Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Fabian

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #40 Gepost op: 01 juli 2004, 18:34:01 »
Vind je niet dat er onscheid zou moeten worden gemaakt tussen mensen die weinig vlees eten om gezondheidsredenen en om ethische redenen?

Oftewel verschillende benamingen, zoals de dietiflexitarier en de ethieflixitarier? Ik bedoel Frieflex en Quinten hebben verschillende motieven. Lijkt me wel vervelend dat je dan allebei flexetarier wordt genoemd.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #41 Gepost op: 01 juli 2004, 18:39:53 »
Bij vegetariers is dat onderscheid er toch ook niet?

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #42 Gepost op: 01 juli 2004, 18:42:38 »
Als je dat doet moet de term "Relitarier" ook geintroduceerd worden, voor hen die uit religieuze overtuigingen geen vlees eten.

Fabian

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #43 Gepost op: 01 juli 2004, 22:34:15 »
Bij vegetariers is dat onderscheid er toch ook niet?

cynisme Poek  ;)

Quinten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #44 Gepost op: 02 juli 2004, 08:47:54 »
Je kunt je ook afvragen of het echt nodig is om voor iedere vega-variant een naam te bedenken. De meeste mensen kunnen het nu allemaal al niet meer volgen. Als vegetariër wordt je vaak gevraagd of je wel vis eet, ik krijg regelmatig opmerkingen als ik leren schoenen draag of eieren eet, etc.

Voor mij zijn we allemaal vegetariërs, alleen geeft iedereen er zijn eigen invulling aan.

Fabian

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #45 Gepost op: 02 juli 2004, 13:13:07 »
Dat kun je ook zeker. Ik vind in ieder geval de termen ovovegetarier en lactovegetarier ook niet zo veel toevoegen. Als je vertelt dat je een ovovegetarier bent kun je bovendien alsnog gaan uitleggen wat het is. Het zelfde geldt voor flexetarier.

Maar vegetarier is iets wat je tenminste hard kunt definieren. Eet je nooit vlees, dan ben je een vegetarier. Eet je 1 keer in de maand vlees, dan ben je een flexetarier? En wat als je 1 keer in de week vlees eet? En wat als je 6 keer in de week vlees eet?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2004, 13:20:35 »
Nou je moet iig wel een standaard hebben. Bij vegetarier denk ik aan mensen die nog wel ei en melk gebruiken.
Maar sommige zijn wat soepel in enummers e.d. Dat vind ik niet erbij passen. Maar ik vind vegetariers die vis eten helemaal raar. Zoiets zorgt voor veeel meer verwarring.
Stem op de Partij voor de Dieren

Fabian

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2004, 13:26:12 »
Ben je nu alweer je mening aan het opdringen?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #48 Gepost op: 02 juli 2004, 13:28:03 »
Ben je nu alweer je mening aan het opdringen?

ik ben gewoon mijn mening aan het verkondigen om een discussie te creeeren ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #49 Gepost op: 14 juli 2004, 19:55:40 »
Mij lijkt de term flexatarier een aanwinst, omdat je dan niet de categorie 'vegetarier' vervuilt.  Daar lijkt iedereen me bij gebaat, ook de (nu duidelijke 'echte') vegetariers.

Beetje omslachtig misschien al die namen, maar een part-time vegetarier vervuilt de naam vegetarier toch een beetje.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #50 Gepost op: 14 augustus 2005, 14:35:06 »
Ik heb zelf ook periodes van flexitarisme gehad maar dat beviel niet echt eigenlijk, want sommige mensen zagen me een keer vlees eten en maakten vervolgens niets anders meer klaar. Voor mij is het makkelijker assertief te zijn als ik wat consequenter ben.
Zo.

