Vegatopia Forum

Leve de flexitariër?

0 leden en 61 gasten bekijken dit topic.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #240 Gepost op: 20 februari 2010, 14:28:28 »
Het komt een beetje over of je vindt dat als het voor jou zo werkt, het voor iedereen zo werkt...

Sojaproducten kun je gebruiken als melkproductvervanger, maar qua smaak vind ik de meeste echt niet voldoen. Voor mij is het een uitbreiding van het beschikbare scala, een alternatief, niet zozeer een vervanger. Dat laatste geldt ook voor de kaas en smeerseltjes. Maar dat is vast mijn eetverslaving in het algemeen ;)

Nee, okee :)

Wat ik meer bedoel is: Is vlees (of koeienmelk) zo goddelijk en zo ontzettend lekker dat je echt niet zonder kunt? Er zijn zoveel andere heel lekkere dingen te vinden die wellicht dat andere wat zo lekker is niet vervangen omdat ze ongeveer hetzelfde smaken, maar wel dusdanig lekker zijn dat ze die andere 'verslaving' een beetje naar de achtergrond kunnen brengen. Ik ben een beetje verslaafd geraakt aan vijgenbrood. Dat hebben ze bij de kaasboer, kost een duit, maar het is zooo lekker bij de koffie.  Daarmee "vervang" ik zo nu en dan de koekjes met "scharrel"ei erin.


Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #241 Gepost op: 21 februari 2010, 15:51:36 »
Ik woon in een huis met allemaal vl33seters en kan je vertellen dat ik zelfs na bijna 7 jaar.. nog regelmatig denk oeh ja lekker.. (en ik weet dat er meer mensen hier dat gevoel kennen) wat me tegenhoudt: dat ik zeker weet dat mijn hoofd vlees lekkerder gemaakt heeft dan het kan zijn, mijn principes zorgen en helaas minder voor dat ik t makkelijker kan volhouden. Puur de gedachte wat levert t me nu op t wel te doen... misschien kan jou dat ook helpen kim!!

Wat een lange conversatie... Heeft een mens eens een weekje geen internet ::)
Ik begrijp Lijntje heel heel goed, hoor.
Ik heb dan weer het meest problemen bij BBQ en uit eten gaan en zo. (een steak, njammie, gehaktballen zijn voor mij genoeg alternatieven)

Ik heb geen vlees 'nodig' lichamelijk.
Maar de smaak, ik kan er soms naar verlangen.

Waarom ik het niet doe? Ik wou eigenlijk eerst flexanist worden. In die 3 weken meer vlees dan anders gegeten. Ik vergelijk het met op dieet gaan, en maar 1 koekje mogen eten. Zoiezo heb je meer goesting in koekjes, het wordt een obsessie... Bij mij was dat althans.
Dat is 1 reden. Je vraagt aan een ex-roker of ex-drankzuchtige ook niet of ie nog 1 sigaretje of nog 1 drankje wilt.
Sommigen hier snappen dit niet, heb ik gemerkt. Maar ik heb echt 3 weken 'afgekickt'.
Gelukkig mis ik het nu bijna niet meer, zeker als ik zelf iets maak, geen enkel probleem. Ik kan ook een beetje koken, al is het nog geen Eelco-niveau.  ;)
Voor mij was het dus óf helemaal wel óf helemaal niet, anders was moeilijk geweest. Dus maakte ik die keuze.

Andere reden is dat ik gewoon liever geen vlees eet, natuurlijk. Ik ben dol op varkentjes en koeien. Super leuk als je bij ons in de boerderij met hoeve-ijs een bezoekje aan de koeien kan gaan brengen. Vroeger hadden de buren een koe, en dat was een super lief beest. Heel eenzaam, dus was altijd blij als ik of m'n zus langskwam. Als ik daaraan denk, heb ik al niet zo veel trek meer.

En de laatste reden is, dat ik niet wil dat anderen mij vlees zien eten. Sommigen (schoonfamilieleden die ik niet ga noemen) vinden het allemaal maar brol. Maar ze houden wel rekening omdat ze weten dat ik anders niet eet. Ze moeten wel. Als ik een uitzondering maak, ja, dan is het hek helemaal van de dam. Liever niet, al is dat niet de hoofdreden. Maar het doet er toch toe. Ik snap dus ook de veggies die af en toe stiekem een hamburger eten. Dat zou ik ook doen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #242 Gepost op: 22 februari 2010, 10:17:50 »
Ik eet geen vlees uit pricipe, en ja ik vind dat nog steeds af en toe lastig, vooral omdat ik af en toe enorme behoefte heb aan junkfood en dat is nu eenmaal makkelijker voorhanden in vleesvarianten. Een slagerij vind ik stinken, van de shoarmatent wordt ik letterlijk misselijk, de kippengrillmolen doet me over mijn nek gaan als ik er langer dan een minuut naast moet staan, maar uitgebakken spekjes, frikandellen, gebakken hamburgers doen me watertanden. Geen idee of ik het nog zou lusten. Het idee om dood beest te eten staat me zo tegen dat ik het nooit zou doen.

