Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 67 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #200 Gepost op: 18 februari 2010, 11:38:08 »
Ik vind het niet minder belachelijk dan het beeld van de vleeseter die zijn biefstuk een aai over het bolletje geeft omdat ie zo van dieren houdt.
[...]
Misschien helpt het om eraan te denken dat er vast ook vervelende, hufterige, stinkende dieren tussen zitten? Van die asociale varkens en achterbakse koeien.
In de natuur is het eten of gegeten worden, onafhankelijk hoe aaibaar je bent. En ik heb me laten vertellen dat onze boerderijbeestjes zich zelf hebben laten domesticeren: evolutionair gezien was het aantrekkelijker/beter om je te laten fokken: je hele leven lang voedselgarantie en veiligheid, en reproduceren wordt ook nog eens aangemoedigd. Dat je op het eind van je leven niet 'natuurlijk' door een roofdier wordt verscheurd, maar wordt geslacht, is dan toch lood om oud ijzer. Het feit dat er zoveel varkens op de wereld zijn, hebben die beesten er alleen maar aan te danken dat ze zo lekker smaken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #201 Gepost op: 18 februari 2010, 11:49:22 »
Ik vind het niet minder belachelijk dan het beeld van de vleeseter die zijn biefstuk een aai over het bolletje geeft omdat ie zo van dieren houdt.
[...]
Misschien helpt het om eraan te denken dat er vast ook vervelende, hufterige, stinkende dieren tussen zitten? Van die asociale varkens en achterbakse koeien.
In de natuur is het eten of gegeten worden, onafhankelijk hoe aaibaar je bent. En ik heb me laten vertellen dat onze boerderijbeestjes zich zelf hebben laten domesticeren: evolutionair gezien was het aantrekkelijker/beter om je te laten fokken: je hele leven lang voedselgarantie en veiligheid, en reproduceren wordt ook nog eens aangemoedigd. Dat je op het eind van je leven niet 'natuurlijk' door een roofdier wordt verscheurd, maar wordt geslacht, is dan toch lood om oud ijzer. Het feit dat er zoveel varkens op de wereld zijn, hebben die beesten er alleen maar aan te danken dat ze zo lekker smaken.
Je zou dit kunnen lezen als een pleidooi voor een diervriendelijke veeteelt en het tonen van begrip voor de consumenten die het lekkere vlees eten van dieren die dat eigenlijk zelf liever wilden dan door een roofdier verscheurd te worden. Ik vind deze invalshoek wel interessant. Maar wel om hier op enige tegenstand te stuiten.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #202 Gepost op: 18 februari 2010, 11:55:21 »
Dus C1000 (plus dierenbescherming) slaat de plank nog niet zo volledig mis?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #203 Gepost op: 18 februari 2010, 12:16:37 »
Evengoede vrienden.

Over goede vrienden gesproken: er wordt me ingefluisterd dat je ook je meningsverschillen terzijde kunt schuiven.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #204 Gepost op: 18 februari 2010, 12:44:18 »
Dat je op het eind van je leven niet 'natuurlijk' door een roofdier wordt verscheurd, maar wordt geslacht, is dan toch lood om oud ijzer. Het feit dat er zoveel varkens op de wereld zijn, hebben die beesten er alleen maar aan te danken dat ze zo lekker smaken.

Dat is inderdaad lood om oud ijzer, maar de mogelijkheid om te kiezen voor edelmetaal, wordt hier vergeten. Mensen kunnen dieren namelijk ook in leven houden, te eten geven, genezen van ziekten, verzorgen, beschermen tegen roofdieren en ook tegen vleeseters.

Varkens, paarden, kippen en koeien hoeven echt niet afgeschaft te worden als niemand ze meer op eet :-).

Dus, nee...het bestaan van enge roofdieren lijkt mij nou niet bepaald een legitimatie voor het eten van beschermde dieren. Dan klinkt het bijna als ruilhandel :-) Wij beschermen jullie tegen de boze buitenwereld, in ruil voor jullie vlees. Dat is een vreselijke vorm van afpersing!

Het een en ander heeft te maken met de overtuiging dat menselijke capactieiten, zoals technologie en allerlei ethiek ingezet kunnen worden om iets te behouden of om iets stuk te maken. Dieren kun je fokken en tommen om ze te behouden. Je kunt ze ook fokken en temmen om ze op te eten.