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #51 Gepost op: 02 oktober 2007, 15:46:05 »
flexi? ;)  Betekent een beetje hypocriet zijn dan? ???
Het is eiglk een beetje egoïstisch zijn he? Kwestie van hoe ergens bij willen horen, niet? Ergens vind je het toch geen goed idee om dieren te LATEN doden maar zo nu af en toe mag dit wel??? Vooral als we uit eten gaan met vrienden, niet? Nee, ofwel ben je tegen dieren doden ofwel niet. Kom op voor jezelf! Dan zie je meteen wie je vrienden zijn! Hetzelfde van vegetariërs. Ook een beetje hypo, niet?
Wat denk je dat ze met moeder koe doen als het dier 'op' is?
Als ze geen melk meer kan geven of bijna ziekelijk opgebruikt is? Wat doen ze met kippen als deze geen eieren meer produceren? Een pensioentje geven misschien? "Ok, jullie hebben je steentje bijgedragen" je mag nu rusten. Op een bord ja! Ikzelf dacht ook destijds dat ik er goed aan deed vegetarier te worden. Maar nu ik 99% plantaardig ben
ben ik meer en meer bewuster van alles. Gezonder, bewuster en vooral geen kuddegedrag zoals de meeste onder ons. Voor diegene die het niet doen omdat dieren een wreed leven hebben (heb je ook) of het doden ervan maar bvb om gezondsheidredenen? Alle dierlijke eiwitten bevatten cholesterol en vetten. Planten en fruit hebben dit niet. We hebben een spijsverteringsstelsel om plantaardig te eten!
't Is niet de bedoeling om effe leuk allerlei mensen af te kraken met deze txt hier maar om er gewoon eens beter stil bij te staan. TNX

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #52 Gepost op: 03 oktober 2007, 08:29:20 »
Als je voor je flexitariër zijn uitkomt, zou ik het niet hypocriet noemen.
Mogelijk niet consequent. De vraag is hoe sterk je overtuiging is dat niets dierlijks mag. Je kan sympathie hebben voor het vegetarisme om allerlei redenen: gezondheid, ethische (dierenleed), milieuredenen (uitputting en vervuiling van de aarde), en zelfs culinaire want wie (ook) vegetarisch kookt, kookt meestal avontuurlijker. Maar of dat doorslaggevend genoeg is om werkelijk nooit of te nimmer nog iets dierlijks te eten, moet je zelf uitmaken. (Oscar van den Bogaard zei: ik voel me vegetariër, maar eet wel tweemaal vlees in de week. Dat is de humor van het leven.) Ik heb een beetje schrik voor zeer heftige overtuigingen van waaruit je anderen hypocriet of onnadenkend noemt en jezelf nogal "heilig" voelt.

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #53 Gepost op: 03 oktober 2007, 10:10:13 »
Kwestie van overtuiging?  ???
Kwestie van het recht hebben om anderen te doden?  ???
Ik voel me helemaal geen beter mens dan een ander integendeel. Zelfs niet hoger staan dan dieren wat anderen wel doen! Jammer genoeg! Ik ben absoluut geen extreem geval zoals velen vergelijken. 'k Ben gewoon een realist en zegt het meestal zoals het is. Maar dat is dan altijd weer negatief of soms zelfs extreem? Omdat velen niet bewust genoeg zijn. En dat is dan weer hoger willen zijn dan die ander,  ;D  ...en zo kunnen we blijven zeveren ;)
Wij zijn diegene die zich niet kunnen aanpassen aan de natuur. We vreten alles op die leeft. Wij nemen alles wat de natuur in vele duizenden jaren moet opbouwen en geven bergen afval terug ma daz weer voor een ander forum :O

zien jullie dan nooit die vele dagelijkse vrachtwagens passeren met al die arme dieren  die hun dood tegemoet gaan? Wij wonen achter zoiets en dat schrikt je wel af. Die dagelijkse hoeveelheid alleen al zegt genoeg. Die ogen van die dieren snijden in je hart man,
Ik vraag me gewoon af hoe het komt dat de meesten onder ons zich niet kunnen inleven of niet 'willen' inleven in het dier. Ja zelfs bij hun medemens staan ze niet stil.
Staan ze dan nooit eens stil bij wat het dier (of zelfs mens) moest meemaken net voor hij vermoord wordt. Die harde realiteit en die zenuwslopende minuten net voor het op je bord ligt?
Nog niet van die pijn gesproken dan ,,,,
Het gevoel van wanhopig zijn?

