Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 52 gasten bekijken dit topic.

Offline Grote Grutjes

  • **
  • 89
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #80 Gepost op: 28 oktober 2007, 17:01:11 »
Las ik toch bijna dat het niet de Nederlandse inteeltsector was :O

Inderdaad, dat is namelijk "geenstijl"

Hahahaha.

Wat een bloeddorstig topic is dit zeg.  :nopompom:

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #81 Gepost op: 02 december 2007, 20:16:52 »
Gisteren sprak ik een vriend die zichzelf nu flexitarier noemt. Hij had er wel een grappig argument voor: hij vindt het nou eenmaal fijn om ergens bij te horen. Vroeger at je minder vlees, maar had het geen naam.

Het is volgens mij een niet veel gehoord argument, maar wie weet geldt het voor meer (potentiele) flexitariers.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #82 Gepost op: 03 december 2007, 00:01:04 »
Als mensen willen koketteren met het feit dat ze met vlees minderen, dan zal ik de laatste zijn om ze tegen te houden. Alles wat neigt naar een vegetarische levenswijze, is mooi meegenomen toch?
Overigens wil ik nog iets toevoegen aan het verhaal van Willem 2. Laatst las ik in het tijdschrift van het WNF dat 98% van alle soja bestemd is voor veevoer, de rest voor menselijke consumptie. Ook de bonen worden dus aan het vee gevoerd...

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #83 Gepost op: 03 december 2007, 19:14:33 »
Begrijp ik het nu goed, in de wirwar der terminologie, dat een flexitarier iemand is die enkele keren per week vegetarisch/veganistisch eet?  Dus mijn vleesetende vriend die net zo graag, zo niet liever zijn tanden in vegetarische/veganistische gerechten zet, is, zonder dat hij het weet een flexitarier? Of is dat nu juist een parttime-vegetarier/veganist?  En wanneer je switcht tussen vegetarisme/veganisme qua voeding, ben je dan niet ook een soort vegaflexitarier? Hmz..

Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #84 Gepost op: 03 december 2007, 20:26:09 »
Begrijp ik het nu goed, in de wirwar der terminologie, dat een flexitarier iemand is die enkele keren per week vegetarisch/veganistisch eet?  Dus mijn vleesetende vriend die net zo graag, zo niet liever zijn tanden in vegetarische/veganistische gerechten zet, is, zonder dat hij het weet een flexitarier? Of is dat nu juist een parttime-vegetarier/veganist?  En wanneer je switcht tussen vegetarisme/veganisme qua voeding, ben je dan niet ook een soort vegaflexitarier? Hmz..



Je kan gewoon iedereen een flexitariër noemen dan.
Want iedereen eet wel es geen vlees.
Gewoon een nutteloos aanstellerij-woord.

Odilia

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #85 Gepost op: 03 december 2007, 20:38:59 »
Ik vind flexitariër echt een mode woord, wat mensen gaan gebruiken om intressant te doen. Ik heb, voor ik vegetariër werd, jarenlang al weinig vlees gegeten, maar ik noemde me echt geen flexitariër of partime-vegetariër.

Je bent vegetariër of je bent het niet. Net als zwanger zijn, je bent het of je bent het niet. Je kan niet een beetje zwanger zijn. Je kan ook niet een beetje vegetarisch zijn. Je eet vlees of je eet het niet. Met vlees kan je wel minderen en ik ben blij als mensen al minder vlees eten, maar dat heeft voor mij geen speciale naam.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #86 Gepost op: 03 december 2007, 22:54:29 »
Begrijp ik het nu goed, in de wirwar der terminologie, dat een flexitarier iemand is die enkele keren per week vegetarisch/veganistisch eet?  Dus mijn vleesetende vriend die net zo graag, zo niet liever zijn tanden in vegetarische/veganistische gerechten zet, is, zonder dat hij het weet een flexitarier? Of is dat nu juist een parttime-vegetarier/veganist?  En wanneer je switcht tussen vegetarisme/veganisme qua voeding, ben je dan niet ook een soort vegaflexitarier? Hmz..



Je kan gewoon iedereen een flexitariër noemen dan.
Want iedereen eet wel es geen vlees.
Gewoon een nutteloos aanstellerij-woord.