Maar met kaas is het een ander verhaal: ik kan er echt niet permanent van af blijven zonder verschrikkelijk sjacherijnig te worden. Er is niets in de wereld dat de smaak van kaas benadert. Ieder stapje dichter bij veganisme betekent een kleinere hoeveelheid ingredienten om uit te kiezen. Ja, je kunt ook veganistisch lekker eten, maar ook ja: je moet erkennen dat je dingen die je lekker vindt van je menu moet schrappen. Ik kan daar op een gegeven moment niet meer overheen stappen.

Ik snap mensen die af en toe vlees eten om die reden dus ook, ik vind het mooi dat ze zo min mogelijk vlees eten en ik vind het fijn en duidelijk dat ze zich geen vegetarier noemen. Leve de flexitarier!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #243 Gepost op: 22 februari 2010, 18:27:10 »
Mooi verwoord, Sam!
Helemaal mee eens.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #244 Gepost op: 22 februari 2010, 22:15:53 »
Je kunt jezelf voornemen veel te doen aan de handhaving van mensenrechten door bijvoorbeeld zoveel mogelijk geld over te maken naar Amnesty International (even aangenomen dat dat ook daadwerkelijk helpt.)  Op een warme dag kun je je geld willen uitgeven aan een ijsje. Dat lekkere ijsje zit dan in je hoofd en mogelijk denk je op dat moment even niet aan mensenrechten en aan Amnesty International die jouw geld hard nodig heeft.

Zondig je door je geld aan een ijsje te besteden? Is dat hetzelfde soort 'zondigen' als het eten van vlees terwijl je eigenlijk voorstander van dierenvreugde (tegenovergestelde van dierenleed) bent?


Als het om flexitarisme gaat ben ik inderdaad een soort troll :-)  Wanneer zou Albert Heijn eigenlijk een flexaburger op de markt brengen? Dat is zo'n opbakbare schijf die eigenlijk bestaat uit twee opelkaar gestapelde laagjes. De voorkant bestaat uit een soja, gluten, tarwe en kruiden-mengsel en de onderkant is gewoon gemaakt van gemalen varkentjes.  Naar smaak kan de ene kant dan wat donkerder gebakken worden dan de andere kant.

Is dit hersenspinsel, de flexaburger een reëel product of is het ronduit belachelijk? Volgens mij is het  geheel in de geest van de flexitarische ideeën (voor zover ik die begrijp)

Als de flexaburger een volslagen idioot idee is, zou ik van een flexitariër (of van iemand anders die het weet) wel eens willen weten waarom.



De werkelijkheid heeft je allang in gehaald.Vion presenteert: Meatless.


Citaat
Vion komt met duurzame gehaktbal


AMSTERDAM – Vion introduceert een diervriendelijke, duurzame én gezonde gehaktbal.
   
De nieuwe bal gehakt wordt tijdens de Horecava, meldt Meatandmeal.nl. Het betreft een biologische gehaktbal van varkens- en rundvlees én het vleesvervangende eiwit Meatless. De gehaktbal bevat slechts 15,6 procent vet. Door het gebruik van Meatless is de biologische gehaktbal behalve diervriendelijker en gezonder, ook duurzamer dan zijn soortgenoten.


Meatless
De gehaktbal wordt in de markt gezet door Vion-dochter Vion Q-linaire. De gegaarde bal zal in eerste instantie vooral in de foodservice te krijgen zijn. Op een beurs in Keulen presenteerde Meatless een aantal vleesinnovaties die binnenkort door producenten in de markt worden gezet. Zo komt Zwanenberg binnenkort met een runderworst die is bereid met Meatless.

http://www.distrifood.nl/web/Assortiment/Assortimentsnieuws/Assortiment-artikel/134861/Vion-komt-met-duurzame-gehaktbal.htm

Meatless (het vleesvervangende eiwit) is gebaseerd op lupinemeel.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #245 Gepost op: 22 februari 2010, 22:38:56 »
Maar met kaas is het een ander verhaal: ik kan er echt niet permanent van af blijven zonder verschrikkelijk sjacherijnig te worden.