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #54 Gepost op: 03 oktober 2007, 10:13:35 »
Nee, het zijn allemaal onmensen die vleeseters met geen greintje inlevingsvermogen en zonder enig moreel besef. Je kunt je beter op jezelf concentreren en niet anderen de maat gaan nemen.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2007, 10:18:53 door Meneer de Uil »
Forumkenner 2007 8)

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #55 Gepost op: 03 oktober 2007, 16:56:52 »
en daarmee is het opgelost?

Offline Meneer de Uil

  • ****
  • 794
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #56 Gepost op: 03 oktober 2007, 18:38:42 »
Daarmee doe je wat je zelf kunt doen. Het laatste wat mensen willen horen is dat ze slecht zijn en niet nadenken. Daar win je echt geen zieltjes mee. Men vangt meer vliegen met een lepel honing dan met een vat azijn.
Forumkenner 2007 8)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #57 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:29:24 »
flexi? ;)  Betekent een beetje hypocriet zijn dan? ???

Tegen beter weten in, wil ik toch even reageren als flexitarër zijnde.
Aangezien ik geloof dat de mens er op gemaakt is om ook vlees te eten, vind ik dat niet zo hypocriet van mezelf.

Citaat
Het is eiglk een beetje egoïstisch zijn he? Kwestie van hoe ergens bij willen horen, niet? Ergens vind je het toch geen goed idee om dieren te LATEN doden maar zo nu af en toe mag dit wel??? Vooral als we uit eten gaan met vrienden, niet? Nee, ofwel ben je tegen dieren doden ofwel niet.

Het is egoïstisch ja, daar heb je gelijk in.
Alleen doe ik het niet om erbij te horen.
Sterker nog, ik val overal buiten ineens.
Tegenover mensen zoals jij dien je je te verantwoorden, terwijl carnivoren niet snappen dat je zelf wel bepaalt waar, hoe en op welke manier je wel vlees eet.
Juist als ik uit eten ga, let ik er extra op dat het wel biologisch, danwel ecologisch verantwoord is. Nee, ik houd me er niet altijd aan, maar wel grotendeels.
Dat is vind ik wel hypocriet van mezelf, maar die ene keer dat ik thuis iets van vlees bereid komt het wel altijd van de bio/eco slager.

Citaat
Kom op voor jezelf! Dan zie je meteen wie je vrienden zijn!

We zouden dit toch voor de dieren moeten doen en niet voor onszelf?
Overigens heb ik geen vrienden en ben ik daarom zo vaak online.

Citaat
Wat denk je dat ze met moeder koe doen als het dier 'op' is?
Als ze geen melk meer kan geven of bijna ziekelijk opgebruikt is? Wat doen ze met kippen als deze geen eieren meer produceren? Een pensioentje geven misschien? "Ok, jullie hebben je steentje bijgedragen" je mag nu rusten. Op een bord ja!

Wat wil je doen dan? Alle koeien uit de stal ineens buiten zetten, omdat dat hun oorspronkelijke habitat is en ze dat maar leuk moeten vinden?
Denk je dat het leuk is om stram en stijf buiten te hobbelen, totdat je erbij neer valt? Ik denk dat je als mens ook je eigen idealen aan dieren op kan dringen en ik denk dat een 'pensioen' daar best eens onder zou kunnen vallen.
Natuurlijk ben ik reuzebenieuwd naar jouw kippenbejaardentehuis (sorry, groene boekje is kwijt), hoeveel vang je er op?
Daarnaast, oude dieren zijn vaak niet enorm lekker. Je zult ze dus eerder richting lijm en gelatinefabriek zien gaan denk ik.  

Citaat
Ikzelf dacht ook destijds dat ik er goed aan deed vegetarier te worden.

Dus het was in feite jouw eerste stap op het pad naar de 'verlichting'.
Waarom is dat nu ineens niet goed meer?
Waarom zou het voor anderen niet net zo goed de eerste stap kunnen zijn?
Iedere vegetarier is een slagersklant minder.
Wie het kleine niet eert....

Citaat
Maar nu ik 99% plantaardig ben
ben ik meer en meer bewuster van alles. Gezonder, bewuster en vooral geen kuddegedrag zoals de meeste onder ons.