Das dus ook een beetje mijn gedachte, dat er dan wel een boel flexitariers zijn. Een nutteloos aanstellerij-woord,ach nee, het verdwijnt wellicht toch naar de achtergrond tzt denk ik.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2007, 23:00:04 door Joysetsfire »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #87 Gepost op: 03 december 2007, 22:57:26 »
Begrijp ik het nu goed, in de wirwar der terminologie, dat een flexitarier iemand is die enkele keren per week vegetarisch/veganistisch eet?  Dus mijn vleesetende vriend die net zo graag, zo niet liever zijn tanden in vegetarische/veganistische gerechten zet, is, zonder dat hij het weet een flexitarier? Of is dat nu juist een parttime-vegetarier/veganist?  En wanneer je switcht tussen vegetarisme/veganisme qua voeding, ben je dan niet ook een soort vegaflexitarier? Hmz..



Je kan gewoon iedereen een flexitariër noemen dan.
Want iedereen eet wel es geen vlees.
Gewoon een nutteloos aanstellerij-woord.

Das dus ook een beetje mijn gedachte, dat er dan wel een boel flexitariers zijn. Een nutteloos aanstellerij-woord,ach, het verdwijnt wellicht toch naar de achtergrond tzt denk ik.

nee, ik denk dat je een stukje niet begrijpt. Het gaat wel om een groep mensen die er bewust voor kiest, het als een gulden middenweg ziet. Ik zou maar niet hopen dat het verdwijnt, want 100% vego zullen deze mensen niet worden.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #88 Gepost op: 03 december 2007, 23:05:36 »
Ik begreep inderdaad niet wanneer iemand nu een flexitarier genoemd werd, mijn aanname/bericht was ook niet duidelijk zie ik nu, vergat de helft..
Een flexitarier kiest er bewust voor om zo nu en dan geen vlees te eten, het is niet zo dat iemand die eens per week macaroni&cheese eet dan ineens een flexitarier is. Dat is dus het verwarrende van die verschillende benamingen,voor mij in ieder geval.

ik doelde overigens op het verdwijnen van het woord, niet van het fenomeen, dat hoop ik ook niet!
« Laatst bewerkt op: 03 december 2007, 23:06:08 door Joysetsfire »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #89 Gepost op: 04 december 2007, 10:32:12 »
Volgens Wikipedia is het precies omgekeerd: "Flexitarianism is a term used in the United States to describe the practice of eating mainly vegetarian food, but making occasional exceptions for social, pragmatic, cultural, or nutritional reasons."

En flexitariër klinkt natuurlijk erg cool. Een beetje het bewuste van vegetarisme, maar niet dat extreme (in Amerika heerst toch een beetje het beeld dat vegetariërs saaie, uitgemergelde, bleke gezondheidsfreaks zijn), een toefje 'organic' en vooral dat flexibele 'je mag af en toe best zondigen, hoor'. Geen wonder dat flexitarisme aan populariteit wint.

Ik vind het prima - beter één flexitariër in de hand dan tien vegetariërs in de lucht.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2007, 10:32:30 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #90 Gepost op: 04 december 2007, 10:44:43 »
Volgens mij stond in de volkskrant een vuistregel van minimaal 4 keer per week vego, maar het lijkt een groep die wat minder van de regeltjes is ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #91 Gepost op: 04 december 2007, 13:22:42 »
Ik vind het ook van starheid/drammerigheid getuigen om het flexitariërs niet te gunnen zich zo te noemen. Het doet me erg denken aan de manier waarop sommige religieuze mensen andersdenkenden wegzetten als afvalligen.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2007, 13:23:19 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #92 Gepost op: 04 december 2007, 17:39:09 »
Waarom zou je je niet flexitariër mogen noemen? Vegetariër is geen hermetisch afgesloten categorie, iig niet wat mij betreft. Iedereen heeft dingen die hij lastig vindt op te geven, en voor sommige mensen is dit vlees en/of vis. Dat is geen reden om iemand wel of niet 'echt' te noemen, alsof er een gigantische kloof zit tussen NOOIT vlees en af en toe vlees. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen; misschien dat ik in de toekomst ooit 'flexinist' wordt, maar als ik helemaal veganistisch zou gaan eten moet ik teveel dingen opgeven. Voor anderen is dat zo met vlees en ook een kleine vermindering is reden tot vreugde ;D! Mensen die bewust omgaan met hun eten maar niet 'helemaal' vegetarisch eten, hebben nu hun eigen categorie en hoeven (vaak van vega's) geen vervelende opmerkingen te horen in de trant van 'je noemt je nu wel vegetariër, maar...'

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #93 Gepost op: 04 december 2007, 17:57:37 »
Helemaal eens met Dame Noire en Meneer de Uil.
Ik ben bewust flexitariër en daar voel ik me het best bij.
En ik gun anderen graag wat anders te zijn, als ze me maar niet de les komen spellen.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #94 Gepost op: 04 december 2007, 18:08:29 »
Er zijn heel wat studies die uitwijzen mocht iedereen plantaardig leven dat er geen honger meer zou zijn in de wereld. Voor ieder kg vlees kan je 12 kg granen hebben!

Welke studies?
Ook op dit ogenblik is het zo dat er - niettegenstaande de grootschalige verspillende veeteelt - ruim voldoende voedsel is om iedereen te voeden.  De hedendaagse problematiek rond ondervoeding heeft dus niets te maken met een gebrek aan voedsel, wel met een slechte verdeling van voedsel.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #95 Gepost op: 04 december 2007, 18:15:53 »
Ik vind flexitariër echt een mode woord, wat mensen gaan gebruiken om intressant te doen. Ik heb, voor ik vegetariër werd, jarenlang al weinig vlees gegeten, maar ik noemde me echt geen flexitariër of partime-vegetariër.

Volgens mij is er toch wel degelijk een verschil tussen iemand die niet altijd of zelfs weinig vlees eet en een 'flexitariër'.

Een flexetariër is voor mijn gevoel iemand die 'sporadisch'/redelijk weinig vlees eet en dat in 'bijzondere omstandigheden'.  Iemand die dus besluit om thuis geen vlees meer te ten maar wel nog op familiefeestjes zou ik best wel als 'flexetariër' bestempelen.  Of iemand die enkel vlees eet op vakantie.


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #96 Gepost op: 04 december 2007, 21:42:59 »
Ik kan uit het woord "flexi" niets halen wat op een bepaalde voedingswijze duid.

Waarom zou iemand, die af en toe vlees eet, zich moeten onderscheiden?
Komt er op de menukaart een apart kopje voor flexitariërs?

Het lijkt me, dat ze thuis gewoon geen of weinig vlees eten. Maar in restaurants en bij vrienden en familie gewoon met de pot mee-eten.

Niets mis mee. Ze hoeven zich niet voor te stellen ("Ik ben Jan en ik ben flexitariër) en ook niet te verantwoorden of "te verdedigen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme-varianten
« Reactie #97 Gepost op: 09 februari 2010, 09:30:14 »
We hebben nu ook de Kangatariër.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #98 Gepost op: 10 februari 2010, 10:54:40 »
Al die idiote termen met de verschrikkelijke '-ariër' uitgang zijn net zo stompzinnig als woorden als 'motel' en 'digibeet'.  Vegetariër is ook een verkeerd woord. Vegetariërs eten namelijk niet alleen groente.

Flexitarïer is een digibeet-achtig woord dat hier nog eens op voortborduurt. Wat eten die lui dan? Elasktiekjes? 'tariër'. Mensen die het woord 'Kangatarïer' hebben verzonnen slaan helemaal de plank mis. Die zagen in een kangoeroe vast een plantvervanger.

Kunnen we hier niet gezamenlijk een nieuw woord verzinnen voor mensen die geen dieren eten? Vegetariër is namelijk een verkeerde benaming. Dat dat tot verwarring leidt, blijkt uit de opkomst van de flexi-, en kangatariërs.  Ik noem mijzelf ook nooit vegetariër maar zeg gewoon dat ik geen dieren eet. Kan daar niet een mooi woord voor verzonnen worden? Is carnifoob niet een mooi woord?



Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #99 Gepost op: 10 februari 2010, 11:00:52 »
Ziekelijke angst voor vlees  ??? Doe dan herbivoor...