Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 46 gasten bekijken dit topic.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #180 Gepost op: 16 februari 2010, 20:36:47 »
Als ik het er maar niet mee eens hoef te zijn vind ik het allemaal prima.

Lijkt me een beetje tegenstrijdig.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #181 Gepost op: 16 februari 2010, 20:42:49 »
Is het ook. Of toch niet.
Ik bedoel er mee dat ik niet hoef te strijden tegen andermans mening.
Het is zeer goed mogelijk dat Standaard en ik het hier nooit over eens zullen worden, maar dat betekent niet dat er eindeloze discussies nodig zijn.
Agree to disagree; geen idee wat daar het Nlse equivalent van is.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #182 Gepost op: 16 februari 2010, 20:55:22 »
Lelle,
Maar nu lijkt het net alsof er een meningsverschil is, maar ik zou niet weten wat.

Bedoel je misschien dat vleeseters niet de link leggen tussen het doden van dieren en hun eten en dat het hun dus niet kwalijk te nemen valt?  Ze zijn het nou eenmaal gewend, en iedereen doet het, het is niet verboden dieren  te laten sterven omdat men moet eten.

Of bedoel je dat dieren doodmaken en opeten lang niet gek is ("humaan" slachten enzo..)?

Want waar ben je het nou eigenlijk met mij oneens?

Of vind je het gewoon niet leuk als vleeseters/flexitariërs op de hak genomen worden? Ik heb ook dierenetende vrienden hoor. Niets mis mee. Over eten zullen we het nooit eens worden want ik blijf hun vleeseetgewoonte - ook al zijn het aardige mensen - een smerige en asociale tokkie-aangelegenheid vinden.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #183 Gepost op: 16 februari 2010, 21:04:36 »
Agree to disagree; geen idee wat daar het Nlse equivalent van is.

Een polderoplossing om om de hete brij [stond daar echt brei?] heen te dansen: We zijn tot de conclusie gekomen dat we het niet eens kunnen worden.
Of heel kort door de bocht: Evengoede vrienden.

Weet iemand iets beters?
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2010, 21:23:12 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #184 Gepost op: 16 februari 2010, 21:06:10 »
Er is ook een meningsverschil.
Jouw mening is dat dierliefhebbende vleeseters huichelachtig zijn. Ben ik het niet mee eens.
Ik snap hoe je aan die mening komt maar ik ben het er niet mee eens.
Zo ook wat jij noemt antipropaganda. Ik ben niet van mening dat dat een slimme weg is om in te slaan en denk dat je geen zielen wint door mensen als 'minder' of 'aso' te bestempelen, maar juist wel door ze met hetzelfde respect te behandelen dat jij ook verlangt.
Mijn punt was dat we het hier niet over eens zijn en dat dat niet erg is. Jij mag jouw mening hebben en ik de mijne.

Evengoede vrienden.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #185 Gepost op: 16 februari 2010, 21:12:50 »
@n, deze is wel leuk; http://www.moeilijkewoordjes.nl/agree-to-disagree/

Vooral het voorbeeld dat genoemd wordt vind ik dan wel weer geinig.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #186 Gepost op: 16 februari 2010, 21:24:59 »
Er is ook een meningsverschil.
Jouw mening is dat dierliefhebbende vleeseters huichelachtig zijn. Ben ik het niet mee eens.
Ik snap hoe je aan die mening komt maar ik ben het er niet mee eens.

Noujazeg. Zo moeilijk is dat toch niet?  Ik vind het beslist geen rare gedachte.
Een beetje mooie sier maken met dierenliefhebberij maar ze toch stiekum in stukken snijden en opeten! Kom nou thc....
Nee, mij houden ze echt niet voor de gek en dieren al helemáál niet... jou dus wel? Wat is er diervriendelijk aan biefstuk? Bij de C100 denken ze dat het kan, maar dat is een leugen, hoor!

Meninsverschil of niet, ik trap niet in de verhaaltjes van de diervriendelijke vleeseters....Net zo min trap ik in fabeltjes over pacifistische soldaat (schiet geweldplegers overhoop), energiebewuste plasma-tv-kijker (kijkt nooit na 23.00u),  Dutroux als kindervriend (eerst een aai over het bolletje...), auto's die goed zijn voor het milieu (toyota prius?),  de eerlijke inbreker (laat adresgevensachter t.b.v. aanklacht).....Is allemaal onzin joh. Niet intrappen. Vleeseters die het beste voor hebben met de koe die ze op hun bord hebben liggen idem dito.