Duidelijk verslaafd ;)

Citaat
Er is niets in de wereld dat de smaak van kaas benadert.

Kaas heb je natuurlijk ook in vele smaken. Ik had laatst een nieuwe kaas geproefd, een vegan kaas dus. Komt hopelijk wel snel op de markt. Ze waren nog bezig in de ontwikkeling.  Maar ik herkende daar wel kaas in. Maar ik ben geen kaaskenner, omdat ik in mijn leven maar 2 keer kaas gehad heb. Maar die keren vond ik genoeg om totaal een aversie te hebben tegen kaas.. zelfs tegen sojakaas ;)

In de VS hoor je ook positieve reacties over Daiya sojakaas. 

Citaat
Ieder stapje dichter bij veganisme betekent een kleinere hoeveelheid ingrediënten om uit te kiezen. Ja, je kunt ook veganistisch lekker eten, maar ook ja: je moet erkennen dat je dingen die je lekker vindt van je menu moet schrappen. Ik kan daar op een gegeven moment niet meer overheen stappen.

Dat is denk ook maar net hoe je het beleefd. Ik at vroeger niet zo gevarieerd in de zin van dat ik een beperkte groep ingredienten in mijn dieet had. Toen ik vegetarier werd werd het al meer. Maar pas toen ik veganist werd begon ik echt veel nieuwe dingen te proberen. Veganisme heeft in die zin voor mij vooral verrijking betekent.

Kan je punt begrijpen als je vanuit een punt vertrekt waarin je al heel verschillend at e.d.

Overigens wordt veganisme wel steeds makkelijker. En in de supermarkt ook zoveel keuzes tegenwoordig.

Citaat
Ik snap mensen die af en toe vlees eten om die reden dus ook, ik vind het mooi dat ze zo min mogelijk vlees eten en ik vind het fijn en duidelijk dat ze zich geen vegetarier noemen. Leve de flexitarier!

Mensen gebruiken de term flexitarier m.i. verkeerd. Iemand die zo min mogelijk vlees eet is gewoon een parttime-vegetarier.
Een flexitarier is toch meer iemand die gewoon probeert tot het uiterste te gaan en af en toe zich flexibel opstelt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #246 Gepost op: 23 februari 2010, 08:25:11 »
Kaas heb je natuurlijk ook in vele smaken. Ik had laatst een nieuwe kaas geproefd, een vegan kaas dus. Komt hopelijk wel snel op de markt. Ze waren nog bezig in de ontwikkeling.  Maar ik herkende daar wel kaas in. Maar ik ben geen kaaskenner, omdat ik in mijn leven maar 2 keer kaas gehad heb. Maar die keren vond ik genoeg om totaal een aversie te hebben tegen kaas.. zelfs tegen sojakaas ;)

Je weet het wel te verkopen he  :schater:

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #247 Gepost op: 23 februari 2010, 08:55:00 »
Makkelijk om te zeggen dat je dan wel kaas herkent in die vegan kaas, als je twee keer in je leven kaas gegeten hebt  :P Kaas is een smaak die je moet leren waarderen, aziaten en afrikanen die het nog nooit gegeten hebben vinden het vaak ook erg smerig. Ik geloof graag dat het verslavend is!

Geloof me, oude kaas en scherpe kazen hebben een smaak die echt niet te benaderen is met sojakaas. Als je van jonge kaas houdt (van die kaas die smaakt naar de vellen van de melk, brrr) dan kom je met sojakaas een heel klein beetje in de buurt, maar kaas die echt naar kaas smaakt is niet na te maken. Ik heb het echt geprobeerd om alternatieven te leren waarderen gedurende langere tijd, maar krijg het niet voor elkaar, ook niet na drie maanden geen kaas eten.

Ik ben zelf vanaf het moment dat ik mocht koken thuis altijd heel erg creatief geweest met ingredienten, bij mij was vegetarier worden en later meer richting veganisme gaan dus echt voornamelijk schrappen van ingredienten, niet van toevoegen van nieuwe dingen, die at ik toch al. Ik vind het vervangen van zure room door yofu gewoon afzien. En daarom doe ik het af en toe gewoon ook niet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #248 Gepost op: 25 maart 2010, 16:10:48 »
Ik ben een paar jaar geleden midden in de nacht wakker geworden met één overheersende gedachte in mijn hoofd: "Maar ik wil helemaal geen vegetariër zijn!" Toen ik helemaal wakker was, begreep ik niet meer waarom ik dat dacht. Heel vreemd. Ik mis vlees volgens mij namelijk niet. En als ik er langer over na denk dan staat de gedachte om vlees te eten me zelfs tegen.
Maar als ik echt echt echt niets anders te eten kan krijgen en als ik anders van de honger om kom, dan zal ik me proberen ertoe aan te zetten om toch voor vis/vlees gaan. Telt dat ook als flexitariër zijn?