Maar ok. Discussie gesloten, al blijf ik erbij dat C1000 de plank volledig misslaat met z'n diervriendelijke en eerlijke vlees.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2010, 12:46:39 door standaard »

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #205 Gepost op: 18 februari 2010, 13:05:08 »
Dat is inderdaad lood om oud ijzer, maar de mogelijkheid om te kiezen voor edelmetaal, wordt hier vergeten. Mensen kunnen dieren namelijk ook in leven houden, te eten geven, genezen van ziekten, verzorgen, beschermen tegen roofdieren en ook tegen vleeseters.

Maar waarom zouden de mensen dat gaan doen? Behoudens een enkeling die graag een koe of varken als huisdier in zijn achtertuin wil laten rondlopen? Of denk je dat er voldoende mensen te vinden zijn die een koe willen adopteren om daarmee de boeren te compenseren om die koe zónder enige opbrengst maar mét alle kosten vandien daar te laten rondgrazen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #206 Gepost op: 18 februari 2010, 13:48:03 »
weet je hoe slecht dieren voor t milieu zijn  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #207 Gepost op: 18 februari 2010, 14:00:08 »
Niet slechter dan als je ze opeet. Denk ik.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #208 Gepost op: 18 februari 2010, 14:10:41 »
De, waarschijnlijk zeer theoretische, hypothese dat het gewenste Vegatopia op aarde ontstaat: welke weerslag heeft dat op het dierenbestand en hun levenswijze?
De meeste mensen zullen hun zorgen om onaantrekkelijke dieren opgeven, daar deze niet meer economisch nuttig zijn.
Door het op grote schaal kweken op te geven zullen er waarschijnlijk veel minder dieren zijn, wat dan alvast de luchtvervuiling doet dalen en toelaat de kweek van voedergewassen meer naar de mens te oriënteren.
Zouden de dieren dan, omdat er te weinig naar hen omgekeken wordt, zelf een ontdomesticatie kunnen teweegbrengen en weer wild worden?

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #209 Gepost op: 18 februari 2010, 14:55:14 »
Er moet wel naar dieren omgekeken worden, maar dieren hoeven niet beschouwd te worden als eenheden met een opbrengst of met enig nut, net als dat dat bij mensen niet zou moeten. Toch gebeurt het bij beide groepen en dat vind ik niet goed. Dat nut is een verzinsel van mensen.  Net als wildheid van dieren. Zijn de dieren op de veluwe wild? Daar staan ook hekken omheen. Die dieren hebben verder geen nut. Die hekken wel. Die zijn om de dieren te beschermen tegen mensen met auto's op de A1 enzo.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #210 Gepost op: 18 februari 2010, 14:55:51 »
Dat je op het eind van je leven niet 'natuurlijk' door een roofdier wordt verscheurd, maar wordt geslacht, is dan toch lood om oud ijzer. Het feit dat er zoveel varkens op de wereld zijn, hebben die beesten er alleen maar aan te danken dat ze zo lekker smaken.
Dus, nee...het bestaan van enge roofdieren lijkt mij nou niet bepaald een legitimatie voor het eten van beschermde dieren. Dan klinkt het bijna als ruilhandel :-) Wij beschermen jullie tegen de boze buitenwereld, in ruil voor jullie vlees. Dat is een vreselijke vorm van afpersing!
De beesten hadden ook hun eigen boontjes kunnen blijven doppen. Tja, en je weet wat er gebeurt met beesten die niets nuttigers weten te verzinnen dan de hele dag op bamboe te kauwen en waarvan het vlees ook nog eens niet te genieten is.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #211 Gepost op: 18 februari 2010, 16:07:35 »
Evengoede vrienden.

Over goede vrienden gesproken: er wordt me ingefluisterd dat je ook je meningsverschillen terzijde kunt schuiven.

Da's toch hetzelfde?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #212 Gepost op: 18 februari 2010, 18:00:09 »
Tja, en je weet wat er gebeurt met beesten die niets nuttigers weten te verzinnen dan de hele dag op bamboe te kauwen en waarvan het vlees ook nog eens niet te genieten is.

Die worden een logo.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #213 Gepost op: 18 februari 2010, 22:21:10 »
ja, en moest ik effectief eens terug vlees eten, waar ik ook al aan gedacht heb,
dan heb ik bang dat ik mij schuldig gaan voelen tegenover die lieve, schattige diertjes!
Maar ik zeg het ik ben daar een tijd geleden beginnen over na te denken maar sinds dien
is het niet meer uit mij hoofd geraakt. Ik kan het ook niet echt goed uitleggen waarom.
Maar hoe raar het ook klinkt, ik heb gewoon bang voor die eventuele stap!!

groetjes... :-\

Het is niet strafbaar om vlees te eten. Bijna alle mensen doen het en mensen gaan je vast normaler vinden als je weer vlees gaat eten. En dat je je schuldig voelt tegenover die lieve, schattige diertjes...Misschien helpt het om eraan te denken dat er vast ook vervelende, hufterige, stinkende dieren tussen zitten? Van die asociale varkens en achterbakse koeien.