De flexitariër of de diervriendelijke vleeseter denkt misschien een goede daad  voor dieren te verrichten, maar dan moeten ze vooral géén biologisch vlees eten. Die dieren hebben het best goed namelijk. Ze moeten de bio-industriedieren redden: nog liever dood dan in de bio-industrie-ellende leven, nietwaar? :)



Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #187 Gepost op: 16 februari 2010, 22:25:26 »

 Iemand doodmaken is namelijk de ultieme wandaad

Nee, dat is meisjesbesnijdenis. Imho. En er komen toch nog wel wat meer dingen bij me boven.

Hoe meer mensen bewust over hun eten nadenken hoe beter, beter inconsequent goed dan consequent goed fout, en ik denk dat je dus toch beter een gematigdere toon kan aanslaan.

edit: rare gedachtenkronkel, hoewel ik vind dat principes er zijn om te breken ;)
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2010, 22:28:51 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #188 Gepost op: 16 februari 2010, 23:44:33 »
Ik dacht ik ga me hier niet mee bemoeien.. maar helaas nu moet ik wel. Word er namelijk een beetje moe van…

Er is ook een meningsverschil.
Jouw mening is dat dierliefhebbende vleeseters huichelachtig zijn. Ben ik het niet mee eens.
Ik snap hoe je aan die mening komt maar ik ben het er niet mee eens.

Noujazeg. Zo moeilijk is dat toch niet?  Ik vind het beslist geen rare gedachte.
Een beetje mooie sier maken met dierenliefhebberij maar ze toch stiekum in stukken snijden en opeten! Kom nou thc....Nee, mij houden ze echt niet voor de gek en dieren al helemáál niet... jou dus wel? Wat is er diervriendelijk aan biefstuk? Bij de C100 denken ze dat het kan, maar dat is een leugen, hoor!

kijk daar ga je de fout in... Lelle geeft aan dat ze jou mening begrijpt maar jij blijkbaar niet die van Lelle. Gemiste kans!

Omdat jij bepaalde principes hebt en mensen om je heen die niet delen op de manier die jij dat doet maakt niet dat ze huichelachtig bezig zijn. Er zijn een heleboel motieven om vegetariër te zijn, en zo kunnen er ook een heleboel redenen zijn om toch vl33s te eten. Ik deel deze mening ook niet maar iedereen maakt zo zijn keuzes.

Als je als vl33seter van het principe uitgaat dat mensen omnivoren zijn is partimer zijn niet eens zo’n heel gek gevolg.

Meninsverschil of niet, ik trap niet in de verhaaltjes van de diervriendelijke vleeseters....Net zo min trap ik in fabeltjes over pacifistische soldaat (schiet geweldplegers overhoop), energiebewuste plasma-tv-kijker (kijkt nooit na 23.00u),  Dutroux als kindervriend (eerst een aai over het bolletje...), auto's die goed zijn voor het milieu (toyota prius?),  de eerlijke inbreker (laat adresgevensachter t.b.v. aanklacht).....Is allemaal onzin joh. Niet intrappen. Vleeseters die het beste voor hebben met de koe die ze op hun bord hebben liggen idem dito.

Wederom het gaat om de keuzes die je maakt, niet iedereen is in staat dezelfde keuzes/opofferingen daarvoor te maken. Iedereen doet daarin wat hij/zij denkt dat de beste keus is. Zo koopt misschien diegene die veel auto rijdt een elektrische auto juist een elektrische auto om de schade te beperken.. en gaat de vl33seter die dat stukje vl33s ’s avonds niet kan laten staan wel helpen in het dierenasiel en doneert hij bergen geld aan goede doelen voor dieren.. wie zijn wij dan om ons daar beter dan te voelen?? (wat ik ook zeker niet doe moet ik zeggen)

De flexitariër of de diervriendelijke vleeseter denkt misschien een goede daad  voor dieren te verrichten, maar dan moeten ze vooral géén biologisch vlees eten. Die dieren hebben het best goed namelijk. Ze moeten de bio-industriedieren redden: nog liever dood dan in de bio-industrie-ellende leven, nietwaar? :)
Dit vind ik helemaal een belachelijk argument… hier ga ik maar niet eens op in..

