Maar ik denk dat de moeite die volledige vegetariërs met de benaming hebben de volgende is.
Voor hen is vlees eten volledig uit den boze. Vlees eten is slecht. Door iemand of jezelf flexitariër te noemen geef je volgens hen aan toch wat "beter" te zijn dan 100 % vleeseters. Maar dit is volgens hen een foute redenering, omdat vlees eten, zelfs al is het maar één keer op de week, hoe dan ook "zondig" is en je dus je recht verliest op een onderscheidende, "betere" benaming.
Ikzelf zou het prettiger vinden als vegetarisme wat minder als een religie, met goeden en slechten, zou beleefd worden.
Of in ieder geval minder zwart-wit.
Ikzelf ben wel een strenge vegetariër, omdat ik dus inderdaad zoals ook Haantje vindt, van mening ben dat het veel ellende zou schelen in de zin van dierenleed, het milieu en de voedselverdeling als meer/ alle mensen vegetarisch zouden leven. En ik voel me er niet goed bij om de dingen die ik hierover weet en hierbij voel te negeren. Maar stel dat alle 7-dagen-per-weekvleeseters nog maar 3 dagen in de week vlees zouden eten, dan scheelt dat alweer enorm.
wat mij opvalt is dat mensen juist hun goedheid willen laten zien, terwijl ik, volgens mij (hopelijk!), nooit iemand het idee geef dat zij minder zijn dan ik omdat ze vlees eten. zo denk ik er namelijk ook helemaal niet over. Al vind ik wel dat ik
op dit gebied een ethisch betere keuze maak/ probeer te maken dan iemand die dagelijks vlees eet. Echter, dat maakt mij niet beter, en ook niet ethisch verantwoorder in algemene zin. Dan zeggen ze iets als "O jaaa, wij eten ook wel een paar keer per week vegetarisch. Maar als ik dat nooit meer zou eten, zou ik 't wel heeeel erg missen.Maar 't is toch ook wel goed voor je toch? En 't is ook wel normaal..." Alsof zij de genen zijn die zich moeten verantwoorden. Stiekem weten ze 't misschien wel dat vlees eten eigenlijk geen goed idee is. En dat is denk ik 'winst'.
Wanneer wij naar de supermarkt gaan, dan hebben wij keuzes. De juiste keuze omwille van dieren (geen sterfte en pijn veroorzaken wanneer dat niet nodig is), ecosystemen, het milieu in brede zin en de voedselverdeling in de wereld is om voor dier- en milieuvriendelijke vegetarische of zelfs strikt plantaardige opties te gaan. Want vlees eten maakt de wereld door de bevolkingsgroei en de daarmee stijgende behoefte aan voedsel, en door de vervuiling gewoon een ingewikkeldere plek.
We zijn echter vrij in onze keuzes. Voor mijzelf vind ik het niet acceptabel vlees te eten. Anderen moeten dat voor henzelf beslissen. Vind ik mijzelf dan beter? Nee, op dit vlak maak ik op zijn best een verantwoorde keuze. En daar ga ik dan maar van uit op basis van de gegevens die ik tot mijn beschikking heb en ook de gevoelens die ik erbij heb. Meer niet. En ik doe ongetwijfeld duizend andere dingen fout die anderen wel goed doen. De som van al onze daden... Kom op, wij zijn toch echt niet in staat zielen te wegen! Als je jezelf om die reden beter vind dan anderen, dan ben je hooguit een betere consument, maar omdat je jezelf hoger zou plaatsen, ben je denk ik in wezen een slechtere naastenliefhebber.
Ik denk dat een doel dat je als vegetariër zou kunnen hebben, is om een voedingsstijl na te streven die zo min mogelijk schade toebrengt aan mens, dier en milieu. Het behalen van dat doel zou kunnen zijn dat er zo min mogelijk zinloos geweld plaats vindt tegen mens, dier, natuur, ding. Dan, als iedereen alleen al de helft minder vlees zou eten, zou je al dichter bij je doel zijn dan nu voorstelbaar is.