Kiwi

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #249 Gepost op: 25 maart 2010, 16:15:52 »
Maar als ik echt echt echt niets anders te eten kan krijgen en als ik anders van de honger om kom, dan zal ik me proberen ertoe aan te zetten om toch voor vis/vlees gaan. Telt dat ook als flexitariër zijn?

Als ik op een onbewoond, onbegroeid eiland zou stranden en mijn enige overlevingskans zou zijn wanneer ik vlees zou eten dan zou ik dat denk ik wel doen. Maar als ik drie weken op vakantie ben en ik kan kiezen tussen lekkere, gevarieerde en uitgebreide maaltijden met veel vlees of een drie weken lang dezelfde karige hap, dan eet ik die drie weken wel wat minder lekker. Zonder vlees dus. En ik vind mezelf een echte vegetariër, dus het ligt er denk ik maar net aan hoe streng je dat 'echt niets anders te eten kunnen krijgen' bedoelt. ;)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #250 Gepost op: 25 maart 2010, 16:17:50 »
Ik ben een paar jaar geleden midden in de nacht wakker geworden met één overheersende gedachte in mijn hoofd: "Maar ik wil helemaal geen vegetariër zijn!" Toen ik helemaal wakker was, begreep ik niet meer waarom ik dat dacht. Heel vreemd. Ik mis vlees volgens mij namelijk niet. En als ik er langer over na denk dan staat de gedachte om vlees te eten me zelfs tegen.
Maar als ik echt echt echt niets anders te eten kan krijgen en als ik anders van de honger om kom, dan zal ik me proberen ertoe aan te zetten om toch voor vis/vlees gaan. Telt dat ook als flexitariër zijn?

;D
Dat telt als jezelf in leven willen houden. Niets mis mee lijkt me.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #251 Gepost op: 26 maart 2010, 19:59:22 »
Mensen eten de meest gekke dingen als ze in leven willen blijven. Zelfs mensen.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Leve de flexitariër?
« Reactie #252 Gepost op: 13 april 2011, 14:47:25 »


Een vegetarier die wekelijks 250 g biefstuk eet noem ik net zo min vegetarier als iemand die schelpdieren eet hoor, dat maakt me nu echt bijzonder weinig uit.
Maargoed, je bent vleesverlater dus! Part-time vegan! Goed om te horen. Welkom. :)
Ok thanks, maar part-time kan je zes op zeven dag niet noemen, en de zevende dag eet ik scampi's alleen uit noodzaak voor B 12 en dus  uit  gezondheidsoverwegingen.

Let wel dat er tegen het eten van de laagste diersoorten minder ethische bezwaren aan te voeren zijn dan tegen het eten van hogere diersoorten. Tenslotte wordt B12 aangemaakt door bacteriën, en wie geen bacteriën eet, die kan niets meer eten.

Bovendien is zon kleine afwijking van het pure veganisme een goeie oefening in het vermijden van benauwend sectarisme.

Ik stel me dus tevreden met de eretitel van bijna-veganiër (na twaalf jaar strict veganisme)

Ik merk trouwens op, dat de staff hier allerminst stricte veganische  eetgewoontes vertoont, en dat vind ik goed.


Ik ben ook visverlater. En kaas en eierverlater: Mijn regel is, dat mijn consumptie van dierlijke vetten nul is. Scampi's zijn 100% proteïne, daar zit geen dierlijk vet in.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2011, 15:34:15 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Leve de flexitariër?
« Reactie #253 Gepost op: 13 april 2011, 15:01:05 »
Ok thanks, maar part-time full-time kan je zes op zeven dag niet noemen

Fixed.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Leve de flexitariër?
« Reactie #254 Gepost op: 13 april 2011, 15:24:46 »
Ok thanks, maar part-time full-time kan je zes op zeven dag niet noemen

Fixed.
Fixed what?

Wat ben jij dan wel?
Eet wat best is voor de planeet.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Leve de flexitariër?
« Reactie #255 Gepost op: 13 april 2011, 15:25:08 »
Hey wat handig, dus eigenlijk is iedereen veganist! Goed nieuws!

Nee maar serieus, denk je echt dat je door zo'n portie schaaldieren genoeg B12 binnen krijgt? Want je neemt geen supplement begrijp ik?