Top, echt super voor je!
Maar misschien kun je eerst even vragen naar de beweegredenen van ons, voordat je oordeelt over eventueel kuddegedrag.
(Ik zal je maar niet welkom heten ;))

Citaat
Alle dierlijke eiwitten bevatten cholesterol en vetten. Planten en fruit hebben dit niet. We hebben een spijsverteringsstelsel om plantaardig te eten!

Het is vast de vleesmaffia, maar ik heb geleerd dat we omnivoren zijn.
Daarnaast hebben we vetten nodig. Die kun je ook prima uit plantaardige dingen halen, maar jammer genoeg vergeet je dat erbij te zetten.

Citaat
't Is niet de bedoeling om effe leuk allerlei mensen af te kraken met deze txt hier maar om er gewoon eens beter stil bij te staan. TNX!

Goh, je had me toch bijna tuk hoor!
Misschien kun jij ook iets beter stil staan bij hoe je dingen promoot of wil verwoorden, want als kudde omnivoor voel ik me niet a la minuut aangesproken tot dit stukje tekst, ondanks de goede bedoelingen. Lijkt me toch een beetje jammer, maar goed.
Thanks in ieder geval!
Sin chile, no tiene chiste!

zosten

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #58 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:30:24 »
Hohohoohhooo, vleeseters zijn slecht, zeg ik toch niet ???
Waar staat dat ergens? Ik zeg gewoon dat de meeste mensen niet echt bewust zijn! Da's heel wat anders. Wat  vangen met honing betreft daar heb je idd groot gelijk in. Maar hoe dan? Ik kan toch niet zeggen dat het tof is dat er vele miljoenen dieren gruwelijk sterven iedere dag? Hoe kan ik het dan anders over brengen? Ik vertel gewoon de feiten. De meeste mensen bedoelen het idd niet slecht. Dat weet ik best wel. Ik ken er ook heel wat die zich misselijk voelen bij het zien van een vracht varkentjes. Maar nadien zijn ze het al snel vergeten, want vanavond eten ze alweer vlees! Mensen zijn hun levensstijl zo gewoon dat er helemaal niet bij stil gestaan wordt wat er allemaal gebeurt naast hun stukje vlees of dierlijke produkten. Het draait gewoon om het geld. Vraag en aanbod. Ze zien liever die dingen als produkt en niet de hele rimram die achter de schermen gebeuren. Ook ik deed net hetzelfde als zij destijds. Dat veranderen was ook bij mij heel langzaam. Ik ben ook niet zomaar van de ene dag op de andere vegetarier en daarna veganiest (toch liever plantaardig) geworden. Dat komt wel vanzelf.
Wel raar dat iedereen altijd spreekt over zijn mening mogen hebben maar liever geen mening mag uiten? Mag ik dan geen mening uiten? Waarom voelen velen zich altijd meteen aangevallen? Ben ik dan zo wreed????  :P
Dan heb ik nog niet over de rechten. Mag een dier dan geen rechten hebben? Maar zoals altijd als je iets wilt duidelijk maken ben je een prediker, een extreem of zelfs een overdrijver. Terwijl je gewoon de feiten zegt! Kijk naar peta tv ttz als je het aankan. Dat durven de meesten niet! Ach, dat ben ik al gewoon hoor. Terwijl er een paar storen aan mijn uiting, zitten er gelukkig altijd wel een ander paar andere mensen die toch iets verder willen nadenken.  Je hebt altijd twee kanten, in alles.
Maar je kan niet ontkennen dat alles naar de vaantjes gaat als iedereen maar op doet. We zijn ondertussen met teveel mensen daarvoor. En meat is gewoon verspilling en nadelig voor onze planeet. Oeps daar gaan we weer!  ;D
Oh en vega is gewoon lekkerder!  ;D

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #59 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:39:23 »
veganiest

Gezondheid!

Overigens vind ik het wel heel hip om je mening ergens te parkeren en als er kritiek op komt hard gaan roepen dat jij je mening mag hebben enzo. Vleeseters niet dan?
Je hebt het wel over twee kanten, maar ik mis tussen je zwart en wit de vele grijze vlakken.
Er zit tussen vlees promoten en het zo snel mogelijk vegetari- dan wel veganiseren  namelijk ook nog iets....

Sin chile, no tiene chiste!