Er zijn heel wat studies die uitwijzen mocht iedereen plantaardig leven dat er geen honger meer zou zijn in de wereld. Voor ieder kg vlees kan je 12 kg granen hebben!
Dat zijn dan hele domme studies, want veel honger komt ook door regimes: het voedsel moet wel alle monden bereiken.
daarnaast hoor meestal andere getallen dan 12 kilo
Tja, dat hangt er van af wat ze er allemaal inrekenen. Het is in ieder geval inefficiënt. Bekijk het bij je zelf, je eet ongeveer 40 kilo brood per jaar, maar je komt geen 40 kilo aan. Verder is het inderdaad zo dat de regimes ook oorzaak zijn van honger, onder andere. Maar....Maar, een ander deel is toch vanwege het vlees eten, kijk bijvoorbeeld wat er in Brazilië en zo gebeurt. Kleine boeren worden weggejaagd van hun land door groot grondbezitters die voor ons vlees soja zetten. Soja, zeg je dan, ja dat gebruiken de mensen. Klopt, de bonen, als je het goed doet en je doet de bladeren en stelen terug in de grond, blijft de grond lang vruchtbaar, maar die bladeren en stelen worden gebruikt voor de koeien. Als je eens in de paar jaar klaver of lupines zet en de grond een jaar braak laat liggen en wat erop staat onderploegt, dan blijft het vruchtbaar. Maar dat brengt voor die bandieten niks op, dus gebruiken ze de grond tot ze leeg is. Dan blijft er woestijn achter. De kleine wel zuinige boeren hebben dan uit arremoede een stuk woud platgebrand, ze moeten ook eten. En die grond wordt weer afgepikt. En het verhaal begint weer opnieuw (tevens gaat daardoor het regenwoud verloren, doordat vleeseters die grootgronbezitters subsidiëren, steunen dus in hun honger naar land) Allemaal voor het vlees.
En verder is het ook de mentaliteit die met het vlees eten gepaard gaat die voor ellende zorgt. Om vlees te kunnen eten moet je onverschillig zijn. Moet je alleen om je zelf geven, anders denk je wat meer na en doe je het niet. Met die zelfde mentaliteit veroorzaak je ook oorlogen. Ik ben meer, dus ik mag een dier doden voor mijn plezier, ik ben een blanke dus ik ben meer dan een zwarte en mag hem slaaf maken, ik ben Christen en ik ben meer, dus ik mag een bom op Irak gooien, dat zijn minderen. Het gaat ook om het idee achter het mogen doden van ........ minderen (volgens onszelf dan). Ik wil niet zeggen dat veggies heilig zijn, maar het is in ieder geval een eerste stap in de richting van gelijkheid en dus minder oorlog. En kom niet af met die regiemes ver weg, neen, wij moeten het voorbeeld geven. Wij hebben in de loop van de eeuwen met geweld vanalles veroorzaakt in de wereld. Okee, de mensen van toen wisten niet beter en waren arm, en dus steunden ze de toenmalige rijken. Maar nu zijn we met zijn allen rijk hier, en kunnen we makkelijk leven op een (plantaardige) vreedzame wijze, en dus zijn we eigenlijk verplicht om zelf het goede voorbeeld te geven. Zolang jezelf geweld toepast, gaat een ander ook geen toegevingen doen, want mensen zijn net kinderen, die zeggen;"Hij/zij eerst".En we zijn in de gelegenheid, dus waarom zullen wij niet eerst beginnen?
Je hoeft jezelf er niet te verdedigen (ik verwijt niemand iets), of terug te schrijven, gebruik liever
die energie om aan jezelf te werken.
Prettige avond nog
Willem