Wie verhuisd dit deel van de discussie even naar de B12 draad?

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Leve de flexitariër?
« Reactie #256 Gepost op: 13 april 2011, 15:29:39 »
Hey wat handig, dus eigenlijk is iedereen veganist! Goed nieuws!

Nee maar serieus, denk je echt dat je door zo'n portie schaaldieren genoeg B12 binnen krijgt? Want je neemt geen supplement begrijp ik?

Wie verhuisd dit deel van de discussie even naar de B12 draad?

En wie controleert al die zelfuitgeroepen veganisten? De veganistenpolitie?
De helft van de tijd krijgen ze van alle soorten geprocedeerd dierlijk vet naar binnen waar ze niet eens bewust van zijn.


Nee ik neem geen supplement meer, dat nam ik twaalf jaar,  ik neem nu al bijna een jaar 250 gram hoogwaardige natuurlijke dierlijke proteïne tot mij, scampi's,  ipv supplement, en dat volstaat.

« Laatst bewerkt op: 13 april 2011, 15:32:52 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Leve de flexitariër?
« Reactie #257 Gepost op: 13 april 2011, 15:44:14 »
Let wel dat er tegen het eten van de laagste diersoorten minder ethische bezwaren aan te voeren zijn dan tegen het eten van hogere diersoorten.
Dit is een niet geheel onproblematische stelling, want zometeen ga je nog beweren dat het eten van een kip niet zo erg is als het eten van een koe, omdat een kip kleiner is. Of geen zoogdier. Wist je dat er onder de ongewervelden (en dat zijn toch de lagere diersoorten) dieren zijn die misschien niet alleen geconditioneerd kunnen worden, maar ook leergedrag kunnen vertonen?

Citaat
Tenslotte wordt B12 aangemaakt door bacteriën, en wie geen bacteriën eet, die kan niets meer eten.
Het mag je dan ooit misschien wel zo zijn uitgelegd door een juf zonder benul, maar bacterieën zijn geen "heel kleine diertjes". We hebben nog meer gemeen met planten dan met bacterieën.

Citaat
Bovendien is zon kleine afwijking van het pure veganisme een goeie oefening in het vermijden van benauwend sectarisme.
Hm. Ja. Zal wel.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Wat eten we vandaag?
« Reactie #258 Gepost op: 13 april 2011, 15:57:40 »

Welkom op het forum, eno2. In deze draad kun je je wat uitgebreider voorstellen: wat je doet en waarom je bijna-vegetariër (en veganist-af) bent geworden.

Vegatopia's motto is 'lekker vegetarisch voor iedereen': je hoeft dus geen vegetariër te zijn om lid te zijn van het forum. (De enige politie die we hier hebben, is de smaakpolitie :cop: ;) ). Wel is het een ongeschreven regel dat in de kookforums (vrijwel) uitsluitend over vegetarische recepten en gerechten wordt gepraat (lijkt me vrij logisch). Om meteen in je eerste berichtje te melden dat je schelpen hebt gegeten, is dan misschien niet zo heel handig. Of het nu beter of slechter is om die 250 gram dierlijke proteïnen uit zuivel of eieren te halen dan uit schelpen, is weer een discussie op zich, een discussie die al vaak genoeg is gevoerd.

En nu weer on-topic: ik at vanavond een spinazielasagne van 250 gram verse spinazie (geslonken met een teentje knoflook), fijngesneden tomaat, bedekt met geraspte Emmentaler.
Dank je, ik heb me intussen voorgesteld.

Vind je dat scampi's geen vegetarisch gerecht zijn?


Ik dacht dat dat geen vlees eten was, en veganisme geen dieren eten noch dierlijke producten gebruiken.
Natuurlijk kan ik als nieuw lid niet weten welke discussies al uitbundig gevoerd zijn en welke niet.

Ik heb een paar vraagjes over het technische gebruik van dit forum, geef je misschien eens een link?

Om andere discussies te voeren :)

Eet wat best is voor de planeet.

Re:Leve de flexitariër?
« Reactie #259 Gepost op: 13 april 2011, 15:57:57 »
Ik ben trouwens geheelonthouder kom ik zojuist achter. Alleen op vrijdagavond in de kroeg zorg ik dat ik een goede hoeveelheid hoogwaardig alcoholverrijkt gerstenat naarbinnen sla, maar dat maakt mijn niet minder geheelonthouder.
Bovendien is zon kleine afwijking van het pure geheelonthouderschap een goeie oefening in het vermijden van benauwend sectarisme.

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner