20:03:37 door Poek »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #386 Gepost op: 29 april 2011, 20:08:19 »
De term vega is overigens ook zoiets waar iedereen een andere mening over heeft. Veganisten gebruiken vega meestal als ze veganistisch bedoelen, vegetariërs en vleeseters als ze vegetarisch bedoelen.

Verschil vega-vegan toch? Maar een omnivoor zal dat verschil niet maken, vrees ik.

Of vego-vega, dat hoor je ook.
Cetero censeo trollem non alendium esse, ofziets maar ik heb al een halve fles wijn  :drink: op dus het zou ook niet exact aliendum kunnen zijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #387 Gepost op: 29 april 2011, 21:33:15 »
Cetero censeo trollem non alendium esse, ofziets maar ik heb al een halve fles wijn  :drink: op dus het zou ook niet exact aliendum kunnen zijn.

Als die trol de enige is die dat snapt krijgt ie toch te eten...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #388 Gepost op: 30 april 2011, 21:09:58 »
De term vega is overigens ook zoiets waar iedereen een andere mening over heeft. Veganisten gebruiken vega meestal als ze veganistisch bedoelen, vegetariërs en vleeseters als ze vegetarisch bedoelen.

Verschil vega-vegan toch? Maar een omnivoor zal dat verschil niet maken, vrees ik.
Bedoel je dat veganisten het woord veganistisch alleen afkorten als vegan en niet als vega, of interpreteer ik het dan verkeerd?
Want dat is niet zo, redelijk veel veganisten gebruiken ook het woord vega als ze veganistisch bedoelen.

Zou dat niet over een keurmerk gegaan zijn?
Nee, het ging niet over een keurmerk, tenzij ik het dus helemaal verkeerd begrepen had.
Ik herinner me overigens ook vaag iets van een verhaal over dat honing veganistisch genoemd mag worden, omdat de eerste groep veganisten, die het woord lieten vastleggen nog niet erover uit was wat ze van honing vonden; en dat ze toen ze later wel besloten dat dat toch echt niet diervriendelijk kan zijn, het niet meer konden veranderen. Ofzoiets. Maar ik herinner me het maar half, dus ook dat zou heel anders in elkaar kunnen zitten dan hoe ik denk.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #389 Gepost op: 30 april 2011, 22:02:15 »
De term vega is overigens ook zoiets waar iedereen een andere mening over heeft. Veganisten gebruiken vega meestal als ze veganistisch bedoelen, vegetariërs en vleeseters als ze vegetarisch bedoelen.
Verschil vega-vegan toch? Maar een omnivoor zal dat verschil niet maken, vrees ik.
Bedoel je dat veganisten het woord veganistisch alleen afkorten als vegan en niet als vega, of interpreteer ik het dan verkeerd?
Want dat is niet zo, redelijk veel veganisten gebruiken ook het woord vega als ze veganistisch bedoelen.
Dat heb je goed geïnterpreteerd, zo bedoelde ik het. Maar blijkbaar klopt het dus niet. Dan wordt het wel lastig om het onderscheid te maken.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #390 Gepost op: 15 mei 2011, 00:45:32 »
Of vego-vega, dat hoor je ook.
Ja, lekker duidelijk is dat, dat je maar moet begrijpen dat vego vegetarisch is en vega veganistisch.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #391 Gepost op: 19 mei 2011, 19:24:38 »
Of vego-vega, dat hoor je ook.
Ja, lekker duidelijk is dat, dat je maar moet begrijpen dat vego vegetarisch is en vega veganistisch.

dikke van dale online:

vega

zelfstandig naamwoord; de (v(m)); meervoud: vega's 1. (informeel) vegetariër
Eet wat best is voor de planeet.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #392 Gepost op: 28 juni 2011, 16:16:45 »
Een sympathieke column van Kristl Strubbe in De Standaard.
Bij een eerste poging om vegetariër te worden trachtte ze zichzelf wijs te maken dat het wortelsmeersel op américain leek en de veggieham op echte ham. Tot dat echt niet meer lukte.
Sindsdien kwam ze tot het inzicht  "Goesting is een betere motor om anders te gaan leven. Plezanter ook. Goesting of eigenbelang wordt onderschat, zelfs veracht, als motor van de keuzes die we maken. Een principe is een kwestie van alles of niets ..... Belangen daarentegen zijn afweegbaar."
Daarom is haar tweede poging om vegetarisch te eten succesvoller. Ze staat zichzelf een verschrikkelijk lekkere tajine met kip en groenten bij de Marokkaan toe en eet verder veel vegetarisch omdat ze het lekker vindt. "En ben ik dan geen echte vegetariër, dan is dat maar zo. Het lijkt me gezonder dan dat grote doen alsof."
Waarmee ik degenen die vanuit stricte ethische principes volledig vegetariër zijn volstrekt niet wil afvallen. En die het helemaal uit goesting zijn natuurlijk ook niet. Ik denk wel dat Strubbe het juiste inzicht heeft dat je de meerderheid van de wereldbevolking niet vanuit mooie principes alleen haar levenswijze doet veranderen, maar dat eigenbelang (prijs, smaaksensaties, gezondheid) een zeer belangrijke rol zal blijven spelen.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2011, 07:51:11 door karl »