Respect voor de keuzes van anderen.. vegetariërs zijn niet roomser dan de paus, ook wij zijn maar mensen!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

kimmeke

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #189 Gepost op: 17 februari 2010, 19:58:14 »
Hey iedereen,
Ik ben hier nieuw en ik had een vraagje!
De meeste mensen gaan mij waarschijnlijk erg vinden, maar ik ben sinds mijn 14de vegetarisch geworden.
En nu na 10jaar, heb ik het gevoel dat ik het mis . Ik zit daarom echt in de put dat ik niet weet wat ik moet doen.
Ik zie super graag dieren maar de verleiding wordt gewoon te groot  en ik weet er geen raad mee!!
Is hier iemand dat mij daarbij kan helpen??
Dank u wel...

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #190 Gepost op: 17 februari 2010, 20:04:45 »
Ik vind je helemaal niet erg hoor. Je bent bewust met je voeding bezig en worstelt met een dilemma. En je vraagt nog om hulp ook. Hartstikke goed eigenlijk.
Hoe heb je het gevoel dat je iets mist? Denk je dat je voedingsstoffen mist of mis je de smaak of vlees in het algemeen?

Qua voedingstoffen moet een vegetarisch gezond dieet volledig haalbaar zijn, als e vlees mist dan weet ik niet zo goed wat je daaraan kan doen. Vertel eens wat je zoal eet dan, misschien is dat wat eentonig?
Er zijn hier wel meer mensen die met hetzelfde hebben geworsteld, misschien dat die je beter kunnen helpen.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #191 Gepost op: 17 februari 2010, 20:38:55 »
Of mis je het sociale feestje dat om het vleeseten wordt gebouwd? Voel je je buitengesloten?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #192 Gepost op: 17 februari 2010, 20:57:17 »
Ik zie super graag dieren maar de verleiding wordt gewoon te groot  en ik weet er geen raad mee!!

Wat dacht je van om eraan toe te geven? Je wordt er geen slecht mens van en jezelf kwellen heeft ook geen zin lijkt me. En wie weet valt het tegen en is de behoefte dan weg?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #193 Gepost op: 17 februari 2010, 21:03:10 »
Hoi Kimmeke en welkom op Vegatopia. Jij bent zeker niet de enige die na lange tijd vegetarisch te hebben gegeten weer naar vlees verlangt. Om je te kunnen 'helpen' zou het inderdaad goed zijn als je zou kunnen uitleggen waarom.

Informatie over voedingsstoffen en -tekorten vind je in het forum Lekker Gezond en in het forum Mensen het een en ander aan ervaringen met buiten de deur eten, zogenaamd grappige collega's enzovoort. Inspiratie voor lekkere recepten vind je in Wat eten we vandaag en op de site.

Laat ik er maar even van uit gaan dat je 'gewoon' ontzettend naar vlees verlangt, omdat het zo lekker is (was). Ga dan bij jezelf na of jij je principes wilt bijstellen (ik maak uit je berichtje op dat je principe-vegetariër bent) of dat je van je verlangen wilt worden afgepraat. (We hebben een aantal leden die dat héél goed kunnen!  ::) ). En anders neem je toch gewoon de proef op de som: eet een keertje vlees (liefst biologisch, van 'blije dieren') en bepaal daarna of je vegetariër wilt blijven (opnieuw wilt worden ;) ) of toch liever als flexitariër door het leven wilt gaan.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #194 Gepost op: 17 februari 2010, 21:15:30 »
Ik zie super graag dieren maar de verleiding wordt gewoon te groot  en ik weet er geen raad mee!!

Wellicht is vegetarische ham en dergelijke een fraaie oplossing voor jouw dilemma? Vandaag toevallig gekocht bij de vegetarische toko (daarvan zijn er vast niet vele in 't land) Sie San. Smaakt echt naar ham. Men heeft ook sojakalkoen, -kip en meer van dat. Geen idee of alles een bijna één-op-één smaak heeft, inclusief persoonlijke ervaring daargelaten.

kimmeke

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #195 Gepost op: 17 februari 2010, 21:53:04 »
hey,
dank u voor jullie leuke reacties!!
het is niet dat ik het voor andere mensen terug zou eten want al de mensen dat ik
ken gaan daar heel goed mee om en houden zeer goed rekening met mij. als we ergens gaan
eten ofzo!! Daar geen probleem mee. de afwisseling is ook goed omdat mijn schoonmoeder
elke dag apart voor mij eten klaar maak in aparte potten en pannen  ;D.
Het is gewoon: ja precies het gemis ervan. want de smaak kan ik mij niet meer herinneren .
Maar de geur kan mij soms echt zin doen krijgen bv: salami,...
In het begin 10jaar geleden moest ik weg gaan van de geur maar nu krijg ik bijna
water in mijn mond als ik het ruik.
Van voedingsstoffen heb ik ook genoeg want ik ga geregeld op controlen bij de arts (bloed laten nemen)
Groetjes...