Misschien kun je in ieder geval naar biologisch vlees kijken. Er zijn boerderijen waar men op biologische wijze dieren klaarstoomt voor menselijke consumptie. Je kunt zo'n boerderij een bezoek brengen en een dier uitzoeken misschien. Eentje die je niet zo aardig vindt.

Wat je ook kunt proberen is vleesvervangers eten. Tips staan hierboven. Terwijl je die eet kun je documentaires over de bio-industrie kijken om toch een beetje in de sfeer te komen.  En dat terwijl je je nergens schuldig over hoeft te voelen.

succes !

Kimmeke stelt hier een vraag waar ze mee worstelt. Het antwoord hierboven neemt heeft een toon waaruit volgens mij blijkt dat de schrijver haar totaal niet serieus neemt. Dat kan natuurlijk, maar antwoord dan niet.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #214 Gepost op: 18 februari 2010, 22:46:14 »
Citaat
Kimmeke stelt hier een vraag waar ze mee worstelt. Het antwoord hierboven neemt heeft een toon waaruit volgens mij blijkt dat de schrijver haar totaal niet serieus neemt. Dat kan natuurlijk, maar antwoord dan niet.

Kan de hunkering naar vlees dan echt zóóóó sterk zijn zoals bij Kimmeke?

Volgens mij is het gewoon een troll :-)


Het enige echte advies is natuurlijk: Neem het zekere voor het onzekere en eet het niet als je bang bent voor psychische nood achteraf. Overleeft ze best.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #215 Gepost op: 18 februari 2010, 22:51:41 »
Da's geen advies dat is een mening.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #216 Gepost op: 18 februari 2010, 22:57:47 »
Volgens mij is het gewoon een troll :-)

En probeer ons er nou eens van te overtuigen dat je dat zelf niet bent?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #217 Gepost op: 19 februari 2010, 00:17:17 »
Volgens mij is het gewoon een troll :-)
En probeer ons er nou eens van te overtuigen dat je dat zelf niet bent?
Iemand met een bord voor zijn kop is niet meteen een troll  ::).
Oei, dat is wel een van mijn minder subtiele opmerkingen dit jaar.
Ondertussen geloof ik dat we het thema 'lieve dieren mag je de nek niet omdraaien' uitgebreid genoeg hebben besproken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #218 Gepost op: 19 februari 2010, 00:34:49 »
Ik woon in een huis met allemaal vl33seters en kan je vertellen dat ik zelfs na bijna 7 jaar.. nog regelmatig denk oeh ja lekker.. (en ik weet dat er meer mensen hier dat gevoel kennen) wat me tegenhoudt: dat ik zeker weet dat mijn hoofd vlees lekkerder gemaakt heeft dan het kan zijn, mijn principes zorgen en helaas minder voor dat ik t makkelijker kan volhouden. Puur de gedachte wat levert t me nu op t wel te doen... misschien kan jou dat ook helpen kim!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #219 Gepost op: 19 februari 2010, 01:03:59 »
Kijk, dat vind ik wel weer een interessante invalshoek. Zijn er meer vegatopianen die af en toe snakken naar vlees of lekkerbekken bij een pan met sp3kjes of een lekkere b13fstuk? En weerstaan jullie de verleiding dan puur op basis van principes of is er ook een meer psychologische barrière (iets als 'vlees is dan misschien wel lekker, maar een dood dier in mijn mond is gewoon akkiebah') ?

Lijntje, waarom associeer je vegetarisch leven met 'volhouden' (als een vervelend dieet) en waarom houd je het dan vol? Het leven is toch veel te kort voor principes waar je ongelukkig van wordt.

Ik hóef van mezelf geen vegetariër te zijn: als ik zin zou hebben in een stukkie vl33s, mag ik dat nemen, mits van blije dieren (zo biologisch, diervriendelijk als maar kan) en mits ik kan accepteren dat dat lapje abstract gedoe ooit een dier was. Niks geen gedoe van 'dat stukje w0rst met die leuke smiley er in verwerkt is zomaar uit de hemel gevallen'. Misschien juist doordat ik 'mág' heb ik er totaal geen behoefte aan (en bovendien heb ik ontdekt hoe leuk vegetarisch koken is). Dat ik dood dier in mijn mond gewoon akkiebah vind, getuigt mijns inziens eerder van een carnifobie (niet dat ik geholpen wil worden of zo).
Gemüse ist mein Fleisch