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #393 Gepost op: 01 juli 2011, 12:09:25 »
Zelf ben ik ook niet helemaal vegetarisch.
Ik eet 1 a 2x per week biologisch vlees en/of vis van het MSC-keurmerk.
Hierover hoor ik echter ook al verhalen die niet zo positief zijn.
Grotendeels ben ik vegetarisch (ik koop zelfs biologische kaas) en er zijn momenten dat ik overweeg om het helemaal te gaan worden.

Offline trashydiva

  • **
  • 78
  • Geslacht: Vrouw
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #394 Gepost op: 18 augustus 2011, 10:45:54 »
Om gewoon even te kunne klagen;............leuk hoor flexitariërs enzo, maar het maakt het wel wat lastiger voor echte vegtariërs, want veel restaurants denken nu schijnbaar dat we het (ik citeer) "allemaal niet zo nauw nemen met dat geen vlees en vis eten. Een keertje kan toch wel?" En dit hebben we nu al een paar keer gehad dat er zo tegenaan werd gekeken.

Ik vind flexitariërs dan ook echt een non-woord en naar mijn idee slaat het nergens op dat je jezelf zo noemt, want in mijn ogen ben je nog steeds gewoon een vleeseter. Dat je het een paar dagen in de week overslaat, prima, maar is het nodig daar een naam aan te geven? Vlees eten = vlees eten, hoe vaak dat ook mag gebeuren.

Nouja dat moest ik even kwijt, opgekropte frustratie  :-[

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #395 Gepost op: 18 augustus 2011, 11:25:11 »
Ik vind flexitariërs dan ook echt een non-woord en naar mijn idee slaat het nergens op dat je jezelf zo noemt, want in mijn ogen ben je nog steeds gewoon een vleeseter.

Ik vind ook ongelooflijk dat hier zoveel woorden aan worden vuilgemaakt.

Straks in het verklarend woordenboek: flexiliek. flexitant, flexilim, flexibelg, flexidom.... Je bent het wel, maar nu even niet (of andersom).

Flexirritant.



« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2011, 11:27:59 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline trashydiva

  • **
  • 78
  • Geslacht: Vrouw
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #396 Gepost op: 18 augustus 2011, 11:31:32 »
Ik vind flexitariërs dan ook echt een non-woord en naar mijn idee slaat het nergens op dat je jezelf zo noemt, want in mijn ogen ben je nog steeds gewoon een vleeseter.

Ik vind ook ongelooflijk dat hier zoveel woorden aan worden vuilgemaakt.

Straks in het verklarend woordenboek: flexiliek. flexitant, flexilim, flexibelg, flexidom.... Je bent het wel, maar nu even niet (of andersom).

Flexirritant.

Dat bedoel ik idd. Straks verzinnen ze nog wat voor als je alleen geen vlees eet op vakantie/zomer/winter/feestdagen etc.







Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #397 Gepost op: 18 augustus 2011, 16:20:42 »
Je kan wel zeggen, dat een vleeseter nou eenmaal een vleeseter is. Maar volgens mij is 5% van de Nederlanders vegetarier. En als 50% van de mensen maar de helft van de week vlees zou eten, heb je dus een veel grotere winst.

Benoemen en stimuleren dus, die trend!

Natuurlijk moet je in een restaurant gewoon strikt vego kunnen eten. Zo vond ik de reactie 'ik dacht dat je het alleen niet lustte'  ook niet tof aangaande mijn notenallergie ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #398 Gepost op: 09 september 2011, 23:10:46 »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #399 Gepost op: 09 september 2011, 23:18:40 »

Dat gaat meer over de carnitariër.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner