Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 53 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #160 Gepost op: 16 februari 2010, 14:26:45 »
Discussie voortzetten in de taalstruikel, wellicht?  8)
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #161 Gepost op: 16 februari 2010, 14:32:32 »
Er staat ook iets in over onze elastiekjeseters :-)

Als je dan toch taalkundig aan het ontleden slaat, moet je ook tot de conclusie komen dat de associatie van 'flexitariër' aan 'elastiekjeseter' nogal gebrekkig is. Een elastiekje is helemaal niet bekend om zijn flexibele eigenschappen, maar om zijn (let op, hoog duh-gehalte:) elastische.
Mocht men zoiets bedoelen, dan had men wel het woord 'elastotariër' uitgevonden. Maar dan had men natuurlijk weer het probleem, dat dat woord mogelijk andere betekenissen kan hebben, zoals: iemand die de ene keer veel eet, en de andere keer weinig. Of iemand die zich gewoon tonnetjerond eet, geholpen door zijn elastische buikwand. Ik bedoel maar, problemen genoeg te verzinnen bij het vinden van het juiste woord.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #162 Gepost op: 16 februari 2010, 14:40:56 »
Urb@ñus,

Misschien is afschaffing van het woord vegetariër wel het eerste begin van bekering :-) Door het eten van dieren gewoon te benoemen kan het misschien makkelijker in de ban gedaan worden. Vleeseters zijn zo intiem met dieren: ze stoppen ze in hun mond en slikken ze door, uit gewoonte. Door ze dierenslikkers of diereneters te noemen helpen we hen misschien inzicht te krijgen, want geen enkele vleeseter denkt aan dieren tijdens het eten of krijgt lekkere trek bij het zien van een koe.


karl,

Nee. Ik hou niet van het woord omdat het woord onjuist is.
Een flexitariër is iemand die elastiekjes eet. Iets anders valt er niet van te maken.

Part-time vegetariër was beter geweest. Nog beter is part-time diereneter. Of minder-dier-eter.

Voordat men gaat denken dat ik niet van mening ben dat minder dieren eten beter is dan veel dieren eten: dat is beslist niet het geval. Dat mensen bewust omgaan met voeding vind ik ook prima en dat dat dierenlevens scheelt is ook mooi meegenomen.

Het is terecht dat vegetariërs zich 'beter voelen' dan flexitariërs.  Dieren voelen zich ook beter onder vegetariërs dan onder flexitariërs. In het bijzijn van een flexitariër is de overlevingskans gewoon kleiner, daarom.



 
Ik denk werkelijk dat je volwassen mensen niet "bekeert" door hen met een negatieve benaming op te zadelen. Dat is zo drammerig dat het stereotiepe beeld dat vleesters
van vegetariërs hebben erdoor bevestigd wordt in plaats van hen op betere gedachten te brengen.
Verder kan je door een éénmansactie (of van enkelen) geen kentering in het taalgebruik veroorzaken. En dat taalgebruik kan dan soms onlogisch zijn, maar men weet toch meestal wat bedoeld wordt.
Ik blijf het gevoel hebben dat het je niet in de eerste plaats gaat om correct taalgebruik, maar om de achterliggende connotaties van de woorden. Zoals je de meerderheid van de bevolking dierenslikkers wil noemen, hou je niet van flexitariër omdat die inconsequente mensen die niet zuiver in het geloof zijn eigenlijk geen recht hebben op een benaming die hun occasioneel vleeseten mogelijk wat verdoezelt. (Hoewel iedereen eigenlijk wel weet wat eronder te verstaan.) Dat je vegetariërs "beter" vindt dan anderen sluit aan bij dit sektarisch denken.  Je beter voelen dan anderen en die willen bekeren doet me aan nare Kerkgemeenschappen denken..  
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2010, 18:01:33 door karl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #163 Gepost op: 16 februari 2010, 14:44:13 »
Flexi-vegetariër dan maar?

Ja, da's een goeie! Of wacht, het is wel een beetje lang woord. Misschien kunnen we 'm een beetje afkorten? Nemen we gewoon het eerste en het laatste gedeelte, dan heb je een mooi woord!

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #164 Gepost op: 16 februari 2010, 15:08:19 »
Misschien is afschaffing van het woord vegetariër wel het eerste begin van bekering :-)

Goed idee! Laten we dan ook het woord 'schepping' afschaffen, dan gaan alle creationisten er spontaan toe over de 'evolutie' te accepteren.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2010, 15:10:28 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #165 Gepost op: 16 februari 2010, 15:14:36 »
Trouwens, schepping? Dat suggereert dat God met een schepje op het strand heeft gezeten om de wereld te scheppen. Men kan beter van de schaping spreken.
Hoewel, dan krijg ik weer een onverantwoord beeld van een lentewei met een grazende kudde schapen voor ogen. Moeilijk, moeilijk...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #166 Gepost op: 16 februari 2010, 15:37:02 »

Het is terecht dat vegetariërs zich 'beter voelen' dan flexitariërs. 

Oneens.
Heel erg oneens zelfs. Als jezelf die mening bent toegedaan dan is het een logische conclusie, maar ik voel me zeker niet beter dan iemand die soms vlees eet.
Uberhaupt vind ik het raar om je beter te voelen dan een ander, en al helemaal als dat is op basis van één gedragskenmerk.


Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #167 Gepost op: 16 februari 2010, 15:42:03 »
Ik heb liever een partimer dan iets als mijn broertje ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #168 Gepost op: 16 februari 2010, 15:54:38 »
Ik heb liever een parttimer dan sommige fulltimers. Het zegt zo weinig.
Maar dat van je broertje snap ik dan weer wel.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #169 Gepost op: 16 februari 2010, 16:14:58 »
Ik heb liever een partimer dan iets als mijn broertje ;)
Schattig  :P
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #170 Gepost op: 16 februari 2010, 16:55:59 »
wel eens geprobeerd kerstdiner te eten terwijl iemand bezig is over dat het helemaal niet zileig is dat die haas nu op zijn bordje ligt :-X kan je vertellen ik had spontaan geen trek meer
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #171 Gepost op: 16 februari 2010, 17:13:43 »

Het is terecht dat vegetariërs zich 'beter voelen' dan flexitariërs.  

Oneens.
Heel erg oneens zelfs. Als jezelf die mening bent toegedaan dan is het een logische conclusie, maar ik voel me zeker niet beter dan iemand die soms vlees eet.
Uberhaupt vind ik het raar om je beter te voelen dan een ander, en al helemaal als dat is op basis van één gedragskenmerk.


Daarom stond het ook tussen aanhalingstekens. Maar wat ik bedoelde is: een flexitariër heeft nog altijd meer dode dieren op z'n geweten dan een vegetariër. Een veganist heeft nog minder ellende op z'n geweten. Wat men erbij voelt weet ik niet precies :-)

Vind jij zelf dan niet dat je het beter voor hebt met dieren dan een willekeurige vleeseter zoals een flexitariër? Kan toch haast niet anders :-)

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #172 Gepost op: 16 februari 2010, 17:16:22 »
wel eens geprobeerd kerstdiner te eten terwijl iemand bezig is over dat het helemaal niet zileig is dat die haas nu op zijn bordje ligt :-X kan je vertellen ik had spontaan geen trek meer

Maar zegt je lieve broertje dat zomaar? Ik vermoed dat jij in lichaamstaal en in spreektaal zeer duidelijk hebt gemaakt hoe zielig jij het vindt.
Dan kan je van broertjes, wiens trek je zo beneemt, iets terug verwachten.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #173 Gepost op: 16 februari 2010, 18:28:19 »
Sorrie, nee standaard. Ik ga er niet van uit dat ik (of andere vega's) het beter voor heb met dieren dan flexitariers. Ik eet ze gewoon niet op. Maar het zegt niet per se iets over de rest van mn gedrag.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #174 Gepost op: 16 februari 2010, 19:30:13 »
Ik heb een woord dat alles dekt:

Faketariër.

Als je het uitspreekt, denk je dat hij vegetariër is.
Zie je het geschreven, dan weet je dat hij de boel voor de mal houdt.

Andere mogelijkheden:
Vagetariër
Geen digibeet, geen analfabeet, maar een "beetjevleser".
Een autodecipiator.
Een ventocoq



Aan welke voorwaarden moet je voldoen om flexanist te zijn?

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #175 Gepost op: 16 februari 2010, 19:42:05 »
Aan welke voorwaarden moet je voldoen om flexanist te zijn?

Je moet aankoopbonnen van tenminste tien potten van de desbetreffende verf kunnen tonen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #176 Gepost op: 16 februari 2010, 19:54:53 »
Sorrie, nee standaard. Ik ga er niet van uit dat ik (of andere vega's) het beter voor heb met dieren dan flexitariers. Ik eet ze gewoon niet op. Maar het zegt niet per se iets over de rest van mn gedrag.


Maar zouden er veel stierenvechters bestaan die vegetarisch eten? Of onder die lieden die hanen van die punten aan de hielen binden en ze vervolgens laten te laten vechten? 

Ik ben toch zeker niet de enige die vindt dat je normaal met dieren om zou moeten gaan en dat ze opeten daar beslist niet bijhoort? Iemand doodmaken is namelijk de ultieme wandaad en om het over je hart te verkrijgen iemand nadat ie dood is gemaakt in je mond te stoppen en door te slikken....brrr.. ..


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #177 Gepost op: 16 februari 2010, 20:07:13 »
Ik ben natuurlijk vegetariër om een reden, en dat zal voor 99 procent van de vega's op gaan. Hoewel er ook hier mensen rondlopen die vega zijn omdat ze geen vlees lusten of er allergisch voor zijn en dat jezelf vegetarier noemen dan makkelijker is. Het enige dat ik zeg is dat dat me niet beter maakt dan een ander. Al vind ik het wel weer bewonderenswaardig van veel veganisten dat ze het volhouden.
 
En ik geloof dat Karl het ergens beter verwoordde, denk ik niet dat je veel dierenleed bespaart door dierenleed zo erg mogelijk te laten klinken. De woorden die je gebruikt, of de benamingen die je aan mensen geeft zijn niet wat er toe doet.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #178 Gepost op: 16 februari 2010, 20:19:30 »
Vleeseters/flexitariërs bestempelen als mensen die het goed voorhebben met dieren vind ik een huichelachtig. Tenzij ze hele zieke dieren die alleen maar lijden en niet meer te genezen zijn doden en opeten en ze daarmee helpen....

Antipropaganda in de oorlog werkte ook. Men maakte cartoons over Adolf Hitler om de mensen op een ludieke wijze kennis te laten maken met zijn ideeën. Volgens mij helpt het best om vleeseters gewoon diereneters met bloed aan de handen te noemen. En er is dan ook niets gelogen :-)


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #179 Gepost op: 16 februari 2010, 20:23:54 »
Als ik het er maar niet mee eens hoef te zijn vind ik het allemaal prima.