kimmeke

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #196 Gepost op: 17 februari 2010, 21:57:52 »
ja, en moest ik effectief eens terug vlees eten, waar ik ook al aan gedacht heb,
dan heb ik bang dat ik mij schuldig gaan voelen tegenover die lieve, schattige diertjes!
Maar ik zeg het ik ben daar een tijd geleden beginnen over na te denken maar sinds dien
is het niet meer uit mij hoofd geraakt. Ik kan het ook niet echt goed uitleggen waarom.
Maar hoe raar het ook klinkt, ik heb gewoon bang voor die eventuele stap!!

groetjes... :-\

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #197 Gepost op: 17 februari 2010, 22:26:57 »
Déjà vu:

Als vlees niet lekker zou zijn, zouden er veel meer vegetariërs zijn.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #198 Gepost op: 18 februari 2010, 11:00:36 »


Citaat
De flexitariër of de diervriendelijke vleeseter denkt misschien een goede daad  voor dieren te verrichten, maar dan moeten ze vooral géén biologisch vlees eten. Die dieren hebben het best goed namelijk. Ze moeten de bio-industriedieren redden: nog liever dood dan in de bio-industrie-ellende leven, nietwaar? :)
Dit vind ik helemaal een belachelijk argument… hier ga ik maar niet eens op in..

Natuurlijk is het belachelijk. Er stond ook zo'n emoticon achter :).

Ik vind het niet minder belachelijk dan het beeld van de vleeseter die zijn biefstuk een aai over het bolletje geeft omdat ie zo van dieren houdt. In stukken gehakt, gepureerd, gemalen, gestoofd, gebakken en gebraden....zó houden ze van dieren. Van dierenlichamen dus, maar niet van een dier als levend wezen. Hooguit houden ze van hun huisdier, maar dat is niet dezelfde 'dierenliefde' die ze hebben voor de varkentjes op hun boterhammen.

Citaat
Respect voor de keuzes van anderen.. vegetariërs zijn niet roomser dan de paus, ook wij zijn maar mensen!!

Een vleeseter gunt zichzelf liever een lekkere maaltijd dan een dier een voltooid leven.

Natuurlijk is dat zo. Ik heb ook niets anders beweerd. Ik heb het alleen gehad over de houding ten aanzien van dieren. Vegetariërs (proberen te) leven zonder dat er dieren voor hen te hoeven sterven, in ieder geval niet voor hun voedsel.  Voor een vleeseter is dat onmogelijk en dus heeft de vleeseter meer dood en verderf op z'n geweten dan een vegetariër, en dus is hij minder diervriendelijk.

Misschien is mijn redenering iets te simpel, maar dan wil ik weleens weten waarom.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #199 Gepost op: 18 februari 2010, 11:10:38 »
ja, en moest ik effectief eens terug vlees eten, waar ik ook al aan gedacht heb,
dan heb ik bang dat ik mij schuldig gaan voelen tegenover die lieve, schattige diertjes!
Maar ik zeg het ik ben daar een tijd geleden beginnen over na te denken maar sinds dien
is het niet meer uit mij hoofd geraakt. Ik kan het ook niet echt goed uitleggen waarom.
Maar hoe raar het ook klinkt, ik heb gewoon bang voor die eventuele stap!!

groetjes... :-\

Het is niet strafbaar om vlees te eten. Bijna alle mensen doen het en mensen gaan je vast normaler vinden als je weer vlees gaat eten. En dat je je schuldig voelt tegenover die lieve, schattige diertjes...Misschien helpt het om eraan te denken dat er vast ook vervelende, hufterige, stinkende dieren tussen zitten? Van die asociale varkens en achterbakse koeien.

Misschien kun je in ieder geval naar biologisch vlees kijken. Er zijn boerderijen waar men op biologische wijze dieren klaarstoomt voor menselijke consumptie. Je kunt zo'n boerderij een bezoek brengen en een dier uitzoeken misschien. Eentje die je niet zo aardig vindt.

Wat je ook kunt proberen is vleesvervangers eten. Tips staan hierboven. Terwijl je die eet kun je documentaires over de bio-industrie kijken om toch een beetje in de sfeer te komen.  En dat terwijl je je nergens schuldig over hoeft te voelen.

succes !